Gå til innhold

Samboeren min mener at å bruke mer enn 4000 på mat i mnd er alt for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi setter av 5000 i måneden.

Noen ganger er vi mye på reise/spiser noen middager borte og bruker da mindre. Så inviterer vi et vennepar på middag en lørdag, og bruker da plutselig opp det vi hadde til overs fra forrige måned.

Alkohol og dyre hårprodukter går ikke fra dette budsjettet, men vaskemidler ol er inkludert 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren setter inn 2000 kroner hver på en felles konto i begynnelsen av mnd. 

Vi er kjempedårlige på å storhandle, så jeg handler stort sett middager og sånt hver dag. Nå 6 dager før lønning så sier jeg til samboeren at matkontoen er tom og at vi må sette inn mer. Da sier han "Hæ? Vi har jo satt inn 4000 kroner, hvordan holder ikke det? Vi må bli bedre på å spare inn på ting, 4000 skal jo holde for 2 stykker på en mnd"

Som om han fikk sjokk liksom? Jeg prøvde å argumentere mot at maten er jo blitt kjempedyr og at det ikke er UNORMALT mye å bruke mer enn 4000 kroner?

Kan noen fortelle meg om jeg har rett eller feil? Hvor mye bruker dere?

Anonymkode: 8ce21...c8f

Bruker sikkert 3000, og jeg er student. #ripmoney

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av 3000 hver. Denne summen inkluderer også hygiene og alt annet som finnes på dagligvare; lyspærer og torky og hva det måtte være. Da jeg var singel brukte jeg en tusenlapp (veganer) mens han kjøpte bare ferdigmat og brukte sikkert 10 000. Han spiser mye mer enn meg, men det er greit, for jeg tjener dobbelt så mye. Han står for handlingen og matlagingen. Han handler hver dag, og middagen blir det som måtte ligge i 50%- disken. Blir det penger til overs en måned flotter vi oss med god øl e.l. Brus er svindyrt, så det er kuttet helt. 

4000 er nok litt lite, da maten har blitt merkbart dyrere den siste tiden. 

Anonymkode: db7af...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mellom 6000,- & 8000,-. To voksne. Kjøper ikke hygieneprodukter i dagligvare. Jeg er i tillegg vegetarianer, så vi kjøper bare kjøtt til 1. Syns ikke summen er spesielt høy. Vi handler fornuftig, men er opptatt av å kjøpe kvalitet. Orker ikke billlig tørrpasta og kjipt brød.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å bruke 4000 på mat i måneden men da må man planlegge og spare litt når man kjøper. Så det krever tid. Har dere ikke tid til det, er det vanskelig. Men jeg tenker at ved normalt forbruk, bør ca 5000 holde. Så dere er ikke lang unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 5000-5500, inkludert alkohol og vaskemiddel og alt sånt.

Jeg er den som handler, går på butikken to ganger i uka og har med meg sekk. Blir ganske tungt, men bor 5 minutter unna, så det går. Da tenker vi over hva vi spiser, og vi prøver å ha både en vegetarmat og to fiskeretter i uka, så det ikke blir så mye dyrt kjøtt. Tror ikke vi hadde klart å bruke 4000, uten å spise ganske kjedelig og droppe bacon til helgefrokosten.

Anonymkode: 49cee...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere sløser penger heter det

Anonymkode: 678c5...234

Hvorfor er det sløsing? Det er da bare snakk om ulike prioriteringer? Vi velger å bruke penger på kvalitetsmat, fordi vi er opptatt av helse, miljø og dyrevelferd. 

Jeg kjører en gammel bil, de fem siste kleskjøpene mine (som er alt jeg har kjøpt av klær til meg selv de siste tre årene) var på fretex, mobilen min er over tre år gammel og har delvis knust skjerm. Vi har ikke tv, stereoanlegget er sikkert 20 år gammelt, og jeg har kun kjøpt brukte møbler til vårt halvshabby hus. I sommer har vi vært på campingferie i en vogn vi lånte av noen i familien. Vi shopper aldri, kjøper kun ting vi virkelig trenger, og da kjøper vi brukt. 

Vi har råd til å betale det det faktisk koster for mat, fordi vi velger å leve sparsomt på alle andre områder. Hvordan er det sløsing? 

Anonymkode: 3e2cb...d61

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, og bruker 3000 hver måned, dette inkluderer alt som kjøpes på matbutikk, rengjøringsmidler, dopapir, shampo osv., samt inkluderer det turer på kafe, kantine, restaurant osv. Vil ikke si vi spinker eller sparer på noe, men vi ukeshandler, kjøper store kvanta, bruker rimelige råvarer, bruker opp rester osv. Det vanlige. Men om han er uenig la ham handle en måneds tid.

Anonymkode: 6293a...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper for det meste firstprice shampoo/vaskemidler og bruker ikke penger på barberblader o.l med matbudsjettet. 

Men jeg tror at det går mye fordi samboeren spiser utrolig mye og fordi at jeg handler hver dag. Han er dårlig på å bli med meg på å storhandle, og siden vi ikke har bil så er det begrenset hva jeg klarer bære. Derfor blir det til at jeg går innom butikken etter jobb. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Matbudsjettet er jo det minste problemet her. Jeg hadde satt ned foten for den dårlige holdningen hans.

Altså aldri i verden om jeg hadde beholdt ansvaret for å handle mat om samboeren skulle meldt seg helt ut av handleprosessen, spist store mengder mat uten en bekymring for så å kritisere meg når budsjettet røk. Hva tror han egentlig du gjør med pengene utenom å kjøpe mat, som for øvrig han spiser størstedelen av? Hvorfor er det liksom din skyld at pengene ikke rekker lenger? Skal du trylle frem mer penger enn det finnes, eller tror han du stjeler fra matkontoen?

Jeg er helt med på å prate sammen om hva man kan gjøre for eventuelt å senke matbudsjettet, men da må man forholde seg til realitetene, tilpasse menyen og være villig til å endre egne vaner. Kanskje er løsningen i grove trekk at dere spiser mer ris og mindre kjøttdeig, for all del, men da må jo han være med på det. Nytter ikke å holde budsjett om den ene raider kjøleskapet for dyrere varer enn budsjettet tilsier, for så å bli sur når det er tomt.

Om han ikke vil være med på en skikkelig samtale om dette, får han handle sjøl. Ærlig talt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Synes ikke det er sløsing! Det handler om prioritering! Vi i familien min bruker ca 12000 på mat i Mnd. Er opptatt av å spise sunn og god mat. Mat er en stor del sv livet og vi ønsker å kjøpe den maten vi har lyst på. Ikke handle etter pris. Andre igjen vil kanskje prioritere å kjøpe seg bil til 7-800000 og betale lån på den,- noe som er sløsing i våres øyne.

Anonymkode: fd313...b98

Noen mennesker sløser bare ikke. Punktum. At andre sløser på andre ting er ingen unnskyldning for at du kan sløse på dine ting. Det er fortsatt en irrasjonell handling, og det finnes mange mennesker som ikke sløer på mat eller bil. Man spiser sunn og god mat for halvparten av den summen. Selv om jeg kjøpte hånddyrkede tomater av nonner fra Spania hadde jeg hatt problem med å sløse så mye som du gjør. 

Anonymkode: a34b6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det sløsing? Det er da bare snakk om ulike prioriteringer? Vi velger å bruke penger på kvalitetsmat, fordi vi er opptatt av helse, miljø og dyrevelferd. 

Jeg kjører en gammel bil, de fem siste kleskjøpene mine (som er alt jeg har kjøpt av klær til meg selv de siste tre årene) var på fretex, mobilen min er over tre år gammel og har delvis knust skjerm. Vi har ikke tv, stereoanlegget er sikkert 20 år gammelt, og jeg har kun kjøpt brukte møbler til vårt halvshabby hus. I sommer har vi vært på campingferie i en vogn vi lånte av noen i familien. Vi shopper aldri, kjøper kun ting vi virkelig trenger, og da kjøper vi brukt. 

Vi har råd til å betale det det faktisk koster for mat, fordi vi velger å leve sparsomt på alle andre områder. Hvordan er det sløsing

Anonymkode: 3e2cb...d61

Når det kommer til den type høye summer handler det ikke bare om prioriteringer. Er dere 2 personer som bruker 10 000 hver måned på mat? 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Haha.. 😂 Vi var i Oslo forrige uke (bor i Trøndelag) og handlet fjærkre (gås, and, kylling) for 10.000,- på én butikk.. 😂 Flaks for typen din at han ikke er sammen med meg.. 😂 

Vi bruker rundt 10.000,- i mnd på mat, men kjøper kun topp kvalitet, økologisk, vilt, gressfôra osv. Har flere frysere som vi fyller opp med f. Eks en halv ku i året. 

Kjøper alt annet (klær, møbler, bil osv) brukt, så det er lite penger som går til andre ting. :)

Anonymkode: 3e2cb...d61

Kan for øvrig nevne at gressfora storfe og sau er blant de aller verste miljøsynderne i norsk landbruk. De er skyhøyt over alle andre typer jordbruksproduksjon og er ekstremt dårlige nyheter for miljøet. Faktisk er det slik at dess mer kraftfor en ku spiser, dess mer miljøvennlig er den. Men en ku trenger gress for at magen skal fungere, så man kan ikke gi kun kraftfor

Anonymkode: a34b6...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to voksne, og bruker 3000 hver måned, dette inkluderer alt som kjøpes på matbutikk, rengjøringsmidler, dopapir, shampo osv., samt inkluderer det turer på kafe, kantine, restaurant osv. Vil ikke si vi spinker eller sparer på noe, men vi ukeshandler, kjøper store kvanta, bruker rimelige råvarer, bruker opp rester osv. Det vanlige. Men om han er uenig la ham handle en måneds tid.

Anonymkode: 6293a...4cd

3000 til sammen eller pr person? Altså totalt 6000?

Anonymkode: 34aba...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker sløser bare ikke. Punktum. At andre sløser på andre ting er ingen unnskyldning for at du kan sløse på dine ting. Det er fortsatt en irrasjonell handling, og det finnes mange mennesker som ikke sløer på mat eller bil. Man spiser sunn og god mat for halvparten av den summen. Selv om jeg kjøpte hånddyrkede tomater av nonner fra Spania hadde jeg hatt problem med å sløse så mye som du gjør. 

Anonymkode: a34b6...35f

Men hva skal man bruke pengene sine på?

Jeg er ikke interessert i å gå i graven med millioner på konto. 

Så her drikkes det viner for ca 400 kroner flaska hver helg, og vi kjøper fast inn sushi fra en bedre restaurant hver fredag. Og ferskvaredisken hos meny brukes flittig, i stedet for diverse frossenmat fra Rema 1000. Da går det lett over 10 000 på mat i måneden. 

Anonymkode: c0c9d...f82

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvordan noen kan «klage» på at partneren bruker mer enn 2000kr i mnd av hans penger på mat. Om du handler og da planlegger måltidene i tillegg til han skal ha det billig. Det blir nei i vårt hus. 

Vi bruker ca 5-6000 vi er 2 voksne. Orker ikke regne på mat da det ikke er nødvendig. Vi overfører 2500kr hver og når det er tomt bare betaler en av oss mat eller noe. I tillegg er det en del takeaway osv, monster å nocco regner ikke med å betaler som oftes selv da dette sikkert er like høyt som selve maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer til den type høye summer handler det ikke bare om prioriteringer. Er dere 2 personer som bruker 10 000 hver måned på mat? 

Kan for øvrig nevne at gressfora storfe og sau er blant de aller verste miljøsynderne i norsk landbruk. De er skyhøyt over alle andre typer jordbruksproduksjon og er ekstremt dårlige nyheter for miljøet. Faktisk er det slik at dess mer kraftfor en ku spiser, dess mer miljøvennlig er den. Men en ku trenger gress for at magen skal fungere, så man kan ikke gi kun kraftfor

Anonymkode: a34b6...35f

Dette vil jeg gjerne ha en kilde på. Kraftfor er ikke det stort sett fra Brasil, fra områder der det burde vært regnskog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva skal man bruke pengene sine på?

Jeg er ikke interessert i å gå i graven med millioner på konto. 

Så her drikkes det viner for ca 400 kroner flaska hver helg, og vi kjøper fast inn sushi fra en bedre restaurant hver fredag. Og ferskvaredisken hos meny brukes flittig, i stedet for diverse frossenmat fra Rema 1000. Da går det lett over 10 000 på mat i måneden. 

Anonymkode: c0c9d...f82

De fleste andre har andre ting å bruke pengene sine på... pensjon, nedbetaling av lån, bilkjøp... Det er ikke noe galt i å bruke 10 000 i måneden på mat, men det er ikke mange av oss som har penger til såpass mye. TS og samboeren må bare finne et kompromiss her, og finne ut av hvilket "matnivå" de ønsker å ligge på. 

Anonymkode: 66da4...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4000,- er alt for lite for oss. Her ligger vi på 5500, og vi kjøper ikke de dyreste varene heller. 

Anonymkode: 07959...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en voksen sønn boende hjemme som jeg forsørger, han er i slutten av tenårene. For oss to bruker jeg ca 6000-6500 kr i mnd i matbudsjett, men merk at av dette er minst en tusenlapp brus. Jeg drikker mye brus. Det har jeg tenkt å fortsette med.(tenåringen drikker aldri brus, bare jeg)

Noen gleder skal man ha, og det å drikke Pepsi Max er min last i hverdagen som jeg unner meg. Jeg har sluttet å røyke for mange år siden, jeg drikker alkohol kanskje en gang annenhver måned, og jeg har ingen dyre reiser eller ferieturer jeg brenner penger på. Brus er altså min utgiftspost "utenom det vanlige".

Men hadde jeg ikke hatt denne brusen i matbudsjettet, hadde jeg nok ligget omtrent akkurat på gjennomsnittstallet SIFO opererer med for to på vår alder.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, og bruker 3600 kroner i måneden på mat og husholdningsprodukter. Det fungerer helt fint, så fremt vi (jeg) har planlagt godt. Samboeren min kan lett finne på å bruke 500kr på matkortet fordi han skal handle "litt godt" - da sliter vi litt. 

Anonymkode: b3626...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zuza skrev:

Dette vil jeg gjerne ha en kilde på. Kraftfor er ikke det stort sett fra Brasil, fra områder der det burde vært regnskog?

Kraftfôr brukt i Norge er lagd av norsk korn som hovedbestanddelen

Anonymkode: 56d38...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...