Gå til innhold

Tidligere SV-topp Erik Solheim reiser verden rundt på første klasse for å redde miljøet


NordicViking

Anbefalte innlegg

I løpet av sine 22 første måneder som sjef for FNs miljøprogram (UNEP) brukte Erik Solheim 4,1 millioner kroner på 529 reisedøgn rundt om i verden. I forrige uke ble kjent at FNs internrevisjon i et utkast til en rapport kommer med kraftig kritikk av Solheims reiser. Flere land stanser nå utbetalinger til FNs miljøprogram på grunn av kritikken mot Solheim.

Som sjef for FNs miljøprogram burde Erik Solheim gå foran med et godt eksempel. Det svekker både FNs og Solheims troverdighet dersom han oppfører seg som en arrogant FN-pamp som tror han er fritatt for vanlig sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hele er bare en stor vits. Minner meg om aksjonene ''make sex for virginity'' og ''make war for peace'', bare at denne heter ''reis med fly for miljøet''

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer interessant hva han har fått til? Hvis han har fått til mye vil jeg si det er greit. Hvis han har fått til lite synes jeg det er kritikkverdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som MDG som kjører rundt med drosje i stedet for å benytte kollektivt, som de skryter så av. Dobbeltmoralen lenge leve. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke FN sosialistene hørt om Skype?

Alt de gjør er jo å ha møter, og det kan de jo like godt ha online i dag. Så slipper de all reisingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
På 24.9.2018 den 15.24, Berentsens skrev:

Det samme som MDG som kjører rundt med drosje i stedet for å benytte kollektivt, som de skryter så av. Dobbeltmoralen lenge leve. 

Det er jo ikke sammenlignbart, all tid drosje regnes som en del av kollektivtrafikken og er et framkomstmiddel som skal brukes for at folk skal slippe å ha privatbil.

Jeg synes dette med Solheim er problematisk og noe vi har sett altfor mye av. Det fører til mistillit. Jeg forventer ikke at politikerne kan sitte ute i skogen og lever et asketisk liv i en jordhytte mens de jobber for miljøet, men det finnes en mellomting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Det er jo ikke sammenlignbart, all tid drosje regnes som en del av kollektivtrafikken og er et framkomstmiddel som skal brukes for at folk skal slippe å ha privatbil.

Jeg synes dette med Solheim er problematisk og noe vi har sett altfor mye av. Det fører til mistillit. Jeg forventer ikke at politikerne kan sitte ute i skogen og lever et asketisk liv i en jordhytte mens de jobber for miljøet, men det finnes en mellomting..

Jo, det er jo det. Unntaket får være om drosjen er el-bil. Hun kunne begynner trikk, t-banen eller bussen. Det er jo det samme med Jens Stoltenberg som måtte bruke privatfly til København fra Oslo for noen år siden. Det var en miljøkonferanse, men å benytte de ørten avgangene fra Gardermoen gikk ikke, så da må man spy ut litt ekstra fuel fra privatflyet. Det sier noe om hvor langt de selv er villig til å strekke seg. Hadde MGD-folka og de andre «miljøfolka» gjort alt de kunne for å leve slik de vil at alle andre skal, så kunne man jo tatt de en smule seriøst. I stedet for er de et strålende eksempel på at deres drømmeverden egentlig ikke fungerer i praksis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
8 minutter siden, Berentsens skrev:

Jo, det er jo det. Unntaket får være om drosjen er el-bil. Hun kunne begynner trikk, t-banen eller bussen. Det er jo det samme med Jens Stoltenberg som måtte bruke privatfly til København fra Oslo for noen år siden. Det var en miljøkonferanse, men å benytte de ørten avgangene fra Gardermoen gikk ikke, så da må man spy ut litt ekstra fuel fra privatflyet. Det sier noe om hvor langt de selv er villig til å strekke seg. Hadde MGD-folka og de andre «miljøfolka» gjort alt de kunne for å leve slik de vil at alle andre skal, så kunne man jo tatt de en smule seriøst. I stedet for er de et strålende eksempel på at deres drømmeverden egentlig ikke fungerer i praksis. 

Nå er de vel i politikken nettopp for å gjøre disse endringene sånn at det skal fungere i praksis :) 

Og jo, det regnes som kollektivtransport, og sørger for at man slipper å ha egen bil i byen. :)

 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt

Såvidt meg bekjent har Stoltenberg aldri brydd seg om miljøet. 

63C088D1-CFA0-45F6-8B1D-4BBFB768756A.jpeg

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Nå er de vel i politikken nettopp for å gjøre disse endringene sånn at det skal fungere i praksis :) 

Og jo, det regnes som kollektivtransport, og sørger for at man slipper å ha egen bil i byen. :)

 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt

Såvidt meg bekjent har Stoltenberg aldri brydd seg om miljøet. 

63C088D1-CFA0-45F6-8B1D-4BBFB768756A.jpeg

Drosjer fungerer dårlig som kollektivtransport for småbarnsfamilier i en travel hverdag, men kanskje det funker bra for MDG, de har sikkert råd til slike utgifter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grunnleggende problemet er holdningen til, og forståelsen av, andres penger. Har selv erfart utallige ganger i egen hverdag, i borettslag, gjennom media osv, hvordan enkelte mennesker tror det finnes "gratis" eierløse penger. Straks penger er innkrevd og ligger i en stor sekk, tror de at dette er gratis penger de kan bruke så mye de vil av. Dette er spesielt utbredt blant sosialister, som tror at alle penger kommer fra rikinger som har mer enn nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Nå er de vel i politikken nettopp for å gjøre disse endringene sånn at det skal fungere i praksis :) 

Og jo, det regnes som kollektivtransport, og sørger for at man slipper å ha egen bil i byen. :)

 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt

Såvidt meg bekjent har Stoltenberg aldri brydd seg om miljøet. 

63C088D1-CFA0-45F6-8B1D-4BBFB768756A.jpeg

At drosje er definert som kollektivtransport sier vel kanskje mer om hvem sitter i miljøbevegelsen og hvem som har definisjonsmakten på Wikipedia? For den jevne Ola og Kari er definitivt ikke drosje å regne som kollektivtransport.

Dessuten er det definitivt et hykleri av dimensjoner å klage på den jevne Ola og Karis privatbilisme når man selv bruke drosje over en lav sko for transport i en by med Norges desidert overlegent beste kollektivtilbud.

Hykleriet er jo ikke til å tro en gang. Det er nesten så man må klype seg armen eller avfeie det hele som en spøk av typen skjult kamera. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Solheim benytter reisene til å få gjort noe for miljøet, synes jeg det er smålig å henge seg opp i at han reiser med fly, eller for så vidt hvilken klasse han reiser på. Det er som med søndagsåpne butikker. Alle som er mot det, benytter seg av dem hvis det trengs. Man sitter ikke uten melk til frokost bare for å gjøre et poeng av det. Det er også mange som mener taxfree-ordningen, eller barnetrygd til velstående familier bør avskaffes, men du kan banne på at de benytter seg at den når den først er der. Hvis han stadig hadde brukt privatfly til feriereiser og den slags skjønner jeg at det kan se hyklersk ut, men ledere trenger nå engang å komme seg raskt rundt. Han hadde ikke fått gjort stort om han måtte ta amerikabåten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Solheim skulle syklet eller tatt toget, så ville miljøet ihvertfall ikke hatt en sjanse. 

Send ham rundt med jagerfly, jobben han og flere gjør haster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stan skrev:

Hvis Solheim skulle syklet eller tatt toget, så ville miljøet ihvertfall ikke hatt en sjanse. 

Send ham rundt med jagerfly, jobben han og flere gjør haster. 

Hykleriet blir ikke mindre bare fordi du baserer det på falske premisser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Opplyst skrev:

Hykleriet blir ikke mindre bare fordi du baserer det på falske premisser. 

Hvordan mener du vi skal hindre den globale oppvarmingen? 

Du er jo så opplyst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Opplyst said:

Hykleriet blir ikke mindre bare fordi du baserer det på falske premisser. 

Jeg tror han kan gjøre mer for miljøet hvis han får lov til å reise raskt mellom viktige møter med folk som bestemmer, enn om han bare skal være et godt eksempel for andre. Det er fint at enkeltpersoner gjør sin del, men det trengs tiltak på systemnivå, og jeg synes man skal legge til rette for at de får gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2018 den 7.53, Geirfuglen skrev:

Det er jo ikke sammenlignbart, all tid drosje regnes som en del av kollektivtrafikken og er et framkomstmiddel som skal brukes for at folk skal slippe å ha privatbil.

Jeg synes dette med Solheim er problematisk og noe vi har sett altfor mye av. Det fører til mistillit. Jeg forventer ikke at politikerne kan sitte ute i skogen og lever et asketisk liv i en jordhytte mens de jobber for miljøet, men det finnes en mellomting..

Jo, det er absolutt sammenlignbart. MDG hater biler og det var ikke en drosje som var el-bil, så der viste de sitt hykleri. Forslaget om Skype for alle denne møtevirksomheten er strålende, men dessverre ikke veldig fristende å gjennomføre fordi da går man glip av all den dyre maten, det dyre hotellet, spa og alt av ekstra opplevelser. Man kan gjøre mye mer for miljøet uten å reise med fly hele tiden og forbruke masse mens man er bortreist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...