Gå til innhold

Elkjøp/Apple vil ha 9000 kroner for batteribytte på Macbook Pro.. HJELP?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For i underkant av 4 uker siden leverte jeg inn min macbook pro (retina 13'' skjerm) til ved et av elkjøp sine verksted da jeg fikk varsel om at batteriet måtte byttes ut. Oppdraget deres var å finne ut hvorvidt dette gikk på garanti eller ikke, da macbooken er under 5 år gammel.

 

Etter å ha ventet i over 3 uker på å få vite noe, fikk jeg nylig beskjed om å ta kontakt med dem for å få vite resultat. De skulle ha over 9000 kroner for å bytte batteriet.. De begrunnet dette med at en liten del av skjermen også var skadet (det var noen tynne striper som gikk fra nedre venstre hjørne og over til høyre hjørne, noe jeg ikke har noe behov for å få fikset i denne omgang). Dette mente de var selvforskyldt, og at de ikke kunne bytte batteriet uten å bytte skjermen først.

 

Jeg selv mener jo at 9000 kroner høres altfor mye ut, spesielt når Apple opplyser om at et batteriskifte skal koste rundt 2000 kroner. Jeg skjønner heller ikke hvor sammenhengen ligger med at de MÅ bytte skjermen for å få byttet batteriet (?). 
 

Videre, da denne typen Macbook har et innebygget batteri, skulle ikke denne reperasjonen ha gått på garanti da den er "yngre" enn 5 år?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Er det jeg som har rett, eller må jeg rett og slett bare gi meg på dette? 

 

Hilsen småirritert 24 åring

Anonymkode: a722a...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lever den til private som fikser den like godt. Eller be de oppret5holde den servicen de liker å være kjent for. Og hold deg unna Apple skrap i fremtiden😁

Anonymkode: 2b1bd...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Du kan klage til forbrukerrådet hvis PCen er nyere enn det.

Anonymkode: 1441e...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Videre, da denne typen Macbook har et innebygget batteri, skulle ikke denne reperasjonen ha gått på garanti da den er "yngre" enn 5 år?

 

Anonymkode: a722a...6e0

PC-batterier har man kun krav på bytte innen 3 år. Se lenken for mer forklaring. 

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Til neste gang så husk det går an å bytte batterier på mac selv. Da kan man risikere å miste garantien, men om det har gått lang tid så er det jo ikke så mye igjen av den garantien og kan være verdt det for å spare penger. 

Når det gjelder det at de fikset skjermen din så vet jeg ikke hva du har rett på her så det må noen andre svare på, men enig i at det virker svært urimelig det Elkjøp har tatt betalt for. Rart om de kan fikse mer enn du ba dem om. Men jeg kan ikke reglene. Sjekk også om de har noen klausuler som sier at de har lov til å fikse mer enn de sa på forhånd. 

Anonymkode: bf4fd...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk apple dr i Oslo.  Tar alle min mac produkter der.   Diego er superflink og prisene var mye rimeligere enn du får alle andre steder.  Ring og spørre han hvor mye de koster der da. 

Anonymkode: ebf59...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

power og elkjøp prøver seg alltid på scamming

man trenger ikke bytte skjerm for å bytte batteri på en mac

 

ikke gå via elkjøp dersom du ikke har garanti, bedre og billigere:

bytt selv ved hjelp av videoer på youtube

eller prøv dr apple e.l som nevnt 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besøk apple dr i Oslo.  Tar alle min mac produkter der.   Diego er superflink og prisene var mye rimeligere enn du får alle andre steder.  Ring og spørre han hvor mye de koster der da. 

Anonymkode: ebf59...989

Enig! Han har vært en reddende engel for meg et par ganger også. Helt super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lever den til private som fikser den like godt. Eller be de oppret5holde den servicen de liker å være kjent for. Og hold deg unna Apple skrap i fremtiden😁

Anonymkode: 2b1bd...b5d

Ja, tror jeg kommer til å ta det opp med dem! Blir bare for dumt synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Du kan klage til forbrukerrådet hvis PCen er nyere enn det.

Anonymkode: 1441e...b06

Ja, skjønner. Men macbokken er nok bikket 4 år dessverre.. Men uansett da, jeg kan godt betale de 2000 det vanligvis koster å bytte batteri! Men når jeg må ut med 9000? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PC-batterier har man kun krav på bytte innen 3 år. Se lenken for mer forklaring. 

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Til neste gang så husk det går an å bytte batterier på mac selv. Da kan man risikere å miste garantien, men om det har gått lang tid så er det jo ikke så mye igjen av den garantien og kan være verdt det for å spare penger. 

Når det gjelder det at de fikset skjermen din så vet jeg ikke hva du har rett på her så det må noen andre svare på, men enig i at det virker svært urimelig det Elkjøp har tatt betalt for. Rart om de kan fikse mer enn du ba dem om. Men jeg kan ikke reglene. Sjekk også om de har noen klausuler som sier at de har lov til å fikse mer enn de sa på forhånd. 

Anonymkode: bf4fd...78e

De har ikke fikset det enda. Men er det de vil ha for å fikse den. Jeg fikk tre alternativer da de tok kontakt, enten betale 9000 for å fikse det, få den tilbake for 500 kroner (noe servicecgebyr eller noe sånnt), eller så kunne de skrape den på stedet.. Jeg gikk for å få den tilbake, så den er vel på vei etterhvert! Men det irriterer meg bare at de ikke vil bytte batteriet uten å ta skjermen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besøk apple dr i Oslo.  Tar alle min mac produkter der.   Diego er superflink og prisene var mye rimeligere enn du får alle andre steder.  Ring og spørre han hvor mye de koster der da. 

Anonymkode: ebf59...989

Det skal absolutt vurderes!! Jeg befinner meg i Bergen da, så skulle helst hatt noe mer lokalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det hjelper akkurat nå, men... Unngå Apple produkter i fremtiden. Jeg har aldri sett en knust telefonskjerm som IKKE var iPhone. Må jo være noe galt når bare deres produkter ikke tåler et fall.

De vil nok helst at du bare skal kjøpe et nytt produkt, slik at de tjener penger på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, thinkmaster100 skrev:

power og elkjøp prøver seg alltid på scamming

man trenger ikke bytte skjerm for å bytte batteri på en mac

 

ikke gå via elkjøp dersom du ikke har garanti, bedre og billigere:

bytt selv ved hjelp av videoer på youtube

eller prøv dr apple e.l som nevnt 

Ja, merker dette.. Men tror du jeg har en sak her da? Synes det er så dumt at de ikke vil bytte batteriet uten å bytte skjermen..

Skal absolutt vurdere å ta det privat om det ikke er noen annen vei enn 9000 gjennom dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hadley skrev:

Ikke at det hjelper akkurat nå, men... Unngå Apple produkter i fremtiden. Jeg har aldri sett en knust telefonskjerm som IKKE var iPhone. Må jo være noe galt når bare deres produkter ikke tåler et fall.

De vil nok helst at du bare skal kjøpe et nytt produkt, slik at de tjener penger på deg. 

Ja, det tviler jeg ikke på... hadde iPhone en gang i tiden, men byttet raskt over til android! Kommer nok til å unngå apple i fremtiden når dette er servicen de kommer med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke 9000 på en fem år gammel Mac, det sier seg selv. Ta heller med maskinen privat reparatør som f.eks. Dr Phone i Rosenkrantzgata i Oslo og hør hva de kan gjøre til hvilken pris.

 

Innledningsvis sier du det er batteriet som er gåent, senere kommer det frem at det er noen skader på skjerm etc. Har Mac'en vært utsatt for skade? Da får du neppe noe på reklamasjon, i hvertfall .Tviler vel egentlig på at du får det uansett, men skader jo ikke å forsøke.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En fem år gammel maskin er ikke mye verdt, og spesielt ikke om det er Apple-produkt. 

Anonymkode: 886fb...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet elkjøp og sagt det manglet et alternativ, bytt batteriet og drit i resten.

Sure penger de 500,- for  ikke få gjort NOE, men sånn er det kanskje?

Eplehuset fikser og har vel en del ting de gjør på dagen, min søster har god erfaring med dem da Macen hennes røk (hun endte opp igjen med Windows, men det er en annen historie)

Anonymkode: 0a37c...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kritt skrev:

Man bruker ikke 9000 på en fem år gammel Mac, det sier seg selv. Vil heller ikke tro at man har noen reklamasjonsrett på så gamle el-produkter.

 

Innledningsvis sier du det er batteriet som er gåent, senere kommer det frem at det er noen skader på skjerm etc. Har Mac'en vært utsatt for skade? Da får du neppe noe på reklamasjon, i hvertfall .Tviler vel egentlig på at du får det uansett.

Samme tenker jeg.. haha! Men har man ikke 5 års garanti på el-produkter da?

Ja, fikk opp varsel oppe i ikon-hjørnet om at batteriet måtte byttes. Det kom frem på verkstedet at det var oppsvulmet. Når det gjelder skjermen er det bare en mindre skade. Går liksom noen tynne streker fra nedre venstre hjørne og vertikalt langs nedre del av skjermen. Men dette er noe som såvidt merkes, og er noe jeg egentlig ikke har noe behov for å få fikset.. Burde vel ikke ha noe å gjøre med batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hadley skrev:

Ikke at det hjelper akkurat nå, men... Unngå Apple produkter i fremtiden. Jeg har aldri sett en knust telefonskjerm som IKKE var iPhone. Må jo være noe galt når bare deres produkter ikke tåler et fall.

De vil nok helst at du bare skal kjøpe et nytt produkt, slik at de tjener penger på deg. 

Da kan jeg opplyse om at min Samsung (telefon) fikk sprekker i skjermen av et lite kakk 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...