Gå til innhold

Er alkoholikere lettere å ha med å gjøre enn narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i helsevesenet og har et inntrykk av at alkoholikere er lettere å ha med å gjøre enn narkomane. Ikke i fohold til å kurerer alkoholisme eller narkomani, der er begge gruppene like vanskelige. Men i fohold til hvordan de oppfører seg i møte med hjelpeapparat og ders generelle oppførsel mot andre mennesker.

Noen som har samme eller andre inntrykk?

Anonymkode: 054d5...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er som helsepersonell svært påpasselig med mine egne forhåndsdømmende holdninger, fordi mye forskning på dette viser at forhåndsdømmende holdninger som de du utviser her gjør at man oppfører seg på en måte som gjør at holdningene våre blir bekreftet, for eksempel via kroppsspråk. Vær mer obs på hvordan dine holdninger påvirker møtet ditt med pasientene så vil du kanskje få en vekker og heller se mennesket fremfor hvilke grupper som er vanskelige og ikke. 

Anonymkode: c379b...0f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slår meg, er at det er ikke mange "månedsbrukere" av narkotiske stoffer (heroin, kokain og sånt, tar ikke med hasj/mariuana og hva enn andre ting som en eller annen THC-dust skulle mene). Alkoholisme går jo fra alt "jeg drikker - så kan jeg ikke styre meg" til "jeg drikker en 3L vin daglig", mens en narkoman er liksom det. En narkoman. En daglig fiks av stoffet man må ha.
Jeg har ikke hørt om noen narkomane som har benyttet stoff ukentlig eller månedlig. Det er i min oppfattelse daglig for å oppfattes som narkoman, mens alkoholiker til sammenligning gjerne kun venter til helgen i snitt.

Spekulering fra min side, så klart.

Anonymkode: b76bd...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet og har et inntrykk av at alkoholikere er lettere å ha med å gjøre enn narkomane. Ikke i fohold til å kurerer alkoholisme eller narkomani, der er begge gruppene like vanskelige. Men i fohold til hvordan de oppfører seg i møte med hjelpeapparat og ders generelle oppførsel mot andre mennesker.

Noen som har samme eller andre inntrykk?

Anonymkode: 054d5...b84

Kommer vel an på. Pasienter med alkoholisk delir er ikke seg selv f.eks. og de hallusinerer gjerne osv, osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med begge deler og også hatt alkoholiker kjæreste og narkomane venner.  Min erfaring er motsatt,  at alkoholikere er værst å forholde seg til og være rundt. Men kan skjønne at narkomane kanskje er værst mot helsevesenet for de manipulerer nok en del for å få medikamenter , og hater systemet pga utstøting av samfunnet og lite respekt, og kan bli sure om de blir dratt ut av rusen f eks midt i en heroin rus.  Men syns allikevel det er bedre enn grov vold, brøling, trusler, rive ned møbler, pisse i senga, null empati, som er min erfaring med alkoholikere 

Anonymkode: aa414...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første som slår meg, er at det er ikke mange "månedsbrukere" av narkotiske stoffer (heroin, kokain og sånt, tar ikke med hasj/mariuana og hva enn andre ting som en eller annen THC-dust skulle mene). Alkoholisme går jo fra alt "jeg drikker - så kan jeg ikke styre meg" til "jeg drikker en 3L vin daglig", mens en narkoman er liksom det. En narkoman. En daglig fiks av stoffet man må ha.
Jeg har ikke hørt om noen narkomane som har benyttet stoff ukentlig eller månedlig. Det er i min oppfattelse daglig for å oppfattes som narkoman, mens alkoholiker til sammenligning gjerne kun venter til helgen i snitt.

Spekulering fra min side, så klart.

Anonymkode: b76bd...f22

Det merkes... 

Anonymkode: 1dbf6...2d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i helsevesenet prehospitalt, og synes spørsmålet ditt blir umulig å svare på. 

En som nesten ikke puster pga opiatoverdose er jo “lettere” å ha med å gjøre enn en i alkoholdelir, men motsatt så er de som er rusa på for eksempel GHB verre enn en som kun er sløv av alhohol. 

Synes egentlig alt avhenger av situasjonen ( vil pasienten selv ha hjelp, eller har pårørende/ venner ringt etter hjelp) , dagsformen til pasienten og dagsformen til helsepersonellet. Er det pårørende rundt, så jan disse også påvirket situasjonen både negativt og positivt. 

Anonymkode: d70f2...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første som slår meg, er at det er ikke mange "månedsbrukere" av narkotiske stoffer (heroin, kokain og sånt, tar ikke med hasj/mariuana og hva enn andre ting som en eller annen THC-dust skulle mene). Alkoholisme går jo fra alt "jeg drikker - så kan jeg ikke styre meg" til "jeg drikker en 3L vin daglig", mens en narkoman er liksom det. En narkoman. En daglig fiks av stoffet man må ha.
Jeg har ikke hørt om noen narkomane som har benyttet stoff ukentlig eller månedlig. Det er i min oppfattelse daglig for å oppfattes som narkoman, mens alkoholiker til sammenligning gjerne kun venter til helgen i snitt.

Spekulering fra min side, så klart.

Anonymkode: b76bd...f22

Alkoholikere venter IKKE «kun til helgen i snitt». I alle fall ikke dem jeg har vært borte i. 

Det kan ligge en forskjell i at alkohol er lovlig og «billig» i forhold til narkotika, slik at det er lettere å få tak i. Klart det kan tenkes å spille inn på oppførsel ift hjelpeapparatet. Men å si noe generelt om to så store grupper, med så store forskjeller innad, det synes jeg blir vanskelig. Det er forferdelig å være alkoholiker, og det er forferdelig å være narkoman.

Anonymkode: abecf...ef6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med rus i 3-4 år og hadde en far som var narkoman. Har også andre i familien som er alkoholikere. Så jeg har sett mye.

 

Du kan ikke skille med alkohol og dra alt av andre rusmidler i samme boks. Det er stor forskjell på rusmidler og miljøer som følger med. Selvfølgelig kan du nesten aldri stole på en amfetamin avhengig mens han er på `tur`. De som har lært å lyve, bedra og manipulere i lang tid for å skaffe seg rus. Kan du som regel ikke stole på.

 

Rus er i over 95% av tilfellende selvmedisinering, så de ruser seg ofte litt etter hva som er problemet. De fleste fornekter at de har rusproblemer og lyver til seg selv og alle andre. Untaket er de som er avhengige av alkohol og heroin. Disse har tendens til å være mer ærlig.

Anonymkode: 288c8...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet fra folk som er vokst opp med en alkoholisert forelder er at det er mye vold. Vet ikke om det er annerledes når det er narkotika... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholikere er svært vanskelig. Alkoholen / rusen kan endre personlighetene deres totalt, og spør du meg er fulle folk veldig uforutsigbare og vanskelige.

Og dersom de er på det steget at de har fått fysisk skade (f.eks lever og mageproblemer), så er det mye spy og avføring involvert. Ikke uvanlig at Alkoholikere går rundt med kronisk diaré. Dersom de blacker ut, så er det ikke uvanlig at de kan finne på å drite / spy / pisse hvor som helst i leiligheten. En bekjent av meg var en slik alkoholiker, og det var så mange ganger man fant vedkommende på gulvet, med spy eller avføring (ofte begge) i nærheten. Knuste bord, stoler, glass, osv. var også vanlig. Og tomflasker / bokser som samler seg opp overalt. Hele kåken luktet gammel øl, da det fløt med tomflasker.

Anonymkode: 6f897...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Første som slår meg, er at det er ikke mange "månedsbrukere" av narkotiske stoffer (heroin, kokain og sånt, tar ikke med hasj/mariuana og hva enn andre ting som en eller annen THC-dust skulle mene). Alkoholisme går jo fra alt "jeg drikker - så kan jeg ikke styre meg" til "jeg drikker en 3L vin daglig", mens en narkoman er liksom det. En narkoman. En daglig fiks av stoffet man må ha.
Jeg har ikke hørt om noen narkomane som har benyttet stoff ukentlig eller månedlig. Det er i min oppfattelse daglig for å oppfattes som narkoman, mens alkoholiker til sammenligning gjerne kun venter til helgen i snitt.

Spekulering fra min side, så klart.

Anonymkode: b76bd...f22

 

Endret av Chissy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Chissy skrev:

Hm, vet ikke helt hva jeg er da. Jeg har tatt coke noen ganger, og kan gjerne ta det igjen. Typ 3 mnd siden sist, så jeg er jo ikke narkoman. Går på høgskole og har jobb ved siden :)  Hva er jeg ?

Foreløpig er du vel en velfungerende rusmisbruker. Hva du vil være om noen år er det ingen som vet.

Anonymkode: 816a4...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er du vel en velfungerende rusmisbruker. Hva du vil være om noen år er det ingen som vet.

Anonymkode: 816a4...dc5

Med den logikken er jo de som drikker seg fulle på fest også rusmisbrukere. Er jo ikke meningen at man skal drikke seg så mye at man blir beruset, så dersom man drikker det med det formål så misbruker man det jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Min erfaring er splittet - det finnes frekke og uforskammede alkoholikere OG narkomane, og det finnes takknemmelige og hyggelige alkoholikere OG narkomane. 

Det er også stor forskjell på stoffene de narkomane tar. Min erfaring er at amfetaminmisbrukere er mye mer «krevende» enn heroinmisbrukere f.eks. Men dette skyldes jo i stor grad hyperaktiviteten og aggresjonen mange amfetaminmisbrukere får når de er ruset, og kan dermed ikke «dømmes» som personlighet eller karakter :) På samme måte så påvirker jo alkohol også ulike personligheter veldig forskjellig. 

Generelt er jeg uenig med deg.

Anonymkode: d18c5...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv foreldre som har rusa seg / ene er alkoholiker per dagsdato. Har flere narkomane venner og har vært innad i rusmiljøet selv. Og jeg syntes faktisk alkoholikere er mye vanskeligere å forholde seg til, faktisk så orker jeg ikke nesten ikke være med en alkoholiker en gang. Det er slitsomt, uforutsigbart og dem er en helt annen person. 

Det samme KAN gjelde narkomane også, men f.eks hasj, amfetamin, kokain så mister du ikke kontrollen over deg selv såpass mye som når du er drita full. Misforstå meg riktig her, mange kan miste kontrollen over hodet sitt på f.eks amfetamin hvis en psykose inntreffer, men når det kommer til hvordan personene oppfører seg og hvordan personligheten er så vil jeg si at alkolikere er verst. De fleste alkoholikere nekter for at dem drikker og har et problem også, fordi alkohol er lovlig. De fleste narkomane vet jo at dem har et problem, men de vil ikke endre det fordi de har et ondt verdensbilde og selvmedisinerer seg. 

Anonymkode: 9bde7...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med narkomane. Men  alkoholikere er et helvete å forholde seg til, og det gjelder i høyeste grad også de velfungerende som går på jobb fra mandag til fredag og til og med gjør jobben med glans. 

Anonymkode: 97286...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...