Gå til innhold

Tror dere marihuana blir dekriminalisert eller lovlig i Norge i nærmeste fremtid?


Yuumi

Anbefalte innlegg

Canada har nå legalisert marihuana for rekreasjonell bruk, mange stater i USA har alt gjort det samme. 
Vil dette skje i Norge tror dere eller er nordmenn for konservative? MDG hadde legalisering på agendaen, men var det eneste partiet (som jeg vet om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge er for konservative. Men det kommer før eller siden. Antagelig vil Vatikanstaten tillate abort før Norge tillater cannabis.

Husk at det er Norge vi snakker om, landet som hadde forbud mot farge-tv til langt inn på åtti-tallet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tror reseptbelagte preparater med medisinsk cannabis blir mer akseptert og vanlig her innen en 10-15 års periode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mellomkjøttet said:

 

Husk at det er Norge vi snakker om, landet som hadde forbud mot farge-tv til langt inn på åtti-tallet.

Hvor har du dette fra? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper ikke det. Marijuana er sløvende og psykose-induserende. Hvorfor dette er en kampsak over alt annet for noen er bare trist. Har dere ikke større ambisjoner i livet enn å sitte og røyke dere dumme i den våte kjellerleiligheten til mamma og pappa 24/7?

Endret av Brannslangen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
6 minutter siden, Brannslangen skrev:

Marijuana er sløvende og psykose-induserende

kilde på dette?

Sitat

Har dere ikke større ambisjoner i livet enn å sitte og røyke dere dumme i den våte kjellerleiligheten til mamma og pappa 24/7?

Dette er vel en stråmann? Hvor stor prosent av dem som røyker canabis tror du sitter i foreldrenes kjeller og røyker 24/7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den veien det går, men det er en seig kamp. Det blir vel i første omgang bare avkriminalisert, noe som ikke vil gjøre bruken tryggere, siden det fortsatt vil være produsert og solgt av kriminelle. Men jeg tror ikke det er umulig at det i fremtiden vil bli regulert på omtrent som alkohol og tobakk blir i dag. Men det skjer nok ikke uten at en del politikere går av og erstattes av yngre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dop aldri blir legalisert i Norge. Å legalisere selvødeleggelse er ikke noe jeg støtter. Jeg er også for røyk- og alkoholforbud.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Drizzt said:

Jeg håper dop aldri blir legalisert i Norge. Å legalisere selvødeleggelse er ikke noe jeg støtter. Jeg er også for røyk- og alkoholforbud.

Det som skjer om man forbyr f.eks tobakk og alkohol er ikke at folk slutter å bruke det, men at bruken blir mye farligere.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, linsejesus skrev:

Det som skjer om man forbyr f.eks tobakk og alkohol er ikke at folk slutter å bruke det, men at bruken blir mye farligere.

For mange vil det nok bety å slutte å bruke dem. Farligere på hvilken måte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt said:

For mange vil det nok bety å slutte å bruke dem. Farligere på hvilken måte?

Det som skjer hvis alkohol blir for dyrt eller lite tilgjengelig er at folk begynner å drikke smuglersprit og får i seg metanol osv. Så trikset er å ha det tilgjengelig og billig nok til at folk velger lovlig vare, men ikke så billig at folk kjøper øl i stedet for brus. Det er ikke lett å finne den perfekte balansen, men systemet vi har i dag er tusen ganger bedre enn å overlate hele markedet til kriminelle. Utsalgssteder og -tider, aldersgrense osv bidrar til å redusere skadene ved forbruk. Det samme gjelder tobakk. Og det  gjelder egentlig alt annet som kan være skadelig, men som folk gjør likevel.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 15.43, Mellomkjøttet skrev:

Norge er for konservative. Men det kommer før eller siden. Antagelig vil Vatikanstaten tillate abort før Norge tillater cannabis.

Husk at det er Norge vi snakker om, landet som hadde forbud mot farge-tv til langt inn på åtti-tallet.

Jeg vil bare informere deg om at NRK begynte med fargesendinger i 1975.

https://www.nrk.no/organisasjon/fjernsynets-historie-1.6512060

Når det gjelder den andre påstanden din, så tror jeg at så lenge det finnes en Vatikanstat, vil de alltid være mot abort.

Etter min mening er det vettløst å skulle åpne for avkriminalisering av f.eks. heroin slik en del politikere har gjort, mens de samtidig går inn for cannabisforbud. Heroinavhengige jeg har snakket med, forteller selv om hvor hekta de blir på metadon(som er et opioid), og sier de heller ville brukt cannabis om det var tillatt.

Slik forskning viser: Skal man forby noe rusmiddel pga. skadevirkninger, er det ingen tvil om at det da ihvertfall burde gjelde alkohol.

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika/hva-er-verst-for-helsa-narkotika-alkohol-eller-sigaretter/332123

https://www.nettavisen.no/nyheter/--alkohol-er-verre-enn-narkotika/3659323.html

Cannabis er et rusmiddel ja, men det finnes andre som er langt verre hva bivirkninger angår, og som omsettes helt lovlig(i tillegg til ulovlig) her i Norge.

Men kanskje går det mot en avkriminalisering:

Sitat

Politihøgskolen

– Vi må bort fra å kriminalisere rusbruk, sier professor ved Politihøgskolen og ekspert på regulering av rusmidler, Paul Larsson.

Han mener at kriminaliseringen av narkotika er et mislykket eksperiment og at straff i dette tilfellet er en av de «dårligste måtene å påvirke normer på»:

(...)

https://www.vl.no/nyhet/landet-norge-vil-lere-av-1.1147823

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsretten. 

Endret av Olava
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.  Men det er rart det ikke har blitt det for lenge siden.  Alkohol er mye farligere og det er fullt lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ewzp0xo3hlgove
17 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg håper dop aldri blir legalisert i Norge. Å legalisere selvødeleggelse er ikke noe jeg støtter. Jeg er også for røyk- og alkoholforbud.

Er du generelt for et forbud mot alt som fører til selvødeleggelse, som f.eks. sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Drizzt skrev:

For mange vil det nok bety å slutte å bruke dem. Farligere på hvilken måte?

Svært marked = du vet ikke helt hva du får, og en blir kriminell. Forbud moralsk kan være god, men hånd i hånd følger ubetenksom og umoral om en tenker konsekvenser.

SvArt  marked mente jeg.

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Er du generelt for et forbud mot alt som fører til selvødeleggelse, som f.eks. sukker?

Nei. Man kan ikke beskytte seg mot alt som kan gjøre skade. Sukker finnes i naturen i frukt og bær, men forbud mot rafinert sukker kan diskuteres ;) Jeg er hovedsakelig motstander av dop, alkohol og tobakk hvor narkotika og tobakk kommer øverst i lista.

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Svært marked = du vet ikke helt hva du får, og en blir kriminell. Forbud moralsk kan være god, men hånd i hånd følger ubetenksom og umoral om en tenker konsekvenser.

SvArt  marked mente jeg.

Javel, bruker man samme logikk må man også avkriminalisere kokain og heroin. For man vet aldri hva man får i seg og hva de er blandet med. Det er ikke statens oppgave å passe på at man får i seg ren form av dop og andre berusende midler, mener jeg. Hvis man velger å trosse forbudet, da tar man hele risikoen selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
3 timer siden, Drizzt skrev:

Nei. Man kan ikke beskytte seg mot alt som kan gjøre skade. Sukker finnes i naturen i frukt og bær, men forbud mot rafinert sukker kan diskuteres ;) Jeg er hovedsakelig motstander av dop, alkohol og tobakk hvor narkotika og tobakk kommer øverst i lista.

Skjønner. Hvordan vil du begrunne at du hovedsaklig er motstander av dop, alkohol og tobakk, og ikke sukker? Cannabis finnes vel også i naturen, men dette er du altså imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...