Gå til innhold

– Det dummeste du kan gjøre, er å akseptere dette Forbrukerrådets finanstopp ber DNB-kunder kjempe mot dyrere boliglån.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"– Det dummeste du kan gjøre, er å akseptere dette. Forbrukerrådets finanstopp ber DNB-kunder kjempe mot dyrere boliglån. – De trenger ikke å gå med på dette. Kundene bør ta kontakt med DNB og forhandle på pris. Eller bytte bank. "https://e24.no/privat/bolig/forbrukerraadet-rister-paa-hodet-av-bankenes-renteoekning-det-dummeste-du-kan-gjoere-er-aa-akseptere-dette/24446464

Hva velger du å gjøre?

 

Anonymkode: db848...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer å bytte. Men, litt vanskelig å si hvilken bank som lar være og sette opp?

Anonymkode: 5411a...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I følge Finansportalen prises de største bankenes vanligste lån med en utlånsrente på rundt tre prosent.

- Listeprisene skal være representative, og vi ser at andre aktører tilbyr boliglån til listepriser rundt to prosent. Dette sier jo alt om forhandlingsrommet, og betyr at mange i utgangspunktet kan prute ned lånet med et helt prosentpoeng,..."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Forbrukerraadet-Du-kan-prute-ned-renten

Anonymkode: db848...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tullete. De som burde laget opprør mot bankene er sparekundene, som sjelden får noen stor del av renteoppgang, mens rentene stuper ved nedgang. Flere banker har satt ned sparerenten mens styringsrenten har stått stille også. 

Anonymkode: f7b09...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri valgt DnB for boliglånet mitt ihvertfall. Drittbank med mye gebyrer, lav sparerente og dårlig kunderservice etter min erfaring. 

Anonymkode: 1edec...a16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21. september 2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

"I følge Finansportalen prises de største bankenes vanligste lån med en utlånsrente på rundt tre prosent.

- Listeprisene skal være representative, og vi ser at andre aktører tilbyr boliglån til listepriser rundt to prosent. Dette sier jo alt om forhandlingsrommet, og betyr at mange i utgangspunktet kan prute ned lånet med et helt prosentpoeng,..."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Forbrukerraadet-Du-kan-prute-ned-renten

Anonymkode: db848...351

Hvilken bank kan man få 2% boligrente nå, og hva er evt kriteriene for få det?

Anonymkode: 106e3...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank kan man få 2% boligrente nå, og hva er evt kriteriene for få det?

Anonymkode: 106e3...042

Om du legger inn dine tall her, og velger "Vis alle lån", så kan du finne det lånet med lavest rente.
https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Anonymkode: db848...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank kan man få 2% boligrente nå, og hva er evt kriteriene for få det?

Anonymkode: 106e3...042

Med mine tall, ble det 1,99% effektiv rente hos Sbanken ASA. (Produktnavn: Boliglån 50%).
"Markedsområde:Landsdekkende
Krav om annet produkt: Nei
Forutsetter medlemskap: Nei" 

Om du legger inn dine tall her, og velger "Vis alle lån", så kan du finne det lånet med lavest rente.
https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

 

Anonymkode: db848...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette selv. Forhandlet med DNB og de vil ikke gi meg tilsvarende renten som det billigste lånet på markedet. Dermed byttet jeg bare bank og det har jeg spart mange 10.000 er på. Litt papirarbeid var absolutt verdt det og jeg tror at hvis mange kunder gjør dette vil bankene sett ned prisene.  Bankene satser på at folk ikke tar seg bryet å bytte, og setter opp prisene mer enn de trenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Med mine tall, ble det 1,99% effektiv rente hos Sbanken ASA. (Produktnavn: Boliglån 50%).

Anonymkode: db848...351

Sbanken (Skandiabanken) har over tid vist seg å være blant de beste på boligrenter. 

Men en må nok være forberedt på at også de vil sette opp renta......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 3.31, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank kan man få 2% boligrente nå, og hva er evt kriteriene for få det?

Anonymkode: 106e3...042

Jeg fikk 1,97% i rente hos DinBank.no, som Sparebanken Øst står bak. 1,99% effektiv rente. Dette var nå i midten av september.

PS! Belåningsgrad har vel litt å si for hvilken rente man får. Jeg har belåningsgrad 53-55% og lånte 1,5 mill.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 1,9% boligrente på et rammelån på 2,5 mill i en Sparebank som utad har rente på over 2,5%.

Så prisliste og faktiske renter er to forskjellige ting.. Mest trulig finn du kunder med rente på 1,9%, og også lavere en dette i alle banker der man har inviduelle fastsettelser av lånerente.

Banken jeg benytter har ikke meldt om renteøkning etter siste ukes justering fra Norges bank.

Har pr no ca 300 000 i benyttet kreditt på dette lånet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dere mange mange tusen nordmenn som er kunder i DNB.

Dere sponser meg og eliten med mange mange tusen kr hvert år gjennom fortjeneste vi får på våre aksjer i selskapet.

Takk skal dere ha!

Anonymkode: 5d5ae...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har ønsket å bytte bank i mange år! Og blir så frustrert når alle sier "det er jo bare å bytte bank"

Min mann er arbeidsledig, før det var det en haug med vikariater, og ingen bank i verden vil ha oss som kunder... Har forsøkt å bytte flere ganger, både pga. rentene, men også alle de duste gebyrene til DNB, men det går visst ikke, og jeg må fortsette å kaste pengene ut av vinduet...

Anonymkode: bd906...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 20.58, nojac skrev:

Sbanken (Skandiabanken) har over tid vist seg å være blant de beste på boligrenter. 

Men en må nok være forberedt på at også de vil sette opp renta......

....og igår kom meldingen om at Sbanken også setter opp renta. Laveste boligrente hos dem blir nå 2,30 % effektivt.

Og de som ennå ikke har satt opp følger nok etter l løpet av dagene som kommer.

"Det dummeste du kan gjøre er å akseptere dette"??  De fleste har ikke noe valg. Men det er alltid klokt å sjekke alternativer på Finansportalen.

På innskuddssiden har det foreløpig ikke skjedd så mye i toppen av listene. Bare Bank2 har satt opp beste sparerente til 2,25%, men jeg stoler på at yABank, BlueStep og de mange "nye" bankene også kommer.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...