Gå til innhold

Varsle barnevern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du snakke med gutten selv? Høre hvordan han har det, og råde han til, og hjelpe han med, å ta en prat med helsesøster på skolen? Du finner ut når helsesøster er tilstede, hvor kontoret er osv, og sier til gutten, (og evt foreldrene hvis det kommer opp at det var din ide) at det er søvnproblemene hans som skal diskuteres, samtidig som du oppfordrer gutten til å fortelle alt om de manglende rutinene og festene, samt hvis han føler seg ensom i familien. Så tar du en prat med gutten etterpå, og sonderer om det var «vellykket», om helsesøster tar tak i problemene. Ikke sove før kl02 er en sak skolen bør ta alvorlig.

Anonymkode: 6d396...03f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kristina Schwartz skrev:

Jeg synes du tenker riktig her, TS. At du ønsker å trå varsomt for å ikke miste kontakten med barnet, men allikevel varsle på et vis, anonymt. Du nevnte at familien blir diskutert i nabolaget, hva mente du der? Er det andre som har vurdert å varsle?

Jeg vet ikke om andre har vurdert å varsle, men familien blir snakket om i forhold til at det er mye festing med små barn tilstede. Dette er ikke type "husbråk" festing, men "vestkant - utsvevende livsførsel".

Jeg vet også at enkelte i guttens familie er bekymret, men terskel for å varsle er nok høy. 

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du snakke med gutten selv? Høre hvordan han har det, og råde han til, og hjelpe han med, å ta en prat med helsesøster på skolen? Du finner ut når helsesøster er tilstede, hvor kontoret er osv, og sier til gutten, (og evt foreldrene hvis det kommer opp at det var din ide) at det er søvnproblemene hans som skal diskuteres, samtidig som du oppfordrer gutten til å fortelle alt om de manglende rutinene og festene, samt hvis han føler seg ensom i familien. Så tar du en prat med gutten etterpå, og sonderer om det var «vellykket», om helsesøster tar tak i problemene. Ikke sove før kl02 er en sak skolen bør ta alvorlig.

Anonymkode: 6d396...03f

Jeg snakker med ham ofte, men helsepersonell vil ha taushetsplikt og jeg er ikke i nærmeste familie. Jeg skal høre med ham om han kunne tenke seg å snakke med helsesøster om søvnproblemene, men tenker at alle aspekter ved problemstillingen ikke vil bli belyst tilstrekkelig dersom gutten snakker med henne alene. Han er selvsagt lojal mot sine foreldre som barn naturlig er, og jeg vil ikke snakke nedsettende om dem i hans påhør.  Jeg har snakket med mor om søvnproblemene og at han begynner å vise tegn til angst og stress. Jeg har anbefalt henne å søke helsehjelp, fastlege eller helsesøster. 

TS

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om andre har vurdert å varsle, men familien blir snakket om i forhold til at det er mye festing med små barn tilstede. Dette er ikke type "husbråk" festing, men "vestkant - utsvevende livsførsel".

Jeg vet også at enkelte i guttens familie er bekymret, men terskel for å varsle er nok høy. 

Anonymkode: 75958...014

Dette er synd, bare fordi det er vestkant og fin fasade, så er terskelen for å varsle/søke hjelp for barna høyere. Tror det beste er som noen allerede nevnte, å melde anonymt og bare spille helt uvitende om din venninne tar det opp.

Veldig fint å lese at du tar sånn ansvar for denne gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, veggteppe skrev:

Det høres ut som at dere er ressurspersoner for denne gutten. Det er kjempebra. 

Slik jeg leser innlegget ditt prioriterer ikke foreldre å stimulere guttens sosiale liv. Har han noen aktiviteter ? Og de har ingen/lite  familietid sammen?  Og han mangler rutiner?

Har han venner? Har han hobby han følges opp til? Har han rutiner i ukedagene ? 

 

Ja, det er slik jeg oppfatter det; at foreldrene ikke er tilstede for barnet. I hvert fall ikke tilstrekkelig slik jeg definerer det. Han er litt sånn "frittgående barn", men samtidig ikke noe drastisk å peke på. Han har noen aktiviteter, men ordner seg selv i forhold til det. Han har lite rutiner, uregelmessige måltider, lager seg ofte mat selv, spiller mye dataspill, legger seg på eget initiativ når og hvis han vil, blir ikke fulgt opp med lekser, foreldrene dropper foreldremøter. Han har venner, men kan lett havne i konflikt. 

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om andre har vurdert å varsle, men familien blir snakket om i forhold til at det er mye festing med små barn tilstede. Dette er ikke type "husbråk" festing, men "vestkant - utsvevende 

 

Anonymkode: 75958...014

Et interessant tankeeksperiment: Hva ville du tenkt om en arbeidsløs alenemor på Romsås som drakk og så på TV så sent flere ganger i uka at hun ikke fikk barna i seng før langt på natt, og aldri gjorde noe sammen med dem. Ansvarlig? Ikke bra, men greit nok? Skreller vi vekk det sosiale samværet, prisen på alkoholen og designet på møblene er det strengt tatt ikke store forskjellen, men vi er ofte veldig påvirket av hvorvidt mennesker klarer å fremstå sånn eller slik.

Jeg vet ikke om dette er en barnevernssak eller ikke. Er litt overrasket over at ikke skolen har kommet på banen hvis han har null rutiner? Jeg synes ikke umiddelbart at dette høres veldig alvorlig ut, men det er jo nok av historier om barn som har lidd i stillhet og håpet at noen skulle gjøre noe. Hmm. Tror jeg ville tatt en telefon til bv lokalt, for å høre deres synspunkter. Det kan være et sted å starte.

Anonymkode: 9bd52...e8d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

Det er nettopp dette som gjør at jeg nøler, føler at det er en grenseland-problemstilling. Har rådet familien til å søke hjelp hos helsepersonell, og gitt uttrykk for at barnet trenger hjelp og stabile rutiner. Har også vært ærlig på at jeg synes det blir for mye festing hjemme hos dem med barn tilstede. Føler ikke jeg kan gjøre så mye mer. Det er definitivt ikke alvorlig omsorgssvikt, men jeg er kanskje naiv som tenker at det finnes hjelpetiltak for mindre alvorlige problemstillinger hvor barn ikke har det optimalt. 

 

TS

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ikke optimalt ut, men barnevernet tar ikke tak i saker der ting «ikke er optimalt». Aner du hvor lite ressurser bv faktisk har, i forhold til hvilken jobb de må utføre? Hjem med alvorlig omsorgssvikt er utrolig krevende, og det er maange slike hjem. Her har du er barn som definitivt kunne hatt det bedre, men det er ikke alvorlig nok til at bv skal bruke ressurser på det. Anbefaler deg å heller stikke innom ig hente gutten når det er party på gang. Kanskje det får foreldrene til å forstå at det de gjør blir reagert på

Anonymkode: f5663...45d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barnevernet. Forklar dem situasjonen og la bv vurdere om de skal gjøre noen tiltak. Da har du gjort det du kan for å bedre situasjonen for barnet. 

Anonymkode: 3b810...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres absolutt ikke optimalt ut, men barnevernet tar ikke tak i saker der ting «ikke er optimalt». Aner du hvor lite ressurser bv faktisk har, i forhold til hvilken jobb de må utføre? Hjem med alvorlig omsorgssvikt er utrolig krevende, og det er maange slike hjem. Her har du er barn som definitivt kunne hatt det bedre, men det er ikke alvorlig nok til at bv skal bruke ressurser på det. Anbefaler deg å heller stikke innom ig hente gutten når det er party på gang. Kanskje det får foreldrene til å forstå at det de gjør blir reagert på

Anonymkode: f5663...45d

Jeg kjenner ikke til ressursene til BV i detalj, men har jo fått med meg en del saker fra media. Blant annet Angelica saken, hvor barnevernet ikke klarte å fange opp omsorgssvikt, og barnet endte med å dø av sin anoreksi isolert på ei hytte. Tross at 4 ulike instanser hadde meldt bekymring. 

Samtidig hører man om andre saker hvor de er ekstremt "på ballen". En familie jeg kjenner til fikk voldsomt pes i lengre tid fordi et av barna hadde fortalt i barnehagen om en enkeltepisode med krangling i hjemmet.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å ha gutten 3-4 kvelder i uken når det er festing, og jeg vet ikke alltid i forkant når det skjer heller. Det skjer stadig oftere at han ikke orker gå på skolen, eller må gå hjem tidlig fordi han har vondt i hodet og er utslitt. Vi passer ham noen ganger i helgene, og det kommer vi selvsagt til å fortsette med.   

TS

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsle barnevernet fordi mor og far har besøk og drikker litt alkohol og han legger seg sent noen helger? Og at de ikke gjør veldig mange barnevennlige aktiviteter? Synes dette virker veldig overdrevet å melde barnevernet for dette. Han er 11 år, da jeg selv var på den alderen tilbringer jeg som oftes helgene med å leke med andre barn i gaten og den slags aktiviteter selv. Nå er det jo sånn sinnsykt foreldre konkurranse, og foreldrene skal tilrettelegge og forfølge hver minste detalje. 

Anonymkode: 6a561...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, jeg synes historien blir «verre og verre» for hvert innlegg du kommer med. Hvorfor?

Anonymkode: f5663...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, det er ikke ditt, eller andre her, sitt ansvar å vurdere om barnevernet har nok ressurser. Det greier de å vurdere selv. 

Ditt ansvar er å melde fra når du ser et barn som ikke har det bra. Gjør du ikke det, er det delvis ditt ansvar at barnet fortsetter å ha det dårlig. Barn fortjener at voksne reagerer. Du skal ikke feige ut fordi barnevernet noen steder ikke har nok ressurser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varsle barnevernet fordi mor og far har besøk og drikker litt alkohol og han legger seg sent noen helger? Og at de ikke gjør veldig mange barnevennlige aktiviteter? Synes dette virker veldig overdrevet å melde barnevernet for dette. Han er 11 år, da jeg selv var på den alderen tilbringer jeg som oftes helgene med å leke med andre barn i gaten og den slags aktiviteter selv. Nå er det jo sånn sinnsykt foreldre konkurranse, og foreldrene skal tilrettelegge og forfølge hver minste detalje. 

Anonymkode: 6a561...b7c

Nei, det er helt klart et tvilstilfelle. Men vil bare understreke at det nok er snakk om litt mer omfattende festing enn det du ser for deg. Det blir snakket om blant folk her, og det er også nær familie av barnet som bor i området her som har uttrykt bekymring for ham. Folk som kjenner familien anser ikke livsførselen som normal, flere har forsøkt å snakke med dem. 

TS

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et interessant tankeeksperiment: Hva ville du tenkt om en arbeidsløs alenemor på Romsås som drakk og så på TV så sent flere ganger i uka at hun ikke fikk barna i seng før langt på natt, og aldri gjorde noe sammen med dem. Ansvarlig? Ikke bra, men greit nok? Skreller vi vekk det sosiale samværet, prisen på alkoholen og designet på møblene er det strengt tatt ikke store forskjellen, men vi er ofte veldig påvirket av hvorvidt mennesker klarer å fremstå sånn eller slik.

Jeg vet ikke om dette er en barnevernssak eller ikke. Er litt overrasket over at ikke skolen har kommet på banen hvis han har null rutiner? Jeg synes ikke umiddelbart at dette høres veldig alvorlig ut, men det er jo nok av historier om barn som har lidd i stillhet og håpet at noen skulle gjøre noe. Hmm. Tror jeg ville tatt en telefon til bv lokalt, for å høre deres synspunkter. Det kan være et sted å starte.

Anonymkode: 9bd52...e8d

Godt sagt. Hadde det samme skjedd hos en "arbeidsløs alenemor på Romsås" hadde barnevernet vært på med en gang.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

Nei, de er for feige til å gå inn i økonomisk ressursterke familier. De er redde for å havne i trøbbel og har nok med å ta svakere familier.

Nå blir vel disse fjonge fruer som er så glad i at "fattige" familier blir satt i gapestokken engstelige for at deres miljø ikke er fredet lengre.

Anonymkode: 03182...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hi, jeg synes historien blir «verre og verre» for hvert innlegg du kommer med. Hvorfor?

Anonymkode: f5663...45d

TS her,

Jeg har forsøkt å gi en balansert beskrivelse i HI, dog selvsagt min subjektive beskrivelse. Synes selv ikke at jeg beskriver det som "verre og verre", men har svart på enkelte spørsmål i tråden og gitt noen få konkretiseringer Jeg kan ikke svare på hva som gjør at du opplever det slik, det er i så fall ikke meningen å svartmale bildet hvis det var det du hintet til?

Anonymkode: 75958...014

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her får barnevernet gjort svært lite. Dette er ikke et barn som lider under a l v o r l i g omsorgssvikt. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet jobber med. Dette er ikke optimalt - men det er vanvittig mange barn i Norge som ikke har det opptimalt. Det betyr IKKE at det er barnevern. 

Jeg leser at noen skriver: «ingen barn skal leve slik». Etter over tyve år i barnevernet tenker jeg at det er et utrolig naivt utsagn! 

 

Anonymkode: b2f0f...62e

Du skriver at her får bvtj gjort svært lite og viser også til alvorlig omsorgssvikt. Ts er en privat melder og kan og skal mld ved bekymring. Hvis det åpnes undersøkelse, så er det grunnlag for hjelpetiltak som familien så absolutt kan profittere på hvis de samtykker

Anonymkode: d1591...024

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjenner det i magen, slik du naturlig nok gjør med denne gutten- så melder du! 
Du forteller om en gutt som gir uttrykk for å slite i hverdagen, og trenger at noen ser han. 
Foreldrene trenger oppvåkning/veiledning, og det er det barnevernets oppgave å gi. 

Ingen barn skal leve i en slik setting, og gutten viser klare tegn på at han ikke har det greit!
Send en melding, så avgjør barnevernet om det er grunn til bekymring eller ei. Uansett får en håpe at meldingen setter en støkk i foreldrene så de skjerper seg! 

Anonymkode: dc040...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...