Gå til innhold

Fritt frem med bråk før 23?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Det er noe som heter folkeskikk og hensyn, som også gjelder i samfunnet i tillegg til kun loven. 

Anonymkode: 2e4d0...1b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er noe som heter folkeskikk og hensyn, som også gjelder i samfunnet i tillegg til kun loven. 

Anonymkode: 2e4d0...1b9

er interessert i hva som er lov og ikke lov. Hva som kan få konsekvenser

Anonymkode: 9280b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke "fritt frem". Bor man tett på andre, skal man ta hensyn.

Det er ikke ok å komme sliten fra jobb når naboen har musikk på full guffe i mange timer. Selv om klokka bare er 18.00. Det er ikke ok å ikke kunne invitere gjester på middag kl. 19.00 fordi man har en nabo som tror at musikk på styrke 10+ frem til 23.00 er helt greit. 

Jeg har fått kastet ut en jente fra et sameie jeg bodde i før. Der var det stort sett stille etter 23.00. Men det hjalp ikke. Resten av døgnet var det et helvetes lydinferno. Hun bodde i 4. etasje, og naboene i 1. etasje hadde problemer med å få med seg nyhetene på tv. 

Så det er ikke "fritt frem". Ta hensyn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Dolce said:

Jeg har fått kastet ut en jente fra et sameie jeg bodde i før. Der var det stort sett stille etter 23.00. Men det hjalp ikke. Resten av døgnet var det et helvetes lydinferno. Hun bodde i 4. etasje, og naboene i 1. etasje hadde problemer med å få med seg nyhetene på tv. 

Så det er ikke "fritt frem". Ta hensyn. 

Hjelpes! Er det mulig! :sjokkert:

Anonymkode: a0e70...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Er det det?

Anonymkode: 9280b...39e

Nei, hva får deg til å tro det? Fra kl. 23 skal det være HELT stille, men det skal være vanlig ro slik at andre får sove før det også. Hvis naboen eller barna til naboen ikke får sove pga ditt bråk, så kan de ringe politiet og da tar politiet faktisk tak (jeg har luftet dette for politi-kjæresten, som sier at de enten ringer eller kommer på døra avhengig av hva de har kapasitet og tid til der og da). Husk at barn ofte legger seg allerede fra 18.30 tiden og utover. Bor du nærme andre mennesker så må du ta hensyn, ellers så må du bosette deg et sted hvor du ikke bor tett innpå andre og i hvertfall ikke barnefamilier. Bor du i borettslag/sameie så kan det ende med utkastelse etter x antall klager (mener det er 3 klager, men ikke helt sikker her altså).

Anonymkode: 2a208...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, Dolce skrev:

Nei. Det er ikke "fritt frem". Bor man tett på andre, skal man ta hensyn.

Det er ikke ok å komme sliten fra jobb når naboen har musikk på full guffe i mange timer. Selv om klokka bare er 18.00. Det er ikke ok å ikke kunne invitere gjester på middag kl. 19.00 fordi man har en nabo som tror at musikk på styrke 10+ frem til 23.00 er helt greit. 

Jeg har fått kastet ut en jente fra et sameie jeg bodde i før. Der var det stort sett stille etter 23.00. Men det hjalp ikke. Resten av døgnet var det et helvetes lydinferno. Hun bodde i 4. etasje, og naboene i 1. etasje hadde problemer med å få med seg nyhetene på tv. 

Så det er ikke "fritt frem". Ta hensyn. 

Jeg har også hatt en sånn nabo. Fy f... Og der var det også bånn pinne fra morgen til ... ja morgen. Høytalerne stod på gulvet inntil veggen. Naboen holdt på å klikke i vinkel og de under led i stillhet for de turde ikke klage.

Siden bråkebøtta ikke kom ut når vi ringte på tok vi strømmen. Da ble det liv i leiren - et raserianfall og beskyldninger om hærverk og det ene med det andre. Påstanden var at vi ikke hadde gjort et eneste forsøk på å ringe på eller banke på døren - blank løgn.

Da det ikke gikk lenger å spille sanseløs høy musikk hele døgnet - vi fikk mobilnummeret så vi kunne sende SMS og "minne om" stilletidene - flyttet vedkommende. Nei, så leit ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hva får deg til å tro det? Fra kl. 23 skal det være HELT stille, men det skal være vanlig ro slik at andre får sove før det også. Hvis naboen eller barna til naboen ikke får sove pga ditt bråk, så kan de ringe politiet og da tar politiet faktisk tak (jeg har luftet dette for politi-kjæresten, som sier at de enten ringer eller kommer på døra avhengig av hva de har kapasitet og tid til der og da). Husk at barn ofte legger seg allerede fra 18.30 tiden og utover. Bor du nærme andre mennesker så må du ta hensyn, ellers så må du bosette deg et sted hvor du ikke bor tett innpå andre og i hvertfall ikke barnefamilier. Bor du i borettslag/sameie så kan det ende med utkastelse etter x antall klager (mener det er 3 klager, men ikke helt sikker her altså).

Anonymkode: 2a208...fc7

Hva med dem som blir plaget av støy fra barn da? Dette her går begge veier...

Anonymkode: 16951...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dem som blir plaget av støy fra barn da? Dette her går begge veier...

Anonymkode: 16951...9fc

Men så ikke bo så tett innpå andre folk da vel! Så kan du spille musikk så høyt du vil, og slipper barnegråt osv! For det første så er da ikke dette noen konkurranse, det er bare fryktelig umodent å tenke slik. Og så er det nå engang sånn at du ikke kan sammenligne et barn som leker, ler eller gråter (sånn er naturen) og en som FRIVILLIG spiller høy musikk med mye bass. Du ser vel forskjell på de to? Det gjør i hvertfall både jussen og politiet, så den kommer ingen særlig langt med. Politiet kan konfiskere musikkanlegg, men de konfiskerer faktisk ikke babyer med kolikk.

Anonymkode: 2a208...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dem som blir plaget av støy fra barn da? Dette her går begge veier...

Anonymkode: 16951...9fc

Evt kan du sjekke støyisoleringen og være litt nøye der, FØR du velger bolig. For det er store forskjeller ute å går. Mange, og da særlig borettslag, har ganske tynne vegger og dårlig isolasjon mot støy. Så undersøk dette hvis du har behov for å kunne ha litt lyd, for hvis veggene er for tynne og dårlig isolert så blir det for naboene som å få anlegget ditt inn i egen stue. Det er faktisk folk som har blitt alvorlig syke av søvnmangel over tid etter mye musikkstøy fra naboer, man kan få en rekke stressrelaterte plager som ujevn hjerterytme bl.a. Og hvis de dokumenterer dette, så kan det også få konsekvenser for den som skaper støyen. Så man har et ansvar og tar en sjanse der, på flere måter. Det beste er å begrense seg og klare å ta hensyn til andre mennesker som man faktisk bor med, ikke bare tenke på seg selv og hva man føler seg berettiget til. 

Anonymkode: 2a208...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så ikke bo så tett innpå andre folk da vel! Så kan du spille musikk så høyt du vil, og slipper barnegråt osv! For det første så er da ikke dette noen konkurranse, det er bare fryktelig umodent å tenke slik. Og så er det nå engang sånn at du ikke kan sammenligne et barn som leker, ler eller gråter (sånn er naturen) og en som FRIVILLIG spiller høy musikk med mye bass. Du ser vel forskjell på de to? Det gjør i hvertfall både jussen og politiet, så den kommer ingen særlig langt med. Politiet kan konfiskere musikkanlegg, men de konfiskerer faktisk ikke babyer med kolikk.

Anonymkode: 2a208...fc7

Jeg spiller ikke høy musikk dagen lang, men barnebråk synes jeg faktisk er mye verre enn musikk. Jeg sammenligner dårlig oppdragelse med dårlig oppdragelse ;)

Anonymkode: 16951...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de generelle ordensreglene sier ro mellom 23 og 7, men oppusssing/bråkete aktiviteter og slikt skal skje mellom 20 og 10. 

Anonymkode: a5d11...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiller ikke høy musikk dagen lang, men barnebråk synes jeg faktisk er mye verre enn musikk. Jeg sammenligner dårlig oppdragelse med dårlig oppdragelse ;)

Anonymkode: 16951...9fc

Enig i at rampunger med dårlig eller ingen oppdragelse er et mareritt 😉 Men nå tenker jeg på spedbarn og babyer som gråter, og vanlig barnelek...ikke unger som er helt Texas og ute av kontroll, de som nesten river ned huset og kastet ting på naboen fordi foreldrene ikke bryr seg. Det er noe annet. Men man vet heller aldri om naboungen er autist, har adhd eller noe annet. Selv var jeg nabo med en mor som hadde et barn med Tourettes, og de prøvde så godt de kunne stakkars, men jenta hadde en nevrologisk tilstand og da forstår man i hvertfall litt bedre at det ikke er for å være drittsekker. Snakk med naboene som har barn også, så finner man fort ut av hva det er og om det er noe som kan gjøres noe med. Det går an å snakke med (de fleste) foreldre også, gjøre dem obs på ting. Så kan de også jobbe med det som plager naboene sine (så lang det er noe som kan gjøres noe med). Enig i at mye går begge veier sånn sett, men ville frem til at noe ikke kan gjøres noe med og er mer ufrivillig. Da er det liksom ikke vilja og egoet det går på.

Anonymkode: 2a208...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvenser kan du få ja... om du bråker før kl 23.

Anonymkode: 1b9f3...7e4

hva konsekvenser? Bryter jo ingen regler/lover

Anonymkode: 9280b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

hva konsekvenser? Bryter jo ingen regler/lover

Anonymkode: 9280b...39e

Klarer du å sette deg inn i hvordan det kan oppleves for naboene? Det er den følelelsen som gjør at folk blir drittlei og får deg kastet ut av leiligheten, f.eks...

Anonymkode: 89e4f...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klarer du å sette deg inn i hvordan det kan oppleves for naboene? Det er den følelelsen som gjør at folk blir drittlei og får deg kastet ut av leiligheten, f.eks...

Anonymkode: 89e4f...5c0

Kastet ut uten å bryte noen lover/regler? Det kan ikke stemme

Anonymkode: 9280b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...