Gå til innhold

Bytte etternavn på barn etter giftemål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en grunn til at barnet ikke ble døpt med fars etternavn, tenker da jeg. Og det blir jo ikke som å blande inn en annen manns navn - det ér jo faktisk mors etternavn. Skifter hun om, og barnet ikke har fars, så blir jo barnet sittende med et etternavn som ingen av foreldrene har... 

 

Men jeg skjønner jo hva du mener. Barnet burde hatt fars etternavn også, de har jo samvær. Men igjen; vi vet ikke hvorfor det ikke ble sånn.

Anonymkode: f8807...54e

Mitt barn har bare mitt navn. Kunne ikke falt meg inn å legge til en annen manns navn på ungen. Ts synes det er gøy fordi hun tenker som en forelska tulling, mens barnet med all sannsynlighet vil reagere negativt nå eller senere. 

Endret av Macro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Macro skrev:

Mitt ban har bare mitt navn. Kunne ikke falt meg inn å legge til en annen manns navn på unken. Ts synes det er gøy fordi hun tenker som en forelska tulling, mens barnet med all sannsynlighet vil reagere negativt nå eller senere. 

Håper grunnen til det er fordi far ikke er med i bildet? 

 

Skal ikke si meg helt uenig, dog man kan si det på en finere måte. 

Anonymkode: f8807...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper grunnen til det er fordi far ikke er med i bildet? 

 

Skal ikke si meg helt uenig, dog man kan si det på en finere måte. 

Anonymkode: f8807...54e

Si hva på en finere måte? Jeg gidder ikke å pakke inn at TS er ego. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Macro skrev:

Si hva på en finere måte? Jeg gidder ikke å pakke inn at TS er ego. 

Du svarte ikke på første spm...

Nei, men nå kan det jo være grunner til at barnet ikke fikk fars etternavn, som vi ikke vet om. Men ja, nå er det jo relativt enkelt å bytte navn for tiden, men man har ingen garanti for at forhold vil vare, gift eller ei. Som sagt, skjønner hva du mener, er litt skeptisk på dette navnebyttet jeg også. Men jeg forstår at mor vil ha samme etternavn som sønnen... Kanskje ts, dere kunne tatt to etternavn her da? Ditt gamle, og dette felles?

Anonymkode: f8807...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men nei, bare nei. Skal ditt første barn bytte navn må det være for at din nye mann adopterer han. Blir for dumt å bytte navn etter hvem man er sammen med her og nå. Ting endrer seg og forhold ryker innimellom.

Og ja, du vet det vil bli drama med barnefaren. Å i det hele tatt lure på om det blir et problem er vel det som får noen til å lure på om du er helt borte i en forelska rosasky. 

Er det noe du seriøst vurderer så spør du barnefar om det er ok først. Selv om han ikke har juridisk rett er det rein høffelighet og han er jo en del av barnets liv. Så spør du barnet.

Anonymkode: 7db5e...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 18.14, AnonymBruker skrev:

 Vi har nå levd sammen med vår nydelige bonusfamilie i noen år, og det er snart klart for giftemål. Saken er at jeg og min kommende mann har blitt enig om å slå sammen deler av våre etternavn, for å få et hyggelig fellesnavn. Jeg vil da gjerne at barnet mitt skal få samme navn som oss. Så h*n ikke blir det eneste familiemedlemmet med et annet navn en alle rundt han.

:fnise:

Det var den anonymiteten. Nå vet alle hvem du snakker om.

Anonymkode: 1802a...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner på en måte at mor ønsker at hele familien skal ha samme navn, men det kan hende barnet synes det blir litt rart når det blir eldre. Etternavn "arver" man jo fra mor eller far.   Egentlig spiller det vel liten rolle, det er veldig vanlig nå at det er flere forskjellige etternavn i familien.  (Min søster`s kjernefamilie består av fem personer, og der er det fire forskjellige etternavn :) )

 

Anonymkode: 58af8...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flokken hans? Hvor er hans far ift «flokken han». «Flokken» mister sin sjarm i det det blir mine, dine evt våre altså..

Og nei, absolutt ikke greit for barnet å få en del av stefarens nsvn, men ikke sin egen pappa sitt.. Det beste er da å kun ha mor sitt navn, så får du være lojal mot barnet ditt og ikke endre til nsvn til noe felles mellom deg og denne mannen. Som du med stor sannsynlighet vil skilles i fra. I følge statistikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. Hvordan hadde du følt det hvis det var omvendt? Barnet hadde fått far og stemors nye etternavn? Så lenge barnet har kontakt og samvær med far, gjør det ingenting at far ikke har foreldreansvar. Du sier du har svelget mange kameler. Dette er i allefall en kamel du bør svelge. 

Anonymkode: b93fa...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva om ekteskapet ryker? Regner med at du da tar tilbake ditt gamle etternavn. Skal barnet måtte skifte navn enda en gang, da? Og så skifte igjen når du finner en ny?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎10‎.‎2018 den 18.47, Hedda-78 skrev:
 

Og hva om ekteskapet ryker? Regner med at du da tar tilbake ditt gamle etternavn. Skal barnet måtte skifte navn enda en gang, da? Og så skifte igjen når du finner en ny?

Verdt å tenke over dette. La barnet ha sin egen identitet uavhengig av hva du velger å gjøre med livet ditt.

Men lurer også på i forhold til bonusbarna dine, de skal endre etternavn de også? og både de og deres mor syns det er helt greit?

Hvor stort er barnet ditt, har det en egen mening om dette?

Hvis du bestemmer deg for at du vil endre navnet så ville jeg informert barnets far i forkant i alle fall, selv om han ikke har foreldreansvar.

Anonymkode: 5a450...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi barnet (deler av) stefarens navn kunne vært gret om faren ikke var inne i bildet i det hele tatt, barnet og stefaren hadde en lang og god relasjon så stefar i praksis var den ensete faren barnet kjente til, og barnet var stort nok til å selv ønske det. 

Men når barnets far er inne i bildet, og har samvær så ofte som annenhver helg? Nei. Bare nei. Dette skal du ikke gjøre mot verken barnet eller barnets far. 

Anonymkode: 28e3f...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Å gi barnet (deler av) stefarens navn kunne vært gret om faren ikke var inne i bildet i det hele tatt, barnet og stefaren hadde en lang og god relasjon så stefar i praksis var den ensete faren barnet kjente til, og barnet var stort nok til å selv ønske det. 

Men når barnets far er inne i bildet, og har samvær så ofte som annenhver helg? Nei. Bare nei. Dette skal du ikke gjøre mot verken barnet eller barnets far. 

Anonymkode: 28e3f...b17

Det uthevede er litt uklart/feilaktig fremstilt av meg. I situasjonen jeg skisserer mener jeg ikke at det bare hadde vært greit å gi barnet stefarens navn, men at det hadde vært en veldig fin gest for å tydeliggjøre og anerkjenne det tette forholdet mellom barnet og stefaren. 

Anonymkode: 28e3f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...