Gå til innhold

Folk som gir hjemmelagde gaver, men ikke liker å få det selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier!

Ja hva er egentlig greia med slike folk?

Hva tenker de? Vet om flere som stolt gir sine produkter i gave til andre, men som blir sure om de mottar hjemmelagd selv.

Her er det da ikke snakk om mariusgenser vs tennbriketter. Snakk om likeverdige produkter. 

Flere som har vært borti liknende? 

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier!

Ja hva er egentlig greia med slike folk?

Hva tenker de? Vet om flere som stolt gir sine produkter i gave til andre, men som blir sure om de mottar hjemmelagd selv.

Her er det da ikke snakk om mariusgenser vs tennbriketter. Snakk om likeverdige produkter. 

Flere som har vært borti liknende? 

Anonymkode: 4fe9a...f24

Jeg hadde elsket tennbriketter!!😍

Har aldri vært borti problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvie skrev:

Jeg hadde elsket tennbriketter!!😍

Har aldri vært borti problemet.

Enig! Tok bare et eksempel som viste forskjell i pris og arbeid.

For ingenting negativt om tennbriketter. 😊

Anonymkode: 4fe9a...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borte i noen som blir sur for gaver uansett. 
Jeg gir ofte bort hjemmelaget spiselige gaver, som for eksempel brente mandler. Men jeg lager alltid så mye at jeg har ikke behov for å få akkurat det i gave, og jeg gir heller ikke det i gave til dem jeg vet lager mye av det selv. 
Det å bli sur for gaver er en uting uansett, men man kan jo se litt på behov. Om noen hekler duker til meg, så er det unødvendig skapfyll siden jeg ikke bruker duk hjemme. Om man lager gaver selv eller kjøper, så tenker jeg man bør se hva mottaker har behov for eller kunne tenkt seg. Jeg vil heller ha 5 par ullsokker strikket av restegarn, enn en heklet duk for eksempel. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti noe lignende - eller kanskje motsatt - folk som hater gavekort men gir det bort til andre (som heller ikke liker å få det). Jeg mener tanken teller og synes gavekort (for meg, som ikke vil ha det) har utrolig lite omtanke bak seg. Jeg vil heller ha noe hjemmelaget da altså. Men jeg blir jo ikke sur for gavekort, jeg blir bare ikke varm i hjertet av det. Med mindre det er gavekort på opplevelser sammen da, det er allright. 

Nei, altså, noen mennesker er vrange. Jeg tror nesten jeg hadde lagd noe hjemmelaget til de som ga bort lignende selv men ble sure for det av andre, bare på pur F. Vær fornøyd med det du får når det er i samme sjikte som du selv gir sier nå jeg.

Anonymkode: 79f3f...daa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd, nei. Men jeg tipper noen gir bort hjemmelaget og vil ha dyre gaver tilbake fordi de er gjerrige. At de gir hjemmelagede gaver, ikke fordi de synes det e rkoselig, men for å spare penger

Anonymkode: 658a2...84f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde gaver kan være så ymse. Noen ligger det mye omtanke og planlegging bak, andre er rent søppel. 

Anonymkode: ad07c...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante er slik!  Hun er veldig flink til å strikke/hekle, og hun gir utelukkende bort ting hun har laget selv.
Og det er virkelig gode og flotte ting hun gir bort.  (Og blir dødsens fornærmet hvis mottakerne ikke er takknemlige nok.  Det holder ikke med et "tusen takk for de fine sokkene jeg fikk til jul", men gavene skal lovprises, hvis ikke er vi utakknemlige.

Men hvis noen drister seg til å gi henne en hjemmelaget julegave faller det aldri i smak.

Jeg har gitt henne håndstøpte lys, håndlaget konfekt, hjemmelagde trøfler, håndsydde ting, og fikk alltid høre "jaja, det blir vel bedre med litt trening, men du prøvde i alle fall".
For et par år siden gjorde jeg en liten test, og ga henne noen ullsokker hun selv hadde strikket.  Samme kommentaren fikk jeg da også - "jaja, det blir vel bedre med litt trening, men du prøvde i alle fall".
Da ga jeg opp.

Hvorfor hun er slik aner jeg ikke, men jeg tror det må være at hun har et behov for å ha noe som er "hennes".  Hun er den som gir fine hjemmelagde julegaver, og det skal ingen ta i fra henne.

Nå får hun aldri noe hjemmelaget fra meg, kun kjøpekonfekt og blomster.

 

 

Anonymkode: 3b5d6...a60

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting å gi bort pyntegjenstander som ikke kan byttes, siden hver og en har sin egen stil. Hekleduker, zaloflasketrekk og slikt bruker jeg ikke, og synes ikke det er pent. 

Ullsokker, godteri og småkaker er fantastisk å få. Blir også glad for hjemmelagede kremer og slikt, så lenge det er god kvalitet som er bra for huden. 

Anonymkode: a1d32...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tante er slik!  Hun er veldig flink til å strikke/hekle, og hun gir utelukkende bort ting hun har laget selv.
Og det er virkelig gode og flotte ting hun gir bort.  (Og blir dødsens fornærmet hvis mottakerne ikke er takknemlige nok.  Det holder ikke med et "tusen takk for de fine sokkene jeg fikk til jul", men gavene skal lovprises, hvis ikke er vi utakknemlige.

Men hvis noen drister seg til å gi henne en hjemmelaget julegave faller det aldri i smak.

Jeg har gitt henne håndstøpte lys, håndlaget konfekt, hjemmelagde trøfler, håndsydde ting, og fikk alltid høre "jaja, det blir vel bedre med litt trening, men du prøvde i alle fall".
For et par år siden gjorde jeg en liten test, og ga henne noen ullsokker hun selv hadde strikket.  Samme kommentaren fikk jeg da også - "jaja, det blir vel bedre med litt trening, men du prøvde i alle fall".
Da ga jeg opp.

Hvorfor hun er slik aner jeg ikke, men jeg tror det må være at hun har et behov for å ha noe som er "hennes".  Hun er den som gir fine hjemmelagde julegaver, og det skal ingen ta i fra henne.

Nå får hun aldri noe hjemmelaget fra meg, kun kjøpekonfekt og blomster.

 

 

Anonymkode: 3b5d6...a60

Så pinlig!! 😂🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

zaloflasketrekk

Haha, finnes det? Det må jo være bortimot toppen av upraktisk. Ser for meg zaloflasketrekk med uunngåelig zalosøl, og så må det håndvaskes uansett materiale for ellers skummer maskinen over. Bare for spesielt interesserte, der altså.

Hva med å heller gitt et skap å ha zaloflaska i? Skjuler den minst like godt...

Endret av Hactar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg vel om folk ikke tenker så langt og med lite selvinnsikt. Har noen sånne i familien selv. Hvis de skal kjøpe en gave som skal sendes i posten, er de veldig opptatte av at det ikke skal være for tungt eller stort. Men når de selv kommer med gaveønsker til andre som må sende til dem igjen, da er det ikke så nøye med portoen lenger:) Samme med verdien på gavene. Kommenterer gjerne at "denne har hun funnet på salg", samtidig som det er akkurat det de gjør. 

Anonymkode: d8272...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om problemstillingen til TS. 

Men altså: det er ikke alle gaver som faller i smak, verken om de er hjemmelagede eller kjøpt, og de hjemmelagede er vanskeligere å få gjort noe med (som bytting eller re-gifting). Samtidig stiller giveren oftere høyere forventninger til lovprising av akkurat de hjemmelagede gavene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg strikker noe feks Mariusgenser til små barn, ullsokker til noen som faktisk ønsker seg det. Jeg legger litt sjel i å bruke farger som jeg vet mottaker bruker ellers osv. Ett år strikket jeg Selbuvotter til alle, jeg hadde rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver. Tok meg ett halvt år (to uker per par) hvor min mor etter jul la sine ut for salg...hun kunne strikke selv så det så. 750,- fikk hun for de.  

Anonymkode: e1794...144

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW så blir jeg veldig glad for hjemmelagde gaver selv. Heller det enn enda en plastbolle. 

Anonymkode: e1794...144

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man har noe man liker å lage føles det kanskje litt bortkastet å få det samme i gave? :vetikke: For noen handler det vel også om at de liker skapeprosessen, men egentlig ikke har noen stor interesse av sluttproduktet. For all del, jeg synes generelt man skal være takknemlig for de gavene man får (eller i det minste late som om man er det...), men jeg synes ikke det er noen automatikk i at de som gir bort hjemmelagede gaver må være spesielt glade for å få det. Alle hjemmelagede gaver er jo ikke like fine, praktiske eller vellagde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose

Har heller ikke hørt om denne problemstillingen, jeg liker å få hjemmelaget gaver men gir det ikke selv, for jeg kan verken strikke eller sy...Men litt kjedelig å få noe som du absolutt ikke har brukt for, som bare blir liggende å støve ned, men det gjelder jo kjøpegaver også, men da har du i vertfall mulighet til å bytte.

Endret av Stella Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jeg strikker noe feks Mariusgenser til små barn, ullsokker til noen som faktisk ønsker seg det. Jeg legger litt sjel i å bruke farger som jeg vet mottaker bruker ellers osv. Ett år strikket jeg Selbuvotter til alle, jeg hadde rett og slett ikke økonomi til å kjøpe gaver. Tok meg ett halvt år (to uker per par) hvor min mor etter jul la sine ut for salg...hun kunne strikke selv så det så. 750,- fikk hun for de.  

Anonymkode: e1794...144

Det var råttent gjort! Hvis jeg hadde vært i den situasjonen, hadde den personen, mor eller ei, aldri mer fått gaver fra meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mystic woman skrev:

Det var råttent gjort! Hvis jeg hadde vært i den situasjonen, hadde den personen, mor eller ei, aldri mer fått gaver fra meg.

Enig. Dette var så feil gjort på alle plan. Tullete mamma som selger bort gaven fra ungen sin.

Anonymkode: c17fb...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...