Gå til innhold

Kan man ikke bruke frosne bær i smoothie da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helsemyndighetene annbefaler at bær fra utlandet kokes før de brukes, og produsentene av disse bærene annbefaler ikke at man fryser de med igjen etter opptining. Da får man jo ikke brukt de da!  

Hva gjør dere? 

EDBD33BC-62F8-4928-9084-9A64C28780BC.jpeg

E78483BE-BD5F-4FBE-BD0B-381181144768.jpeg

Anonymkode: 948a0...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor bør man bruke egne bær. Jeg bruker blåbær og tyttebær fra skogen, rips og solbær fra hagen og bringebær fra skråningen bakom huset. Jordbær tåler jeg ikke, men hadde jeg tålt det ville jeg dratt på selvplukk på en av gårdene rett utenfor byen, eller kjøpt masse billig i sesong. Dette er ikke fra utlandet, og trenger derfor ikke kokes. Det tar noen helger hver høst, men da har jeg masse bær til hele året.

Anonymkode: b071e...b98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiner du hele pakken med frosne bær/frukt/grønnsaker, for så å bruke bare litt? Du kan jo kakke av det du skal ha og putte resten tilbake i fryseren..?

Bær fra Europa går bra, de bæra og grønnsakene fra Nederland er alle i drivhus, så de har neppe skadelige parasitter. Er du i tvil, hell over kokende vann fra vannkokeren 🤷

Endret av Lily_88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lily_88 said:

Tiner du hele pakken med frosne bær/frukt/grønnsaker, for så å bruke bare litt? Du kan jo kakke av det du skal ha og putte resten tilbake i fryseren..?

Bær fra Europa går bra, de bæra og grønnsakene fra Nederland er alle i drivhus, så de har neppe skadelige parasitter. Er du i tvil, hell over kokende vann fra vannkokeren 🤷

Trodde du det var parasitter man var redd for?

Anonymkode: d7426...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du det var parasitter man var redd for?

Anonymkode: d7426...05c

Man er vel bl.a redd for dvergbendelorm? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sak for "Matkontrollen i tv2". Kontakt Solveig Barstad noen, for dette er interessant. 

Anonymkode: b455c...fad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde du det var parasitter man var redd for?

Anonymkode: d7426...05c

Ah, det er så mye vi bør være redde for, men bendelorm og mye annet små snæks er vel også importert. Men de tåler sikkert ikke klimaet og bakteriefloraen her, så tror ikke det er mye å være redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker de og kjøler de ned, og så bruker jeg isbiter laget av yoghurt eller frosne bananer for å få smoothien kald. 

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 10.06, AnonymBruker skrev:

Helsemyndighetene annbefaler at bær fra utlandet kokes før de brukes, og produsentene av disse bærene annbefaler ikke at man fryser de med igjen etter opptining. Da får man jo ikke brukt de da!  

Hva gjør dere? 

EDBD33BC-62F8-4928-9084-9A64C28780BC.jpeg

E78483BE-BD5F-4FBE-BD0B-381181144768.jpeg

Anonymkode: 948a0...6af

Om du vil følge Norske helsemyndigheters anbefaling eller ikke er opp til deg selv. Den største risikoen er å få en grundig magesjau dersom du ikke varmebehandler bærene. Å tine opp for så å fryse mat ned igjen anbefales ikke for noe mat. 

Så hvor vanskelig er dette, egentlig?

Anonymkode: a4b39...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når bærene er kokt opp kan de fryses igjen. Hva med å koke dem opp og grovmose dem, og ha over i små fryseposer eller isbitbrett, og i frysen igjen? Da har du varmebehandlet dem, samtidig som de er kalde og frosne for smoothie-laging😉 frys i passelige porsjoner👍🏻

Anonymkode: 74243...1c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Derfor bør man bruke egne bær. Jeg bruker blåbær og tyttebær fra skogen, rips og solbær fra hagen og bringebær fra skråningen bakom huset. Jordbær tåler jeg ikke, men hadde jeg tålt det ville jeg dratt på selvplukk på en av gårdene rett utenfor byen, eller kjøpt masse billig i sesong. Dette er ikke fra utlandet, og trenger derfor ikke kokes. Det tar noen helger hver høst, men da har jeg masse bær til hele året.

Anonymkode: b071e...b98

Dvergbendelormen er allerede kommet til Norge for en god stund siden, og vi kan få den i oss gjennom bær fra skogen som ikke er varmebehandlet før inntak...

Anonymkode: 20f5c...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker frosne bær/frukt som ikke trenger varmebehandling, eventuelt så varmer jeg bare opp det jeg trenger. 
Det går an å koke opp kun deler av pakken, du må ikke koke en hel pakke hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvergbendelormen er allerede kommet til Norge for en god stund siden, og vi kan få den i oss gjennom bær fra skogen som ikke er varmebehandlet før inntak...

Anonymkode: 20f5c...c26

1: Nei, den har ikke etablert seg ennå, selv om det er sannsynlig innen noen år.

2: Det kreves ganske stor utbredelse av bendelorm i revebestanden før det er noen stor risiko for spredning fra bær. Heller ikke i Sverige regnes smittefaren fra bær som høy.

Anonymkode: b071e...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I alle da'er

Bruker frosne bær fra frysedisken til smootie. Kombinert med juice og kjøpe-smootie. Ikke blitt syk ennå!

Står ikke på pakkene at de bør kokes/behandles før bruk!! (Men det gjør det på noe av salaten i plastpose, typisk "kokke-klar") Det stilles krav til merking.

På frossen mango posen står det "velegnet til bruk i salater, desserter og smootie".

På frossen ananas posen står det "velegnet til bruk i kaker, desserter og smooties". Bak på denne posen står det t.o.m at det bare er å putte det rett i blenderen! (Har en pose foran meg nå)

På frossen skogsbær posen står det "velegnet til bruk i kaker, til is og i smooties"

Nedfrysing ødelegger også mye av "uhumskhetene".

Så da tenker jeg, normale mengder må vel gå. Variert (sunn) kost må vel være poenget her...

Ingen grunn til å ikke kose seg! :hug:

Endret av I alle da'er
Vedr nedfrysing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, I alle da'er said:

Bruker frosne bær fra frysedisken til smootie. Kombinert med juice og kjøpe-smootie. Ikke blitt syk ennå!

Står ikke på pakkene at de bør kokes/behandles før bruk!! (Men det gjør det på noe av salaten i plastpose, typisk "kokke-klar") Det stilles krav til merking.

På frossen mango posen står det "velegnet til bruk i salater, desserter og smootie".

På frossen ananas posen står det "velegnet til bruk i kaker, desserter og smooties". Bak på denne posen står det t.o.m at det bare er å putte det rett i blenderen! (Har en pose foran meg nå)

På frossen skogsbær posen står det "velegnet til bruk i kaker, til is og i smooties"

Nedfrysing ødelegger også mye av "uhumskhetene".

Så da tenker jeg, normale mengder må vel gå. Variert (sunn) kost må vel være poenget her...

Ingen grunn til å ikke kose seg! :hug:

Anbefalingene gjelder bær, ikke frukt. 

Kjøtt bør jo også stekes selv om produsenten ikke oppgir det på pakken... 

Sannsynligvis går det jo helt fint, men det er mange tilfeller av folk som har blitt dårlige av å spise ukokte, utenlandske bær. 

Det er ikke parasitter som er hovedårsaken til at koking anbefales. 

Quote

Det har vært registrert flere utbrudd med norovirus og hepatitt A i de nordiske landene forårsaket av importerte fryste bær. Norovirus og Hepatitt A virus overlever svært godt i fryste bær og smitter til bærene ved uhygienisk håndtering eller fra forurenset vann. Begge virusene dør ved varmebehandling og et godt råd er derfor å koke importerte fryste bær i 1 minutt før de benyttes i retter som ikke skal varmebehandles.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/skyll_eller_kok_frukt_baer_og_gronnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...