Gå til innhold

Hvorfor har vi en løve foran stortinget og hvorfor kalles Oslo Tigerstaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor?  Hadde jo vært mer naturlig med dyr fra vår egen fauna. Ulv eller gaupe. 

Anonymkode: f73c2...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi løve ble sett på som dyret ned de største krefter før i tiden. Veldig mange land har løve som symbol pga den står for styrke og uovervinneligehet. 

 

Anonymkode: 0f064...870

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?  Hadde jo vært mer naturlig med dyr fra vår egen fauna. Ulv eller gaupe. 

Anonymkode: f73c2...061

Enig! Hvorfor løve fra langtvekkistan?🤔 Var jo mye større avstander før også da man ikke tok fly overalt, så at de som bestemte dette skulle få en så stor ting for løver er uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løva i riksvåpenet går tilbake til gamle kongebannere helt fra 1200-tallet, ifølge wikipedia! 

Her er sitat fra wikipedia om hvorfor Oslo blir kalt tigerstaden: 

Tigerstaden er et kallenavn for Oslo som opprinnelig er brukt for å beskrive Oslo som en farlig og ubarmhjertig storby. Bruken av Tigerstaden om Oslo kan føres tilbake til Bjørnstjerne Bjørnsons dikt Godt mot (først kalt Siste sang), i samlingen Digte og sange fra (1870). I diktet skildres en kamp mellom en landsens hest og en tiger (symbol på byen). I en artikkel i Morgenbladet i 1889 uttales at Bjørnson utslynger hånende ord mot Christiania, «denne kolde by, som han tidligere har kaldt 'tigerstaden'». Senere er Tigerstaden brukt av blant andre Christian Krohg, Nils Collett Vogt og Rudolf Muus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvie skrev:

Enig! Hvorfor løve fra langtvekkistan?🤔 Var jo mye større avstander før også da man ikke tok fly overalt, så at de som bestemte dette skulle få en så stor ting for løver er uforståelig.

Hehe, ja det virker veldig rart, jeg har også tenkt på det! Det er mange land som bruker løva i riksvåpenet sitt! Det er nok sikkert fordi den er et symbol på styrke, regner jeg med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, princeofithilien skrev:

Hehe, ja det virker veldig rart, jeg har også tenkt på det! Det er mange land som bruker løva i riksvåpenet sitt! Det er nok sikkert fordi den er et symbol på styrke, regner jeg med! 

Men likevel, selv om noen en gang fant ut at løven var et av mange symbol på styrke, så tviler jeg på at de fleste hadde sett en løve engang før de ble enige om å bruke den. Eller kanskje de hadde det? Uansett, at det var skjønn enighet blant så mange om å bruke et dyr så fjernt fra vår fauna at det ikke kunne overlevd her engang som et viktig symbol for oss er regelrett rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Salvie skrev:

Men likevel, selv om noen en gang fant ut at løven var et av mange symbol på styrke, så tviler jeg på at de fleste hadde sett en løve engang før de ble enige om å bruke den. Eller kanskje de hadde det? Uansett, at det var skjønn enighet blant så mange om å bruke et dyr så fjernt fra vår fauna at det ikke kunne overlevd her engang som et viktig symbol for oss er regelrett rart.

Jeg er helt enig med deg, det virker veldig ulogisk! Det begynte med noen bannere her og der, og så er det bare sånn det har blitt da! Det var nok veldig få her i Norge på 1200-tallet som i det hele tatt visste hva en løve var, men det fantes noen ville dyr i private dyrehager blant noen kongelige i Europa allerede da, tror jeg. Så de som besøkte hoff i andre land fikk jo opplevde dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, princeofithilien skrev:

Jeg er helt enig med deg, det virker veldig ulogisk! Det begynte med noen bannere her og der, og så er det bare sånn det har blitt da! Det var nok veldig få her i Norge på 1200-tallet som i det hele tatt visste hva en løve var, men det fantes noen ville dyr i private dyrehager blant noen kongelige i Europa allerede da, tror jeg. Så de som besøkte hoff i andre land fikk jo opplevde dem! 

Rare greier. Kanskje noen historikere her inne som vet noe?☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Salvie skrev:

Rare greier. Kanskje noen historikere her inne som vet noe?☺

Jeg har en bachelorgrad i historie, så jeg synes dette er veldig interessant, spesielt med tanke på hvor vanlig løven har vært som symbol i forskjellige kongehus og adelsslekter - tenker også på adelsnavn som Gyldenløve! Det er nok ikke utenkelig at noen få av dem hadde opplevd løver i fangenskap lenger sør i Europa. Løver ble jo også brukt i gladiatorkampene i Romerriket, så det har jo vært et kjent dyr for europeere på reisefot i lang tid! 

Jeg leser litt på wikipedia nå, og det her var ganske interessant: 

Løve eller løver inngår i europeiske riksvåpen for bl.a. Norge, Danmark (gående løver) , Sverige, Finland, Estland (gående), England (gående), Skottland, Belgia, Nederland, Luxembourg, Spania, Tsjekkia, Montenegro (stående), Bulgaria. Løvefigurer i statsvåpen har også bl.a. Georgia (skjoldholdere), Marokko (skjoldholdere), Sierra Leone (gående og skjoldholdere), Sri Lanka (stående) og Dominica (hjelmtegn).

Så vi er i godt selskap hvertfall! 

 

Endret av princeofithilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, princeofithilien skrev:

Jeg er helt enig med deg, det virker veldig ulogisk! Det begynte med noen bannere her og der, og så er det bare sånn det har blitt da! Det var nok veldig få her i Norge på 1200-tallet som i det hele tatt visste hva en løve var, men det fantes noen ville dyr i private dyrehager blant noen kongelige i Europa allerede da, tror jeg. Så de som besøkte hoff i andre land fikk jo opplevde dem! 

Rimelig tydelig at de ikke helt visste hvordan en løve ser ut 😅

https://no.wikipedia.org/wiki/Danmark#/media/File:National_Coat_of_arms_of_Denmark.s8vg

https://no.wikipedia.org/wiki/Sverige#/media/File:Great_coat_of_arms_of_Sweden.svg     

har TO haler og flott neglelakk de svenske!

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Merricat skrev:

Rimelig tydelig at de ikke helt visste hvordan en løve ser ut 😅

https://no.wikipedia.org/wiki/Danmark#/media/File:National_Coat_of_arms_of_Denmark.s8vg

https://no.wikipedia.org/wiki/Sverige#/media/File:Great_coat_of_arms_of_Sweden.svg     

har TO haler og flott neglelakk de svenske!

Haha, takk for morsom info. 

Jeg synes vi skulle hatt en bjørn som symbol, vi vet i det minste hvordan den ser ut! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Merricat skrev:

Rimelig tydelig at de ikke helt visste hvordan en løve ser ut 😅

https://no.wikipedia.org/wiki/Danmark#/media/File:National_Coat_of_arms_of_Denmark.s8vg

https://no.wikipedia.org/wiki/Sverige#/media/File:Great_coat_of_arms_of_Sweden.svg     

har TO haler og flott neglelakk de svenske!

 😅 Se der ja, to haler, det var kreativt!! De svenskene, asså... 😜 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frida skrev:

Jeg synes vi skulle hatt en bjørn som symbol, vi vet i det minste hvordan den ser ut! :nigo:

Bjørnen hadde vært et veldig bra symbol, eller elgen! Bjørnen er det jo Russland som har litt monopol på kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, princeofithilien skrev:

Bjørnen hadde vært et veldig bra symbol, eller elgen! Bjørnen er det jo Russland som har litt monopol på kanskje... 

Vi kan godt gå for elgen! Løve er bare dumt i Norge, selv om vi iallfall ikke har lakkert klørne. Ai, ai søta bror. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok et eksempel på Oslosentrisme. At noe annet av Norge enn akkurat Oslo er komplett uinteressant?

Jeg informerer om følgende:

Til forskjell fra det som foregår på Grünerløkka, angår det som skjer på Stortinget hele Norge. På løkka må de gjerne ha tiger hvis de vil, men løvene som vokter Stortinget trenger ikke ha noen Oslo- referanse i det hele tatt. Det blir like dumt som å spørre hvorfor de eter sånn og sånn mat på TGI Fridays (når den fantes) for den lå jo midt i Spikersuppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, princeofithilien skrev:

Jeg har en bachelorgrad i historie, så jeg synes dette er veldig interessant, spesielt med tanke på hvor vanlig løven har vært som symbol i forskjellige kongehus og adelsslekter - tenker også på adelsnavn som Gyldenløve! Det er nok ikke utenkelig at noen få av dem hadde opplevd løver i fangenskap lenger sør i Europa. Løver ble jo også brukt i gladiatorkampene i Romerriket, så det har jo vært et kjent dyr for europeere på reisefot i lang tid! 

Jeg leser litt på wikipedia nå, og det her var ganske interessant: 

Løve eller løver inngår i europeiske riksvåpen for bl.a. Norge, Danmark (gående løver) , Sverige, Finland, Estland (gående), England (gående), Skottland, Belgia, Nederland, Luxembourg, Spania, Tsjekkia, Montenegro (stående), Bulgaria. Løvefigurer i statsvåpen har også bl.a. Georgia (skjoldholdere), Marokko (skjoldholdere), Sierra Leone (gående og skjoldholdere), Sri Lanka (stående) og Dominica (hjelmtegn).

Så vi er i godt selskap hvertfall! 

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Løven_av_Judas_stamme

https://www.norgeshistorie.no/vikingtid/religion-og-verdensbilder/0813-landet-blir-kristnet.html

Kan det ha noe med dette å gjøre? Løven er et symbol i kristendommen og betegnelsen er Judas løve og også et symbol for Kristus. Kristendommen ble landets offisielle religion på 1000-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne hatt ulv! Tenk hvor gøy det hadde vært, med tanke på uvedebatten. 

Anonymkode: 9a945...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven har alltid vært den stygge i alle sammenhenger og gaupa har aldri hatt noen betydning i så måte. Løven har alltid vært kongen og den regjerende. 

Vi bør gå for vår egen konge, elgen. Det hadde vært komedie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...