Gå til innhold

Utstoppete dyr og hoder i fjellhytter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Å skyte et dyr er ikke noen prestasjon. Et dyrehode på veggen passerer kun som kult hvis beistet er av en viss størrelse og drept i selvforsvar med egne hender.

Om det ikke er en prestasjon får du jakte selv og så finner du ut at det faktisk kan være sinnsykt krevende. Jeg har i høst allerede jaktet i ca 100 timer og har ikke engang hatt en eneste skuddsjanse. For de fleste av oss er det ikke bare å sitte på terassen og skyte derifra, mange av oss må kjøre et godt stykke og gå langt. 

Anonymkode: 09d49...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en dyreart. Hadde vi vært like "vakre" som utstoppede?

Anonymkode: 1493a...873

Nei vi er ikke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn og horn/gevir kan være kult, ikke utstoppede dyr. Uansett forutsatt at det ikke er truede afrikanske dyr f.eks, det er skikkelig ugreit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vanlig med gevir på hytteveggen og reinsdyrskinn på stueveggen. De aller fleste gevir fra jakt de siste 60 årene er tatt vare på av familien, men de fleste ligger på låven eller i skuten ved hytta. 

Anonymkode: 3fd4a...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har utstoppet reinsdyrhode på veggen i stua på hytta. Reiser ikke på hytta, og vil aldri i livet ha med meg venner dit.

Anonymkode: 64310...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke er en prestasjon får du jakte selv og så finner du ut at det faktisk kan være sinnsykt krevende. Jeg har i høst allerede jaktet i ca 100 timer og har ikke engang hatt en eneste skuddsjanse. For de fleste av oss er det ikke bare å sitte på terassen og skyte derifra, mange av oss må kjøre et godt stykke og gå langt. 

Anonymkode: 09d49...1d6

Ikke nok med at det ikke er noen prestasjon å skyte et dyr hvis det skulle dukke opp. Som du beskriver det, er det også gørr kjedelig. Så kjedelig at det tydeligvis er sinnsykt krevende å gidde holde ut med det. Jeg kan tenke meg en drøss bedre ting å bruke hundre timer på enn å kjøre et godt stykke inn i granskauen for kaste bort tida på fuglekvitter og vindsus, mens man trasker rundt i myra med mygg svirrende rundt øra, forgjeves i håp om at en fredelig harepus tilfeldigvis skulle hoppe min vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Klossmajor skrev:

Ikke nok med at det ikke er noen prestasjon å skyte et dyr hvis det skulle dukke opp. Som du beskriver det, er det også gørr kjedelig. Så kjedelig at det tydeligvis er sinnsykt krevende å gidde holde ut med det. Jeg kan tenke meg en drøss bedre ting å bruke hundre timer på enn å kjøre et godt stykke inn i granskauen for kaste bort tida på fuglekvitter og vindsus, mens man trasker rundt i myra med mygg svirrende rundt øra, forgjeves i håp om at en fredelig harepus tilfeldigvis skulle hoppe min vei.

Det er en ren nytelse å komme seg langt bort samfunnets bråk og kjenne på at man har litt armslag og kunne puste med begge lungene. På høsten er det ikke mygg heller. Det hadde du merket om du fikk huet ut av ræva. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, frekvens skrev:

Det er en ren nytelse å komme seg langt bort samfunnets bråk og kjenne på at man har litt armslag og kunne puste med begge lungene. På høsten er det ikke mygg heller. Det hadde du merket om du fikk huet ut av ræva. 

Hvis du hadde fått huet ut av ræva, hadde du kanskje oppdaget at fyren ikke fokuserer det spor på nytelse av naturens omgivelser. Han fokuserer derimot på at det krevende ved jakten er all traskinga i skauen som følger med på kjøpet. Slik han legger det fram er fordelen ved jakt å skyte dyr, mens ulempen ved jakten er alt slitet for å finne et dyr å skyte. Når han legger det fram på den måten er det enda bedre grunn til å la være å dra på troféjakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn har en viss ekkel lukt, så det synes jeg er ekkelt. Opplevde det i den siste hytten jeg var, ble så kvalm av det. Litt sånn våt hund lukt opplegg. 

Anonymkode: f5862...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser jeg på om så ekkelt. Jeg får gysninger på ryggen ved å se at det henger dyreskinn og reinsdyrshoder på veggene på mange fjellhytter, kanskje også i noen hjem.

Dette har vært vanlig i nordiske fjellhytter over sikkert mange år. Sikkert noen som fremdeles synes at det er helt ok ? 

Men er ikke dette et ferdig kapittel i historien. Akkurat som i vikingtiden hadde man ritualer og gjenstander som var helt innafor den gang, men utelukket nå?

Hva tenker dere?

 

Anonymkode: 64310...de5

At du blir veldig lett støtt. Rett og ryggen og bli litt herda!

Anonymkode: 4b421...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du blir veldig lett støtt. Rett og ryggen og bli litt herda!

Anonymkode: 4b421...a8b

Dyrelik er ikke pent å se på

Anonymkode: 1493a...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Klossmajor skrev:

Hvis du hadde fått huet ut av ræva, hadde du kanskje oppdaget at fyren ikke fokuserer det spor på nytelse av naturens omgivelser. Han fokuserer derimot på at det krevende ved jakten er all traskinga i skauen som følger med på kjøpet. Slik han legger det fram er fordelen ved jakt å skyte dyr, mens ulempen ved jakten er alt slitet for å finne et dyr å skyte. Når han legger det fram på den måten er det enda bedre grunn til å la være å dra på troféjakt.

Jeg er dame. Jeg elsker naturen, og elsker å gå på jakt. Men du innbiller deg at det ikke er krevende og du tar sannelig feil der. Trofejakt driver vi forøvrig ikke med i Norge. 

Anonymkode: 09d49...1d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Klossmajor skrev:

Ikke nok med at det ikke er noen prestasjon å skyte et dyr hvis det skulle dukke opp. Som du beskriver det, er det også gørr kjedelig. Så kjedelig at det tydeligvis er sinnsykt krevende å gidde holde ut med det. Jeg kan tenke meg en drøss bedre ting å bruke hundre timer på enn å kjøre et godt stykke inn i granskauen for kaste bort tida på fuglekvitter og vindsus, mens man trasker rundt i myra med mygg svirrende rundt øra, forgjeves i håp om at en fredelig harepus tilfeldigvis skulle hoppe min vei.

Da får du kose deg i Oslo da og så kan vi som faktisk liker å bruke kroppen og være ute i naturen kose oss med det. Men med tanke på aggresjonsnivået ditt høres det egentlig ut som om at du hadde hatt godt av å komme deg ut i skogen i noen dager, så får du litt naturlige lykkehormoner. 

Anonymkode: 09d49...1d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel noe som var mer vanlig før i tiden. Er ihvertfall helst i eldre hytter jeg har sett slikt. Tror aldri jeg har sett det i en mer moderne hytte.

 

Har aldri helt forstått poenget i det. Men folk får gjøre som de vil. Er ikke noe jeg ville hat på veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Peonjenta skrev:

Nei vi er ikke dyr.

Du kan tro det så mye du vil. Men fakta bryr seg ikke hva du tror. Og fakta er at mennesker er dyr.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du kose deg i Oslo da og så kan vi som faktisk liker å bruke kroppen og være ute i naturen kose oss med det. Men med tanke på aggresjonsnivået ditt høres det egentlig ut som om at du hadde hatt godt av å komme deg ut i skogen i noen dager, så får du litt naturlige lykkehormoner. 

Anonymkode: 09d49...1d6

Her avsporer du med stråmannsargumentasjon. Når du så langt i år har nådd et tresifret antall timer i skogen for å skyte levende skapninger har du fint liten grunn til å spekulere rundt dine kritikeres aggresjonsnivå. Særlig når du ikke har noe grunnlag å basere spekulasjonen på engang. Jeg bruker kroppen nok som det er på bedre aktiviteter enn troféjakt. Det burde du og dine likesinnede også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dame. Jeg elsker naturen, og elsker å gå på jakt. Men du innbiller deg at det ikke er krevende og du tar sannelig feil der. Trofejakt driver vi forøvrig ikke med i Norge. 

Anonymkode: 09d49...1d6

Det er jo bare å sitte bak en jordhaug og vente på at dyret du vil skyte, dukker opp. Hvis det er krevende så er det jammen meg lite som er krevende

Anonymkode: 1493a...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv jeger og jeg har aldri likt de dyrehodene. Det er svært lite pent. 

Anonymkode: 065d5...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...