Gå til innhold

I hvilken alder er det best å få barn og hvor mange barn bør man få?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

Som jeg har nevnt tidligere her på forumet så er fødselsraten hos norske kvinner på et alarmerende lavt nivå (1,6). Mye har og kan diskuteres om årsakene til det, men hvis vi tar et steg videre og prøver å peile oss inn i hvilket sjikt det er ideelt for kvinner å få barn - i hvilket intervall er det, mener dere?

Selv tenker jeg at mellom 25-26 til 31-32 er fine aldre. Vent til kvinnen er ferdig med høyere utdanning, men før karrierekarusselen spinner ute av kontroll og det blir for krevende å komme tilbake. Om vi gjør det til et samfunnsmessig og kulturelt ideal å få tre barn i 25-32 årsalderen, så er dette noe både familiene, landet og fremtiden vil nyte godt av. Barna profitterer på å ha en ung og energifull mor, og samfunnet tjener på at mor ikke er for gammel, når ungene er blitt selvgående og selvstendige, når karrierejaget og verdiskapningen kan starte. Jeg tror alt for mange kvinner som får barn i sen alder brenner seg på kombineringen av arbeid og barn, og derfor går ned til deltidsarbeid eller blir trygdet - det taper samfunnsøkonomien grovt på.

Hva tenker dere, godtfolk? Er jeg inne på noe? Kom med deres tanker!

Endret av Brannslangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unge foreldre er ikke alltid = energiske foreldre.  Vet om flere som har fått barn sent, men som er med på alt. Og de som er unge og late. Har vel mer med personlighet og innstilling å gjøre. Ikke alle venter pga utdannelse heller, men fordi de ikke har funnet den rette. Jeg tror mange føler presset med barn i en viss alder og dermed tar til takke med en som er grei nok. Folk går ifra hverandre hele tiden og gjerne pga et kjedelig familieliv med for mye hverdag og rutiner.  Så det er vel ikke bare pga jobb og karriere.  

Ihverfall utrolig irriterende når folk rundt en maser om at det er på tide. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men det handler ikke bare om samfunnet, men at det også er bra fra et helseaspekt å få barn i 20-åra. Det reduserer blant annet risiko for brystkreft betraktelig med hvert barn man får før fylte 30, og i tillegg er det sånn at både damer og menn ikke er fruktbar for alltid. Menn har faktisk havparten så mye sædceller i dag som for 40 år siden! Det er alarmedende i seg selv, og i tillegg til at fruktbarheten til kvinner stuper etter midten av 30-åra så er det virkelig lurt å starte prøvinga tidlig. 

Problemet er dog at mange menn faktisk ikke vil ha barn før midten av 30 åra eller før de er 40. Det gjør ting vanskelig. Jeg laget en tråd om det for ikke så lenge siden, og ble faktisk møtt med ganske mye hat, spesielt fra andre kvinner. Fordi jeg ønsker barn før jeg er over 30 gikk de ut fra at det er alt jeg ønsker i livet (som er en litt merkelig konklusjon å trekke siden jeg i realiteten er mer på farten enn de aller fleste) og jeg ble til og med kalt skjellsord av noen. Det er som om at de faktisk blir sur for at det finnes kvinner under 30 som vil ha barn, og jeg greier ikke skjønne hvorfor det er et problem for dem når det er bra for alle parter at kvinner under 30 vil ha barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Zikkzakk said:

Problemet er dog at mange menn faktisk ikke vil ha barn før midten av 30 åra eller før de er 40. Det gjør ting vanskelig. Jeg laget en tråd om det for ikke så lenge siden, og ble faktisk møtt med ganske mye hat, spesielt fra andre kvinner. Fordi jeg ønsker barn før jeg er over 30 gikk de ut fra at det er alt jeg ønsker i livet (som er en litt merkelig konklusjon å trekke siden jeg i realiteten er mer på farten enn de aller fleste) og jeg ble til og med kalt skjellsord av noen. Det er som om at de faktisk blir sur for at det finnes kvinner under 30 som vil ha barn, og jeg greier ikke skjønne hvorfor det er et problem for dem når det er bra for alle parter at kvinner under 30 vil ha barn.

Mannfolkene må selvsagt henge med i svingene de óg. Det er vanlig at far er litt eldre enn mor, og det er greit, men ikke få din første unge når du er 40 år, herregud.

Ja, det er synd det stigmaet kvinner som vil ha barn i ung alder møter. Dere får vel høre at dere er dumme, uutdannete og arbeidsskye. En virkelig skam, og enda verre at det er så mange kvinner som hiver seg på hetsen. Jeg mener at det å finne en gylden balansegang mellom familie og barn på den ene siden, og arbeid og produktivitet på den andre, er en av de viktigste oppgavene vi står overfor som et kollektiv.

Endret av Brannslangen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Jeg er enig, men det handler ikke bare om samfunnet, men at det også er bra fra et helseaspekt å få barn i 20-åra. Det reduserer blant annet risiko for brystkreft betraktelig med hvert barn man får før fylte 30, og i tillegg er det sånn at både damer og menn ikke er fruktbar for alltid. Menn har faktisk havparten så mye sædceller i dag som for 40 år siden! Det er alarmedende i seg selv, og i tillegg til at fruktbarheten til kvinner stuper etter midten av 30-åra så er det virkelig lurt å starte prøvinga tidlig. 

Problemet er dog at mange menn faktisk ikke vil ha barn før midten av 30 åra eller før de er 40. Det gjør ting vanskelig. Jeg laget en tråd om det for ikke så lenge siden, og ble faktisk møtt med ganske mye hat, spesielt fra andre kvinner. Fordi jeg ønsker barn før jeg er over 30 gikk de ut fra at det er alt jeg ønsker i livet (som er en litt merkelig konklusjon å trekke siden jeg i realiteten er mer på farten enn de aller fleste) og jeg ble til og med kalt skjellsord av noen. Det er som om at de faktisk blir sur for at det finnes kvinner under 30 som vil ha barn, og jeg greier ikke skjønne hvorfor det er et problem for dem når det er bra for alle parter at kvinner under 30 vil ha barn.

Trist å høre at du opplever at mange mener at å få barn før fylte 30 er bortkasta. Her i gården ble vi gravide når je var 26 og fikk baby når jeg var 27. Og så fikk jeg et nytt barn når jeg var 29. Og nå igjen, i en alder av 32. Men nå er jeg ferdig. Føler meg som en relativt ung mamma, men yngste er faktisk ikke 18 før jeg bikker 50. 

Anonymkode: e0910...e05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i gården ble vi gravide når je var 26 og fikk baby når jeg var 27. Og så fikk jeg et nytt barn når jeg var 29. Og nå igjen, i en alder av 32. Men nå er jeg ferdig.

Du har gjort en god jobb og Norge er stolt av deg. I motsetning til de som venter for lenge med å få barn har du bedre tid nå i etterkant til å pleie egne interesser og ønsker.

Endret av Brannslangen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er opp til hver enkelt og det er opp til hver enkelt.

Det er alltid de tusen individ som har siste ord. Naturligvis. Men det er noe som heter samfunnsansvar og ansvar for å føre sitt folk videre. Jeg er redd at det er en pur egeninteresse-drevet mentalitet som ligger bak den bekymringsfulle trenden i fødselsraten vi opplever i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å starte karrierejag når man er 43-50 år gammel og barna har blitt myndige, det er noe en helst bør begynne med tidligere. Arbeidslivet i dag krever maksimalt i mange bransjer, og vi er på full fart mot en tid der man ikke kan velge som Ole Brum; ja takk begge deler. Man må velge en av delen, enten karriere eller fokusere på familie. I f. eks. min bransje er det så å si umulig å kombinere barn og familie, der må man fokusere 200% på jobb hvert fall de første 10 årene i karrieren for å bygge kompetanse og vise at man duger. At man gir stadig mer til jobben, er noe stadig flere arbeidsgivere forventer. Grunnene til det er flere, men den viktigste er kanskje at også norske bedrifter konkurrerer internasjonalt, med bedrifter i land der arbeidstakerne har langt færre rettigheter enn her. Det setter våre egne rettigheter under press, man må gi rett og slett gi mye mer enn tidligere generasjoner for å henge med og i det hele tatt ha en jobb. Det kan være kjipt for mange, men sånn er det. For globalisering av tjenester/produkter blir det bare mer og mer av. 

En annen grunn til å begynne karriere tidlig og holde fokus på det, er at det jo også krever en god del energi og utholdenhet. Det blir stadig vanskeligere å gi 100% på både hjemmebane og jobben, og det er rett og slett flere som må ta et valg. 

Anonymkode: 0ec28...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gjøre noe med fødselsomsorgen først.. Jeg skal i alle fall ikke ha barn.

Anonymkode: 97dd4...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent biologisk er det lurest å få barn tidlig. I store deler av verden får de fleste kvinner barn i 14-års alderen. Det er neppe tilfeldig.

Og hver kvnne bør få 3-4 barn om man skal ta høyde for at ikke alle lever til de blir pensjonister.

Anonymkode: 9b5ec...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man  blir ikke trygda av å ha barn. Når det er best å få barn er helt opp til enkeltindividet. 

Anonymkode: 93eff...394

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Brannslangen skrev:

Det er alltid de tusen individ som har siste ord. Naturligvis. Men det er noe som heter samfunnsansvar og ansvar for å føre sitt folk videre. Jeg er redd at det er en pur egeninteresse-drevet mentalitet som ligger bak den bekymringsfulle trenden i fødselsraten vi opplever i dag.

Samfunnsansvar og ansvar for å føre sitt folk videre? Det er jo allerede masse ordninger for de som ønsker barn. Som skrevet i det forrige innlegget kan man i fremtiden ikke regne med å være som Ole Brum lenger, for skal man ha karriere så må man faktisk velge det siden arbeidslivet krever stadig mer hvis man skal gjøre det bra. Men om man velger å fokusere på familie, så er vel eventyrlandet Norge et av de beste landene å gjøre det i, med så mange ordninger vi har rundt barn og barnefamilier.

Anonymkode: 0ec28...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en partner du ønsker å beholde! Så mange barn du kan klare å se og gi lik kjærlighet.

Endret av kvinne35+
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brannslangen skrev:

Du har gjort en god jobb og Norge er stolt av deg. I motsetning til de som venter for lenge med å få barn har du bedre tid nå i etterkant til å pleie egne interesser og ønsker.

Noen prioriterer å pleie egne interesser og ønsker når de er i 20 og 30-årene. Andre gjør det i 50 og 60-årene. 

Jeg fikk barn som 40-åring, og har mange, mange flotte opplevelser å se tilbake på fra tiden før barn. 

Og for øvrig var jeg villig til å få barn tidligere. Men menn skal jo absolutt ikke ha barn før de er 40, så da blir det jo bare slik. 

Det er sjelden kvinnen som sier man må vente med barn. 

Anonymkode: f958d...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid drømt om 3 barn. Og jeg skulle få mitt første før fylte 24 :P

Det blir nok ikke helt slik for meg, pga medisinske årsaker. Og det er en stor sorg. Men jeg har i hvert fall en datter. Og hun fikk jeg som 23 åring. Helt perfekt for både meg og mannen, som også ønskt første barn i god tid før 30 åra. 

vi møter mye motstand! Vi går glipp av så mye, og når jeg i tillegg sier at jeg skal være hjemme med hun til hun er to, blir det rene ballubaen. Jeg kaster bort statens penger, svindler systemet, er udugelig, kommer til å angre fordi jeg taper MASSE penger og mannen får en fordel. Det er ikke måte på dommedagsprofetier. 

De blir ganske lange i maska når jeg sier jeg har spart til dette siden jeg var 15. Siden jeg visste hva jeg ønsket, og mannen ønsket det samme, har vi spart sammen. Ikke bodd så fint vi kunne(vi flyttet sammen da jeg var 17), ikke dratt på de fineste turene, ikke hatt de nyeste mobilene osv. Men gud så verdt det det har vært, når vi begge har kunnet vært mer med jenta vår enn normalt. 

Anonymkode: 7b6d7...475

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nesten 25 når jeg fikk min første. Tok høyere utdanning etter permisjonen, var null problem. Nå er jeg i midten av 30 årene og synes fortsatt jeg er såpass ung at jeg fint kunne ha fått et barn til, mulig kroppen min ikke er enig ;) 

Men man skal ha en partner man kjenner godt og som også ønsker barn. Mange menn er livredde for å binde seg og da er det ikke lett å få disse barna. 

Anonymkode: 66746...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på familiesituasjonen, og den kvinnens ønske. Kvinner bør som regel få anledning til å få en skikkelig start på yrkeskarrieren først, og det må anses som svært ungt å få barn før fylte 30 år. Det blir mer og mer vanlig med førstegangsfødende som er over 40, selv om dette biologisk sett er mindre gunstig og gir større risiko for fertilitetsproblemer. Alle kvinner bør derfor få gratis tilbud om å høste egg for frysing når de er i 20-åra, dette for bruk ved behov hvis de vil få barn senere. Det bør også åpnes for at kvinner som ønsker det, må få tilbud om hormonbehandling også etter fylte 50, slik at de som ønsker det, kan vente med å få barn til da. IVF må uansett gjøres gratis for alle som ønsker det. Dette vil også gjøre kvinner mindre avhengig av å måtte ha en mann for å bli gravide, og kvinner kan dermed slippe risikoen det er å inngå partnerskap med en potensiell overgriper.

Anonymkode: c879a...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 20-30 er optimalt tenker jeg. Fikk førstemann som 21-åring. Har to stk. Nå er jeg klar for runde nummer to. Satser på å få 4-5 barn totalt og vil ha alle før jeg er fylt 38. Er 31 nå.

Anonymkode: 04903...fa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...