Gå til innhold

Elkjøp/Apple vil ha 9000 kroner for batteribytte på Macbook Pro.. HJELP?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kontaktet elkjøp og sagt det manglet et alternativ, bytt batteriet og drit i resten.

Sure penger de 500,- for  ikke få gjort NOE, men sånn er det kanskje?

Eplehuset fikser og har vel en del ting de gjør på dagen, min søster har god erfaring med dem da Macen hennes røk (hun endte opp igjen med Windows, men det er en annen historie)

Anonymkode: 0a37c...44f

Prøvde det, men det ble ikke særlig godt tatt imot.. Tror de var redde for å ødelegge skjermen ytterligere, og ville ikke ta ansvaret dersom det skjedde. Men igjen, jeg ser ikke noe sammenheng mellom skjermen og batteriet altså :S
 

Ja, føles veldig unødvendig å betale 500 for å få vite at jeg må betale 9000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Stude said:

Det skal absolutt vurderes!! Jeg befinner meg i Bergen da, så skulle helst hatt noe mer lokalt

 Sjekk instruksjonsvideoer på nettet og se om du kan gjøre det selv. 

Anonymkode: bf4fd...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Sjekk instruksjonsvideoer på nettet og se om du kan gjøre det selv. 

Anonymkode: bf4fd...78e

Smart! Skal undersøke litt å se hva jeg finner :) er ikke særlig teknisk av meg når det gjelder sånne ting da, så må være veldig enkelt.. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stude skrev:

Smart! Skal undersøke litt å se hva jeg finner :) er ikke særlig teknisk av meg når det gjelder sånne ting da, så må være veldig enkelt.. haha

Et lite googlesøk viser at det finnes alternativer til kjedenes verksteder i Bergen også, du kan jo sende et par mailer eller ta noen telefoner? 

Anonymkode: 0a37c...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått så langt som å pakke den inn skikkelig god og sende til Apple Dr i posten.  Pakk godt inn og bruk Norges pakke og forsikring.  Fortsatt mye billigere enn 9000kr - men ring de først da. De har nettside og du kan sende forespørsel der da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stude said:

Smart! Skal undersøke litt å se hva jeg finner :) er ikke særlig teknisk av meg når det gjelder sånne ting da, så må være veldig enkelt.. haha

Har selv fikset min egen mac. Fordelen med mac er at det er såpass mange som har de ulike modellene slik man lett finner svært detaljerte instruksjonsvideoer. 

Er greit å lære seg slike ting for å spare penger.  Men klart se instruksjonsvideoene før du åpner opp macen og sjekk kommentarfelt, osv om de som har fulgt videoen klarte å fikse macen.

 

Anonymkode: bf4fd...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør være oppmerksom på at hvis man får utført reparasjoner på Apple-produkter hos andre enn verksteder autoriserte av Apple risikerer man å miste garantien. I Norge er Eplehuset det fremste service-stedet for Apple-produkter. Elkjøp og mange andre sender ofte reparasjoner til nettopp Eplehuset sitt servicesenter. Oppdager de at det er deler i maskinen som ikke er autorisert av Apple mister man garantien og det er mulig at autoriserte verksteder ikke vil reparere den.

Situasjonen du har havnet i høres rimelig kjip ut. Jeg har ikke opplevd lignende. Det er rimelig drøyt å betale en sånn sum for en liten skade. Samtidig kan du være nødt til å foreta deg noe. Jeg vet ikke helt hvordan det er med de nyeste MacBook-modellene, men de eldre har litium-batterier som kan utvide seg når de er overmodne for utskifting. Når batteriet da først eser ut vil det etter hvert presse i stykker tastaturet og andre komponenter det støter mot. At man ikke lenger kan ta ut batteriet på en enkel måte er et stort minus ved de nyere MacBook-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det når en kjøper iCrap

Anonymkode: bb419...eed

Batterier går aldri på garantien da batterier er "slitedeler". Der er i tilfellet en meget kort garantitid på batterier i elektronikk uansett merke. 

Når Elkjøp har tatt inn våre pcer eller tilsvarende så får vi på epost en oppdragsbekreftelse på hva de skal gjøre og ikke gjøre. Den skriver de i tillegg ut og den som leverer inn må signere på avtalen. Har du gjort det? 

Du har heller ikke mer enn 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett på fabrikkasjonsfeil. Ingen av de tingene du nevner kommer inn under 5 års fristen. Så her har du gjort en dårlig avtale ved innlevering.  Hva koster en ny pc av tilsvarende type?

Anonymkode: e2f7d...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Eplehuset å hør med de ang sammenhengen mellom batteri og skjerm. Jeg har fått super service på Eplehuset med mine epleprodukter. Også batteriet på en MacBook pro

Anonymkode: 92c9d...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lite googlesøk viser at det finnes alternativer til kjedenes verksteder i Bergen også, du kan jo sende et par mailer eller ta noen telefoner? 

Anonymkode: 0a37c...44f

Jeg skal ta en titt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Outlander skrev:

Jeg ville ha gått så langt som å pakke den inn skikkelig god og sende til Apple Dr i posten.  Pakk godt inn og bruk Norges pakke og forsikring.  Fortsatt mye billigere enn 9000kr - men ring de først da. De har nettside og du kan sende forespørsel der da. 

Skal vurdere det.. men dersom jeg skulle finne noe tilsvarende i Bergen tror jeg det hadde vært litt lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv fikset min egen mac. Fordelen med mac er at det er såpass mange som har de ulike modellene slik man lett finner svært detaljerte instruksjonsvideoer. 

Er greit å lære seg slike ting for å spare penger.  Men klart se instruksjonsvideoene før du åpner opp macen og sjekk kommentarfelt, osv om de som har fulgt videoen klarte å fikse macen.

 

Anonymkode: bf4fd...78e

Ja, smart! Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Klossmajor skrev:

Man bør være oppmerksom på at hvis man får utført reparasjoner på Apple-produkter hos andre enn verksteder autoriserte av Apple risikerer man å miste garantien. I Norge er Eplehuset det fremste service-stedet for Apple-produkter. Elkjøp og mange andre sender ofte reparasjoner til nettopp Eplehuset sitt servicesenter. Oppdager de at det er deler i maskinen som ikke er autorisert av Apple mister man garantien og det er mulig at autoriserte verksteder ikke vil reparere den.

Situasjonen du har havnet i høres rimelig kjip ut. Jeg har ikke opplevd lignende. Det er rimelig drøyt å betale en sånn sum for en liten skade. Samtidig kan du være nødt til å foreta deg noe. Jeg vet ikke helt hvordan det er med de nyeste MacBook-modellene, men de eldre har litium-batterier som kan utvide seg når de er overmodne for utskifting. Når batteriet da først eser ut vil det etter hvert presse i stykker tastaturet og andre komponenter det støter mot. At man ikke lenger kan ta ut batteriet på en enkel måte er et stort minus ved de nyere MacBook-ene.

Det er jeg klar over. Men nå er jo Macbooken bikket 4 år, så reklamasjon/garanti ville nok ikke vart særlig mye lengre uansett. Regner med det er eplehuset de har sendt den til. Men på den andre siden, tok over 3 uker fra jeg leverte den inn til jeg hørte noe, så kan befinne seg hvor som helst i verden.. haha

Helt enig!! Men er jo nok en måte for dem å tjene penger på det :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Batterier går aldri på garantien da batterier er "slitedeler". Der er i tilfellet en meget kort garantitid på batterier i elektronikk uansett merke. 

Når Elkjøp har tatt inn våre pcer eller tilsvarende så får vi på epost en oppdragsbekreftelse på hva de skal gjøre og ikke gjøre. Den skriver de i tillegg ut og den som leverer inn må signere på avtalen. Har du gjort det? 

Du har heller ikke mer enn 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett på fabrikkasjonsfeil. Ingen av de tingene du nevner kommer inn under 5 års fristen. Så her har du gjort en dårlig avtale ved innlevering.  Hva koster en ny pc av tilsvarende type?

Anonymkode: e2f7d...7b1

Trodde det var annerledes når batteriet var integrert i macbooken? Men har også lest at reklamasjonen da bare varer i opp til 3 år.. Min har bikket 4 år nå, så da går vel ikke det :( Jeg hadde likevel håpet at det holdt å betale de 2000 det vanligvis koster å bytte ut et batteri, uten å bli tvunget til å betale 9000 for å bytte skjermen i tillegg.. 

jeg fikk en oppdragsbekreftelse ja, men har ikke signert noe som helst! 

De har ikke utført reperasjonen da, men de ga meg tre alternativer. Fikse den for 9000, levere den tilbake til meg for 500, eller skrape den der..

En ny vil vel ligge på rundt 12-14.000 eller noe uten at jeg skal si det for sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring Eplehuset å hør med de ang sammenhengen mellom batteri og skjerm. Jeg har fått super service på Eplehuset med mine epleprodukter. Også batteriet på en MacBook pro

Anonymkode: 92c9d...783

Det skal jeg gjøre! Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Hadley skrev:

Ikke at det hjelper akkurat nå, men... Unngå Apple produkter i fremtiden. Jeg har aldri sett en knust telefonskjerm som IKKE var iPhone. Må jo være noe galt når bare deres produkter ikke tåler et fall.

De vil nok helst at du bare skal kjøpe et nytt produkt, slik at de tjener penger på deg. 

saklig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, thinkmaster100 skrev:

saklig, 

Du også, boo. Jeg kom i alle fall med erfaringer jeg har hatt med 10 år + med Android telefoner og har aldri hatt noen problemer. Apple produkt jeg hadde sluttet å virke etter et år og ble tilbakekalt pga batteriet kunne eksplodere.

giphy.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...