Gå til innhold

Ut med alt sukker !!! Er noen flere med på sukker-kutt ???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har ikke klart å kutte kaffen da..Men har også kuttet ut potetgull, melk og ost. 

Anonymkode: bd5f6...a78

Det har jeg tenkt mange ganger og. Holdt på å knekke i dag tidlig ! Men klarte å lage en grønn te m sitrussmak i stedet 👏

Du klarer alt hvis du vil men så flink! Jeg strevde og strever m å avstå fra ost 🙈

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stolt! 

Var sukkerfri fra halv elleve i går kveld, til halv tolv(lunsj) i dag. 11 timer 😀 er en bragd for meg.

Anonymkode: 6d96e...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev:
 

Hva m eplejuice ? Beholde el hive ? Noe sier meg at sukker er som heroin for meg, jeg kan ikke spise bare litt sukker da er jeg på sukker-kjøret igjen. 

Anonymkode: 53b6a...df0

Eplejus inneholder like mye sukker som brus 😕

Ikke væry med her før, men har snart vært sukkerfri i to måneder. Beste jeg noensinne har gjort!

Anonymkode: 4cb31...775

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter ikke ut sukker selv, ser ikke noe poeng i det for meg og min kropp. Men jeg har kuttet kraftig ned de siste månedene. Var en stund inne i en ond sirkel hvor jeg spiste godteri/snacks hver eneste dag, og følte meg så utrolig dårlig i den perioden. Nå spiser jeg variert, det jeg har lyst på, og passer på å spise nok, slik at jeg sjelden får lyst på søt snacks. Kan godt ta meg et glass juice hvis jeg har lyst på det eller en bit mørk sjokolade om jeg hadde hatt søtsug på kvelden, og jeg gidder ikke å leve slik at jeg føler at jeg må si nei når jeg er invitert i selskap og de byr på dessert, hvis jeg egentlig kunne tenke meg å spise det. Men disse situasjonene er jeg sjelden i, og jeg unner meg som regel bare ett lite "sukkermåltid" én dag i uken, og det blir da i helgene. Etter å ha kuttet ned og tatt bedre valg i en lengre periode kjenner jeg at også det måltidet i helgen ikke frister like mye som det gjorde før, for jeg føler at kroppen reagerer så mye bedre på ordentlig mat. Spiser veldig mye frukt og bær, så jeg får i meg nok sukker i hvert fall.

Bra jobba av dere som klarer å permanent endre livsstil så drastisk. Slet selv med spiseforstyrrelser i ungdomstiden, og å ha slik ja og nei-mat funker dårlig for meg, jeg sliter med å gå på slike dietter uten å bevege meg ut på ekstrem grunn og gradvis kutte ut andre ting før jeg til slutt har et veldig begrenset utvalg matvarer å velge i.

Anonymkode: e0983...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kutter ikke ut sukker selv, ser ikke noe poeng i det for meg og min kropp. Men jeg har kuttet kraftig ned de siste månedene. Var en stund inne i en ond sirkel hvor jeg spiste godteri/snacks hver eneste dag, og følte meg så utrolig dårlig i den perioden. Nå spiser jeg variert, det jeg har lyst på, og passer på å spise nok, slik at jeg sjelden får lyst på søt snacks. Kan godt ta meg et glass juice hvis jeg har lyst på det eller en bit mørk sjokolade om jeg hadde hatt søtsug på kvelden, og jeg gidder ikke å leve slik at jeg føler at jeg må si nei når jeg er invitert i selskap og de byr på dessert, hvis jeg egentlig kunne tenke meg å spise det. Men disse situasjonene er jeg sjelden i, og jeg unner meg som regel bare ett lite "sukkermåltid" én dag i uken, og det blir da i helgene. Etter å ha kuttet ned og tatt bedre valg i en lengre periode kjenner jeg at også det måltidet i helgen ikke frister like mye som det gjorde før, for jeg føler at kroppen reagerer så mye bedre på ordentlig mat. Spiser veldig mye frukt og bær, så jeg får i meg nok sukker i hvert fall.

Bra jobba av dere som klarer å permanent endre livsstil så drastisk. Slet selv med spiseforstyrrelser i ungdomstiden, og å ha slik ja og nei-mat funker dårlig for meg, jeg sliter med å gå på slike dietter uten å bevege meg ut på ekstrem grunn og gradvis kutte ut andre ting før jeg til slutt har et veldig begrenset utvalg matvarer å velge i.

Anonymkode: e0983...bf6

Jeg har akkurat samme erfaring og syn på dette som deg. Synes TS går hardt ut ved å kutte både ost, sukker, kaffe helt.. Jeg var slik tidligere, det var alt eller ingenting. Det fungerte aldri, en absolutt-tankegang ender som regel med sprekk. Man sprekker fordi slike kostholdsendringer må fungere over år. Min erfaring er og at det går dårlig om mye kuttes ut samtidig, bedre å starte med å kutte ned på sukker først, og så når man har kontroll, er kaffe neste på listen. Jeg har kuttet veldig ned på sukker, men unner meg som deg en godte-og brusdag i uka. Merker også det med at med trening og planlagte sunne måltider i hverdagene så frister ikke sukker og usunn mat på langt nær så mye lenger. I periodene jeg hadde totalt sukkerkutt fikk jeg bare mer lyst på den forbudte maten, og løsningen for meg var derfor kosedag 1 dag i uka. Da ble det ikke forbudt lenger, og psykologisk sett mindre fristende, det er jo lov å spise det jeg vil- bare en 1 dag i uken ☺️

 

 

Anonymkode: 87065...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har akkurat samme erfaring og syn på dette som deg. Synes TS går hardt ut ved å kutte både ost, sukker, kaffe helt.. Jeg var slik tidligere, det var alt eller ingenting. Det fungerte aldri, en absolutt-tankegang ender som regel med sprekk. Man sprekker fordi slike kostholdsendringer må fungere over år. Min erfaring er og at det går dårlig om mye kuttes ut samtidig, bedre å starte med å kutte ned på sukker først, og så når man har kontroll, er kaffe neste på listen. Jeg har kuttet veldig ned på sukker, men unner meg som deg en godte-og brusdag i uka. Merker også det med at med trening og planlagte sunne måltider i hverdagene så frister ikke sukker og usunn mat på langt nær så mye lenger. I periodene jeg hadde totalt sukkerkutt fikk jeg bare mer lyst på den forbudte maten, og løsningen for meg var derfor kosedag 1 dag i uka. Da ble det ikke forbudt lenger, og psykologisk sett mindre fristende, det er jo lov å spise det jeg vil- bare en 1 dag i uken ☺️

 

 

Anonymkode: 87065...35c

Vi er alle forskjellige. Jeg har holdt på i 6 uker og har ikke lyst på sukker lenger, ergo jeg trenger ingen "fridag" en gang i uken. Men vektnedgang er ikke hovedmotivasjonen min og derfor er det kanskje lettere. Hvis jeg spiser sukker får jeg vondt i magen og sure oppstøt, så den lille belønningen i form av et kakestykke eller sjokolade er ikke verdt det. Jeg har også kuttet ut mel, ris, bananer og poteter, så her er det mange matvarer som er "forbudt". Jeg er frisk nå, men har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, så selvfølgelig er jeg redd det skal gå over styr. Derfor gjør jeg dette i samråd med lege. På sikt ser jeg for meg at jeg kan reintrodusere noen matvarer, én av gangen og i små kvanta. Men først vil jeg nyte at magen aldri er vond. Jeg har også mye mindre plager med ledd og muskler, men det kan like gjerne skyldes vekttapet. Nesten 10 kilo nå.

Anonymkode: c97e9...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner "fronter" med at hun har kuttet ut alt sukker.  Men ikke brusen🤣

Anonymkode: fd8b9...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tjoho ! 40 dager uten hvitt sukker (har fått i meg mikro-doser når det har vært tilsatt uten at jeg har visst det og det har jeg da smakt !) 

jeg smakte såvidt på hjemmelaget eplesyltetøy i helgen - huff så søtt !!! Alle reseptorer i kroppen merket det, følte meg nesten invadert ! 

Huff Nei jeg kommer aldri Til å spise hvitt sukker igjen ! 

Hva jeg bruker i stedet

- dadler

- honning 

- stevia 

- kokosblomstsukker

 

hvordan går det m dere andre her ? 

Ts 

Anonymkode: 53b6a...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 15.33, AnonymBruker skrev:
 

Kutter ikke ut sukker selv, ser ikke noe poeng i det for meg og min kropp. Men jeg har kuttet kraftig ned de siste månedene. Var en stund inne i en ond sirkel hvor jeg spiste godteri/snacks hver eneste dag, og følte meg så utrolig dårlig i den perioden. Nå spiser jeg variert, det jeg har lyst på, og passer på å spise nok, slik at jeg sjelden får lyst på søt snacks. Kan godt ta meg et glass juice hvis jeg har lyst på det eller en bit mørk sjokolade om jeg hadde hatt søtsug på kvelden, og jeg gidder ikke å leve slik at jeg føler at jeg må si nei når jeg er invitert i selskap og de byr på dessert, hvis jeg egentlig kunne tenke meg å spise det. Men disse situasjonene er jeg sjelden i, og jeg unner meg som regel bare ett lite "sukkermåltid" én dag i uken, og det blir da i helgene. Etter å ha kuttet ned og tatt bedre valg i en lengre periode kjenner jeg at også det måltidet i helgen ikke frister like mye som det gjorde før, for jeg føler at kroppen reagerer så mye bedre på ordentlig mat. Spiser veldig mye frukt og bær, så jeg får i meg nok sukker i hvert fall.

Bra jobba av dere som klarer å permanent endre livsstil så drastisk. Slet selv med spiseforstyrrelser i ungdomstiden, og å ha slik ja og nei-mat funker dårlig for meg, jeg sliter med å gå på slike dietter uten å bevege meg ut på ekstrem grunn og gradvis kutte ut andre ting før jeg til slutt har et veldig begrenset utvalg matvarer å velge i.

Anonymkode: e0983...bf6

Dette er min mening Sukker er ikke mat. Det er gift. Derfor lett å avstå for meg. Man blir avhengig på lik linje som koffein, nikotin, kokain etc. 

Bye bye addictiolns! 

Viktig å følge sin egen kropp. Jeg ønsker ikke å være avhengig. Jeg ønsker heller ikke bruke masse energi på å prosessere næringa-fattig mat. 

Ts 

Anonymkode: 53b6a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter litt tid , mere trening og ut med alt sukker har pilen på vekten begynt å peke noen kilo nedover :) 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukker finns også i mange andre ting som frukt og grønnsaker, honning er søtere enn sukker. Det har mye med hvor mye og hvordan man spiser sukker.

Jeg spiser nesten ikke snop. Bruker aldri sukker i teen. Drikker stort sett vann. Men har ikke bevist kuttet ut sukker.

For stor mengde sukker i kroppen omdannes til fett, men det er også mange matvarer uten sukker man kan legge på seg av der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rullestolbruker skrev:

Sukker finns også i mange andre ting som frukt og grønnsaker, honning er søtere enn sukker. Det har mye med hvor mye og hvordan man spiser sukker.

Jeg spiser nesten ikke snop. Bruker aldri sukker i teen. Drikker stort sett vann. Men har ikke bevist kuttet ut sukker.

For stor mengde sukker i kroppen omdannes til fett, men det er også mange matvarer uten sukker man kan legge på seg av der ute.

Ja, nå handler denne tråden om å kutte ut hvitt tilsatt raffinert sukker.... 

Jeg spiser fortsatt litt frukt , dadler og honning. 

 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Dvs, jeg kommer til å fortsette å spise frukt, drikke melk, osv. Men jeg kutter ut sukker i form av søtsaker, bakst, den slags.

Jeg finner ikke middelveien der jeg kan kose meg med noe søtt en gang i blant, så derfor er det enklest å kutte (store deler). Orker ikke at livet skal dreie seg om sukker/ikke sukker lengre, og at en kveld uten noe søtt er så deprimerende at jeg heller legger meg kl 19.00. For hva er vitsen, om jeg ikke kan "kose meg", liksom? Og om jeg skulle "kose meg" med f.eks en 50- grams sjokolade, er det jo enda mer negativt. For det er jo en stor begrensning i forhold til å spise så mye jeg egentlig vil. Og ikke bare av sjokolade, men lakris, chips, smågodt, bakst, is, kake osv.

Når jeg leser det jeg har skrevet skjønner jeg jo at jeg har et usunt forhold til - ja nettopp - sukker. Det er et under at jeg ikke er mer enn 5 kg overvektig. Men nå er jeg lei, og det skal bli en lettelse å slippe mer! 

Takk til TS for denne tråden!😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.9.2018 den 22.10, Elektra skrev:

Synes dere skal se folkeopplysningen sin episode om sukker. Den ligger på NRK nett-tv og et veldig interresant 

Den episoden baserer konklusjonen på svært gammel forskning. Nyere forskning som er påtur inn i feltet medisin viser noe helt annet. 

Anonymkode: 296fc...48a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Ja, nå handler denne tråden om å kutte ut hvitt tilsatt raffinert sukker.... 

Jeg spiser fortsatt litt frukt , dadler og honning. 

 

Anonymkode: 53b6a...df0

For å være pirkete, så står jo det kutte ut sukker. Jeg viser bare til at det er sukker i andre ting enn kun rafinert sukker.

Ellers lykke til videre med tråden..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Den episoden baserer konklusjonen på svært gammel forskning. Nyere forskning som er påtur inn i feltet medisin viser noe helt annet. 

Anonymkode: 296fc...48a

Så du viste ikke til den nye forskningen, som kunne vært interessant for mange? Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rullestolbruker skrev:

For å være pirkete, så står jo det kutte ut sukker. Jeg viser bare til at det er sukker i andre ting enn kun rafinert sukker.

Ellers lykke til videre med tråden..

Skjønner ikke helt hvor du vil med dette 🤔

men jo takk ! 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...