Gå til innhold

Har du noen gang ringt 113 angående deg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Men de fleste kjører da vel til sykehuset selv? Altså at partner eller noen andre kjører. De færreste blir hentet av ambulanse pga at fødsel startet, derfor jeg lurer. 

:ler:

Tuller du?

Man kjøres jo ikke i egen bil/i taxi om man kjenner at babyen er på vei ut.

 

Anonymkode: a4ff9...78f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Tuller du?

Man kjøres jo ikke i egen bil/i taxi om man kjenner at babyen er på vei ut.

 

Anonymkode: a4ff9...78f

Ja men for guds skyld. Det var jo derfor jeg spurte? Jeg ville vite hvilke omstendigheter som førte til at man måtte ringe ambulanse når vannet gikk. Det går nemlig ikke frem fra det første innlegget jeg siterte. At enkelte skal ha så vanskelig for det altså🙄 

Hvis innleggsfortatter da hadde svart: jeg kjente at barnet var på vei ut, og at det hastet, så hadde jeg skjønt det. Men nå skal liksom hele KG komme og fortelle meg grunnen i stedet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang ringt 113 angående deg selv? Hva gjaldt det, hvordan ble du mottatt når du ringte og hvordan endte det?

Anonymkode: 1f638...7d3

Nei, det har jeg ikke, og det kommer jeg (forhåpentligvis) aldri til å gjøre heller.  Etter opplevelsene jeg har hatt med AMK er terskelen min for å ringe svært høy!

2 av de 3 gangene jeg har ringt 113 på andres vegne har jeg blitt avvist på det groveste (med krasse kommentarer).

Første gangen var det en kvinne som var inn og ut av bevisstløshet, hadde svært høy feber, og hadde sterke magesmerter.
Klokken var rundt midnatt da jeg ringte første gangen, og da fikk jeg beskjed om å "kontakte legevakten".  Legevaktslegen kom 3 timer senere, så på henne, ga henne to paralgin forte, og ba meg hjelpe henne til fastlege neste morgen.

Noen timer senere, rundt kl 7 var jeg enda mer bekymret, og ringte 113 igjen. Da fikk jeg beskjed om at "vi er ikke en taxi, du får ta henne med til fastlegen når han åpner".
Jeg fikk på et vis baksert henne inn i heisen, ut i bilen, og opp til legen, og var der da legekontoret åpnet kl 8.
Kl 8.30 hadde ambulansen hentet henne, hun var ferdig operert kl 15.
6 uker etter operasjonen fikk vi bekreftet at hun kom til å overleve. (det gikk så lang tid fordi hun fikk komplikasjoner grunnet sen behandling)

Andre gangen ringte jeg 113 på grunn av mistanke om hjerteinfarkt hos en annen voksen kvinne.
Annen AMK enn i tilfellet over, men likevel fikk jeg samme beskjed, "vi er ikke en taxi, du må kontakte lege, så rekvirerer han ambulanse hvis det er nødvendig".
Vi fikk henne inn i bilen, kjørte på legevakten.  Der fikk hun hjelp med en gang, og ble fraktet med luftambulanse til Rikshospitalet for operasjon.
Det gikk bra den gangen også.

Den tredje gangen (som var den mest dramatiske der og da, men som til syvende og sist viste seg å være den mest uskyldige), var det en mann som hadde vært ute for en ulykke.  Han lå bevisstløs og blodig på bakken, og da kom ambulanse innen 10 minutter.
Han ble behandet veldig bra hele tiden, fikk rask hjelp, og det gikk bra.

Anonymkode: 67f58...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det en gang. Hadde vanvittige magesmerter som ikke ga seg. Var hos legevakten flere ganger i dagene før, men følte meg ikke tatt spesielt på alvor der. Fikk medisin for noe selv om legen sa rett ut at «du har egentlig ikke symptomene for den sykdommen altså» og ble sent hjem igjen. 

Bodde alene på en plass hvor jeg ikke kjente så mange, og smertene ble helt uutholdelige. Etter å ha blitt sendt hjem tre ganger på tre dager var jeg så dårlig at jeg tenkte at «ringer jeg ikke etter hjelp nå så vil jeg ikke være i stand til å ringe». Jeg ringte legevakten igjen, men legevakten var utilgjengelig og ville først kunne ta meg imot ca en time senere opplyste han. Da ringte jeg ambulanse. De tok godt vare på meg. 

Viste seg at jeg hadde gallestein, lå innlagt på sykehus fire dager i påvente av ERCP. Ble operert to måneder senere, og har i dag ikke galleblære. 

Anonymkode: 339b1...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Tuller du?

Man kjøres jo ikke i egen bil/i taxi om man kjenner at babyen er på vei ut.

 

Anonymkode: a4ff9...78f

Det sto jo ikke noe om i innlegget. Jeg skjønner godt at hun lurer, for vannavgang er da ikke nødvendigvis noen grunn til å ringe ambulanse. Vannet mitt gikk også mens jeg var hjemme, men jeg var ikke i nærheten av å ringe ambulanse. For jeg hadde ikke rier og fødselen var ikke egentlig i gang ennå. Vannet kan jo gå lenge før fødselen starter. Jeg  dro til sykehuset (jeg ringte føden først og mannen kjørte) for en sjekk og ble faktisk sendt hjem igjen. Dro til sykehuset igjen da fødselen virkelig var i gang. Så med den begrensede informasjonen i innlegget "vannet gikk så jeg ringte ambulanse" er det jo ikke rart at en gjerne vil ha mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...