Gå til innhold

Er "rart" et annet ord for godteri/snop?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror nok at ordet "rart" betyr at det skal kjøpes noe (løfte om en overraskelse), men den som sier dette vil ikke fortelle det akkurat der og da. Altså: den som skal få noe "rart" har noe å glede seg til og kan bruke den ventetiden til å glede seg til dette morsomme som skal skje. Det er vel en tilfeldighet at det brukes om godterier for det kan være et ord for hva som helst, men siden det er veldig vanlig å kjøpe med seg noe slikkerier som belønning/overraskelse, forstår jeg at man lurer. Det er for de fleste begrenset hvor mange trehjulssykler en kan sette pris på å få, men snop er alltid en ubegrenset suksess. I alle fall i min barndom.

 Den barndommens overraskelsesglede varer ennå...og er minst like sterk. :nigo: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.  "...så skal jeg kjøpe noe rart til deg som du skal få når jeg kommer tilbake igjen"...
Hva som helst som er morsomt altså. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt vanlig ord å bruke om godteri for generasjonen født før ca 1950, ihvertfall på Østlandet. Definisjonen er som Hoppetaujenta nevner: En overraskelse/belønning, uten å si hva det er. Mye mer spennende å få noe rart, enn å få vite at det er sjokolade.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bestemoren min sa det, hun var fra Hedmark. Skær vi i butiikken å kjøpe noe rart?

Anonymkode: ddd32...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smårart er et annet ord for smågodt. Eller løsgodis 🙂 Follo.

Anonymkode: eb9db...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...