Gå til innhold

Nei, vi bor ikke PÅ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Gamle Oslo er vel hovedsakelig en bydel, og det blir vel "i" om man snakker om alle bydeler? I bydel Østensjø, i bydel Bjerke osv. Men hvis man bor på det lille området som kalles Bjerke så sier man "på Bjerke". Enig i at det blir "i Groruddalen", men da snakker man område og ikke konkret sted. 

Anonymkode: 088f2...5fa

Det heter "i" dersom man tar med "bydel", ja: "i bydel Nordstrand", "i Nordstrand bydel". Når det er snakk om ren geografi, ikke administrative enheter, bruker man "på".

Anonymkode: 6403f...8bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/10/2018 at 11:16 AM, AnonymBruker said:
 

Selvfølgelig heter det ikke PÅ Ski :rolleyes: Jeg er oppvokst i Ski, og med unntak av moren til en venninne, som var innflytter fra Vestlandet, var det ikke et eneste menneske i Ski som sa at de bodde PÅ Ski. Det har alltid hett «i Ski», og sånn er det fortsatt (mine foreldre bor fortsatt der, så jeg er der både titt og ofte).

Hva som er «riktig» må jo defineres ut fra hva folk som bor der sier (og for Skis vedkommende betyr det «i»), og ikke hva du personlig synes høres best ut :rolleyes: 

Anonymkode: 132e2...c09

Her beviser du vare poenget mitt om at de innfødte kludrer til noe så enkelt. Hvis man snakker om selve tettstedet Ski, som ligger i Ski (kommune), bor man på Ski. Dette har ikke noe å gjøre med hva jeg synes, for personlig liker jeg verken i eller på Ski.

Anonymkode: 992cd...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2018 at 6:37 PM, AnonymBruker said:
Så Gjøvik er ingen by ? Som sagt bor jeg PÅ Gjøvik, jobber I Vestre toten, PÅ Raufoss. Veldig mange innlanfsbyer har PÅ og ikke I.

Anonymkode: b93a0...dd4

Man bor i en by og ikke på. Der de fortsatt sier på er det fordi de ikke har vent seg til å tenke på det som en by enda.

Anonymkode: a51ea...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Man bor i en by og ikke på. Der de fortsatt sier på er det fordi de ikke har vent seg til å tenke på det som en by enda.

Anonymkode: a51ea...eca

Her tar du feil, noe du får forklart om du leser linken i innlegg nr. 5 på side 1 i tråden. 

Anonymkode: e0b1a...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 8.59, AnonymBruker skrev:
 

Her beviser du vare poenget mitt om at de innfødte kludrer til noe så enkelt. Hvis man snakker om selve tettstedet Ski, som ligger i Ski (kommune), bor man på Ski. Dette har ikke noe å gjøre med hva jeg synes, for personlig liker jeg verken i eller på Ski.

Anonymkode: 992cd...927

Dette beviser jo bare at du ikke forsto argumentet mitt :rolleyes: 

Det er ingen mennesker (bortsett fra kanskje enkelte innflyttere) som sier «på Ski» når man snakker om selve tettstedet Ski. Jeg er oppvokst omtrent midt i sentrum av tettstedet Ski, og har alltid sagt at jeg er oppvokst I Ski. Det gjelder også alle mine barndomsvenner.

Hva annet mener du skal definere hva som er «korrekt» enn nettopp hva de som bor der/vokser opp der, sier? Hvorfor mener du at du har rett bare fordi DU synes det skal hete PÅ Ski? Har du noe dokumentasjon på at det korrekte er å si «på Ski» når man snakker om tettstedet Ski? For hvis ikke, er det jo ikke annet enn synsing det du driver med, og det er ikke så veldig interessant å forholde seg til i denne typen tråder :) 

Anonymkode: 132e2...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.9.2018 den 18.13, AnonymBruker skrev:
 

Har blitt bygget mange nye hus her (dessverre!), og det har flyttet veldig mange hit. Mest fra Osloområdet. Vel.

Bør vi PÅ Oslo? Nei - vi gjør ikke det. Vi bor heller ikke PÅ her vi bor nå. Vi bor I! 

Det heter I! 

I Sandefjord. I Horten. I Oslo. I Sverige. I Bergen. 

Jeg irriterer meg grenseløst over det. Har en facebookside for her vi bor og folk bare "er det noen PÅ (sted) som kan hjelpe meg med å plukke epler". På, på, på. Nei! Slutt!

 

Anonymkode: 2e25b...8f5

Jeg bor på Majorstuen, i Oslo. Jeg bor på Refsnes, i Moss. Jeg bor i Drammen, i Buskerud. 

Anonymkode: 6dc47...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men det heter også PÅ fjellet, ikke I fjellet.

Anonymkode: a38d9...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Litt off topic, men det heter også PÅ fjellet, ikke I fjellet.

Anonymkode: a38d9...1d8

Tja. 

Jeg er oppvokst med sauedrift på alle kanter og der jeg kommer fra skiller man mellom på fjellet og i fjellet, der går man på fjellet om målet er topptur og man er på fjellet om man er på toppen (eller nære nok til å skryte) og man er i fjellet ellers. 

Sauene beiter i fjellet, ikke på. De beiter langs fjellsidene. 

Så at noen går i fjellet tenker jeg ikke så mye på, men er mest vant med å bruke ordet på selv - fordi man som regel har en navngitt topp som mål. 

Anonymkode: 4e08d...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tja. 

Jeg er oppvokst med sauedrift på alle kanter og der jeg kommer fra skiller man mellom på fjellet og i fjellet, der går man på fjellet om målet er topptur og man er på fjellet om man er på toppen (eller nære nok til å skryte) og man er i fjellet ellers. 

Sauene beiter i fjellet, ikke på. De beiter langs fjellsidene. 

Så at noen går i fjellet tenker jeg ikke så mye på, men er mest vant med å bruke ordet på selv - fordi man som regel har en navngitt topp som mål. 

Anonymkode: 4e08d...b9a

Jeg synes ihvertfall det blir feil å si: "Jeg har vært en tur i fjellet" Der mener jeg det heter PÅ.

Anonymkode: a38d9...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor heter det på.

 

Vi bor PÅ karmøy. Ikke i karmøy. 

Anonymkode: 3d95c...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/13/2018 at 11:43 PM, AnonymBruker said:
Her tar du feil, noe du får forklart om du leser linken i innlegg nr. 5 på side 1 i tråden. 

Anonymkode: e0b1a...cbf

Hvis du ser på eksemplene de gir så bekrefter de det jeg sier. Det er stort sett knøttsmå steder som har fått bystatus ganske nylig, eller ikke har bystatus. Når det gjelder de eldre byene er det ganske misvisende når de f.eks. sier at det heter på Molde siden det er 13 ganger vanligere å bruke i. For Kongsbergs del er det dobbelt så vanlig å bruke i som på. Se også https://www.laagendalsposten.no/nyheter/kultur/nyheter/er-vi-i-eller-pa-kongsberg/s/2-2.1601-1.5928720

Anonymkode: a51ea...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2018 at 6:13 PM, AnonymBruker said:
 

Har blitt bygget mange nye hus her (dessverre!), og det har flyttet veldig mange hit. Mest fra Osloområdet. Vel.

Bør vi PÅ Oslo? Nei - vi gjør ikke det. Vi bor heller ikke PÅ her vi bor nå. Vi bor I! 

Det heter I! 

I Sandefjord. I Horten. I Oslo. I Sverige. I Bergen. 

Jeg irriterer meg grenseløst over det. Har en facebookside for her vi bor og folk bare "er det noen PÅ (sted) som kan hjelpe meg med å plukke epler". På, på, på. Nei! Slutt!

Anonymkode: 2e25b...8f5

Problemet ditt er at du bor på landet. Riktignok på landet her i landet, men altså på landet. Og da blir det PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...