Gå til innhold

Endelig! Fra prøver til IVF til gravid🥇


banso2016

Anbefalte innlegg

Har i par år nå skrevet en «prøver-dagbok» her på KG, og må vel nå bytte sjanger siden det kommer en liten gutt i jan./feb. 2019. :icon_lol: :strix::icon_lol:

Jeg måtte komme til babyens uke 22 (min 23.uke) før jeg våget meg å lage en «graviditets-dagbok». :sjokkbla:

Det for meg sier sitt om påkjenningen de siste tre årene har vært, med spontanabort og sorgen rundt dette :rosaengel:, med prøveperioder og årevis med «tvangspreget fiksering» med EL-testing, «telle dager», og sex :humpe:, deretter den tunge tiden med mislykkete forsøk med assistert befruktning (en AIH, en IVF, og en stimulert runde med innsett av befruktet egg) :cry3:, la oss ikke glemme hva all den hormonelle stimuleringen gjør med kroppen! :hakeslepp:

Men man gir ikke opp, og tidlig i mai sa vi at vi prøver IVF en gang til før vi for psykens del er nødt å ta en lengre pause. Og av to befruktede egg så har den ene tviholdt seg godt fast, og gjort meg til den lykkeligste dama på jord! :hoppe:

*SnartErViTreeee*

6009FD0D-A5D6-4068-932E-8FBC9CA42487.jpeg

Endret av banso2016
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å leve i IVF-bobla har vært merkelige og intense perioder, det kan sikkert de aller fleste bekrefte som har gjennomgått dette, tankene handler bare om sprøyter og medisiner, og hvordan «få best utbytte» av forsøket. Dyrt er det og. 🤦‍♀️ 

Jeg husker at jeg var enormt sugen på info om andres erfaringer, og noe jeg begynte å google mye om etter mislykkete IVF-forsøk var om «hvordan lykkes med IVF» , «tips for å bli gravid under IVF» , «hva skal man unngå å gjøre så befruktede egg overlever», etc., etc... :ac: :sprettoy:

Nesten manisk :alice: , men når man lever i den bobla så kan jeg for min del si at det er ikke langt unna - da man har et så enormt stort ønske om å bli mor. 

Jeg tenker at nå som jeg ER gravid, og er kommet til allerede min 23.uke så kan jeg vel oppsummere hvilke tips jeg prøvde meg på før/under/etter dette forsøket hvor lykken endelig smilte til oss:

* Sluttet å røyke på dagen da det ble påpekt at røyking er direkte linket mot infertilitet (pdd. har jeg vært røykfri i over 1 år) :nori: (PS: hemmeligheten i mitt tilfelle er at jeg sier til meg selv at jeg har bare tatt en lengre pause til jeg får en baby :rodme:)

* Sprøyter for å øke blodsirkulasjonen (Fragmin) for å gjøre livmoren «mer vennlig, mindre kald», slik at de befruktede eggcellene får et «levedyktig hjem».

* Kortison-tabletter Medrol (betennelsesdempende/mot eventuelle autoimmune sykdommer) - da det forelå viss mistanke at immunforsvaret mitt ser på befruktede eggceller som noe «fremmed» og dermed jobber for å støte ut egget, tablettenes funksjon var å dempe kroppens immunreaksjoner.

* Ananas (frukt, juice og biter) både dagene før innsett og dpo-perioden til positiv test, da ananas sies å ha samme effekt som ovenfornevnte medisiner. 

* Multivitamintilskudd og Folattilskudd.

* Orgasme samme dag som innsett og også dagene etter - i håp om å øke blodsirkulasjonen og dermed skape «levedyktige forhold» for eggcellene.

* Jeg valgte å ikke fly hjem etter innsett, ble i byen hvor klinikken lå i to dager etter innsett, da jeg hadde lest en plass at dette med trykket akkurat når flyet stiger og når flyet lander påvirker eggcellene evne til å overleve (noe sånt).

* Varmepose på magen hver natt og ullsokker på beina hele tiden fra den dagen vi hadde innsett og til positiv test, dette handlet også om noe med å gjøre det mest «levedyktig» for de befruktede eggcellene.

* Lutinus-tabletter til uke 14. Progesteron-støtte.

* Unngå store mengder kaffe - ikke så flink til dette før innsett, men kuttet ned til 1-2 kopp kaffe daglig etter innsett.

* Unngikk all mat som Mattilsynet fraråder gravide å spise fra innsettsdagen, levde som gravid fra den dagen av. 

* Ikke løftet noe tungt fra innsettsdagen av, av ovenfornevnte grunn. 

 

Vet ikke om denne lista er det som hjalp oss, men jeg vil velge å tro det, det er ihvertfall en babyboy On board :gravid:

Njaa, nå husker jeg ikke hva mer jeg hadde fokus på ndg. blant annet maten, men får notere det opp om jeg kommer på det en annen gang. 

 

*LykkeligMomToBe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi ,ingen kan komme og si annet enn at denne babyen er veldig ønsket! Som du har stått på for å komme dit du er nå💖

Gratulerer så veldig mye med guttebebisen i magen😍👏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TeamWP skrev:

Oi ,ingen kan komme og si annet enn at denne babyen er veldig ønsket! Som du har stått på for å komme dit du er nå💖

Gratulerer så veldig mye med guttebebisen i magen😍👏🏻

Mange tusen takk! :hjerter:

Og ja, babyen er så sterkt ønsket at å forklare det med kun ord blir nesten vanskelig til tider, hehe.. :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest fantastiske med alt jeg til nå vet om og har gjennomgått, må være at lillegutt i magen sparker og beveger seg daglig! :hjerter::hjerter::hjerter:

Første bevegelser kjente jeg rundt uke 16 ca, som minnet om når magen rumler av sult - men uten lyd. I uke 18 ca så kjente jeg tiiidlig på morgenen de første spark - som er noe av det rareste men herligste jeg noengang har opplevd! Akkurat som små, forsiktige dult innvendig og ut, men i rask ujevn tempo, 4-5 på rad. :hjertesmil: 

Sparkene er gradvis blitt tydeligere, lille bebis har begynt å bli sterkere og mye mer aktiv..:bond:Den siste uken, kanskje to, har han også begynt å ha en viss struktur i sin hverdag der inne - uavhengig av om han har vært aktiv eller ikke på dagtid så er det alltid mye liv mellom klokken 20 og 21, og jeg elsker det! 

Jordmor sa at jeg har morkaken foran (foranliggende?), som kan dempe sparkene og dermed gjøre det vanskelig for andre å kjenne de utenpå magen. Videre sa ho og at morkaken vil røre på seg, og bebis vil etterhvert sparke enda hardere, så ho estimerte innen to ukers tid vil mannen og få kjenne livet til dette herlige mirakelet våres. :hug::kline:

 

*lykkeliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære lille mirakel,

i dag morges våknet jeg tiiidlig før det lysnet, og innså at jeg har sovet på magen. Med tanke på forhistorien før vi endelig klarte å skape deg så ble jeg så fryktelig redd for deg, 😭 og man skulle trodd at du skjønte det - for i det samme øyeblikket som jeg hadde nådd å kjenne på engstelsen, så begynte du med de hardeste sparkene hittil, takk min lille vakre..💞 

Så nå ligger vi og «snakker» med hverandre, jeg og du, jeg ler og stryker over magen - mens du svarer ved å komme borti håndflata mi med dine dult og spark. Hvordan klarer du, Bittelille nøstet, å kjenne akkurat hvor du skal dulte for å møte meg? :yvonne:  

Som jeg gleder meg å møte deg, resten av mitt liv vil jeg bruke på å elske deg. :hjerter_rundt: 

*uke 24 + noen dager ca*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, jeg blir så glad når jeg leser om langtidsprøvere som lykkes😍 lykke til videre i graviditeten😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 19.03, bondekone skrev:
 

Å, jeg blir så glad når jeg leser om langtidsprøvere som lykkes😍 lykke til videre i graviditeten😊

Mange tusen takk for en så hyggelig hilsen 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer så veldig mye med den lille i magen! Så rørende med samtalen deres, det er nok et øyeblikk du kommer til å huske for alltid ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.10.2018 den 22.13, Illy skrev:

Gratulerer så veldig mye med den lille i magen! Så rørende med samtalen deres, det er nok et øyeblikk du kommer til å huske for alltid ❤️

Mange tusen takk :hug: Ja, det er uten tvil en av de mektigste øyeblikk i venteperioden våres, på samme nivå som når vi fikk høre hjertelyden for første gang 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...