Gå til innhold

Ønsker folk virkelig å ha monarkiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.9.2018 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare presidenten som er dyr i republikkene, eks-presidentene har også kostbare livvakter og masse styr rundt seg. Det blir mye penger av sånt. Og Det hvite hus pusses jo opp hver gang det kommer en ny president. Sikkert kjempebillig. 

Anonymkode: 46c2f...0bb

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Jeg synes kongehuset er flinke til å holde en fin tone i kontakt med andre land noe som kommer oss folket til gode da vi slipper unødvendig dramatikk. Jeg synes kongen og dronningen er flinke jeg.. Dessverre er de nå så høyt opp i årene at de må vel snart gi stafettpinnen videre.. En god jobb har de iallfall gjort! Søte og snille mennesker virker de også til å være både kongen og dronninga.

Flink til å gå på middager og ball? Ja de er veldig flinke til det. Må være på grunn av det at Norge ikke er i krig..

Anonymkode: 4bbc9...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LiseTV skrev:

Hva er alternativet?   President ?   Slik som i USA ?     Takke meg til monarkiet likevel

Nei om Norge blir republikk så er det større sansylig at det er som i Tyskland ikke USA.

Anonymkode: 90001...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ ikke ha president. Fjern kongehuset, kun ha statsminister. Altså akkurat som i dag, bare uten ‘konge’familien.

Anonymkode: 6ea6b...361

Altså slik som Ungarn mellom 1920 og 1946.

Anonymkode: 90001...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flink til å gå på middager og ball? Ja de er veldig flinke til det. Må være på grunn av det at Norge ikke er i krig..

Anonymkode: 4bbc9...316

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei om Norge blir republikk så er det større sansylig at det er som i Tyskland ikke USA.

Anonymkode: 90001...f2a

Det er din påstand. Jeg synes dessuten at du skal vise respekt for kongen og dronningen de har viet sitt liv til Norge og elsker landet. Det er to flotte mennesker som oppriktig bryr seg om landet og folket de representerer. Hvis du skal gå å være kvass så synes jeg nå iallefall du kan opprette en bruker først og ikke stå og gjemme deg "bak gardinene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kvinne35+ skrev:

 

Det er din påstand. Jeg synes dessuten at du skal vise respekt for kongen og dronningen de har viet sitt liv til Norge og elsker landet. Det er to flotte mennesker som oppriktig bryr seg om landet og folket de representerer. Hvis du skal gå å være kvass så synes jeg nå iallefall du kan opprette en bruker først og ikke stå og gjemme deg "bak gardinene".

Det er flere av oss. Uansett, siden de er så flotte, regner jeg med du kjenner de personlig? Synes uansett det er horribelt at et land trenger levende maskoter i 2018.

Anonymkode: 4bbc9...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere av oss. Uansett, siden de er så flotte, regner jeg med du kjenner de personlig? Synes uansett det er horribelt at et land trenger levende maskoter i 2018.

Anonymkode: 4bbc9...316

Hva er forresten galt med å svare anonymt? Blir det jeg sier automatisk mer eller mindre hold i dersom jeg skriver det under et (anonymt) brukernavn?

Anonymkode: 4bbc9...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere av oss. Uansett, siden de er så flotte, regner jeg med du kjenner de personlig? Synes uansett det er horribelt at et land trenger levende maskoter i 2018.

Anonymkode: 4bbc9...316

Kongen og dronningen gjør en god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for republikk. Virker som om mange tror republikk er lik USA, men det er jo mange måter en republikk kan organiseres på. Vi kan fortsatt ha parlamentarisme og fortsette akkurat som før. Har lite med økonomi å gjøre for min del, handler mest om demokrati. Monarki er det mest udemokratiske som finnes.

Folk som liker kongefamilien liker dem jo fordi de ikke har noe makt, og dermed ikke kan bli upopulære (så lenge de oppfører seg som folk ellers, så klart). Hadde de kunnet ta viktige avgjørelser hadde de vært like upopulære som vanlige politikere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Jeg liker måten kongehuset samler hele folket, og representerer samtlige av oss i sitt arbeid som Norges ansikt utad. 

En representant fra politikken vil alltid ha et politisk og religiøst ståsted, og der er ytterst få i norsk politikk jeg ser for meg kan klare å gjøre jobben like godt som kongehuset.  

Anonymkode: c983a...306

Kongefamilien er i alle fall ikke religiøst nøytrale, ettersom det står i Grunnloven at kongen må være kristen og bekjenne seg til den norske kirke. Nå er riktignok et flertall av nordmenn med i DNK, men mye tyder på at det bare er fordi de ikke gidder/klarer å melde seg ut, ettersom under halvparten av befolkningen faktisk tror på Gud. Kongens tro (enten den er ekte eller påtvunget) representerer derfor under halvparten av befolkningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Kongen og dronningen gjør en god jobb.

En god jobb med HVA? Å vinke? Spise? Gå i bryllup? Stille opp i se og hør? De gjør kanskje en god jobb med det de driver med, men det betyr ikke at det er rett å gjøre jobben til å begynne med.

Anonymkode: 4bbc9...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: det står ikke i noen lov at vi MÅ ha president eller konge. Vi fjerner ‘konge’familien og fortsetter slik det er i dag med statsminister. Blir ingenting økte utgifter til statsminister og vi slipper å betale for de som er født inn i rikdom i ‘konge’huset. La det bli fjernet når Harald og Sonja dør. 

Anonymkode: 6ea6b...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen: det står ikke i noen lov at vi MÅ ha president eller konge. Vi fjerner ‘konge’familien og fortsetter slik det er i dag med statsminister. Blir ingenting økte utgifter til statsminister og vi slipper å betale for de som er født inn i rikdom i ‘konge’huset. La det bli fjernet når Harald og Sonja dør. 

Anonymkode: 6ea6b...361

Så da gjør vi som Ungarn mellom 1920 og 1946. Et monarki uten konge som Ungarn var i den perioden.

Anonymkode: 90001...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Kongefamilien er i alle fall ikke religiøst nøytrale, ettersom det står i Grunnloven at kongen må være kristen og bekjenne seg til den norske kirke. Nå er riktignok et flertall av nordmenn med i DNK, men mye tyder på at det bare er fordi de ikke gidder/klarer å melde seg ut, ettersom under halvparten av befolkningen faktisk tror på Gud. Kongens tro (enten den er ekte eller påtvunget) representerer derfor under halvparten av befolkningen. 

Jeg var nok litt uklar i hva jeg mente med det, da jeg er klar over hva Kongen er underlagt. Men Norge har kommet rtet stykke på vei etter det, og Kongen også. Jeg tenker at vi har en konge, som stadig i sine ytringer omfavner folk av alle religioner, legninger og nasjonaliteter. Kongefamilien besøker mange forskjellige trossamfunn, og er tydelige i sine verdier om at f.eks. homofile skal ha samme rettigheter som heterofile. Bare for å ta noen eksempler.

Hadde vi f.eks. fått en president fra et parti som bygde doktrinen sin på verdier som gikk i mot homofili, så antar jeg at dette også ville være personens ansikt utad. Dermed representerer denne personen holdninger som kun hans velgere står for, men som allikevel blir Norges ansikt til verden.

Anonymkode: c983a...306

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare presidenten som er dyr i republikkene, eks-presidentene har også kostbare livvakter og masse styr rundt seg. Det blir mye penger av sånt. Og Det hvite hus pusses jo opp hver gang det kommer en ny president. Sikkert kjempebillig. 

Anonymkode: 46c2f...0bb

Du tror vi er en stormakt som USA? FYI vår statsminister har også livvakter. Så vi bekoster livvakter for statsministre, eks-statsministre PLUSS hele den kongelige familien.

Anonymkode: a8d41...bc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 14.55, Kritt skrev:

En diskusjon rundt monarkiet som styreform er alltid forfriskende, men dette blir jo bare usaklig. De rike i landet er langt rikere enn de kongelige, og de har ingen ting med hverandre å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor du blander dem inn i diskusjonen. 

 

 

Jaså, så de har ingenting med hverandre å gjøre?

Rimi-Hagen og gaver til Kongehuset

Kongen åpner varehus hvor Rimi-Hagen er en av eierne

Anonymkode: 29773...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...