Gå til innhold

Spørsmål om ettersøk av politiet etter savnet venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som rømte fra distriktspsykiatrisk senter og både de og vi var veldig bekymret for at hun skulle ta livet sitt da hun hadde snakket om at hun hadde tanker om det dagen før. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror politiet ble kontaktet rundt 1 time etter at hun forsvant og de brukte nesten 4 timer på å finne henne.

Hun sa at politiet kom i sivil og at de hadde på seg sikkerhetsvest, de hadde sagt til henne at dette var noe de alltid brukte, men venninnen min er bekymret for at det var på grunn av henne. Er det noen som kan si om det er vanlig?

I bilen hadde de skjold og en bag der det så ut som det kunne være et litt større våpen. De hadde sagt at det var til å slå inn døren, kan det stemme eller er politiet bevæpnet under slike oppdrag?

Hun gjorde motstand mot politiet og klorte de fordi hun var så desperat og hun hadde også kjøpt en skalpell som hun hadde tatt med seg fra butikken hun kjøpte den ved og inn på toalettet. Er det sannsynlig at hun blir anmeldt for disse to tingene og hvis hun blir anmeldt når får hun vite om det?

Hun hadde skrudd mobilen på flymodus, men brukte bankkortet til å betale for billetter på bussen. Hvordan fant de henne? Var det fordi at hun hadde brukt bankkortet?

Siden det tok 4 timer for politiet å finne henne har de egentlig funnet henne tidligere og bare observert henne for å finne ut hva hun skulle eller har de bare brukt så lang tid på å finne henne? 

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at det er venninnen din og ikke deg selv du snakker om her?

Anonymkode: 7b952...25c

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det er venninnen din og ikke deg selv du snakker om her?

Anonymkode: 7b952...25c

Ja, dette er spørsmål som venninnen min har stilt meg og som jeg ikke vet svaret på,  så jeg tenkte at kanskje noen her visste det. Jeg har selvfølgelig spurt om det var greit at jeg lagde tråden før jeg postet den. Jeg tror ikke det er noen som kommer til å kjenne henne igjen uansett. 

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må politiet beskytte seg i oppdrag som i dette tilfelle. De aner jo ikke utfallet. 

«Storebror» ser deg: det er lett å spore opp mennesker som legger igjen elektroniske spor

Anonymkode: 01cde...3b2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må politiet beskytte seg i oppdrag som i dette tilfelle. De aner jo ikke utfallet. 

«Storebror» ser deg: det er lett å spore opp mennesker som legger igjen elektroniske spor

Anonymkode: 01cde...3b2

Skjønner. Men tror du at det var et våpen?

Hva mener du med "storebror" ser deg?

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politi i ordenstjeneste bruker alltid verneutstyr, og har alltid med våpen i bilene slik at de kan bevæpne seg om det oppstår en situasjon der det er nødvendig.

Anonymkode: 107c6...055

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politi i ordenstjeneste bruker alltid verneutstyr, og har alltid med våpen i bilene slik at de kan bevæpne seg om det oppstår en situasjon der det er nødvendig.

Anonymkode: 107c6...055

Ok. Har sivil politi også våpen? Det så visst ut som et større våpen.

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sivilt politi bevæpner seg også om det er nødvendig. Det kan hende politiet var i sivil av hensyn til deg/din venninne. Mange psykiatriske pasienter kan reagere mer på uniformert politi enn om de kommer i sivil. Da er de heller ikke så synlige når de leter etter deg/henne. Det kan hende at det var både uniformerte og sivile patruljer involvert.

Anonymkode: 107c6...055

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet går alltid med verneutstyr, at du har med deg skalpell og oppfører deg klin kokkos sier jo noe om hvorfor det er nødvendig. (Beklager, dette "venninnen min" greiene tror jeg ingenting på). Vold mot offentlig tjenestemann kan anmeldes, hvor grensen går ifm psykisk syke personer må du spørre politiet om. Det er mange måter å finne folk på, de fleste legger igjen langt flere spor enn de tror, men vil ikke gi deg noen ideer til neste gang, så dropper å kommentere det nærmere. Ta imot hjelp, folk ønsker at du skal bli bedre og få det bedre med deg selv. 

Anonymkode: 3332e...c33

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker alltid sikkerhetsvest når de leter etter psykiatriske pasienter. Det handler ikke konkret om din venninne, men om at de ikke vet hvor desperat personen er og om vedkommende kan ha bevæpnet seg. 

Skjold har de vel som oftest med i bilen, i tilfelle det oppstår situasjoner der de trengs - uavhengig av oppdraget de er ute på.

Sier de at det var rambukk i bagen, så var det rambukk i bagen. Tjenestevåpen ligger ikke åpent i en bag i bilen, og det er ulogisk å tenke at de har behov for 'større våpen' på let etter en psykiatrisk pasient. At de tar med rambukk i tilfelle vedkommende har låst seg inne, er fullstendig logisk.

Anonymkode: b88bf...7a6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det føles voldsomt der og da så er det jo bra at vi lever i et samfunn som gjør det de kan med og ta vare på oss når vi selv mister grepet, når det gjelder politiet så tenker jeg de utstyrer seg etter rutiner, alt etter hva slags oppdrag de skal ut på 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må politiet beskytte seg i oppdrag som i dette tilfelle. De aner jo ikke utfallet. 

«Storebror» ser deg: det er lett å spore opp mennesker som legger igjen elektroniske spor

Anonymkode: 01cde...3b2

Vi legger igjen spor etter oss hele tiden. På nett, kort, mobil, mobil kan spores selv om den er i flymodus, så der bommet du litt ;)

Alle sider du besøker på nett vet google om. Du ser reklamen din på facebook? Tror du det er tilfeldig at du ser akkurat den...? Besøk en bensinstasjon eller en butikk.. Etter noen dager vil du se reklama for den butikken/kjeden på FB. 

For ikke å snakke om at det finnes overvåkningskamerar veeeeldig mange steder. 

Anonymkode: f410c...7dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi legger igjen spor etter oss hele tiden. På nett, kort, mobil, mobil kan spores selv om den er i flymodus, så der bommet du litt ;)

Alle sider du besøker på nett vet google om. Du ser reklamen din på facebook? Tror du det er tilfeldig at du ser akkurat den...? Besøk en bensinstasjon eller en butikk.. Etter noen dager vil du se reklama for den butikken/kjeden på FB. 

For ikke å snakke om at det finnes overvåkningskamerar veeeeldig mange steder. 

Anonymkode: f410c...7dc

Er du sikker på at telefonen kan spores når den er i flymodus? Når jeg googler så kommer det opp at den kan spores om den er avslått, men ikke om den er i flymodus.

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det er venninnen din og ikke deg selv du snakker om her?

Anonymkode: 7b952...25c

Det samme tenkte jeg.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at telefonen kan spores når den er i flymodus? Når jeg googler så kommer det opp at den kan spores om den er avslått, men ikke om den er i flymodus.

Anonymkode: cec92...98a

Jeg tror kanskje du ikke bør få svar på alle disse tingene her inne..

Anonymkode: c61a5...00e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du spør utrolig detaljert til å være "venninnen"....

Anonymkode: d7543...f58

Spiller det egentlig noen rolle om det var venninnen min eller meg som rømte da? Spørsmålene er jo akkurat de samme så jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange henger seg opp i akkurat dette?

Anonymkode: cec92...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det egentlig noen rolle om det var venninnen min eller meg som rømte da? Spørsmålene er jo akkurat de samme så jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange henger seg opp i akkurat dette?

Anonymkode: cec92...98a

Hvorfor kan du ikke bare spørre politiet om dette selv?

Anonymkode: d35bb...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det egentlig noen rolle om det var venninnen min eller meg som rømte da? Spørsmålene er jo akkurat de samme så jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange henger seg opp i akkurat dette?

Anonymkode: cec92...98a

Hvorfor fokuserer du på hvordan de fant deg? Spiller det noen rolle? Hvis du er tvangsinnlagt så er det nok en grunn til det, og jeg håper at du får nytte av hjelpen du får, og fokuserer på den.

Om de anmelder eller ikke vet jeg ikke, men mitt inntrykk er at det er høyt under taket i slike tilfeller. 

Anonymkode: 12dda...afb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bare spørre politiet om dette selv?

Anonymkode: d35bb...804

Fordi jeg alt har spurt og har fått til svar at jeg ikke får vite det. Venninnen min har også spurt politimennene som fant henne og hun fikk bare til svar at de ikke hadde noen interesse av å fortelle henne det.

Anonymkode: cec92...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg alt har spurt og har fått til svar at jeg ikke får vite det. Venninnen min har også spurt politimennene som fant henne og hun fikk bare til svar at de ikke hadde noen interesse av å fortelle henne det.

Anonymkode: cec92...98a

"at de ikke hadde noen interesse av å fortelle henne det." det kan ikke stemme. Høres veldig lite profesjonelt ut og ikke noe en politimann vil svare på et slikt spørsmål. Venninnen min hadde et møte med politiet, vil ikke gå innpå detaljer med det var en person som truet med å skade seg selv med kniv. Politiet ble tilkalt og de kom med hund, skjold og med våpen og fult utrustet for kamp. Der og da så spurte hun hvorfor de kom slik som de gjorde. Stormende inn med våpen og hele pakken. Svaret var "Fordi vi fikk melding om trusler om vold med våpen og må da være forberedt på det verste". Noe mer komplisert enn det var det ikke. 

Så det kan nok være at de har fått melding om skalpellen, altså våpen. Eller at historien til personen inneholder trusler med våpen eller at personen har blitt tatt med våpen tidligere. Kan også være de fra institusjonen som ytret bekymring for vold med våpen eller truende adferd. Det er ikke så mye mer komplisert enn som så.  

Anonymkode: db59b...547

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...