Gå til innhold

En økonomisk reset - en dagbok


Zer0

Anbefalte innlegg

Ønsker å ta et skippertak rundt egen økonomi og oppretter en dagbok, mest for min egen del så jeg kan skrive ned mål underveis og tanker som oppstår, dere er hjertelig velkomne til å komme med tips og råd underveis.

Jeg har en bruker her fra før men oppretter en ny da jeg vil prøve å være så åpen som trygt mulig rundt noe så personlig som økonomi og egne feilvalg. 

Om meg. Mann, mellom 30-35, har fast omsorg for 1 barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første post.

Kan vel fortelle hvordan jeg havnet her. Jo jeg drev tidligere et eget firma på si som var et enkeltmannsforetak, under avvikling av den kom det inn mange regninger fra regnskapsfører på ganske store summer. Siden firmaet var under avvikling og ikke gav inntekt brukte jeg penger fra kredittkortet som jeg tidligere hadde greid å summe ut hver måned uten problemer, det er også kjøpt inn endel kjøkkenutstyr og litt møbler siden jeg flyttet. Forbrukslånet tok jeg for å betale ut for noen husskader der jeg leide tidligere før jeg kjøpte eget hus. Tannlegekontoen er selvforklarende, det måtte gjøres nå ellers hadde det blitt enda dyrere. Hater å skylde penger til slike aktører, jeg er kjemperedd for å miste kontrollen og risikere å miste huset i fremtiden, derfor må jeg få disse vekk NÅ.

 

Måneden som har gått.

Snart slutten av september og lønnen kommer snart. September har vært hard siden jeg er timelønnet og jeg mistet ett par uker produktiv tid til ferie. Jeg som trodde jeg var forsiktig med pengene i ferien men på slutten kjøpte jeg inn ting til huset for å pusse opp litt, og oppussing er meget dyrt.

Det verste denne måneden er å ha gått sulten, bare det å måtte velge mellom en pakke smør slik at jeg kan steke pannekaker eller om jeg kan bruke pengene på en liter melk ( jeg valgte smør, så drakk vi vann). Jeg har måttet bruke kredittkortet som jeg egentlig hadde lagt langt ned i en skuff i midten av september for å kunne kjøpe inn litt mat. Barnet fikk overnattingsbesøk så for å gi en god opplevelse måtte jeg kjøpe inn godteri og hjemmelaget pizza. Jeg har faktisk lært meg å bake rundstykker, dem ble veldig gode og så kostet dem utrolig lite. Jeg bakte mange og fryste ned. Ellers har vi spist så mye som mulig av det som allerede var i kjøkkenskapene. Jeg skjemmes også mye over at mitt barn ikke har fått klipt seg siden august, frisør har vi rett og slett ikke kunne tatt oss råd til.

August lønn. Ca 18 000 utbetalt. B.trygd: 2000
Kostnader: Kredittkort: 3000, Forbrukslån: 1000, Tannlegekonto 1400.
Huslån: 10000. Husforsikring. 500
Sum: 15900

Strømregning på 900 og avdrag på studiegjeld 1300 måtte jeg utsette til slutten av september.
Denne måned har jeg ikke registrert alle utgifter så nøye. Men jeg har gått i minus med 2500 kroner (som er tatt av kredittkort).

Saldo nå: Tannlegekonto -15500. Kredittkort: -100000. Forbrukslån: -16000.

(alle summer rundes opp/ned og forandres noe for å ikke kunne spores, litt paranoid)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneden som kommer.

Har ca 8 kroner på konto, det føles helt forferdelig rett og slett, noen ganger jobber jeg sammen med andre og da pleier jeg å si til kollegaer at jeg er mett/har allerede spist men sannheten er at jeg ikke har råd til å kjøpe lunsj. Barnet får fremdeles god skolemat og middag hjemme, pleier å spare maten slik at h*n får ordentlig mat og merker minst mulig i det minste.
Lønn i slutten av uka og b.trygd til torsdag muligens, det skal gi et lite pusterom.
Jeg har jobbet ca 3-4 timer ekstra hver uke denne måneden(ved å jobbe i lunsj, etc), det har vært litt lite å gjøre men planen er å fortsette å jobbe i lunsj, litt ekstra ettermiddager i ny og ne og kanskje få noen jobber som jeg kan ta på lørdager fremover uten å nødvendigvis skrive overtid.
Jeg har også saumfart finn på leting etter passende deltidsstillinger men jeg tror det aller beste ville være å heller jobbe ekstra i min eksisterende jobb, om jeg feks jobber bare en halvtime ekstra hver dag vil jeg brutto tjene ca 2800 kroner mer i måneden eller 34000 mer i året.

Jeg har senket skattesatsen min med 2%, jeg skattet litt for mye fra før. Kanskje vurdere å senke den enda mer for å heller betale mer på dyre lån?

Nå får jeg forhåpentligvis en litt bedre lønning enn sist, problemet er jo at strøm og studielån må betales dobbelt siden jeg ikke hadde råd sist måned, men jeg håper at neste måned blir den første måneden hvor jeg kommer helt ajour og kan begynne på forandringen for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke med noen i banken om å få avdragsfrihet noen måneder, og sette av avdragspengene til å betale ned de dyreste lånene? Sparer fort noen tusen rentekroner på det i løpet av de neste 12 månedene. 

Ellers virkelig flott at du fremdeles greier å prioritere barnet ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...