Gå til innhold

Fersk suppe og kjøtt med sursøt saus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/21/2018 at 6:49 PM, AnonymBruker said:

... Men melbollene er av en annen type, ser jeg. Vi lagde ikke boller som ble trukket i suppa, men kokte "bollerøra" ferdig i kjele, og tok av boller med skje som vi la i tallerkenen ved bordet. 

Anonymkode: 12493...bb8

Kunne du tenke deg å dele oppskrift på de bollene?

Kjøttsuppe er nydelig høstmat, og løksaus (med sukker og eddik) hører til. Vi spiser ikke suppe som forrett, men ved siden av kjøtt og poteter, og vi har masse gulrot og kål i suppa, noe av dette spises med kjøtt og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Brunhilde skrev:

Kunne du tenke deg å dele oppskrift på de bollene?

Kjøttsuppe er nydelig høstmat, og løksaus (med sukker og eddik) hører til. Vi spiser ikke suppe som forrett, men ved siden av kjøtt og poteter, og vi har masse gulrot og kål i suppa, noe av dette spises med kjøtt og poteter.

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg har den dessverre ikke. Jeg trodde kanskje oppskriften sto i 1936-utgaven av Henriette Schønberg Erkens kokebok som jeg arvet etter bestemoren min, men det ser ut som "familieoppskriften" slik jeg husker den ikke stemmer helt med noen av oppskriftene i denne. :( 

Schønberg Erken har en oppskrift som lages omtrent slik jeg husker, men der eggene blandes i avkjølt røre og bollene etterkokes. Jeg mener vi blandet eggene i varm røre, og kanskje til og med kokte litt videre med egg i. Jeg husker i alle fall at suppebollene var både seige og "møre", ganske søte og med smak av kardemomme eller muskat. Jeg tror det var kardemomme, men Schønberg Erken bruker muskat i denne oppskriften (men kardemomme i en annen). 

Her er i alle fall Schønberg Erkens oppskrift på melboller (Melboller I):

60 gr. smør
70 gr. hvetemel
1 1/4 dcl. kokende vann
2 egg
1 teskje salt
1 teskje sukker (jeg tror vi brukte mer)
1/4 teskje muskat

Smøret og vannet gis et opkok, irøres melet, gis påny et opkok, tas av ilden når det slipper gryten; godt avkjølet røres eggene i, ett ad gangen, samt krydderiene. Lages med teskje til små boller som småkoker over svak ild i kokende kjøttkraft eller kokende, saltet vann i 5 minutter uten lokk på gryten.

Jeg tror altså vi blandet eggene i varm røre så de fikk litt varmebehandling, uten å danne eggklumper. Og så tror jeg vi brukte mer sukker, og kardemomme i stedet for muskat. Oppskriften hennes på "Melboller II" lages med melk i stedet for vann, er uten egg, er søtere, og har kardemomme og kanel i stedet for muskat. Jeg mistenker derfor at bestemoren og moren min har trikset og mikset litt med oppskriftene etter egen smak. :) 

Anonymkode: 12493...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

...

Jeg tror altså vi blandet eggene i varm røre så de fikk litt varmebehandling, uten å danne eggklumper. Og så tror jeg vi brukte mer sukker, og kardemomme i stedet for muskat. Oppskriften hennes på "Melboller II" lages med melk i stedet for vann, er uten egg, er søtere, og har kardemomme og kanel i stedet for muskat. Jeg mistenker derfor at bestemoren og moren min har trikset og mikset litt med oppskriftene etter egen smak. :) 

Anonymkode: 12493...bb8

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...