Gå til innhold

Nei, vi bor ikke PÅ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kanskje 1 leser det og kjenner seg truffet, og skjerper seg. Og litt for utblåsning.

Anonymkode: 2e25b...8f5

Jada. Måtte folk si feil til deg daglig den neste uken 😛

Anonymkode: 4e08d...b9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Preposisjonsbruk/I_eller_paa/#stedsnavn

Når språkrådet sier at «på» lillehammer fks er greit, så er det jo lov å bruke «på» foran steder. På lillehammer, står det at er tradisjon. Jeg kan si i lillehammer, i Gjøvik osv. Er det feil fordi det ikke er tradisjon der?

Hvor bor du forresten?

Anonymkode: 334b6...a28

Det er riktig å si i om man snakker om kommunen. Man bor i Lillehammer eller Gjøvik kommune, men på Lillehammer eller Gjøvik. Så i veldig mange tilfeller kan man komme unna med i selv om på er mer "riktig" for det stedet. 

Anonymkode: e0b1a...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi kanskje 1 leser det og kjenner seg truffet, og skjerper seg. Og litt for utblåsning.

Anonymkode: 2e25b...8f5

Det er jo umulig for vedkommende å føle seg truffet når det ikke nevnes hvilket sted det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i er litt morsomt. Det finnes ingen logikk i det. Som regel funker det å si i hvis det er snakk om kyststrøk og hvis det er innland, men det er ikke feilfritt det heller.

I Kristiansand
I Ålesund
I Tønsberg

På Hamar (morsomt, brukeren over meg sier i Hamar. For meg høres det naturlig ut med på. Beviser bare at dette er vanskelig!)
På Ringebu
På Notodden

En av særegenhetene med språket vårt. Du må bare høre om det er riktig eller ikke.

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guile skrev:

Du må bare høre om det er riktig eller ikke.

Et velment råd, men det er ikke alle som har gehør for språk heller, så galt kan det bli åkke som. 

Anonymkode: b8ba0...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er størst sjans for å treffe riktig hvis du konsekvent sier i. Det kan høres litt uggent ut noen ganger, men det blir aldri helt feil heller.

På Oslo derimot, da har du bomma.

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 13.55, Guile skrev:

og i er litt morsomt. Det finnes ingen logikk i det. Som regel funker det å si i hvis det er snakk om kyststrøk og hvis det er innland, men det er ikke feilfritt det heller.

I Kristiansand
I Ålesund
I Tønsberg

På Hamar (morsomt, brukeren over meg sier i Hamar. For meg høres det naturlig ut med på. Beviser bare at dette er vanskelig!)
På Ringebu
På Notodden

En av særegenhetene med språket vårt. Du må bare høre om det er riktig eller ikke.

Det med kysten stemmer ikke. I de fleste øykommuner så sies det «på». 

Anonymkode: 088f2...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 13.55, Guile skrev:

og i er litt morsomt. Det finnes ingen logikk i det. Som regel funker det å si i hvis det er snakk om kyststrøk og hvis det er innland, men det er ikke feilfritt det heller.

I Kristiansand
I Ålesund
I Tønsberg

På Hamar (morsomt, brukeren over meg sier i Hamar. For meg høres det naturlig ut med på. Beviser bare at dette er vanskelig!)
På Ringebu
På Notodden

En av særegenhetene med språket vårt. Du må bare høre om det er riktig eller ikke.

Jeg kommer fra Ringebu, og der har vi i alle år sagt "i". Så dette er ikke så greit, nei!

Anonymkode: 6403f...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med kysten stemmer ikke. I de fleste øykommuner så sies det «på». 

Anonymkode: 088f2...5fa

I denne sammenhengen sikter man nok til fastlandet.

Anonymkode: 6403f...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 19.15, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg sier ikke at det ikke heter "på" noen steder i Norge. Jeg sier at det IKKE HETER DET HER!

Anonymkode: 2e25b...8f5

Men det vet kanskje ikke alle?? Hvis de ikke er derfra? Jeg bor også "i", men mange sier "på. Betyr det noe? Vi sier på Voss, men hører mange sier i Voss. Spiller ingen rolle. Vi bor på et sted mange sier "ned" til oss, men vi bor ikke "ned", vi bor "på" gården. 

Folk vet ikke alt du vet, og du sier sikkert noe utenom normen du også, for dette er ikke fasitsvar, dette er utfra den som sier det sin oppfatning ;)

Anonymkode: 291dc...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med kysten stemmer ikke. I de fleste øykommuner så sies det «på». 

Anonymkode: 088f2...5fa

Jeg bor på kysten, og det er like mange "i" som "på" ;)

Anonymkode: 291dc...ef6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg ikke om denne tråden gjelder Ski. Dersom man snakker om tettstedet Ski, heter det på Ski. Snakker man om hele kommunen, heter det så klart i Ski kommune. Men noen innfødte blir helt gærne om man ikke sier «i Ski» også om tettstedet, uansett hvor feil det er.

Anonymkode: 992cd...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 21.9.2018 den 18.15, Kendall skrev:
 

Enig, det heter i og ikke på til dere som ikke vet det

Da må du nok lære deg hvor man bruker preposisjonene i og på. Du sier for eksempel ikke i Voss, men på Voss. Det var et eksempel med det finnes mange flere. Preposisjonen "PÅ" bruker du om steder som ligger opp og inn i landet. Preposisjonen "I" bruker du på steder som ligger nærme nede i en dal, for eksempel "I" Årdal.

Anonymkode: 6083e...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 18.22, Sphynx skrev:
 

Jeg bor i storby/land.
Jeg bor i Oslo, i Norge

Jeg bor på småsted/bydel.
Jeg bor på Sofienberg, på Grünerløkka.

Ja da, det er bare det at du har feil om småsted/bydel. Du bor nemlig ikke PÅ en bydel, men I en bydel.

Anonymkode: 6083e...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja da, det er bare det at du har feil om småsted/bydel. Du bor nemlig ikke PÅ en bydel, men I en bydel.

Anonymkode: 6083e...456

Herregud. På Frogner, på Nordstrand, på Løkka, på Røa, på Skullerud, på Majorstuen, på Kjelsås. (Det kan godt hende det finnes noen med "i" også, men jeg kommer ikke på noen i farten. Jo, Gamle Oslo. Men det er vel bare på grunn av at det heter "i Oslo". Men muligens Holmenkollen og Aker-bydelene? Eller? Og Groruddalen, men det er fordi det er "i en dal", ellers er det "på" Grorud.)

Anonymkode: 6403f...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Herregud. På Frogner, på Nordstrand, på Løkka, på Røa, på Skullerud, på Majorstuen, på Kjelsås. (Det kan godt hende det finnes noen med "i" også, men jeg kommer ikke på noen i farten. Jo, Gamle Oslo. Men det er vel bare på grunn av at det heter "i Oslo". Men muligens Holmenkollen og Aker-bydelene? Eller? Og Groruddalen, men det er fordi det er "i en dal", ellers er det "på" Grorud.)

Anonymkode: 6403f...8bb

Gamle Oslo er vel hovedsakelig en bydel, og det blir vel "i" om man snakker om alle bydeler? I bydel Østensjø, i bydel Bjerke osv. Men hvis man bor på det lille området som kalles Bjerke så sier man "på Bjerke". Enig i at det blir "i Groruddalen", men da snakker man område og ikke konkret sted. 

Anonymkode: 088f2...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en by på et sted. Jeg bor i Oslo På Nordstrand. 

Anonymkode: e9fbe...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 8.27, AnonymBruker skrev:
 

Forundrer meg ikke om denne tråden gjelder Ski. Dersom man snakker om tettstedet Ski, heter det på Ski. Snakker man om hele kommunen, heter det så klart i Ski kommune. Men noen innfødte blir helt gærne om man ikke sier «i Ski» også om tettstedet, uansett hvor feil det er.

Anonymkode: 992cd...927

Selvfølgelig heter det ikke PÅ Ski :rolleyes: Jeg er oppvokst i Ski, og med unntak av moren til en venninne, som var innflytter fra Vestlandet, var det ikke et eneste menneske i Ski som sa at de bodde PÅ Ski. Det har alltid hett «i Ski», og sånn er det fortsatt (mine foreldre bor fortsatt der, så jeg er der både titt og ofte).

Hva som er «riktig» må jo defineres ut fra hva folk som bor der sier (og for Skis vedkommende betyr det «i»), og ikke hva du personlig synes høres best ut :rolleyes: 

Anonymkode: 132e2...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...