Gå til innhold

Hvordan fungerer kommuneøkonomien? Kutt i skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så grønn på hvordan ting fungerer.

Her jeg bor skal det kuttes kraftig i skole, noe som provoserer mange. Meg inkludert, som jobber som ufaglært i skole.

Hvordan kan Norge, verdens rikeste land, kutte i skolen? Er ikke skolen noe av det viktigste vi investerer i, våre kommende generasjoner? Går det ikke an å kutte i midler til kultur og annen unødvendig "luksus".

Hvorfor skal skolen være en institusjon der det handler om penger og sparing, istedenfor fokus på å gi barna det de trenger?

Så da lurer jeg på; får kommunene øremerkede midler til skole fra staten, eller får de bare en pengesekk som de selv avgjør hva de bruker på? I mitt distrikt er det venstrestyrt, og absolutt ingenting har hjulpet siden høyresiden regjerte. Det er like ille uansett hvem som sitter på pengesekken.

Vi har en grusom rådmann som sitter i bresjen for dette, men hvor mye bestemmer egentlig en rådmann?

 

Anonymkode: 85b5c...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunestyret er de som bestemmer i kommunen. Særlig fordeling av penger. Om kommunen får øremerkede midler avhenger feks av hvor god økonomi de har osv. I utgangspunktet skal ikke staten bestemme hva kommunene skal bruke pengene til, men likevel så gjør de det til en viss grad, blant annet ved at kommunene må ha et minimumstilbud innen feks utdanning. Rådmannen har liten myndighet over fordeling av økonomien, men styrer kommunen administrativt. 

Anonymkode: 8b03f...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at skole ikke burde kuttes i, og at det ofte er uforståelige prioriteringer.

Samtidig er jeg overhodet ikke enig i at kultur bare er "unødvendig luksus" og noe som bør kuttes ned på. Kultur er allerede i faresonen jevnt over så det holder, og det er megaviktig for kommuner å ha en solid satsning på kultur. Det bygger stolthet, trivsel og sosialt samhold blant befolkningen, det skaper treffpunkter i hverdagen, og det er innmari viktig for ungdommen at det finnes kreative miljøer og tilbud utover det å drikke og spille data. Min hjemkommune gikk fra å være en skikkelig stolt kulturkommune til å legge ned hele kulturseksjonen på under et tiår, og det er bare trist å se hvor mye gråere stedet har blitt. Hvordan man skal tiltrekke seg unge mennesker når det bare finnes bingo og kirkekor, er for meg en gåte. 

Litt "rant" fra meg her, men er så lei denne FrP-tankegangen om at kultur er unødvendig. Det er sjelden noen som foreslår å kutte i idretten, den får breie seg fritt både på NRK og i budsjettene (nå synes jeg at idrett er viktig det også, men bare for å sette ting i perspektiv).

Jeg foreslår at vi begynner med å kutte i lønningene til rådmenn og kommunetopper.

Anonymkode: 03132...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hva de tenker. Skolen er investeringen til kommunen. Uten god utdannelse så blir det mindre skatteinntekter med årene. Veldig provoserende når man tenker så utrolig kort. 

Anonymkode: 2a23a...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo lure på hva de tenker. Skolen er investeringen til kommunen. Uten god utdannelse så blir det mindre skatteinntekter med årene. Veldig provoserende når man tenker så utrolig kort. 

Anonymkode: 2a23a...bcd

En del av spørsmålet er vel hvorfor de gjør det. Har de brukt over evne (også på skolebudsjettet) i så mange år at de nå ikke har råd eller mulighet til det lenger, og må kutte, eller gjør de det fordi de heller vil bruke pengene på noe annet? 

Anonymkode: 8b03f...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at skole ikke burde kuttes i, og at det ofte er uforståelige prioriteringer.

Samtidig er jeg overhodet ikke enig i at kultur bare er "unødvendig luksus" og noe som bør kuttes ned på. Kultur er allerede i faresonen jevnt over så det holder, og det er megaviktig for kommuner å ha en solid satsning på kultur. Det bygger stolthet, trivsel og sosialt samhold blant befolkningen, det skaper treffpunkter i hverdagen, og det er innmari viktig for ungdommen at det finnes kreative miljøer og tilbud utover det å drikke og spille data. Min hjemkommune gikk fra å være en skikkelig stolt kulturkommune til å legge ned hele kulturseksjonen på under et tiår, og det er bare trist å se hvor mye gråere stedet har blitt. Hvordan man skal tiltrekke seg unge mennesker når det bare finnes bingo og kirkekor, er for meg en gåte. 

Litt "rant" fra meg her, men er så lei denne FrP-tankegangen om at kultur er unødvendig. Det er sjelden noen som foreslår å kutte i idretten, den får breie seg fritt både på NRK og i budsjettene (nå synes jeg at idrett er viktig det også, men bare for å sette ting i perspektiv).

Jeg foreslår at vi begynner med å kutte i lønningene til rådmenn og kommunetopper.

Anonymkode: 03132...57f

Når jeg sa kultur mente jeg idrett innunder det begrepet, selv om det kanskje ikke er korrekt.

Jeg er selv en fotballentusiast, og her i kommunen er det blitt bygd en flott fotballstadion til jeg vet ikke hvor mange millioner, og det er jeg imot å bruke penger på, i en skakkjørt kommune.

Anonymkode: 85b5c...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Partiene er veldig glade i å lage nye regler for forskjellige grupper som skolene må følge, men de gir sjelden så mye ekstra penger som trengs for å oppfylle dem. Lærere skal ha etterutdanning, det skal være færre elever per lærer, stadig flere grupper med lærevansker skal ha egen oppfølging... Alle slike gode saker ser forlokkende ut for mange velgere, men ingen kan bli enige om å kutte i noe for å kunne betale for det. Det hjelper ikke at politikere er mye gladere i statussymboler som kulturhus, stupetårn eller å feire sin egen miljøpolitikk.

Anonymkode: 3f7ed...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del av spørsmålet er vel hvorfor de gjør det. Har de brukt over evne (også på skolebudsjettet) i så mange år at de nå ikke har råd eller mulighet til det lenger, og må kutte, eller gjør de det fordi de heller vil bruke pengene på noe annet? 

Anonymkode: 8b03f...31c

Mulig det har blitt brukt mye på offentlige kontorer rundt fordi, men ikke på barna i skolen. Med vekst-tanken må det spares mer for hvert år uansett. Renhold spares det også på, så det går på helsa løs. 

Anonymkode: 0aec7...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så grønn på hvordan ting fungerer.

Her jeg bor skal det kuttes kraftig i skole, noe som provoserer mange. Meg inkludert, som jobber som ufaglært i skole.

Hvordan kan Norge, verdens rikeste land, kutte i skolen? Er ikke skolen noe av det viktigste vi investerer i, våre kommende generasjoner? Går det ikke an å kutte i midler til kultur og annen unødvendig "luksus".

Hvorfor skal skolen være en institusjon der det handler om penger og sparing, istedenfor fokus på å gi barna det de trenger?

Så da lurer jeg på; får kommunene øremerkede midler til skole fra staten, eller får de bare en pengesekk som de selv avgjør hva de bruker på? I mitt distrikt er det venstrestyrt, og absolutt ingenting har hjulpet siden høyresiden regjerte. Det er like ille uansett hvem som sitter på pengesekken.

Vi har en grusom rådmann som sitter i bresjen for dette, men hvor mye bestemmer egentlig en rådmann?

 

Anonymkode: 85b5c...8a7

Men er dette egentlig overraskende? Hva trodde du skulle skje egentlig? 

Grunnen til at jeg spør er kort og godt at det for meg har vært soleklart at det bare er et spørsmål om tid før man merker dette på alle områder i samfunnet. Så lenge vi ikke skal effektivisere, ikke begrense omfanget av velferdstjenestene, ha en omfangsrik innvandring og ha penger til alle «gode» formål: er det «overraskende» at man må begynne å spare der det smerter som mest?

jeg er enig med deg. Men hvor skal pengene tas fra istedenfor? Hun ovenfor foreslår kutt i lønnen til rådmannen.. Ok. Vel, vil disse 150-200k egentlig utgjøre noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...