Gå til innhold

kalsium når man har slutta drikka melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viss man kutter ut så å si alt av melkeprodukter og ellers har et normalt kosthold, vil man få kalsium (kalium?)-mangel da?

MÅ alle som ikke spiser melkeprodukter ta ekstra tilskudd for å holde seg friske eller? Er vi lagd for å klare oss uten melk?

Anonymkode: 372ca...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært, svært vanskelig å få i seg nok kalsium gjennom kosten ellers - om en ikke sørger for å bruke erstatningsprodukter som er tilsatt kalsium evt. 

En annen ting er jod - det pleide å være sjeldent å ha mangel av, men nyere undersøkelser av især unge jenter (fordi de potensielt kan bli gravide) viser at det er noe en god del nå ha for lite eller lavt av. De knytter det til nedgang i forbruk av meieriprodukter og melk. Jodmangel kan gjøre en innmari sliten og energiløs bl.a

Anonymkode: 82cea...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger kalsium. Hvis ikke, vil kroppen hente kalsium fra skjelettet, med den konsekvensen at du til slutt får benskjørhet fordi skjelettet tømmes for kalsium. Det er ikke å anbefale.

Hvis du absolutt ikke kan spise meieriprodukter, heller ikke ost (hvorfor?) så bør du ta kosttilskudd etter råd fra lege. Du bør også få i deg en god dose d-vitamin for å få optimalt opptak av kalsium.

Husk at blodprøver for å måle kalsium er av begrenset verdi, da de gjerne er normale fordi kalsium hentes ut fra (og svekker) skjelettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandler, solsikkefrø, brokkoli, sesamfrø, søtpotet, havredrikk med kalsium. 

Anonymkode: 60281...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot melkeprotein, men har godt med kalsium i kosten selv om jeg ikke spiser noe annet enn kjøtt fra kua. Jeg bruker plantemelk berika med kasium i matlaging, har berika ost på skiva, spiser mye påleggsfisk med bena i (sursild), og spiser mye grønne grønnsaker (gjett hvor lua får kalsium fra?). Det er også mange melsorter som inneholder mye mineraler, både jern og kalsium som annet havre og teff. Chia frø og sesamfrø inneholder godt med kalsium, så strør gjerne en liten skje på toppen av havregrøten som er kokt med berika mandelmelk, og vipps har jeg fått i meg en frokost full av kalsium. Har absolutt ikke jodmangel, spiser sjøgressalat og/eller hvit fisk til middag flere ganger i uka, og spiser også egg.

Anonymkode: 23dda...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brokkoli, mandler, bladgrønnsaker (salat), ulike korntyper, tempe, tahini (sesamfrø), tofu, pintobønner, soyabønner

Spiser du en del sunt og grønt, så får du aller mest sannsynlig i deg alt du trenger av kalsium. 

Skal si at kalsiumopptak, som vitaminopptak ellers, er avhengig av hva annet du spiser. Noen matvarer synergerer der du tar opp mer, noen kræsjer der du tar opp mindre. Kosthold er dessverre litt mer komplisert at man kan si mer melk = mer kalsium. Det er flere faktorer som påvirke opptak.

I min erfaring så virker det som om jeg tar opp mer nå når jeg spiser mer grønt, enn da jeg spiste mye junk og mye kjøtt. Fikk til og med jernmangel den perioden jeg spiste kjøtt hver dag, samt leverpostei på skiva daglig (både leverpostei, brød og kjøtt er rikt på jern. Men om du er bekymret, ta en blodprøve om 6mnd og se hvordan statusen er)

Anonymkode: 088b1...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss man kutter ut så å si alt av melkeprodukter og ellers har et normalt kosthold, vil man få kalsium (kalium?)-mangel da?

MÅ alle som ikke spiser melkeprodukter ta ekstra tilskudd for å holde seg friske eller? Er vi lagd for å klare oss uten melk?

Anonymkode: 372ca...a69

Du skal aldri kutte ut alle melkeprodukter på egenhånd. Om du ikke har en leges råd på området så bestiller du time hos lege for veiledning om kalsium m.m. På sikt kan du få alvorlige feilernæringsproblemer det er umulig å rette opp igjen. 

Anonymkode: 05308...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...