Gå til innhold

Betale inn alt i BSU til boliglånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå om ett par måneder like mye penger på BSU som jeg har igjen på boliglånet. Men hva bør jeg gjøre? Jeg er 26 år og har fortsatt flere år igjen jeg kan ha BSU. Men det er jo ikke lov å bruke på annet enn boliglån eller huskjøp. Bor i nyoppusset hus nå og har ingen planer om å oppgradere til noe større enn dette. Så hva bør man gjøre da? Må jeg betale alt huslånet da? Og hva gjør jeg med pengene jeg er vant til å betale huslånet med? Burde vel ikke bare samle i banken? 

Anonymkode: 3e9b9...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye renter har du i lånet og BSU?

Renter på boliglånet ditt bør være på 1,99% eller noe rundt der. Og BSU skal ligge på 3,5%.

det sier jo seg selv at det er mer lønnsomt å beholde BSU. Er du ferdig med sparing? Altså har du makset der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet mitt har rente på 2,2%. Må sies at jeg og samboer har felles lån, men delt det i 50% så han har igjen en god del av sin del. Mulig derfor høyere rente enn du sier? 

Har snart 450 000 tilsammen på BSU 1 og BSU 2. Men det er jo ikke stort man kan spare i året der og om jeg skal vente alle de årene har jeg plutselig mer på BSU enn boliglån... 

Anonymkode: 3e9b9...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du betale ut banklånet ditt og bli "gjeldsfri" så gjør det.  

Anonymkode: baad0...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU vil gi deg en enorm avkastning. Du får skattefrie penger rett i lomma hvert år, i tillegg til rentefordelen som allerede er nevnt. Hadde aldri rørt denne, det er å kaste titusener av kroner rett ut vinduet. 

På ett eller annet tidspunkt skal dere pusse opp, ta opp lån til hytte eller bolig i utland, bygge en garasje, eller ett eller annet. Det finnes alltid en løsning. 

Anonymkode: ea884...6b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BSU vil gi deg en enorm avkastning. Du får skattefrie penger rett i lomma hvert år, i tillegg til rentefordelen som allerede er nevnt. Hadde aldri rørt denne, det er å kaste titusener av kroner rett ut vinduet. 

På ett eller annet tidspunkt skal dere pusse opp, ta opp lån til hytte eller bolig i utland, bygge en garasje, eller ett eller annet. Det finnes alltid en løsning. 

Anonymkode: ea884...6b4

Det er det jeg prøvde og få gjennom ved innlegget mitt. Vi bor i ett nyoppusset hus (fra 2015). Ingen planer om noe sånt de neste ti årene... og om jeg har mer på Bsu enn boliglånet så bryter jeg jo reglene ved å ta ut pengene fra Bsu til andre ting.

Anonymkode: 3e9b9...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du betale ut banklånet ditt og bli "gjeldsfri" så gjør det.  

Anonymkode: baad0...be8

Hvorfor mener du det er best?

Anonymkode: 3e9b9...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg prøvde og få gjennom ved innlegget mitt. Vi bor i ett nyoppusset hus (fra 2015). Ingen planer om noe sånt de neste ti årene... og om jeg har mer på Bsu enn boliglånet så bryter jeg jo reglene ved å ta ut pengene fra Bsu til andre ting.

Anonymkode: 3e9b9...43d

Ting skjer, det er det eneste sikre. Det blir neppe slik at dere aldri flytter, aldri kjøper en fritidsbolig, eller aldri oppgraderer eller pusser opp. Om ikke annet er det faktisk lov å ta opp ekstra lån på boligen tross formue, og betale det ned igjen med BSU. 

Er du virkelig villig til å kaste 5 000*8 (gitt du har alle årene igjen) = 40 000 rett ut vinduet bare fordi du som 26 åring er sikker på at du aldri mer vil bruke en eneste krone på bolig? 

Anonymkode: ea884...6b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting skjer, det er det eneste sikre. Det blir neppe slik at dere aldri flytter, aldri kjøper en fritidsbolig, eller aldri oppgraderer eller pusser opp. Om ikke annet er det faktisk lov å ta opp ekstra lån på boligen tross formue, og betale det ned igjen med BSU. 

Er du virkelig villig til å kaste 5 000*8 (gitt du har alle årene igjen) = 40 000 rett ut vinduet bare fordi du som 26 åring er sikker på at du aldri mer vil bruke en eneste krone på bolig? 

Anonymkode: ea884...6b4

Dette.

Anonymkode: aa72f...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsette å spare BSUen din i 8 år til, og trenger ikke å innløse kontoen heller når du blir 34. Ditt tidsperspektiv på "de neste ti årene" er dermed mer eller mindre spist opp av tiden du har på deg til å sylte ned penger. Har du penger til å spare, så spar.

Og en annen ting: jeg skal ikke sitte som en dommedagsprofet, men ting skjer på åtte og ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting skjer, det er det eneste sikre. Det blir neppe slik at dere aldri flytter, aldri kjøper en fritidsbolig, eller aldri oppgraderer eller pusser opp. Om ikke annet er det faktisk lov å ta opp ekstra lån på boligen tross formue, og betale det ned igjen med BSU. 

Er du virkelig villig til å kaste 5 000*8 (gitt du har alle årene igjen) = 40 000 rett ut vinduet bare fordi du som 26 åring er sikker på at du aldri mer vil bruke en eneste krone på bolig? 

Anonymkode: ea884...6b4

Blir det regnestykket riktig da? Må jo betale renter på boliglånet også...

Anonymkode: 3e9b9...43d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det regnestykket riktig da? Må jo betale renter på boliglånet også...

Anonymkode: 3e9b9...43d

Du får jo mer i renter på BSU enn du betaler i renter på boliglån, så du vil tjene mer enn 40 000 med mindre det skjer noen store forandringer på boliglånsrenta fremover.

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting skjer, det er det eneste sikre. Det blir neppe slik at dere aldri flytter, aldri kjøper en fritidsbolig, eller aldri oppgraderer eller pusser opp. Om ikke annet er det faktisk lov å ta opp ekstra lån på boligen tross formue, og betale det ned igjen med BSU. 

Er du virkelig villig til å kaste 5 000*8 (gitt du har alle årene igjen) = 40 000 rett ut vinduet bare fordi du som 26 åring er sikker på at du aldri mer vil bruke en eneste krone på bolig? 

Anonymkode: ea884...6b4

Men jeg kan ta opp ekstra lån på boligen uten å bruke det på boligen? 

Anonymkode: 3e9b9...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg kan ta opp ekstra lån på boligen uten å bruke det på boligen? 

Anonymkode: 3e9b9...43d

ja, det er mulig. Jeg gjorde det når jeg kjøpte bil sist, fikk penger rett på konto fra banken og nytt lånebevis.

 

Er forøvrig enig med alle i tråden her, du burde ta deg råd til å spare i BSU til du er 34 uansett fordi du får 5000kr i skattelette i tilegg til en meget god sparerente. Men om renta på lånet øker så mye at rentekostnadene overskrider hva du får i renter i BSU i tillegg til disse 5000kr ville jeg heller puttet pengene inn i huslånet.

Anonymkode: ca0c9...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

BSU vil gi deg en enorm avkastning. Du får skattefrie penger rett i lomma hvert år, i tillegg til rentefordelen som allerede er nevnt. Hadde aldri rørt denne, det er å kaste titusener av kroner rett ut vinduet. 

På ett eller annet tidspunkt skal dere pusse opp, ta opp lån til hytte eller bolig i utland, bygge en garasje, eller ett eller annet. Det finnes alltid en løsning. 

Anonymkode: ea884...6b4

Man kan ikke bruke BSU til å kjøpe hytte/fritidsbolig. Ikke til oppussing heller. Oooooog, du kan ikke bruke det til bolig som du ikke bor i selv.

Endret av Knirke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold BSU med god rente. Du kan betale ned når som helst på lånet ditt, og skulle du ikke ha lån kan du bare ta et lån, bruke BSU til å nedbetale det og ta ut pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Knirke skrev:

Man kan ikke bruke BSU til å kjøpe hytte/fritidsbolig. Ikke til oppussing heller. Oooooog, du kan ikke bruke det til bolig som du ikke bor i selv.

Du kan bruke det på fritidsbolig jo. Og hvis du skal pusse opp kan du først nedbetale boliglånet, og dermed låne opp BSU-summen og på den måte bruke BSU på oppussing. 

Anonymkode: 76e7b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke det på fritidsbolig jo. Og hvis du skal pusse opp kan du først nedbetale boliglånet, og dermed låne opp BSU-summen og på den måte bruke BSU på oppussing. 

Anonymkode: 76e7b...fff

Jaha?

https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/bsu/kan-jeg-bruke-bsu-pengene-til-fritidsbolig/

https://nyhetssenter.sparebank1.no/blog/2014/09/29/5-ting-du-ikke-kan-bruke-bsu-pengene-til/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Knirke skrev:

Man kan ikke bruke BSU til å kjøpe hytte/fritidsbolig. Ikke til oppussing heller. Oooooog, du kan ikke bruke det til bolig som du ikke bor i selv.

Man tar opp lån med sikkerhet i egen bolig. Bruker midlene til å kjøpe annen bolig. Og betaler ned boliglånet med BSU. 

Det er helt lovlig. 

Og selvfølgelig kan man bruke det til oppussing og garasje, sistnevnte har jeg gjort selv. 

Anonymkode: ea884...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå om ett par måneder like mye penger på BSU som jeg har igjen på boliglånet. Men hva bør jeg gjøre? Jeg er 26 år og har fortsatt flere år igjen jeg kan ha BSU. Men det er jo ikke lov å bruke på annet enn boliglån eller huskjøp. Bor i nyoppusset hus nå og har ingen planer om å oppgradere til noe større enn dette. Så hva bør man gjøre da? Må jeg betale alt huslånet da? Og hva gjør jeg med pengene jeg er vant til å betale huslånet med? Burde vel ikke bare samle i banken? 

Anonymkode: 3e9b9...43d

Det mest fornuftige du kan gjøre da er å beholde BSU kontoen, og  slutte å betale ned på boliglånet. Pengene som blir til overs kan du investere i noe som gir bedre avkastning, f.eks aksjefond.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...