Gå til innhold

Når far nekter å betale barnebidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fastsatt bidrag igjennom nav, siden vi i en lengere periode ikke ble enige. Han mente (og mener nå også) at barnetrygden skal dekke utgiftene på barna. 

Vi har to stykker, begge går i barnehagen og bare det koster meg 5700kr i mnd. 

I tillegg nå så skal jo hele vintergarderoben oppdateres. 

Han har tidligere betalt inn, men nå mener han at han ikke har råd lengere. I sommer var han i syden med sin nye kjæreste i en uke, og han kjøpte nylig bolig uten å informere banken om utgiftene til barna når han tok opp lånet (ergo ikke råd lengere). I tillegg har garderoben hans blitt kraftig oppdatert de to siste årene. Han fester og reiser en hel del også.

 

Snakker med nav, som fortalte at det ville ende med tvungen lønnstrekk. Men vil det da bli justert etter hans nåværende kostnader (boliglånet?) og derfor nedjustert? Er det lovlig å ikke informere banken om alle kostnader? 

 

Er enda student (som jeg var når han gikk), og jobbet i tre jobber ved siden av (samtidig som jeg måtte ha barnevakt=penger ut) når han ikke betalte noe før nav fastsatte bidraget. Bidraget har gjort at jeg kan se mine egne barn mer en tidligere, og det har vært en skikkelig god befrielse å ikke jobbe 3 ettermiddager i uka og annenhver helg for at vi skal være sikret mat, boplass, bhg og klær til voksende små.Må enda jobbe ved siden av skolen, men kan holde meg mest til dagvaktene for trenger ikke ettermiddagstillegg. 

Lurer bare egentlig på om jeg må gå tilbake til samme tralten med jobbingen nå.. Selv om det blir lønnstrekk.

 

 

 

Anonymkode: 76063...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dette er grunnen til at man ikke får kids før man har økonomien og samholdet til det...

Men; Det blir tvungen trekk. Men du burde absoltt dokumentere festingen/turene hans og at han lyver til banken. Hva sier foreldrene hans, den nye dama - og foreldrene dine da?

Og vil han ikke ha noe samvær what so ever? For en "fin" fyr...

Anonymkode: 89ddf...cd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnader har ingenting å si på barne bidraget så vidt jeg vet..... Dog tenker jeg at det er bra far har fått seg leilighet slik at det blir mer forutsigbart. Men om han har råd eller ikke er i utgangspunktet hans problem. 

På den andre siden......

Jeg jobber fulltid og studerer fulltid med barn, forventer ikke at bf skal dekke noe av dette eller må bøte for at jeg studere, selv om jeg er veldig for at aleneforeldre bør få utdanning. Hør heller med NAV om du kan få/ har krav på ænoe støtte der. Er en av barna under 3 år, eller var under 3 år når du startet studiene har du krav på både overgangsstønad og stønad til utdanning og bøker. I tillegg kan du søke bostøtte? Kanskje du har krav på reduserte barnehage kostnader? 

Anonymkode: 0c3c1...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er grunnen til at man ikke får kids før man har økonomien og samholdet til det...

Men; Det blir tvungen trekk. Men du burde absoltt dokumentere festingen/turene hans og at han lyver til banken. Hva sier foreldrene hans, den nye dama - og foreldrene dine da?

Og vil han ikke ha noe samvær what so ever? For en "fin" fyr...

Anonymkode: 89ddf...cd7

Nå hadde vi vært sammen i 8 år og hadde vært gift i et år når førstemann kom da. Nr 2 kom ca 2 år etter førstemann. Altså etter 10 år samhold. 

Begynte så på studier, med full støtte fra mannen. Ville ikke gå så mye ned i «lønn» i den perioden om jeg jobbet vedsiden av stipendet og lønnen etterpå er mye bedre. Men klart han måtte ta en større del av kaka.

Pga studier og små barn var jeg mye hjemme, og han endte opp mye ute med diverse hobbyer å ting. Lang historie kort, en hel haug med de barnløse vennene ble single, og han «støttet» de opp med å dra ut med de. Hver helg, i masse mnd. Til slutt, etter en utenlandstur ville han ikke komme hjem i det hele tatt, og skulle skilles. 

 

Med den inntektsforskjellen det blir når jeg er student, så blir det en del i bidrag selv om han nå ser barna annehver helg. 

Foreldrene hans mener jeg raner han, kjæresten har jeg aldri møtt (eller får møte, har spurt, sånn siden hun omgås barna), og mine foreldre er oppgitte på hele suppa. 

 

Forventer ikke at han betaler for utdanning, men hadde håpet på halve bhg regninga hvertfall. 

 

Anonymkode: 76063...760

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå hadde vi vært sammen i 8 år og hadde vært gift i et år når førstemann kom da. Nr 2 kom ca 2 år etter førstemann. Altså etter 10 år samhold. 

Begynte så på studier, med full støtte fra mannen. Ville ikke gå så mye ned i «lønn» i den perioden om jeg jobbet vedsiden av stipendet og lønnen etterpå er mye bedre. Men klart han måtte ta en større del av kaka.

Pga studier og små barn var jeg mye hjemme, og han endte opp mye ute med diverse hobbyer å ting. Lang historie kort, en hel haug med de barnløse vennene ble single, og han «støttet» de opp med å dra ut med de. Hver helg, i masse mnd. Til slutt, etter en utenlandstur ville han ikke komme hjem i det hele tatt, og skulle skilles. 

 

Med den inntektsforskjellen det blir når jeg er student, så blir det en del i bidrag selv om han nå ser barna annehver helg. 

Foreldrene hans mener jeg raner han, kjæresten har jeg aldri møtt (eller får møte, har spurt, sånn siden hun omgås barna), og mine foreldre er oppgitte på hele suppa. 

 

Forventer ikke at han betaler for utdanning, men hadde håpet på halve bhg regninga hvertfall. 

 

Anonymkode: 76063...760

Men når han viser deg og barna så lite respekt, må du vel ha visst litt hvordan han var som person? (men man vet jo aldri, noen skifter jo helt ham uten grunn). Han virker jo ikke god, og det sier seg jo selv at du har rett og at han tar feil.

 

Tving trekk, krev mer. Når du er ferdig med videreutdanning så står du jo sterkere! 

Anonymkode: 89ddf...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har husstanden din (du) inntekt under 533 500 per år? I så fall har du krav på redusert foreldrebetaling i bhg. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/

Håper du slipper å måtte jobbe mer. Eksen din høres ut som en dust. Godt å høre at det blir lønnstrekk. Håper de får litt fortgang i det, så du ikke trenger å vente for lenge på pengene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er grunnen til at man ikke får kids før man har økonomien og samholdet til det...

Men; Det blir tvungen trekk. Men du burde absoltt dokumentere festingen/turene hans og at han lyver til banken. Hva sier foreldrene hans, den nye dama - og foreldrene dine da?

Og vil han ikke ha noe samvær what so ever? For en "fin" fyr...

Anonymkode: 89ddf...cd7

Det er tydeligvis mange her på kg som mener at det er fullt innafor å få barn selv om man ikke har jobb, planer og går på nav. Å havne på nav i etterkant eller det å trenge støtte er noe annet, for livet kan jo forandre seg. Som i ts' tilfelle. 

 

Anonymkode: 303a5...cab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nav som står for innkrevingen av bidraget eller har dere avtale om at han betaler direkte til deg? Hvis det er nav som krever inn går alt rett i gjeld hvis han ikke betaler. Du kan ringe innkrevningssentralen og oppgi hvor han jobber så får de fortgang i lønnstrekk. Hvis han skal betale direkte til deg og ikke gjør det bør du kjapt be nav om å regne ut bidraget på ny og be de kreve den inn for deg. Da får du ett solid bevis når han ikke betaler for seg. 

Så klart skal han være med å bidra til barna. Enten du studerer eller jobber, han er pliktig til å bidra utover barnetrygden uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Snakker med nav, som fortalte at det ville ende med tvungen lønnstrekk. Men vil det da bli justert etter hans nåværende kostnader (boliglånet?) og derfor nedjustert? Er det lovlig å ikke informere banken om alle kostnader? 

 

Anonymkode: 76063...760

Det spiller ingen rolle hvor stort boliglån og husleie han har pådratt seg. NAV tar ikke hensyn til de faktiske kostnadene hans, fordi da kunne jo "motvillige" fedre bare lånt kjempeboliglån og bodd flott og fancy, og samtidig sluppet unna bidrag til sine egne barn! Sånn foregår det jo ikke 🙂 Heldigvis.

NAV setter det bidraget han skal betale i forhold til sin faktiske bruttoinntekt, en viss prosentsum regnet ut fra 1) hvor mye og ofte han har barna hos seg på overnatting og 2) hvor mye du har i inntekt. NAV beregner så bidraget utifra det, men han skal ha igjen en viss fastsatt minimums-sum å leve for som er likt for alle. Husker ikke hvor mye denne summen er på, som skal være igjen å leve av. 

Så greia er den at det spiller ingen rolle hva eksen din har pådratt seg av utgifter. Det er bidrag å betale uansett, og summen på det fastsettes på grunnlag av 1) og 2) nevnt ovenfor her.

Dersom du kjenner inntekten hans, kan du bruke NAVs bidrags-kalkulator her og regne ut hva du skal ha.

Endret av Million
Ordfeil rettet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette er grunnen til at man ikke får kids før man har økonomien og samholdet til det...

Men; Det blir tvungen trekk. Men du burde absoltt dokumentere festingen/turene hans og at han lyver til banken. Hva sier foreldrene hans, den nye dama - og foreldrene dine da?

Og vil han ikke ha noe samvær what so ever? For en "fin" fyr...

Anonymkode: 89ddf...cd7

Det kan komme som et sjokk på deg men det hender ofte at folk har alt på stell og skaffer familie. Så skjer det noe som kjører forholdet i grøfta, og da kan mannen vise sider kvinnen aldri så komme. Særlig hvis han møter en ny han vil imponere på. Da hender det ikke sjelden at hans eget kjøtt og blod havner nederst på prioriteringslisten.

Anonymkode: 799f2...72a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvor mye utgifter han har til bolig. Hadde han hatt flere barn med andre mødre ville det kunne gitt utslag på størrelsen på barnetrygden, siden han da har flere barn å forsørge, og flere utgifter i forhold til det. Men det ser ikke ut til å være tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fastsatt bidrag igjennom nav, siden vi i en lengere periode ikke ble enige. Han mente (og mener nå også) at barnetrygden skal dekke utgiftene på barna. 

Vi har to stykker, begge går i barnehagen og bare det koster meg 5700kr i mnd. 

I tillegg nå så skal jo hele vintergarderoben oppdateres. 

Han har tidligere betalt inn, men nå mener han at han ikke har råd lengere. I sommer var han i syden med sin nye kjæreste i en uke, og han kjøpte nylig bolig uten å informere banken om utgiftene til barna når han tok opp lånet (ergo ikke råd lengere). I tillegg har garderoben hans blitt kraftig oppdatert de to siste årene. Han fester og reiser en hel del også.

 

Snakker med nav, som fortalte at det ville ende med tvungen lønnstrekk. Men vil det da bli justert etter hans nåværende kostnader (boliglånet?) og derfor nedjustert? Er det lovlig å ikke informere banken om alle kostnader? 

 

Er enda student (som jeg var når han gikk), og jobbet i tre jobber ved siden av (samtidig som jeg måtte ha barnevakt=penger ut) når han ikke betalte noe før nav fastsatte bidraget. Bidraget har gjort at jeg kan se mine egne barn mer en tidligere, og det har vært en skikkelig god befrielse å ikke jobbe 3 ettermiddager i uka og annenhver helg for at vi skal være sikret mat, boplass, bhg og klær til voksende små.Må enda jobbe ved siden av skolen, men kan holde meg mest til dagvaktene for trenger ikke ettermiddagstillegg. 

Lurer bare egentlig på om jeg må gå tilbake til samme tralten med jobbingen nå.. Selv om det blir lønnstrekk.

 

 

 

Anonymkode: 76063...760

Nav tar ikke høyde for at far har dyre lån, de ser på inntekten hans, om han har flere barn det skal betales bidrag for/eller han har andre barn boende, har han samboer/gift på nytt taes dette også med i betrakning.  De går ut fra brutto lønn, så skal han ha til livsopphold og bolig utgifter. Men bor far for dyrt, stort og flott så kan han faktisk bli bedt om at han må flytte for å senke bo utgifter. Det er ikke sånn at den som er bidragspliktig kan få muligheter til å bo så flott og dyrt de vil for å slippe bidrag. Det taes ikke hensyn til. Be NAV innkreve via lønn, da får du det du skal ha når du skal ha det utendiskusjoner med far. De krever da at han må sende inn og dokumentere inntekter og utgifter. Har han fått lån i banken uten å opplyse om faktiske forhold kan han få problemer

Anonymkode: 17cfe...3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: selvsagt skal far være med på å forsørge sine egne barn, dette hører med når man har barn. Så ikke ha dårlig samvittighet for at du gjør det som gjøres kan og skal for at far faktisk bidrar der han skal. Barnetrygd er et lite supplement til forsørgelsen, hovedforsørgelsen skal MOR og FAR stå for.

2: At han har tatt opp for mye lån er hans problem, det har ingen betydning for bidraget han skal betale, som beregnes ut fra hans inntekt. Han kan ikke påberope seg høyt lån som begrunnelse for at han ikke kan bidra til sine barns forsørgelse

3: hvis bidraget allerede er avtalt gjennom NAV så er det en smal sak å også be NAV om å stå for innkrevingen. Da får du muligens forskuttert noe av det (avhengig av din egen inntekt) og så blir resten gjeld for far. Da kan også dette kreves trekt av arbeidsgiver, noe NAV innkreving ordner.

Så TS: ta kontakt med NAV i DAG og få i gang avtale om at de krever inn bidraget. Da trenger ikke du tenke mer på det og om han ikke betaler får han gjeld.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får jo utvidet barnetrygd, støtte til barnepass(60%)/redusert foreldrebetaling, bostøtte (?), og har råd til å studere i stedet for full jobb... 

Er alene med to i skolealder, ikke noe fra nav, har ikke råd til å studere (!) Og jobber fulltid pluss ekstra når det er mulig. Snur på hver krone! 

Anonymkode: d09da...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk komunen om og få dekket noe av barne hagen, søk så Nav om og stønad til barnepass. Forlang så at Nav krever inn barnebidrag, men de kan sjønsfastsette inntekten din fordi om du går på skole. Ikke sikkert de gjør det, men de kan.  

Gjør dette sp har du nesten ikke BarneHage utgifter igjenn, husk du får også skrive av utgifter til barnepass på skatten. 40.000,- for 2 barn så vist Barnehagen ikke utgjør dette etter st du har fått stønad fra komune og nav så kan du legge til barnevakt utgiftene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...