Gå til innhold

Beste og dårligste kvalitet på klesplaggene dine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke klesplagg har dere med best kvalitet og hvilke med dårligst kvalitet? Tror dere materialet har noe å si?

For min del så er jeg enormt fornøyd med en genser i 100% bomull som jeg kjøpte på H&M for ca 9 år siden. Jeg har brukt den masse og den ser fortsatt helt fin ut. Et bomkjøp jeg gjorde må ha vært et skjerf i mohair-blanding fra H&M som jeg kjøpte på nett, det var så enormt "grovt" i hårene at det gikk rett ut med en gang jeg kjente på det.

Anonymkode: 37237...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er usikker på om tråden egentlig handler om HM-klær eller generelt. Fikk inntrykk av at det dreier seg om HM og der handler jeg ikke. Pga deres utnyttelse av barn i produksjonen.  

Anonymkode: e40af...5c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om klær generelt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er usikker på om tråden egentlig handler om HM-klær eller generelt. Fikk inntrykk av at det dreier seg om HM og der handler jeg ikke. Pga deres utnyttelse av barn i produksjonen.  

Anonymkode: e40af...5c8

 

Anonymkode: 37237...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skuffa over t-skjorter fra Levis. Hadde trodd de skulle ha kvalitet, men etter én vask har alle sømmene vridd seg. 

Mest imponert er jeg faktisk over sokker kjøpt på H&M for rundt 10 år siden! De holder fortsatt, selv etter utallige runder på 60 grader. Sokkene derfra i dag derimot føler jeg slites etter et par bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligste kvalitet var en jeans-bukse jeg kjøpte på HM for noen år siden, jeg hadde hatt den samme før, så kjøpte samme størrelse uten å prøve. Da jeg skulle dra den på hjemme så skar jeg meg på noe inne i buksen. I sømmen hvor vaskelappen var, var det sydd inn en hard, skarp plast-bit i sømmen. Sånn typisk plast man ødelegger saksen på for å få åpnet. Fikk ikke til å fjerne det så den gikk ikke an å bruke. Fikk ikke reklamere på den heller.

Og jeg har et belte fra Ellos til kr. 99 som er 15 år gammelt og er brukt omtrent hver dag jeg har på meg jeans, funker gull enda.

Anonymkode: 1f5da...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hettegenser fra Levis krympet to størrelser i vask og ble raskt hullete og fæl. Veldig skuffet.

Beste er en saueskinnsjakke jeg har arvet. Den er så varm og er helt fin etter utallige år. Da den var 30 år gammel datt det to knapper av. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver bevisst å unngå klær med store mengder av polyester, akryl og nylon. Har merket meg at disse klærne fort blir stygge, i tillegg til at det ikke er særlig miljøvennlig. Polyester puster lite og jeg opplever å bli svært klam om jeg bruker dette. Viskose har en tendens til å krympe mye i vask. Inneholder plagget mye viskose, kjøper jeg gjerne en størrelse større. 

Anonymkode: 59c97...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det varierer veldig. Det er ikke sånn at billigere klær nødvendigvis har dårligere kvalitet. Noe jeg synes det alltid blir fremstilt som.

For eksempel strikkede plagg så synes jeg det lønner seg å gå litt opp i pris. De billige blir alltid nuppete og stygge etter kort tid.

Sko og jakker går jeg også opp i pris siden det skal tåle å bli brukt og i tillegg skal noe av det tåle litt vær og vind. Kjøpte for eksempel en billig regnjakke på Stormberg, men den var ikke vanntett og jeg var konstant klam i den. Stormberg har andre ting som er ganske bra, men akkurat jakker ville jeg ikke satset på det billigste.

Jeans har jeg funnet flere som er billige og bra. Topper kjøper jeg også billig og kan ha dem i flere år. Kjoler og skjørt kan jeg også kjøpe billig, men kommer litt an på anledning og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg. Synes det meste er av rævva dritkvailitet for tiden. Men jeg fant en ullgenser fra et ganske ukjent dansk merke til halv pris, opprinnelig nesten 3000 kr, som var av god kvalitet. Ellers har faktisk Cubus singleter med godt stoff i nå om dagen.

Anonymkode: 68f28...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har eid lengst er en "silke"morgenkåpe fra HM. Kjøpte den i 1995, bruker den mye hver sommer, og den ser fremdeles ny ut. Det dårligste jeg har eid er en t-skjorte fra en luksusbutikk. Førpris ca 1500, jeg fikk den for 300 på salg. Sømmen langs oppleggskanten nede røk etter første vask, selv om jeg vasket etter anvisningen på plagget.

Anonymkode: 56833...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her.

Gode klær pent:

Dresser fra Ralph Lauren

Skjorter fra de fleste skjortemakerne i Jermyn Street

Sko fra Church's og Crocket & Jones, loafers fra Gucci. 

Dårlig kvalitet pent:

Dresser fra Hugo Boss samt alt jeg har prøvd av billigdresser, passform og eller stoffets kvalitet avslører fort manglende kvalitet. 

Sko, det meste utover de over. 

Skjorter, om du har prøvd Harvie & Hudson, Hawes & Curtis eller Turnbull & Asser blekner absolutt alt annet ved siden av. 

 

Trenings-fritidstøy

God kvalitet klær:

Adidas, Nike og Umbro er nesten sjokkerende holdbart. Og behagelig. Ralph Lauren om det er casual borte. 

Joggesko/sportsko, Adidas, Nike og Reebok. 

 

Mindre god til dårlig:

Puma, Tommy Hilfiger, Abercombie & Fitch med flere. Har sluttet å kjøpe øvrige merker egentlig. 

 

Anonymkode: 5978f...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålene på støvlene mine fra Ilse Jakobsen er spinnglatte. Jeg kan ikke bruke dem i regnvær.👏 Hadde ei regnjakke fra samme merket, den sugde til seg alt av vann.👏 . Blir ikke mer IJ på meg. 

Please jeans er overpriset og dårlig kvalitet. Måtte levere 2 bukser inn til sydame og de sa det var blitt brukt råtten sytråd. Dessuten mister de mye farge, selv om jeg følger vaskeanvisningen. 

Ragdolls LA. Overpriset collegegenser som nuppet etter få gangers bruk. Klagde til butikken. Fikk beskjed om at jeg hadde brukt den for «hardt». Hvor hardt kan man bruke klær på kontoret egentlig? 

Handler mer i kjedebutikkene nå og synes det er mye bra kvalitet til prisen jeg betaler faktisk. 

 

 

Anonymkode: bb0ca...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Losjakke fra Marinen, kjøpt på overskuddslager. 15 år siden og like fin.

Har innsett at jeg ikke kan bruke klær med syntetiske materialer. Så mine tidligere dårlige kjøp har vært klær som er blandet med akryl, polyester og andre syntetiske materialer. Kan ikke ha 5% engang.... 

Anonymkode: 2463e...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårligste er topper og t-skjorter i bomull fra Gina Tricot, jeg opplever at de krymper to størrelser i vask og får hull i seg på de merkeligste plasser helt ut av det blå, jeg får ikke hull på t-skjorter vanligvis. Kjøper faktisk bare ting i syntetiske stoff der, som jo er verdens kjipeste stoff men det de har i bomull må være laget av den dårligste bomullen man kan oppdrive.

Må vel kåre Nudie jeans til det beste, siden det vel er den eldste jeansen jeg har i skuffa om dagen og den ser like bra ut. Alle skinnjakkene mine i ekte skinn holder seg også godt, og de blir jo bare finere og mykere av og slites. Eneste er at glidelåsen kan bli ødelagt, skjedde nylig med en favoritt som vel ble kjøpt på Carlings en gang i tiden. Av alle andre klær jeg har så har vel det meste raknet, nuppet, mistet form eller farge, uavhengig av pris/merke. Har liksom ikke en kjole hengende i skapet som er 10 år gammel og like fin, med unntak av de man bare har brukt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingenting slår Zara i ræva kvalitet. Har ikke handlet mye der, med det jeg har kjøpt har falt fra hverandre etter få gangers bruk.

Best kvalitet må være vintage-ting jeg har anskaffet meg både i Norge og i Paris eller London. Når en kåpe eller skjørt er like pent selv om det er laget i 1955 så skjønner du hvor mye det har å si at ting er laget med omhu av en skredder eller konfeksjonsfabrikk lokalt, ikke masseprodusert i Kina. 

Anonymkode: 88883...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 24.9.2018 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Hvilke klesplagg har dere med best kvalitet og hvilke med dårligst kvalitet? Tror dere materialet har noe å si?

Anonymkode: 37237...9d1

Beste må være Adidas, Lacoste og

lignende (selvom det kanskje er 90-talls). Ganni er også ganske bra. 

WOW, Bikbok og noen butikker jeg aldri har hørt om (heter noe som BCDG og YG) er EKSTREMT dårlig kvalitet. Klærne henger og slenger med hull i seg, dårlig materiale og skeivt sydd. Jeg leste en artikkel Aftenposten om at klærne deres var laget av plastikk?!? Sømmene brakk i to fordi de brukte plastråder i stedet for vanlig tøytråder for å sy sammen klær med. Ja jeg tror materialet har noe å si. 

Anonymkode: ea642...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.9.2018 den 11.13, Cuntzilla skrev:

Dårligste er topper og t-skjorter i bomull fra Gina Tricot, jeg opplever at de krymper to størrelser i vask og får hull i seg på de merkeligste plasser helt ut av det blå, jeg får ikke hull på t-skjorter vanligvis. Kjøper faktisk bare ting i syntetiske stoff der, som jo er verdens kjipeste stoff men det de har i bomull må være laget av den dårligste bomullen man kan oppdrive.

Genserne derfra blir ødelagt etter en vask. De kan ikke vaskes i vaskemaskin. Det tåler de ikke. De ullgenseren blir bare til noen ull-klumper i kontakt med vann. 

Ja det tror jeg. 

Anonymkode: ea642...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen gamle klær, kjole og t-skjorter, fra Gina Tricot som holdt seg utrolig bra i vask i over ti år - men kvaliteten på klær er ikke samme der lengre. Også hadde jeg noen 100% bomull kardigans fra H&M, som også holdt veldig bra. Men tror det gjelder denne butikken også, ikke like bra lengre.

Også var jeg overrasket over hvor dårlig kvalitet tskjorter fra Line of Oslo er, disse vridde seg etter en vask, dvs de var ikke sydd riktig i fht trådrettning. Er vanlig tegn på veldig billig tskjorter, men trodde disse var dyre (fikk de i gave). 

Jeg har også en regnjakke fra Norheim som jeg synes er fin og er bra passform for meg, men den slipper dessverre regn gjennom, så bra regnjakke er det ikke.

jeg vet ikke om jeg eier noe av veldig bra kvalitet lengre?

Anonymkode: 7c4ab...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 9.09, Kladd skrev:

Veldig skuffa over t-skjorter fra Levis. Hadde trodd de skulle ha kvalitet, men etter én vask har alle sømmene vridd seg. 

Mest imponert er jeg faktisk over sokker kjøpt på H&M for rundt 10 år siden! De holder fortsatt, selv etter utallige runder på 60 grader. Sokkene derfra i dag derimot føler jeg slites etter et par bruk.

Må si meg enig i det om t-skjortene fra Levis. Jeg kjøpte 6 like t-skjorter, samme farge og størrelse og alt, fordi jeg skulle bruke dem som sove-t-skjorter. Når de henger til tørk etter vask, så henger jeg dem på rekke og rad på kleshengere. Da går det i "tripp trapp tresko" bortover, for alle er ulike i lengden og størrelsen! Men jeg kjøpte dem i str M, alle sammen! Merk at det også var samme modell og farge. Ingen var likevel like. Hvordan er det mulig å produsere så mye forskjellig, når det skal være snakk om samme produktet? Det er jo umulig å bestille seg riktige klær når de kan variere sånn i lengde osv. Hvordan er det med buksene deres, tro? Er det like mye variasjoner på samme str der??

De har også vridd seg i sømmene som du sier. Men samme det for min del, da jeg kun sover i dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen og jeg er veldig fornøyde med t-skjorter fra Samsøe Samsøe. Ellers digger jeg de tynne ullgensere til Filippa-k. Tror den eldste jeg har nærmer seg 10 år, og er utrolig mye brukt. Likevel holder den seg pent. 

Mest skuffende var noen knalldyre løpesko fra løplabbet (sauscony eller noe sånt). Der på skoen lissene er tredd gjennom gikk i stykker. Klagde , fikk nye, og samme skjedde igjen. Når jeg klagde 2. gang mente de at jeg hadde hatt de for lenge til at jeg kunne klage. Men det var jo bare fordi snøen kom rett etter det første byttet, så de hadde mest bare ligget i skapet (det syntes ganske så tydelig på sålen at de kun var brukt en håndfull ganger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...