Gå til innhold

Bytte etternavn på barn etter giftemål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et barn som jeg har vært alene med siden fødsel. Barnet har kun mitt etternavn. Er hos sin far på samvær annenhver helg.

 Vi har nå levd sammen med vår nydelige bonusfamilie i noen år, og det er snart klart for giftemål. Saken er at jeg og min kommende mann har blitt enig om å slå sammen deler av våre etternavn, for å få et hyggelig fellesnavn. Jeg vil da gjerne at barnet mitt skal få samme navn som oss. Så h*n ikke blir det eneste familiemedlemmet med et annet navn en alle rundt han.

Syntes dere jeg bare kan gjøre det? Vil helst ikke lage bråk med faren hans. Som regel så svelger jeg det meste av kameler for å opprettholde en hyggelig tone. Men syntes at barnet mitt fortjener å hete det samme som flokken sin.

Håper på konstruktive svar.

 

Anonymkode: c939e...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du må ha fars tillatelse til å bytte navn på barnet. Min søster ønsket det, etter å ha giftet seg med en annen en barnefaren. Men der stoppet far forsøket. Dersom dette er tilfelle, kan kanskje en løsning være å tilby barnefarens navn som mellomnavn etc. for at det ikke skal bli galt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Isaluna. 

Tusen takk for svar. Far har ikke foreldreansvar for barnet, og derfor heller ikke juridisk bestemmelsesrett. Hvis jeg vil kan jeg bare gjøre det. Vil bare ikke lage bråk eller tråkke på tær. Viktigst av alt er jo å kunne opprettholde et godt samarbeid for barnets skyld. Men vil også at barnet skal føle seg som en del av oss. Ikke på utsiden. (Navnmessig, er jo så klart ikke det på noen annen måte)

Forslaget ditt var ikke så dumt! Utenom at han har et litt beryktet navn jeg egentlig ikke ønsker å «belaste» barnet med..

Anonymkode: c939e...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du i alle fall det juridiske i orden. Kanskje du kan snakke med han om det. Kan hende han er enig med deg ang. hans navn, og ikke har noe i mot at barnet heter det samme som deg ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Hei Isaluna. 

Tusen takk for svar. Far har ikke foreldreansvar for barnet, og derfor heller ikke juridisk bestemmelsesrett. Hvis jeg vil kan jeg bare gjøre det. Vil bare ikke lage bråk eller tråkke på tær. Viktigst av alt er jo å kunne opprettholde et godt samarbeid for barnets skyld. Men vil også at barnet skal føle seg som en del av oss. Ikke på utsiden. (Navnmessig, er jo så klart ikke det på noen annen måte)

Forslaget ditt var ikke så dumt! Utenom at han har et litt beryktet navn jeg egentlig ikke ønsker å «belaste» barnet med..

Anonymkode: c939e...c68

Synes barnet bør få deres nye etternavn, men også få ha fars etternavn. Altså, begge deler. Han ser jo pappaen sin. Å fjerne det helt føles veldig feil ovenfor begge to. Tenk om det hadde vært omvendt, du hadde jo blitt lei deg? Så får barnet ta stilling til det selv når han er myndig. 

 

Selv hadde jeg ingen kontakt med min far etter jeg ble rundt tre år (hans valg, min mor prøvde og prøvde.) Dagen jeg ble atten fjernet jeg navnet hans fra mitt, og beholdt bare min mors navn. 

Anonymkode: f8807...54e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet har ditt etternavn i dag, så er det naturlig barnet fortsetter å ha ditt etternavn. Ikke noe å blande inn far i i heletatt. Hadde barnet hatt fars etternavn fra begynnelsen, hadde det jo vært en sak for begge to.

Anonymkode: d319e...31e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden barnet ikke har farens etternavn i utgangspunktet tenker jeg et bytte er greit. Jeg ville nok ha snakket med faren om det først så det ikke kom overraskende på at hans barn hadde fått nytt etternavn. Avhengig av barnets alder og modenhet hadde jeg også tatt barnets mening med i betraktning

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet har ditt etternavn i dag, så er det naturlig barnet fortsetter å ha ditt etternavn. Ikke noe å blande inn far i i heletatt. Hadde barnet hatt fars etternavn fra begynnelsen, hadde det jo vært en sak for begge to.

Anonymkode: d319e...31e

 

3 minutter siden, minister-mio skrev:

Siden barnet ikke har farens etternavn i utgangspunktet tenker jeg et bytte er greit. Jeg ville nok ha snakket med faren om det først så det ikke kom overraskende på at hans barn hadde fått nytt etternavn. Avhengig av barnets alder og modenhet hadde jeg også tatt barnets mening med i betraktning

Men hvor har hun skrevet at barnet bare har hennes etternavn den dag i dag? :klo:

Anonymkode: f8807...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvor har hun skrevet at barnet bare har hennes etternavn den dag i dag? :klo:

Anonymkode: f8807...54e

I hi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, minister-mio skrev:

I hi

Det er tidlig på morningen uten min første kaffe, ja... Beklager, sto jo faktisk tydelig forklart også. Takk :) Nei men da tenker jeg det stiller seg annerledes. Tenkte først ts skulle ta bort navnet til faren. 

Anonymkode: f8807...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det viktig å skille dine og barnets interesser. Som regel vil vel barna foretrekke å ha navnet til sine foreldre. Å ta navnet til denne mannen sender et sterkt signal om at far skyves ut, og det kommer barnet til å reagere på i fremtiden. 

Det som er romantisk og "hyggelig" for deg er ikke nødvendigvis like stas for barnet. Barn har sterk lojalitet til Begge foreldre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal barnet ha etternavnet til stefar?

Anonymkode: 93d69...8c6

Flere enn meg som ikke har fått kaffen sin? :fnise: Det blir både mors og stefars etternavn, de slår sammen sine etternavn til ett nytt.

Anonymkode: f8807...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Macro skrev:

Nå er det viktig å skille dine og barnets interesser. Som regel vil vel barna foretrekke å ha navnet til sine foreldre. Å ta navnet til denne mannen sender et sterkt signal om at far skyves ut, og det kommer barnet til å reagere på i fremtiden. 

Det som er romantisk og "hyggelig" for deg er ikke nødvendigvis like stas for barnet. Barn har sterk lojalitet til Begge foreldre. 

Barnet har ikke fars etternavn fra før av.

Anonymkode: f8807...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet har ikke fars etternavn fra før av.

Anonymkode: f8807...54e

Spiller ingen rolle. Skal noe legges til bør det være fars etternavn. Du blander ikke inn en annen manns navn. Sett deg i barnets eller far sin situasjon, og jeg kan love at du hadde satt deg på bakbena. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere enn meg som ikke har fått kaffen sin? :fnise: Det blir både mors og stefars etternavn, de slår sammen sine etternavn til ett nytt.

Anonymkode: f8807...54e

Ja, så? Jeg skjønner fortsatt ikke greia med at barnet skal få stefars etternavn. Sært.

Anonymkode: 93d69...8c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Macro skrev:

Spiller ingen rolle. Skal noe legges til bør det være fars etternavn. Du blander ikke inn en annen manns navn. Sett deg i barnets eller far sin situasjon, og jeg kan love at du hadde satt deg på bakbena. 

Det er vel en grunn til at barnet ikke ble døpt med fars etternavn, tenker da jeg. Og det blir jo ikke som å blande inn en annen manns navn - det ér jo faktisk mors etternavn. Skifter hun om, og barnet ikke har fars, så blir jo barnet sittende med et etternavn som ingen av foreldrene har... 

 

Men jeg skjønner jo hva du mener. Barnet burde hatt fars etternavn også, de har jo samvær. Men igjen; vi vet ikke hvorfor det ikke ble sånn.

Anonymkode: f8807...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så? Jeg skjønner fortsatt ikke greia med at barnet skal få stefars etternavn. Sært.

Anonymkode: 93d69...8c6

Les én gang til. De slår sammen etternavnene sine til ett.

Anonymkode: f8807...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les én gang til. De slår sammen etternavnene sine til ett.

Anonymkode: f8807...54e

Og det er jo enda særere. Oppkonstruert etternavn slik at drt ikke blir noen tilhørighet til tidligere generasjoners slektsnavn. For Solheim gir ikke tilhørighet til Solbakken og Åsheim. Men det er jo et valg de voksne tar på egne vegne. 

La barnet beholde etternavnet sitt. Dersom det ytrer ønske om å endre det når det blir eldre, får dere ta diskusjonen da.

Anonymkode: 93d69...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tidlig på morningen uten min første kaffe, ja... Beklager, sto jo faktisk tydelig forklart også. Takk :) Nei men da tenker jeg det stiller seg annerledes. Tenkte først ts skulle ta bort navnet til faren. 

Anonymkode: f8807...54e

Enig i at det hadde stilt seg annerledes da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...