Gå til innhold

Hvem skal ha premien?


Noekreativt

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Person 2. Ingen bilde, ingen premie.

Anonymkode: 50839...beb

Person 1, ingen bilde lagt ut= ingen premie.

Så fremst person 1 har fått tillatelse fra person 2 (fotografen)

Anonymkode: 43af5...d87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eieren? 

Opplevde for flere år siden at en venninne av meg gladelig fortalte at hun hadde vunnet ett gavekort i barneutstyrsbutikk og ville gi meg halve premien. Grunnen var rett og slett at hun hadde brukt ett bilde hun tilfeldigvis hadde tatt av mitt barn (og absolutt ikke hadde spurt om å få dele), og vant med dette. Syntes igrunnen hele greia var veldig frekt, men ble for paff til å si noe. 

Tenker derfor at det ikke automatisk at fotografen får premien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har lagt ut bildet har vunnet konkurransen, men burde dele med den som har tatt bildet. Hvorfor er det ikke aktuelt å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mariell77 skrev:

Eieren? 

Opplevde for flere år siden at en venninne av meg gladelig fortalte at hun hadde vunnet ett gavekort i barneutstyrsbutikk og ville gi meg halve premien. Grunnen var rett og slett at hun hadde brukt ett bilde hun tilfeldigvis hadde tatt av mitt barn (og absolutt ikke hadde spurt om å få dele), og vant med dette. Syntes igrunnen hele greia var veldig frekt, men ble for paff til å si noe. 

Tenker derfor at det ikke automatisk at fotografen får premien.

Eieren av motivet da? 

Anonymkode: 50839...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Person 1, ingen bilde lagt ut= ingen premie.

Så fremst person 1 har fått tillatelse fra person 2 (fotografen)

Anonymkode: 43af5...d87

Er litt uenig. Jeg meldte min mor på konkurransen til Norsk Tipping. Dersom hun blir ringt er det jeg som vinner da, siden jeg meldte henne på? 

Anonymkode: 50839...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariell77 said:

Opplevde for flere år siden at en venninne av meg gladelig fortalte at hun hadde vunnet ett gavekort i barneutstyrsbutikk og ville gi meg halve premien. Grunnen var rett og slett at hun hadde brukt ett bilde hun tilfeldigvis hadde tatt av mitt barn (og absolutt ikke hadde spurt om å få dele), og vant med dette. Syntes igrunnen hele greia var veldig frekt, men ble for paff til å si noe.

Det er forbudt å legge ut slike bilder av andres barn uten tillatelse. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

I dette tilfellet er det en hund, så det er derfor ikke noen slike regler. Fotografen er eieren av bildet.

Anonymkode: 88c78...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forbudt å legge ut slike bilder av andres barn uten tillatelse. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

I dette tilfellet er det en hund, så det er derfor ikke noen slike regler. Fotografen er eieren av bildet.

Anonymkode: 88c78...668

Hva om bildet ble tatt med person 1 sitt kamera/telefon? Bildet ble tatt av person 2 etter forespørsel fra person 1. Eieren av hunden synes jeg ikke er med i dilemmaet. 

Anonymkode: edab7...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om bildet ble tatt med person 1 sitt kamera/telefon? Bildet ble tatt av person 2 etter forespørsel fra person 1. Eieren av hunden synes jeg ikke er med i dilemmaet. 

Anonymkode: edab7...17b

Det du spør om er jo rene jusspørsmål. Det er logisk at person 2 eier rettighetene til bildet, men burde kanskje betale person 1 for lån av kamera. Person 3 stilte med "modellen" og modellen bør også få betalt. Person 2 kan med sin fulle rett be person 1 slutte å bruke bildet og fjerne det fra Internett. Til syvende og sist så eier person 2 rettighetene til bildet, med mindre annet er avtalt. Hele greia er en stor gråsone. Hva er premien, og hvorfor kan den ikke deles? Om det er en konsertbillett så kan den som ønsker premien betale 2/3 av billetten til de to andre, som et eksempel. 

Anonymkode: 726d9...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av bildet, det vil si fotografen, burde få premien. Under profesjonelle konkurranser, som f.eks. World Press Photo, er det alltid fotografen som vinner, hverken motivet eller arbeidsgiver har eierskap i vinnertittelen.

Anonymkode: 320f5...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Noekreativt skrev:

I denne historien er det tre personer

person 1 har lagt ut bilde på Instagram på hunden sin profil men profilen står i person 1 sitt navn

person 2 tok bildet

person 3 eier hunden som er avbildet

familien sin hund har vunnet en Instagram konkurranse og vi er uenige om hvem som skal ha premien. (Uaktuelt å dele😝)

Fotografen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...