Gå til innhold

Når tenker du at barn kan være alene om matten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å få tilbake nattevakt stillingen min, men er alene med barnet. Han er 11 år nå og over hodet ikke klar for å sove alene uten voksne i huset, men når tenker du at barn er store nok? 

Anonymkode: 1b406...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt umulig å svare på. Jeg har tvillinger på 14. For gutten hadde det sikkert gått helt greit nå, men ikke for jenta. Da hadde hun ikke fått sove. 

Anonymkode: 6cef2...adc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14-åring har sovet et par netter hjemme alene. Går helt fint. 

Anonymkode: ca23f...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drømmer om å få tilbake nattevakt stillingen min, men er alene med barnet. Han er 11 år nå og over hodet ikke klar for å sove alene uten voksne i huset, men når tenker du at barn er store nok? 

Anonymkode: 1b406...3d9

Mine barn har aldri vært redde for å være alene, og hadde sikkert synes det var greit å være alene en hel helg fra åtte-tiårsalderen, så lenge vi hadde nok frossenpizza og nudler ;) . Det har imidlertid ikke vært greit for meg, jeg ville alltid tenkt på hva som kunne skje. Etterhvert som de var store nok ble det andre bekymringer, at ryktene skulle gå om at de var alene og at besøk skulle utarte til utagerende hjemme-alenefester. Dermed har de knapt vært alene over natten overhodet 😳

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er veldig personavhengig. Noen klarer det fint fra 13- 14 års alder, noen trenger å være 16-17. Ingen fasit så lenge barnet/ungdommen er trygg og ivaretatt. 

Anonymkode: ff01a...03f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 13-åring er klar for det, og har mast ganske lenge. Vi satte frist på 12 år, men foreløpig har ikke sjansen bydd seg (vi er ikke så ofte borte).

Men hun må sove i hovedetasjen, hun får ikke sove i kjelleren om vi er borte pga brann (da vil jeg at hun skal være nærmest mulig rømningsvei).

Anonymkode: 87bd2...274

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan barnet nummer til nødtelefon? Vet hvordan han bruker brannslukker? Vet hva han gjør om fremmede kommer på døren? Sånne ting er vel første pri å gi opplæring i hvert fall 😄

Anonymkode: 04273...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å etterlate barn alene, så 18 år

Anonymkode: 3eb66...041

Ehm... nei. Hvor har du det fra? Flere flytter jo alene på hybel når de begynner på VGS.

ts

Anonymkode: 1b406...3d9

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok helt ann på barnet. Jeg var ganske mye alene som barn, da moren min var aleneforsørger og vekslet mellom å jobbe dag/kveld og etterhvert nattevakter. Jeg likte å være alene og var nok alene hjemme om natta allerede i 12-års alderen. 

Jeg hadde telefon jeg kunne ringe med om det var noe og hadde avtale med naboen at jeg kunne gå dit om det var noe :) kjente naboene godt, så det var ikke noe skummelt. Siden jeg hadde vært alene fra jeg var liten kunne jeg styre med å fikse min egen middag og kveldsmat, så det var ikke noe problem for meg. 

Anonymkode: 4e2fc...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på barnet og hvor trygg du er på dem. Jeg var veldig husredd så jeg hadde ikke villet vært alene før jeg var nærmere 16. 

Ingen av mine barn får lov å være alene før de faktisk vil det og jeg er trygg på at de faktisk er trygge, noen barn tror de vil også blir de redde når natten kommer. Ihvertfall ikke før de er 15. 

Anonymkode: 4a693...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 12 år er alene hjemme to netter i måneden pga. jobben min. Vi er sammen på kvelden og koser oss litt ekstra og så er han klar for sengen før jeg drar. Han kan ringe meg når han vil og han kan gå til naboen tvers over gangen. Gutten storkoser seg:)

Anonymkode: f6a00...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 8 og var hjemme alene med min søster på 12. Min søster på 12 var husredd, og hennes oppgave var å passe på at jeg spiste og la meg til fornuftig tid. Jeg passet på at hun ikke var redd, så måtte holde rundt henne hele natten. Denne "fordelingen" hadde vi vel helt til hun flyttet ut som 20åring :) 

Anonymkode: b95cd...4b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i samme situasjon som deg. Skaffet hund to år før jeg begynte sånn at barnet ikke var fullstendig alene. Vi begynte når han var 14,5 år og de nettene han ville som en av besteforeldrene over. 

Anonymkode: ec216...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å etterlate barn alene, så 18 år

Anonymkode: 3eb66...041

Bodde på hybel da jeg begynte på vgs, fire mnd før jeg fylte seksten. Skulle jeg hatt med meg mamma mener du? 😂

Anonymkode: 0a77b...fb3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å etterlate barn alene, så 18 år

Anonymkode: 3eb66...041

Du etterlater jo ikke barna? 

Og vennligst les regler før du kommenterer...

"Hei,

Det finnes ingen regler for dette. Barn er forskjellige, og noen blir fortere moden og kan være alene hjemme tidligere enn andre. Foreldre er også forskjellige og har ulike meninger om hvor lenge barn kan være alene." - Barneombudet

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...