Gå til innhold

Kjøreskoleelevene gråter for at de må ta kjøretimer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/telemark/_-fravaersregelen-gir-darligere-sjaforer-pa-veiene-1.14212476

Åpenhet om følelser er vel og bra, men blir ikke dette lit i overkant? Gråter før kjøretimene. Er dette et stort problem at man tar kjøretimer dersom man ellers har lavt sykefravær? Både jeg og venninner tok førerkort siste året på videregående, og vi kom oss gjennom det. De obligatoriske dagene måtte man ha fravær, men ellers ble man plukket opp utenfor skolen de dagene man sluttet tidlig, eller tok det i forbindelse med lunch og fritime f.eks. Hvorfor er alt så mye vanskeligere nå at man rett og slett begynner å gråte av det?

Anonymkode: 2c08f...5d9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man MÅ ikke ha lappen innen  VGS er ferdig, herregud. Jeg tok den i en alder av 26.

Anonymkode: 99fef...ffb

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok klarte jeg å ta lappen uten å måtte skulke skoletimer. Fikk timer i midt-/fritimer, samt før og etter skoletid.

Anonymkode: 39d42...8c8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grine over dette er storm i et vannglass. Man kan fint ta lappen utenom selve skoletiden. Ingen elever har timer fra 8 til kl 16 hver eneste dag.

Jeg tok lappen under læretiden min, etter vgs!

Anonymkode: 01b94...464

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer å organisere dette uten særlig fravær.

Noen aktiviteter som langkjøring kan være utfordrende, men mange legger det enten til ferier, eller dager med store fag.

Det lønner seg uansett å informere lærerne om fraværet på forhånd. Det hender at lærere "glemmer" å føre slikt fravær, men det kan de bare om de vet det på forhånd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Stella Rose skrev:

Så får de vente med lappen da, man må ikke ha den til 18 årsdagen.

Så kaldt å si, husk de gråter!

Anonymkode: 2c08f...5d9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som bor midt i storbyen da må dere huske.. Var ikke snakk om å bli plukket opp og sluppet av på skolen her, vi måtte til og med ta ferje til/fra kjøretimer.. Og i byen kan du kanskje ta lappen når du er 26, men for oss som bor utenfor bykjernen er vi faktisk veldg avhengig av bil! Eneste kollektivtilbud som går der jeg bor er skolebussen to ganger i døgnet :) Kan liksom ikke ha mamma og pappa til å kjøre med på jobb nå som jeg er 23 år og ferdig utdannet?! 

Vi fikk mye fravær pga kjøretimer, forsi kjøretimene måtte tas i skoletiden. Vi prøvde selvfølgelig å legge de tidlig om morgenen eller sent om ettermiddagen men det tar jo lang tid og mange kjøretimer før man får lappen. Ergo mye fravær. Fort en halv skoledag per dobbeltime med kjørelæreren..

Anonymkode: f11f1...a71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å grine over dette er storm i et vannglass. Man kan fint ta lappen utenom selve skoletiden. Ingen elever har timer fra 8 til kl 16 hver eneste dag.

Jeg tok lappen under læretiden min, etter vgs!

Anonymkode: 01b94...464

Samme her. Gikk en del i minus på flexitiden så måtte trekke litt i lønn(merka lite til det) null stress. Siden de alltid regnet meg som en ekstra i tillegg til de ansatte de må ha på jobb hver dag så fikk jeg ta alle kjøretimer når jeg ville, så var ferdig med alt på under 2 mnd:)

Anonymkode: 9eef8...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nåtiden umodne dritt-unger! 

 Begynner de virkelig å grine for noe slikt, så er de kanskje ikke voksne nok til å kjøre bil i det hele tatt... 

Anonymkode: 348cc...6d2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo kjøreskolen på banen og være mer fleksibel med kjøretimene. Utrolig mange andre yrker har arbeidstid når det passer kundene, så hvorfor kan ikke kjøreskolene ha ett par langdager i uken + en lørdag i ny og ne.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 16.09, AnonymBruker skrev:

Så kaldt å si, husk de gråter!

Anonymkode: 2c08f...5d9

Lande grine. Kanskje de lærer seg at grining ikke hjelper. På tide å bli voksen. Emosjonelle, sarte sjeler. Ikke rart det brukes mye antidepressiva her i samfunnet om man gråter for noen kjøretimer

Anonymkode: a6d4d...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.9.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Merkelig nok klarte jeg å ta lappen uten å måtte skulke skoletimer. Fikk timer i midt-/fritimer, samt før og etter skoletid.

Anonymkode: 39d42...8c8

Det du sier her er lurt!! Og det er mulig!

Men trafikkskolene har ikke mulighet til å gi fritimene til mer en én elev om gangen. Der jeg gikk på VGS med litt under 1000 elever hadde alle elevene fritimer på likt, og da var det ikke lett å få til kjøretimer uten fravær. 

Men likevel går det for noen, og eleven må selv gjøre alt for å få så mange fritimer som overhodet mulig.

Selv tok jeg førerkort mens de andre i klassen min kastet bort tiden sin på russetid. Jeg ville heller ha førerkort, og det gikk helt fint, jeg måtte ikke klare det til 18-årsdagen.

Endret av Supernova17
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tatt før jeg var langt opp i 20 åra. Var ventetid på nesten to år på kjøretimer, noen ganger må man bare være tålmodig. Skjønner det er kjipt da, kjøretimer er dyrt, og det er ikke mye fravær som skal til før du blir satt ned.

Anonymkode: 33cd7...363

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det mulig? Jeg tok lappen mens jeg gikk på skole i utlandet, på fritiden, selvsagt. Alt skal være tilrettelagt for denne generasjonen...og så sier kjørelæreren at man skal begynne å planlegge førerkortet i en alder av 16...? Hvorfor? Hvor mange timer er det man skal ha i dag?

Anonymkode: 8c110...d5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en generasjon... jeg tok lappen som 26 åring. Man MÅ absolutt ikke ha den til 18 års dagen. Man kan bruke sommeren på den etter skoleslutt, det klarer man fint om man har øvelseskjørt mye privat. Tok meg kun obligatoriske timer pluss to vanlige kjøretimer før jeg fikk lappen takket være mye trening privat (å JA jeg veit at ikke alle har mulighet, jeg brukte enhver mulighet som bød seg) 

Anonymkode: 9472c...a4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kjøretimer på kveldstid, sååå---

 

Anonymkode: 76732...822

Jeg også. Hva er problemet liksom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke kommer frem, er at den enkelte elev kan avtale med faglærer at man tar egenstudie i de timene man har kjøretime... Det er fullt mulig, og noe jeg gjør for mine elever på yrkesfag, da lappen er ekstremt viktig for de i forbindelse med lærlingtiden... 

Anonymkode: 6068c...21f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...