Gå til innhold

Stramt budsjett. Hva har dere igjen etter faste utgifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som lever på stramt budsjett. 

Hva har dere å bruke etter faste utgifter?

 

Anonymkode: d9e5e...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker egentlig matbudsjettet, når jeg tenker meg om.

Planen er å spare opp til egenkapital. Hva kan man leve for på et stramt budsjett, uten å miste motivasjonen.

Har et barn, så det må jo være næringsrikt i det minste.

 

 

Anonymkode: d9e5e...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egentlig et veldig stramt matbudsjett, men prøver å bruke hodet når jeg kjøper matvarer.

Her er dagens handleliste og totalprisen:

3 grove håndverksbrød kjøpt i lokalt bakeri (de baker på samme måte som Åpent bakeri, med ekte surdeig som de lager selv. Disse brødene er økologiske, bakt med korn og frø fra nærområdet)

3 brød: 100,-

1 stor bit ingefær (254 gr)

1 stor fersk hvitløk

1 sitron

1 lime

1,2 kilo tomater

1 boks libanesisk tahini

500 grams glass afrikansk peanøttsmør u/sukker

1 helt brett brune egg (lokal eggebonde)

1 stor pose spinat

1 boks blandet salat

1 squash (411 gr)

5 fersken (926 gr)

Totalt i grønnsakshandlene 321,50 + 100 i bakeriutsalget = 421,50

Har kikerter, grønne linser, røde linser, løk, fersk koriander, krydder, poteter, kokosmelk, herm. tomater, mel og melk i huset. Pålegg som leverpostei og makrell i tomat kjøper jeg når det er tilbud på dem. De er hermetiske og tåler fint å ligge inntil de blir åpnet og spist opp. Har alltid litt pålegg av ulik type på lur. 

Trenger ikke noe mer nå før midt i kommende uke. 

I kveld skal jeg spise squashburgere og i morgen stekt tofu.

 

Anonymkode: 1182f...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, isw skrev:

Jeg vil si at det er ganske stramt om 2 personer har under 10.000 igjen etter faste utgifter.

Jeg er helt enig med deg. Jeg og mannen må spare en stor sum litt fort, så vi har levd på ca 10.000 pr. mnd i hele år. Det dekker mat og alt annet enn faste utgifter. I utgangspunktet tenkte jeg at det var romslig med penger, men det er ikke det... 

Vi må leve litt også, så en kinotur + et par rimelige middager ute på byen vil vi gjerne unne oss hver mnd. Så må en ha nye sko, en må ha ny vinterjakke, vi blir bedt bort i bursdag og må ordne gave, en panelovn tar kvelden, tannlegesjekken kommer alltid som julekvelden på kjerringa, så blir det en tur til legen og innkjøp av medisiner, osv. Det dukker alltid opp uforutsette utgifter...

For oss er dette selvvalgt og overkommelig siden det gjelder en relativt kort periode. Jeg ville synes det var stusselig hvis jeg måtte leve sånn hele tiden.

Anonymkode: 49eb8...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Jeg og mannen må spare en stor sum litt fort, så vi har levd på ca 10.000 pr. mnd i hele år. Det dekker mat og alt annet enn faste utgifter. I utgangspunktet tenkte jeg at det var romslig med penger, men det er ikke det... 

Vi må leve litt også, så en kinotur + et par rimelige middager ute på byen vil vi gjerne unne oss hver mnd. Så må en ha nye sko, en må ha ny vinterjakke, vi blir bedt bort i bursdag og må ordne gave, en panelovn tar kvelden, tannlegesjekken kommer alltid som julekvelden på kjerringa, så blir det en tur til legen og innkjøp av medisiner, osv. Det dukker alltid opp uforutsette utgifter...

For oss er dette selvvalgt og overkommelig siden det gjelder en relativt kort periode. Jeg ville synes det var stusselig hvis jeg måtte leve sånn hele tiden.

Anonymkode: 49eb8...e17

Jeg er ikke helt enig, om absolutt alt av faste utgifter er betalt har dere 5000kr hver til kos. Men nå ser jeg at dere ikke har en buffer så da blir det noe annet. Har dere ikke en buffer til når ting ryker? 

Anonymkode: e31b7...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...