Gå til innhold

Medlemstilbud i butikk - humbug ?


AnonymBruker100

Anbefalte innlegg

I dag er det hvertfall trippel-trumf, hva enn det betyr av goder 😁👍

Anonymkode: e8028...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne måneden har jeg skrevet opp en liste med forbruksvarer (noe mat, og vaskepulver, dopapir, tørkerull, barberblader, osv) jeg trenger påfyll av så jeg kan handle det på trippel trumf torsdag. På Kiwi. Butikken som er billigst og nærmest meg. Ser utelukkende positivt på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det du sikter til, er faktisk en markedsføringsteori som har som grunntanke å holde kunden fornøyd, ved å skape tilfredse kunder. Når jeg får en kupong på gratis melk hos Coop, blir jeg selvsagt fornøyd ettersom det går mange liter melk hos oss i måneden. Når Rema sin Æ gir meg et "personlig priskutt" på ost og kjøttpålegg, så sier jeg "ja takk". Når Kiwi lokker med Trippel Trumf, så har jeg handlelisten klar med vaskemidler og slik som jeg gjerne tar noen ekstra prosent med bonus på. 

Om dette gjør meg lite opplyst og godtroende er jeg helt uenig i. Jeg vil faktisk si at jeg er ganske opplyst og troende til å utnytte butikkenes kundefordeler ganske godt :) 

Du kan ikke skjule deg fra teknologien uansett hvor mye du måtte ønske det. Den følger ditt kortbruk, dine søkeord, hvor ofte du kjører hit eller dit. Du må rett og slett lære deg å dra fordel av det. Se nytten i at skoene du har søkt på dukker opp i annonser på Google de neste uken - plutselig kommer det frem et godt tilbud :)

 

Anonymkode: 8ba93...4fe

Helt nydelig at du ser fordelen i det!

Jeg tenker mer sånn: oi... det tilbudet matcher bra med kjøpshistorikken min. Hvorfor dukker det opp Personlig Priskutt på dette produktet til meg nå? Kan det være at de ønsker jeg skal kjøpe mer av det, + kanskje mer av andre ting jeg ikke har tenkt på? Hm...

Jeg må bare spørre deg nysgjerrig her: når du hører om 10-kroners marked på Meny, så antar jeg vel du KUN handler de varene til 10 kr, og ikke kjøper mer av de enn først planlagt, altså? :)

17 hours ago, Million said:

Det må være fælt å lide av sånt forfølgelsesvanvidd at man er redd for en butikk-kjede...... Konspirasjonsteorier overalt på nettet.

Jeg må innrømme at jeg tar heeelt feil! Kundeklubber eksisterer jo så absolutt til kundens fordel; det har iiingenting å gjøre med tracking av data, nei. Jja. masse konspirasjonsteorier, ja...har ingenting med sunn fornuft å gjøre nei :)

Anonymkode: b162e...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg må innrømme at jeg tar heeelt feil! Kundeklubber eksisterer jo så absolutt til kundens fordel; det har iiingenting å gjøre med tracking av data, nei. Jja. masse konspirasjonsteorier, ja...har ingenting med sunn fornuft å gjøre nei :)

Anonymkode: b162e...887

Og kanskje du kan fortelle akkurat HVA som er så grusomt og forferdelig med "tracking", altså at butikkjeden sporer hva du kjøper og når du kjøper det? Hva skjer med deg, på hvilken måte vil livet ditt bli dårligere og verre av det? Hvordan påvirker det dagliglivet ditt, bortsett fra en rabattkupong i ny og ne kanskje fra f.eks. Coop? 

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Million skrev:

Og kanskje du kan fortelle akkurat HVA som er så grusomt og forferdelig med "tracking", altså at butikkjeden sporer hva du kjøper og når du kjøper det? Hva skjer med deg, på hvilken måte vil livet ditt bli dårligere og verre av det? Hvordan påvirker det dagliglivet ditt, bortsett fra en rabattkupong i ny og ne kanskje fra f.eks. Coop? 

En liten del av meg skulle ønske jeg slapp å dele samfunn m folk m din holdning. No offence. 

Anonymkode: e8028...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt nydelig at du ser fordelen i det!

Jeg tenker mer sånn: oi... det tilbudet matcher bra med kjøpshistorikken min. Hvorfor dukker det opp Personlig Priskutt på dette produktet til meg nå? Kan det være at de ønsker jeg skal kjøpe mer av det, + kanskje mer av andre ting jeg ikke har tenkt på? Hm...

Jeg må bare spørre deg nysgjerrig her: når du hører om 10-kroners marked på Meny, så antar jeg vel du KUN handler de varene til 10 kr, og ikke kjøper mer av de enn først planlagt, altså? :)

Jeg må innrømme at jeg tar heeelt feil! Kundeklubber eksisterer jo så absolutt til kundens fordel; det har iiingenting å gjøre med tracking av data, nei. Jja. masse konspirasjonsteorier, ja...har ingenting med sunn fornuft å gjøre nei :)

Anonymkode: b162e...887

Man blir sugd inn. Snart chip istedet for nøkler. 

Snart ikke kontanter. 

Med slike medlemskap er man vel nødt til å bruke kort ergo fases kontanter ut 

Anonymkode: e8028...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten del av meg skulle ønske jeg slapp å dele samfunn m folk m din holdning. No offence. 

Anonymkode: e8028...380

Haha, min "holdning"? Fordi jeg ikke tar ille opp at butikken ser hva jeg kjøper og når? :fnise:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten del av meg skulle ønske jeg slapp å dele samfunn m folk m din holdning. No offence. 

Anonymkode: e8028...380

Du klarer jo ikke å argumentere for ditt eget synspunkt engang! Du bare spyr ut eder og galle uten å komme med noen faktiske argumenter. 

Anonymkode: dfc24...aa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du klarer jo ikke å argumentere for ditt eget synspunkt engang! Du bare spyr ut eder og galle uten å komme med noen faktiske argumenter. 

Anonymkode: dfc24...aa5

Helt enig!

Men jeg savner også tiden som naiv da jeg tenkte at:

''Oi! Melde jeg meg inn i kundeklubben får jeg 50 % på hvert 10. kjøp og personlige rabatter i ny og ned: dette er jo bare fordeler for meg''-tiden.

Derfor jeg var så nysgjerrig her:

Ved 10-kronersmarked, kjøper dere da bare de PLANLAGTE varene til 10 kroner, eller kjøper dere også andre ting når dere er i butikken. Hvor sikre er dere på at deres handletur en ''markedsdag'', ikke blir påvirket av tilbudsskiltene? DET er hva jeg er nysgjerrig på her.

Får forresten i ny og ned 30 % på alt ''Fri For''-produktserien hos Rema. I det øyeblikket jeg kjøper et produkt der i årsak av kampanjen, så viser de at å tracke brukerdata følger deg helt fram til beslutningsprosessen. Jeg sitter derfor igjen med å ha betalt 70 % av en sum, for et produkt, jeg aldri noen sinne ville ha kjøpt ellers. Heia kundeklubb! :)

Men ja, ikke les linken jeg postet du, (antar basert på svaret atd den ikke er lest uansett), da kan de naive få seg en liten stolthetsknekk, ja :)

Anonymkode: b162e...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!

Men jeg savner også tiden som naiv da jeg tenkte at:

''Oi! Melde jeg meg inn i kundeklubben får jeg 50 % på hvert 10. kjøp og personlige rabatter i ny og ned: dette er jo bare fordeler for meg''-tiden.

Derfor jeg var så nysgjerrig her:

Ved 10-kronersmarked, kjøper dere da bare de PLANLAGTE varene til 10 kroner, eller kjøper dere også andre ting når dere er i butikken. Hvor sikre er dere på at deres handletur en ''markedsdag'', ikke blir påvirket av tilbudsskiltene? DET er hva jeg er nysgjerrig på her.

Får forresten i ny og ned 30 % på alt ''Fri For''-produktserien hos Rema. I det øyeblikket jeg kjøper et produkt der i årsak av kampanjen, så viser de at å tracke brukerdata følger deg helt fram til beslutningsprosessen. Jeg sitter derfor igjen med å ha betalt 70 % av en sum, for et produkt, jeg aldri noen sinne ville ha kjøpt ellers. Heia kundeklubb! :)

Men ja, ikke les linken jeg postet du, (antar basert på svaret atd den ikke er lest uansett), da kan de naive få seg en liten stolthetsknekk, ja :)

Anonymkode: b162e...887

Dette betyr jo bare at du har manglende selvkontroll ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!

Men jeg savner også tiden som naiv da jeg tenkte at:

''Oi! Melde jeg meg inn i kundeklubben får jeg 50 % på hvert 10. kjøp og personlige rabatter i ny og ned: dette er jo bare fordeler for meg''-tiden.

Derfor jeg var så nysgjerrig her:

Ved 10-kronersmarked, kjøper dere da bare de PLANLAGTE varene til 10 kroner, eller kjøper dere også andre ting når dere er i butikken. Hvor sikre er dere på at deres handletur en ''markedsdag'', ikke blir påvirket av tilbudsskiltene? DET er hva jeg er nysgjerrig på her.

Får forresten i ny og ned 30 % på alt ''Fri For''-produktserien hos Rema. I det øyeblikket jeg kjøper et produkt der i årsak av kampanjen, så viser de at å tracke brukerdata følger deg helt fram til beslutningsprosessen. Jeg sitter derfor igjen med å ha betalt 70 % av en sum, for et produkt, jeg aldri noen sinne ville ha kjøpt ellers. Heia kundeklubb! :)

Men ja, ikke les linken jeg postet du, (antar basert på svaret atd den ikke er lest uansett), da kan de naive få seg en liten stolthetsknekk, ja :)

Anonymkode: b162e...887

Ærlig talt, om du kjøper ting du ikke har bruk for bare fordi de er på tilbud er det ikke kundeklubbene som er problemet her. 

Ta med deg hjernen på butikken, så er kundeklubber, medlemsskap og tilpassede tilbud faktisk en bra ting, fordi man kan spare penger. 

Anonymkode: 1088e...501

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer jo ikke å argumentere for ditt eget synspunkt engang! Du bare spyr ut eder og galle uten å komme med noen faktiske argumenter. 

Anonymkode: dfc24...aa5

Hvem skrev du til her ??? Hehe 

Anonymkode: e8028...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 17.05, AnonymBruker skrev:

De får jo hvertfall mye tilgang på sensitiv data

Anonymkode: e8028...380

Jepp, vi selger personopplysninger ekstremt billig til butikkene. Det handler ikke bare om hvor mye melk vi kjøper, men at vi gir et skremmende nøyaktig bilde av vår personlige forbrukeratferd, som hva vi handler, tidspunkt vi handler på, hva vi handler når etc. Dette tjener bedrifter milliarder på blant annet i form av personlig reklame.

Det går ikke under sensitive personopplysninger, men vi burde ikke selge oss selv så billig uansett. Siden reklamen blir så spisset til hver enkelt er det vanskelig å se for seg at man i realiteten sparer noe, fordi reklamen fungerer som regel slik at vi kjøper mer enn vi hadde gjort uten å bli eksponert for den personlige reklamen. Mange sier nok nå «nehei, det gjelder ikke meg fordi jeg kjøper bare det jeg skal ha uansett». Vel, det er akkurat denne feilslutningen bedrifter tjener på, siden reklame fungerer uansett hvor bevisst man er. Bedriftene tjener grovt mye mer på personlig reklame og lojale kunder. Kunden betaler totalt sett mer enn de sparer via mikrorabattene. Mattestykket er ganske enkelt.

Det er nok ikke farlig for den enkelte å dele alt om sin forbrukeratferd, men de fleste reflekterer litt for lite over fenomenet. :)

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

https://www.nrk.no/vestfold/kundeklubber-frister-med-rabatter-og-tilbud-1.13737105

Anonymkode: ab3db...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, etter 2 mnd så ble jeg så lei av den stadige forespørselen på Coop om "har du medlemskort" at jeg skaffet meg et. Og nå har jeg jammen oppgradert til appen deres også. Jeg skjønner jo at de kartlegger forbruket mitt, men det er vel ikke de store hemmelighetene i at jeg kjøper skummet melk og yoghurt og toalettpapir, antar jeg. Men siden jeg nå uansett handler mest på den lokale Coop'en, rett og slett fordi jeg har en i nærheten av der jeg bor, så kan jeg godt få kupongene deres også. Jeg handler uansett det jeg trenger (og litt for ofte noe attpå) uavhengig av kupongene. 

Har for øvrig hatt grei uttelling på Coops hotellkupp ved enkelte anledninger. 

Svarer ikke for andre bonusprogram siden jeg handler såpass sjelden på Kiwi og Rema at jeg ikke har giddet skaffe meg noen app eller kort derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skrev du til her ??? Hehe 

Anonymkode: e8028...380

Den jeg siterte, selvsagt. Hva tror du?

Anonymkode: dfc24...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt nydelig at du ser fordelen i det!

Jeg tenker mer sånn: oi... det tilbudet matcher bra med kjøpshistorikken min. Hvorfor dukker det opp Personlig Priskutt på dette produktet til meg nå? Kan det være at de ønsker jeg skal kjøpe mer av det, + kanskje mer av andre ting jeg ikke har tenkt på? Hm...

Jeg må bare spørre deg nysgjerrig her: når du hører om 10-kroners marked på Meny, så antar jeg vel du KUN handler de varene til 10 kr, og ikke kjøper mer av de enn først planlagt, altså? :)

Jeg må innrømme at jeg tar heeelt feil! Kundeklubber eksisterer jo så absolutt til kundens fordel; det har iiingenting å gjøre med tracking av data, nei. Jja. masse konspirasjonsteorier, ja...har ingenting med sunn fornuft å gjøre nei :)

Anonymkode: b162e...887

Spar har ofte 10-kronersmarked. Da handler jeg kun planlagte produkter. Det er noen produkter jeg kun handler på disse kampanjene, det er jo de samme produktene igjen og igjen. Spar har også kuponger i appen, for oss som er trumf-medlem. Da får man 40% rabatt på 'dagens pris'. Jeg handla de jeg skulle ha i går, på trippeltrumf 😄

Akkurat nå har extra 30% rabatt på en del av det asisatiske sortimentet. Men f.eks sausene er fremdeles dyrere enn når de er på 10-kr marked, så det handler jeg ikke der.

Jeg skriver handleliste og har gjort det i mange år. Det er veldig greit, men jeg blir litt 'dum' av det også fordi jeg får kun med meg det som er på listen og ikke nødvendigvis alt jeg har behov for 😛

Coop sin app har de samme produktene på kupongene sine, helt til du ikke handler dem inn noen ganger, da byttes det ut  med noe annet. Spar sin app har forskjellige produkter hver gang.

Det er klart at de satser på mersalget, det er derfor de har kuponger.

Anonymkode: e5759...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den jeg siterte, selvsagt. Hva tror du?

Anonymkode: dfc24...aa5

Det gav ingen mening 

Anonymkode: e8028...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Rema, Coop og Trumf medlemskap. 

Skummer raskt gjennom appene hver søndag når jeg setter opp ukesmeny. Meny har stort sett kjøtt eller fisk til ekstremt god pris, Trippel Trumf og grønnsaker er også bra. Og Coop har stadig storinnkjøp av toalettpapir og vaskemidler. Har stor bod og fryser, og en plan bak alt som kjøpes, mat kastes aldri. Betaler alt med kick-back kredittkort. 

Her ligger butikkene på rekke og rad. Har butikken bare 1-3 halvgode tilbud tar jeg ikke turen innom. Alt jeg ikke handler på tilbud handles på Rema. Ingenting som ikke står på handlelista kjøpes inn. 

Og om noen føler for å overvåke meg, feel free. For min del kunne jeg gjerne vært chipmerket, og lagt alt jeg kjøpte og spiste ut på nett. Har ingen hemmeligheter, uvaner eller noe som helst livet mitt jeg ønsker å skjule for noen. 

Anonymkode: bfd3f...c91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Husholdning1 said:

Dette betyr jo bare at du har manglende selvkontroll ...

Jada. Har ingenting med at Heia Kundeklubb fungerer, nei.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig talt, om du kjøper ting du ikke har bruk for bare fordi de er på tilbud er det ikke kundeklubbene som er problemet her. 

Ta med deg hjernen på butikken, så er kundeklubber, medlemsskap og tilpassede tilbud faktisk en bra ting, fordi man kan spare penger. 

Anonymkode: 1088e...501

Ja, helt sant: som sagt. Dere har rett. Kundeklubber er kun til kundenes beste, og har ingenting med Big Data å gjøre, nei. Helt sant ... :-)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, vi selger personopplysninger ekstremt billig til butikkene. Det handler ikke bare om hvor mye melk vi kjøper, men at vi gir et skremmende nøyaktig bilde av vår personlige forbrukeratferd, som hva vi handler, tidspunkt vi handler på, hva vi handler når etc. Dette tjener bedrifter milliarder på blant annet i form av personlig reklame.

Det går ikke under sensitive personopplysninger, men vi burde ikke selge oss selv så billig uansett. Siden reklamen blir så spisset til hver enkelt er det vanskelig å se for seg at man i realiteten sparer noe, fordi reklamen fungerer som regel slik at vi kjøper mer enn vi hadde gjort uten å bli eksponert for den personlige reklamen. Mange sier nok nå «nehei, det gjelder ikke meg fordi jeg kjøper bare det jeg skal ha uansett». Vel, det er akkurat denne feilslutningen bedrifter tjener på, siden reklame fungerer uansett hvor bevisst man er. Bedriftene tjener grovt mye mer på personlig reklame og lojale kunder. Kunden betaler totalt sett mer enn de sparer via mikrorabattene. Mattestykket er ganske enkelt.

Det er nok ikke farlig for den enkelte å dele alt om sin forbrukeratferd, men de fleste reflekterer litt for lite over fenomenet. :)

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/

https://www.nrk.no/vestfold/kundeklubber-frister-med-rabatter-og-tilbud-1.13737105

Anonymkode: ab3db...521

Nydelig skrevet!

Anonymkode: b162e...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Har ingenting med at Heia Kundeklubb fungerer, nei.

Ja, helt sant: som sagt. Dere har rett. Kundeklubber er kun til kundenes beste, og har ingenting med Big Data å gjøre, nei. Helt sant ... 🙂

Nydelig skrevet!

Anonymkode: b162e...887

Godt å se noen ha hjernen m seg på jobb

Anonymkode: e8028...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...