Gå til innhold

Gir du driks når du spiser ute.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Norge gjør jeg ikke det, med mindre det er snakk om eksepsjonell service utover det som er vanlig å forvente. I UK ser jeg at trenden er den samme, ofte vil de ikke ha tips, og det synes jeg er veldig fint.

Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal gi tips for at folk skal gjøre den jobben de er betalt til å gjøre (en annen ting er USA, hvor tips dessverre er en del av lønna). Å tipse gir bare arbeidsgiver en unnskyldning til å ikke gi sine ansatte riktig og god nok lønn. 

Men altså: nei. Jeg tipser ikke den i kassa på butikken, og jeg tipser heller ikke på restaurant. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NHO har vel uttalt at man ikke bør gi tips i Norge. At servitører lever på tips, kan være en fin unnskyldning for restauranteiere å ha arbeidsvilkår som ellers ikke er konkurransedyktige. 

Anonymkode: ae01f...c07

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NHO har vel uttalt at man ikke bør gi tips i Norge. At servitører lever på tips, kan være en fin unnskyldning for restauranteiere å ha arbeidsvilkår som ellers ikke er konkurransedyktige. 

Anonymkode: ae01f...c07

Stemmer. Det samme gjelder fagforeningene som også anbefaler å ikke gi tips.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gi litt ekstra når jeg er ute, forutsatt at betjeningen er hyggelig, og yter god service, naturligvis. Prosenter orker jeg ikke bruke hodet på, pleier å gi 15-20 kr. ekstra om jeg er ute og drekker, på restaurant blir det vel en 50-lapp, sånn circus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Driks?

Lest for mye Donald???

 

TIPS heter det. =D

Kommer an på, rundt 50-60 kr om måltidet er rundt 500-800, litt avhengig for å få et rundt og fint tall på sluttregningen.

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runder opp til nærmeste 50 lapp. I utlandet runder jeg også opp til nærmeste seddelsum hvis det er 10% eller mer.

Anonymkode: db2e5...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange lavtlønnede som fortjener dette mer. Da tenker jeg blant annet på assistenter i barnehage, skole, på sykehjem osv. Jeg håper dere som er for tips, også gir det til hun som serverer bestemoren din kvelds på sykehjemmet eller han som gir ungen din mat i barnehagen? Sånn generelt er jeg for at alle skal ha lønn fra arbeidsgiver som man kan leve av, og at ekstra penger stukket i lomma skal behandles som korrupsjon. 

Anonymkode: e2d17...4c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange lavtlønnede som fortjener dette mer. Da tenker jeg blant annet på assistenter i barnehage, skole, på sykehjem osv. Jeg håper dere som er for tips, også gir det til hun som serverer bestemoren din kvelds på sykehjemmet eller han som gir ungen din mat i barnehagen? Sånn generelt er jeg for at alle skal ha lønn fra arbeidsgiver som man kan leve av, og at ekstra penger stukket i lomma skal behandles som korrupsjon. 

Anonymkode: e2d17...4c5

Bartendere og servitører får svært lav lønn fordi det blir antatt at de får en del av lønnen i tips. Viss idiotene lar være og tipse blir det mye lettere for de å forhandle frem gode lønnsavtaler. 

 

Tips bør ut av det moderne samfunnet. 

Anonymkode: b355e...564

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i UK, og de jeg kjenner som er servitører tjener mellom 7 og 8 pund i timen, og det strekker iike langt her vi bor. De er avhengige av tips. Likevel gir jeg det ikke veldig ofte, kanskje et pund eller to, da jeg synes det er helt, helt feil å betale dem så lite. Det er vanskelig. Jeg vet om flere jobber med minimum wage der man ikke får tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har ikke råd til å spise ute i Norge! 

Om jeg en sjelden gang skulle gjort det, nei, servitører tjener bedre enn meg!

Anonymkode: 975b5...312

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg runder opp til nærmeste tier, hvis jeg sånn gjennomsnittlig fornøyd med helheten. Hvis jeg er veldig/ekstraordinært fornøyd så kan jeg kanskje runde opp til nærmeste 50/100lapp og hvis jeg ikke er fornøyd så får de ikke ei krone. Det er dyrt nok å spise i Norge fra før, jeg kunne bare latt være hvis jeg måtte lagt på 10% hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...