Gå til innhold

Hvordan fungerer kommuneøkonomien? Kutt i skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så grønn på hvordan ting fungerer.

Her jeg bor skal det kuttes kraftig i skole, noe som provoserer mange. Meg inkludert, som jobber som ufaglært i skole.

Hvordan kan Norge, verdens rikeste land, kutte i skolen? Er ikke skolen noe av det viktigste vi investerer i, våre kommende generasjoner? Går det ikke an å kutte i midler til kultur og annen unødvendig "luksus".

Hvorfor skal skolen være en institusjon der det handler om penger og sparing, istedenfor fokus på å gi barna det de trenger?

Så da lurer jeg på; får kommunene øremerkede midler til skole fra staten, eller får de bare en pengesekk som de selv avgjør hva de bruker på? I mitt distrikt er det venstrestyrt, og absolutt ingenting har hjulpet siden høyresiden regjerte. Det er like ille uansett hvem som sitter på pengesekken.

Vi har en grusom rådmann som sitter i bresjen for dette, men hvor mye bestemmer egentlig en rådmann?

 

Anonymkode: 85b5c...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunestyret er de som bestemmer i kommunen. Særlig fordeling av penger. Om kommunen får øremerkede midler avhenger feks av hvor god økonomi de har osv. I utgangspunktet skal ikke staten bestemme hva kommunene skal bruke pengene til, men likevel så gjør de det til en viss grad, blant annet ved at kommunene må ha et minimumstilbud innen feks utdanning. Rådmannen har liten myndighet over fordeling av økonomien, men styrer kommunen administrativt. 

Anonymkode: 8b03f...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at skole ikke burde kuttes i, og at det ofte er uforståelige prioriteringer.