Gå til innhold

Når barnet ikke vil sove i egen seng.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har det seg slik at jeg har en sønn på snart 2 år, og vi har litt problemer når det kommer til legging. Vi bruker å ligge sammen med han til han sovner (han er ikke noe vanskelig å legge ned, han sovner veldig lett), og vi flytter han deretter i sin egen seng. Problemet oppstår utover kvelden, ofte til samme tidspunkt (alt i fra 22-01). Han våkner, gråter og skal absolutt ikke legge seg til å sove i sengen sin igjen. Jeg kan gå inn for å roe han ned, og jeg kan sitte der å synge, kose og prøve å roe han ned i lang tid, men til ingen nytte. Han «sovner», men våkner så fort jeg reiser meg for å gå. Ofte får jeg ikke til å legge han ned heller, da han stritter i mot, hylskriker og reiser seg opp igjen før jeg rekker å legge han ned. Han bruker å roe seg ned hvis jeg tar han med i sengen min, og kan sove hele natten der uten å våkne. Dette er jo selvfølgelig noe jeg kan ta litt skylden for selv, men jeg kjenner at det tar litt på; og vil gjerne at han skal begynne å kunne sove i egen seng uten å våkne flere ganger om kvelden/natten. 

Jeg og barnefar bor ikke sammen, så når han er til sin far annenhver helg, sier faren at han sover i egen seng hele natten uten å våkne. 

Er det noe jeg gjør feil? Føler meg litt hjelpesløs, og jeg vet ikke helt hva jeg kan/skal gjøre for at dette skal bli bedre. Så derfor søker jeg litt råd/tips hos dere som kanskje har vært i samme situasjon før, og hva dere evt. gjorde for at barnet sov i egen seng? 

Anonymkode: 5e4db...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han trenger bare din nærhet. Har det på samme måte med min toåring. Det går i faser. La han bare få gode netter hos deg, så om et par uker prøver du å legge han først i sin seng, så kan han komme til deg hvis han våkner. Etterhvett sover han lenger og lenger i sin seng. Ikke stress, han vil bare være hos deg fordi han elsker deg! Det er mitt råd. 

Anonymkode: 82e5f...2d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til en jr seng ved siden av din seng så er problemet løst.  Han sover i egen seng, og hvis han våkner kan du bare si jeg er her og sover han sikkert igjen.  Fungert her i hvert fall. 

Anonymkode: 79368...c62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han sove i seng inntil din seng, eller kjøp en seng som du også har plass i? Min toåring har dobbeltseng, så når han våkner på natta legger jeg meg hos han og sover der (eller går tilbake til min egen seng hvis han sovner tungt før meg). Han våkner ikke hver natt, og denne løsninga har gjort han trygg på sin seng, samtidig som jeg slipper å sitte oppe og trøste og stryke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nesten toåring er ganske lik. Sovner i egen seng (etter ca. 45 min) ved legging, når en av oss er i rommet. Våkner som regel opp i 11-125-tida og vil over i vår seng. Vi flytter han over til oss og sover sammen til morgenen. Da sover alle tungt og godt, og det fungerer godt.

Tipper også at barnet bare ønsker nærheten din.

Anonymkode: 66b89...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, hvis dubikke plages av at han sover på rommet ditt er det null stress at han gjør det. Vi har nylig flytta. Før vi flyttet sov barna mine sammen, vi satt alltid med dem til de sovnet. I løpet av natta kom de som regel inn ihvertfall én av dem (brukte en stund på å få dem til å bare tusle inn istedenfor å rope og gråte da). Etter flytting ble det vanskelig med soveplassene så de sov med meg mens pappaen sov i et annet rom. Det har de igrunn bare fortsatt med. Plager ikke meg, og de synes det er nydelig å sove med mammaen sin 😊 Skal sies at jeg også foretrekker det fremfor pappaen sin snorking da 😅

Anonymkode: 38d90...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...