Gå til innhold

Samboeren min mener at å bruke mer enn 4000 på mat i mnd er alt for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis samboer spiser veldig mye, er det ikke rart at dere ikke kan leve på 4000 kroner. Jeg er student og jeg prøver å leve på 1500 i måneden på mat, men det krever litt planlegging. Når jeg går på butikken, selv bare for å kjøpe noe lite, så kan det fort gå mye penger hvis jeg ikke er forsiktig. 
Hvis dere ikke er flinke på å planlegge, så skjønner jeg godt at kontoen går tom. 

Anonymkode: 1702a...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper for det meste firstprice shampoo/vaskemidler og bruker ikke penger på barberblader o.l med matbudsjettet. 

Men jeg tror at det går mye fordi samboeren spiser utrolig mye og fordi at jeg handler hver dag. Han er dårlig på å bli med meg på å storhandle, og siden vi ikke har bil så er det begrenset hva jeg klarer bære. Derfor blir det til at jeg går innom butikken etter jobb. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Kanskje samboeren din skal ta over å handle for noen mnd så kan han se selv hvor mye penger han synes det er greit å bruke på mat? 

Ser ikke helt ut som om han ser dine grunner for å mene det du mener. 

Synes han burde få en wake up call ut i fra det du forteller her. 

Anonymkode: 678c5...234

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper for det meste firstprice shampoo/vaskemidler og bruker ikke penger på barberblader o.l med matbudsjettet. 

Men jeg tror at det går mye fordi samboeren spiser utrolig mye og fordi at jeg handler hver dag. Han er dårlig på å bli med meg på å storhandle, og siden vi ikke har bil så er det begrenset hva jeg klarer bære. Derfor blir det til at jeg går innom butikken etter jobb. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Da sier du at dere kan gjerne ha som prosjekt å redusere matutgiftene som han vil,  men da må dere handle sammen sånn at dere kan å forhandle og han hjelper seg å bære. Faktisk er tilberedning til handletur og handling blitt en koselig paraktivitet her :) Ser på oppskrifter sammen og planlegger hva vi har lyst på, setter opp handleliste og tenker ut hva vi kan lage av samme matvarer så ingen rester går til spille, rusler til butikken med handleliste og henter hver våre ting så vi samarbeider godt om hver våre "oppgaver", pakker i poser og fordeler vekten av posene mens vi tenker på den andre og hva den kan være. Når vi kommer hjem tar han opp av posene og jeg setter inn i kjøleskapet:) bra teamwork! Litt krevende i starten men veldig koselig når vi begynte å komme ordentlig inn i rutinen etterhvert! Da har vi mat for hele uka og slipper å irritere oss over at noe mangler eller klage på at man er sulten eller mase på at partner må huske melk på vei hjem fra trening og bli sur når han glemte det. :)

Anonymkode: 90adb...820

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har dere i inntekt? Forbruket bør stå til inntekten, kanskje han synes det er mye i forhold til inntekten?

Anonymkode: 34aba...353

Jeg har ca 16/17 000 og han har 24 000. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne som alene spiser for ca 4000.... Vet at det er mye, men jeg spiser ikke mye karbohydrater og da går billig mat som pasta og brød vekk.... 

Anonymkode: caaa9...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva brukte han på mat før dere ble sammen? Ta med kvitteringene hjem og vis han at maten han spiser koster mer enn han tror? Om han er overvektig eller meget godt trent og spiser i store mengder, så går det selvsagt litt mer enn om man er gjennomsnittlig trent og gjennomsnittlig... vektig

Anonymkode: a34b6...35f

prisene kan ha økt siden den gang.

Anonymkode: 34aba...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forslag: 

Ta vare på alle kvitteringer når dere handler mat, i tillegg til at dere skriver en matdagbok for å få oversikt over forbruket. Da kan dere se hvor mye dere bruker, og hvem av dere som forbruker mest. 

Anonymkode: 1702a...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ca 16/17 000 og han har 24 000. 

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Ok, da har jo han en helt vanlig inntekt. Men din er jo lav, så det trekker ned om  dere har felles økonomi, og høy boligutgift. Men maten koster nå uansett, den er det verre å knipe inn på...

Anonymkode: 34aba...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye i det hele tatt, godt under SIFO sitt budsjett, og i tillegg er det jo ikke mange dagene til lønning, så jeg vil si dere sånn ca. Har greid det.

vi bruker rundt 8000  ink husholdningsartikler på 3 voksne og et barn, vil si det er helt normalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var ram til å klage over at jeg brukte så mye penger på dagligvarer. Vi hadde flere barn. Jeg gikk lei av dette og sa at han kunne stå for innkjøpene selv. Javel, det skulle han klare fint, sa han. Det gikk ikke mer enn et par uker, før han ikke var fullt så høy i hatten, men bad meg ta over igjen. Han hadde brukt mer på disse to ukene enn jeg brukte på en måned.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da har jo han en helt vanlig inntekt. Men din er jo lav, så det trekker ned om  dere har felles økonomi, og høy boligutgift. Men maten koster nå uansett, den er det verre å knipe inn på...

Anonymkode: 34aba...353

Vi har ikke felles økonomi. Vi har felles matkontoen, betaler likt på husleie og strøm. Det er det eneste.

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke felles økonomi. Vi har felles matkontoen, betaler likt på husleie og strøm. Det er det eneste.

TS

Anonymkode: 8ce21...c8f

Menn spiser i følge SIFO for ca 500 mer i måneden enn kvinner Så med mindre du er veldig storspist, synes jeg det er han som bor sette inn 2.500 og du 2.000. Dette også med tanke på den store inntektsforskjellen.

Anonymkode: 34aba...353

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er flaks for de aller fleste. Det er ekstremt sløseri. 120 000 kr på mat i året er ekstremt. 

Det er gjerne slik når man har  mer penger enn man har vett

Anonymkode: a34b6...35f

Synes ikke det er sløsing! Det handler om prioritering! Vi i familien min bruker ca 12000 på mat i Mnd. Er opptatt av å spise sunn og god mat. Mat er en stor del sv livet og vi ønsker å kjøpe den maten vi har lyst på. Ikke handle etter pris. Andre igjen vil kanskje prioritere å kjøpe seg bil til 7-800000 og betale lån på den,- noe som er sløsing i våres øyne.

Anonymkode: fd313...b98

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har nok ikke hørt om inflasjon.

Sjekk heller sifo-budsjettet så ser dere hvordan dere ligger an.

Dessuten spiser kvinner mindre enn menn, egentlig burde han sette inn 500 kr mer enn deg.

Om 4 tusen er mye eller ikke kommer også an på inntekten deres. Her i huset har vi en samlet netto-inntekt på 110.000, så jeg synes 4 tusen ikke er mye.

Anonymkode: 66049...1da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har nok ikke hørt om inflasjon.

Sjekk heller sifo-budsjettet så ser dere hvordan dere ligger an.

Dessuten spiser kvinner mindre enn menn, egentlig burde han sette inn 500 kr mer enn deg.

Om 4 tusen er mye eller ikke kommer også an på inntekten deres. Her i huset har vi en samlet netto-inntekt på 110.000, så jeg synes 4 tusen ikke er mye.

Anonymkode: 66049...1da

Nettoinntekt på 110 000 i måneden? :hakeslepp:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo litt om hvor du handler også. Handler man all maten på meny eller spar er det ikke rart det går mye penger, men rema eller kiwi er generelt billigere og har gode varer. Meg og min kjæreste bruker nok rundt 6000 i måneden på mat, men vi er veldig enige i at det er utrolig kjipt å være så sparsom på mat! Hvorfor ikke kutte ned på andre ting? Har aldri skjønt hvorfor man skal være så sparsomme på mat liksom... Det er MAT

Anonymkode: 90f56...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mystic woman skrev:

Nettoinntekt på 110 000 i måneden? :hakeslepp:

Samlet ja. Mannen jobber i olja og jeg har lederstilling i en større ingeniørbedrift.

Anonymkode: 66049...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samlet ja. Mannen jobber i olja og jeg har lederstilling i en større ingeniørbedrift.

Anonymkode: 66049...1da

Det er noen som har det. :) Dere har sikkert aldri erfart å måtte velge noe fremfor noe annet av økonomiske årsaker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 voksne og bruker 4500-5000 kr i måneden på mat. Handler på Joker og Coop Marked. Summen inkluderer ikke alkohol, brus, godteri/snacks og sjampo/deodorant o.l.

Anonymkode: 06eb2...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mystic woman skrev:

Det er noen som har det. :) Dere har sikkert aldri erfart å måtte velge noe fremfor noe annet av økonomiske årsaker.

Ikke på mat nei. Men det er ikke uvanlig at husholdninger har en samlet inntekt på 70-80.000 netto i måneden. Så vi ligger litt over det, men ikke mye. Og her må vi ta valg hver eneste dag. Kanskje på en litt annen hylle enn lavinntektsfamilier, men skuffelsen i ungenes ansikt er helt lik når vi må si nei til ting.

Anonymkode: dd6b1...450

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...