Gå til innhold

I hvilken alder er det best å få barn og hvor mange barn bør man få?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Zikkzakk skrev:

Menn har faktisk havparten så mye sædceller i dag som for 40 år siden!

Jeg tror mye av årsaken kan være soya og plastemballasje på mat. Begge deler inneholder østrogener (kvinnelig kjønnshormon) og virker hormonforstyrrende. Veldig mye mat inneholder soya eller spor av det, og hvor mye av maten vi får i oss i dag er ikke pakket i plast? Nesten alt! I tillegg har generasjonen født på 80-tallet og opp brukt bleier av en ny generasjon som også inneholder plast. Slik var det ikke før i tiden.

Jeg tror det mest ideelle for kroppen er å få barn fra tidlig i 20-årene og at man bør få første barnet før fylte 30, men at barn 1, 2 og 3 gjerne kan komme innen fylte 35. 

Ellers handler det like fullt om samfunnet og en endring av typisk kvinnedominerte yrker. Mange kvinner jobber i helsevesenet og det er nærmest utelukkende deltidsstillinger for tiden. Med andre ord veldig mange som jobber ufrivillig deltid. Jeg er en av dem, og på min jobb er vi ekstremt mange som ikke jobber fullt selv om vi vil. Farene ved dette er at man på et tidspunkt får det veldig behagelig og til slutt ikke ønsker å jobbe fullt. Jeg har 50% stilling og en 3-åring. Priser meg lykkelig over den ekstra tiden vi har i hverdagen og kjenner på at det ville bli tøft å begynne å jobbe fullt når hele livet med barn har vært annerledes. Jeg taper på dette og ikke minst samfunnet, men hva skal man gjøre?! Føler også det er utrygt å kjøre på med fler barn enn ett, for renta vil ikke være lav for alltid og barn koster penger. Slik det er i dag, med rift om ekstravakter og dertil usikker inntekt annet enn 50% lønn så føles det skummelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Mellom 20-30 er optimalt tenker jeg. Fikk førstemann som 21-åring. Har to stk. Nå er jeg klar for runde nummer to. Satser på å få 4-5 barn totalt og vil ha alle før jeg er fylt 38. Er 31 nå.

Jeg bøyer meg i støvet i ærefrykt. Du er ei stor kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brannslangen skrev:

Jeg bøyer meg i støvet i ærefrykt. Du er ei stor kvinne.

I størrelse ganske liten faktisk 😉

Likevel hjelper det dessverre lite med mitt bidrag. Flere må innse at det å få barn og å oppdra dem er den viktigste oppgaven vi har her i livet.

Anonymkode: 04903...fa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

28 - 34, ett barn

Hvorfor bare ett? Reproduksjonsraten ligger på 2,1 barn per kvinne. Bryr du deg ikke om det norske folk går under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får så mange barn man ønsker, når man kan og vil. Ingen andre har noe med det.   Man kan ikke leve hele livet for samfunnet og jorden generelt, det beste da på lang sikt var å ikke få barn i det hele tatt da jorden er overbefolket. 

Anonymkode: 16cb5...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Rent biologisk er det lurest å få barn tidlig. I store deler av verden får de fleste kvinner barn i 14-års alderen. Det er neppe tilfeldig.

Og hver kvnne bør få 3-4 barn om man skal ta høyde for at ikke alle lever til de blir pensjonister.

Anonymkode: 9b5ec...231

Hvor, i store deler av verden, får de fleste kvinner (?)  barn i 14-årsalderen???

Anonymkode: 6107c...8f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

det beste da på lang sikt var å ikke få barn i det hele tatt da jorden er overbefolket.

Det er langt mer presist å si at visse deler av jorden er overbefolket - Afrika og deler av Asia i størst grad. Norge er overhodet ikke overbefolket.

Endret av Brannslangen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på familiesituasjonen, og den kvinnens ønske. Kvinner bør som regel få anledning til å få en skikkelig start på yrkeskarrieren først, og det må anses som svært ungt å få barn før fylte 30 år. Det blir mer og mer vanlig med førstegangsfødende som er over 40, selv om dette biologisk sett er mindre gunstig og gir større risiko for fertilitetsproblemer. Alle kvinner bør derfor få gratis tilbud om å høste egg for frysing når de er i 20-åra, dette for bruk ved behov hvis de vil få barn senere. Det bør også åpnes for at kvinner som ønsker det, må få tilbud om hormonbehandling også etter fylte 50, slik at de som ønsker det, kan vente med å få barn til da. IVF må uansett gjøres gratis for alle som ønsker det. Dette vil også gjøre kvinner mindre avhengig av å måtte ha en mann for å bli gravide, og kvinner kan dermed slippe risikoen det er å inngå partnerskap med en potensiell overgriper.

Anonymkode: c879a...e7f

Nei uff. Håper aldri det blir tillatt. 

Anonymkode: 7b6d7...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Når en er ferdig med utdannelse, har jobb og gjerne hus og har ektefelle/sambuar.

Antall: Så mange en har lyst på, plass til, råd til, tid til og energi til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig er det ingen tvil om at det er best for mor og barn om mor er tidlig i 20-årene. Fedre bør helst også være i 20-årene. Sikkert noen som vil protestere fordi de ikke liker å høre det, men medisinsk statistikk levner ingen rom for tvil.

Anonymkode: 426a1...a94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er så langt ute som du kan få blitt. For det første, det finnes ingen "ideell alder for kvinner å få barn på", med mindre du tenker 18-44. Det som er ideelt for flertallet (da kan vi etter mitt syn snevre inn til 25-40 kanskje), er allikevel ikke fasiten for den enkelte familie, barn, eller samfunnsgevinst-messig.

Jeg lurer på hvor du har det fra at eldre kvinner (altså mødre over 32....), arbeider mer deltid og er mer uføre enn de som er yngre når de får barn? Mitt inntrykk er helt motsatt, av de som er i aldergruppen 35-45 og har småbarn, jobber fullt og skatter fullt i høyt lønnede yrker. Blant dem i samme aldergruppe som har barn 10-15-20 år pluss-gamle, så florerer deltidsarbeid, lavtlønnede yrker og trygd.

Hva baserer du egentlig din antagelse på? Det er liksom lettere å ta høyere utdanning og gjøre karriære som småbarnsmor i tyveårene, enn det er hvis man IKKE er småbarnsmor? Og man blir mindre sliten som småbarnsmor, student og-/eller fulltidsarbeidene, fordi man er ung (under 32), enn man blir som fulltidsarbeidende ferdig etablert småbarnsmor med karriæren i boks, ingen studier og god økonomi? Ikke akkurat basert på empiri.

Og fedrene, hvor er de i dette samfunnsøkonomiske regnestykket ditt? De blir også mindre trygda og er mer energiske og bør få barn som 24-år gamle studenter? Og dette ville gagne alle Norges barn? Jeg regner med at ALENEMØDRE, det ønsker vi vel ikke, vel. Det er visstnok dyrt. Hvor mange av dem er over 32 når barnet blir født kontra yngre? 

Anonymkode: 9cc4a...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er komisk når folk mener det er ideellt for kvinnekroppen å få barn som 40-åring. Jeg hadde glatt blitt gravid som 40-åring selv, spesielt hvis jeg var barnløs på tidspunktet, men å si at det er innenfor den ideelle alderen synes jeg blir litt for dumt. Ideell alder vil jeg si er 25 - 35, på alle mulige måter. Det betyr ikke at man skal avstå fra reproduksjon før og etter, men det er ikke like ideellt. 

1 - 2 barn er perfekt for meg. Hittil har jeg ett barn. 

Anonymkode: 60651...cbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva baserer du egentlig din antagelse på? Det er liksom lettere å ta høyere utdanning og gjøre karriære som småbarnsmor i tyveårene, enn det er hvis man IKKE er småbarnsmor? Og man blir mindre sliten som småbarnsmor, student og-/eller fulltidsarbeidene, fordi man er ung (under 32), enn man blir som fulltidsarbeidende ferdig etablert småbarnsmor med karriæren i boks, ingen studier og god økonomi? Ikke akkurat basert på empiri.

Anonymkode: 9cc4a...fff

Denne var ikke til meg, men jeg må bare kommentere en ting. Det er 30-årene som er karrierens gullår. Det er mye lettere å gjøre karriære når du har en tiåring enn når du får baby og småbarn. Så sånn sett tror jeg det er lurt å få barn tidlig. Men så er det en million andre variabler da, så det er ikke gitt at man burde få barn tidlig.

Anonymkode: 60651...cbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsemessig er det ingen tvil om at det er best for mor og barn om mor er tidlig i 20-årene. Fedre bør helst også være i 20-årene. Sikkert noen som vil protestere fordi de ikke liker å høre det, men medisinsk statistikk levner ingen rom for tvil.

Anonymkode: 426a1...a94

Nja, det er ikke helt riktig.

Forskningen viser at oppvekstvilkårene til barn av ressurssterke voksne klarer seg best (også helsemessig) - så selv om det rent biologisk er lurt å starte tidlig så er det ikke smart sosialt/helsemessig/økonomisk.

Forskningen viser også at barn av såkalte «helikopterforeldre» klarer seg nest best - mens de som er typisk voksne engasjerte (investerer tid og krefter på å hjelpe barna mye samtidig som de setter fornuftige grenser) klarer seg aller best.

Det er sjeldent man har alle disse egenskapene når man er 27 år og nedover. Men om man får barn nært til den alderen beveger man seg jo over dit iløpet av barnas aller første leveår, så det utjevner seg sikkert greit. 

Ikke at man får en crap liv og helse ellers, men de andre barna klarer seg jo jevnt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne var ikke til meg, men jeg må bare kommentere en ting. Det er 30-årene som er karrierens gullår. Det er mye lettere å gjøre karriære når du har en tiåring enn når du får baby og småbarn. Så sånn sett tror jeg det er lurt å få barn tidlig. Men så er det en million andre variabler da, så det er ikke gitt at man burde få barn tidlig.

Anonymkode: 60651...cbb

Om du snakker toppjobb/lederjobb er jeg jo enig med deg.

Men de aller færreste har jo det.

Jeg kjenner meg igjen i at jeg selv ikke orker å kombinere småbarnstid med «karriere» (jeg har en vanlig rådgiverjobb som krever master og noen års erfaring) - men jeg hadde vel neppe hatt mer energi om barna var 10-16 og skulle kjøres alskens plasser på cup/fikse lekser/måtte kjøre alle venninnene hjem kl 01 på natta etter fest.

Folk jeg kjenner med større barn og litt krevende jobber er jo utmatta :P Det er bare ikke så mye forståelse for det som med babyer/småbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør man jo få barn når man er klar for det, har lyst på og har funnet den man vil få barn med.

Bortsett fra det så er det jo en fordel hvis først mulig får barn i en alder der det er minst mulig sjanse for komplikasjoner, og størst mulig sjanse for å klare å bli gravid på naturlig måte.

Hvis samfunnet ønsker at flere skal få barn i 20-årene så bør man for eksempel legge til rette (økonomisk) for å få barn i studietiden.

Hvis man generelt ønsker at folk skal få flere barn så bør man gjøre det mindre skadelig for karriere og framtidig lønn å få barn. Hovedgrunnen til at menn tjener mer enn kvinner her i verden er at det er kvinner som må ta det meste av belastningen når man stifter familie. Da er det kanskje ikke så rart at færre ønsker å ta den belastningen. Enda mer pappaperm kan hjelpe, eller andre ordninger som gjør det like attraktivt å ansette kvinner i fruktbar alder - eller økonomisk attraktivt å få barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fjolleri said:

Om du snakker toppjobb/lederjobb er jeg jo enig med deg.

Men de aller færreste har jo det.

Jeg kjenner meg igjen i at jeg selv ikke orker å kombinere småbarnstid med «karriere» (jeg har en vanlig rådgiverjobb som krever master og noen års erfaring) - men jeg hadde vel neppe hatt mer energi om barna var 10-16 og skulle kjøres alskens plasser på cup/fikse lekser/måtte kjøre alle venninnene hjem kl 01 på natta etter fest.

Folk jeg kjenner med større barn og litt krevende jobber er jo utmatta :P Det er bare ikke så mye forståelse for det som med babyer/småbarn. 

Du har kanskje rett i at det er mer toppjobb/lederjobb min kommentar gjelder for da det er denne situasjonen jeg har mest erfaring med. Det går nok også litt på hvor du bor også. Jeg bor i Oslo og trenger ikke levere/hente noen barn, alle vi kjenner bor i nærområdet. Litt eldre barn kan ta kollektiv overalt så det blir ikke noe kjøring frem og tilbake her i gården. Jeg har definitivt mye mer overskudd nå enn da jeg hadde småbarn

Anonymkode: 60651...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...