Gå til innhold

Har du noen gang ringt 113 angående deg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vannet gikk, på badet så da måtte jeg ringe, fødte i ambulansen, halvveis til sykehuset.

Anonymkode: 4b27b...62b

Kan jeg spørre hvorfor du måtte ringe ambulanse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du måtte ringe ambulanse? 

Eh, sikkert greit å få profesjonell hjelp når man er i fødsel....

Anonymkode: 98866...6dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, sikkert greit å få profesjonell hjelp når man er i fødsel....

Anonymkode: 98866...6dc

Men de fleste kjører da vel til sykehuset selv? Altså at partner eller noen andre kjører. De færreste blir hentet av ambulanse pga at fødsel startet, derfor jeg lurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du måtte ringe ambulanse? 

Jeg hadde så store smerter, klarte nesten ikke gå, og jeg ønsket ikke å føde i en drosje.Viste at jeg ikke ville reke frem til sykehuset

Anonymkode: 4b27b...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Men de fleste kjører da vel til sykehuset selv? Altså at partner eller noen andre kjører. De færreste blir hentet av ambulanse pga at fødsel startet, derfor jeg lurer. 

Hun fødte i ambulansen??? Hva mer lurer du på...?!

Anonymkode: 868f8...f29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja to ganger. Første da vannet gikk, og jeg ventet tvillinger. Det var instruksen dersom vannet gikk. Min mann skulle ringe, men han stresset slik at det var bedre å ringe selv. 

Andre gangen da ryggen låste seg slik at jeg lå med nesa i teppet, uten mulighet til å komme meg opp. Føltes veldig pinlig, og skremmende for mine to barn. Ikke mindre pinlig da jeg ble båret ut i ambulanse, mens jeg vrælte av smerter. Var verre enn en fødsel! 

Følte meg godt ivaretatt begge gangene. 

Anonymkode: 122a5...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde så store smerter, klarte nesten ikke gå, og jeg ønsket ikke å føde i en drosje.Viste at jeg ikke ville reke frem til sykehuset

Anonymkode: 4b27b...62b

Du trenger ikke forklare deg. Jeg hadde også ringt ambulanse om jeg hadde vært alene og vannet gikk 🖤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har kommet meg på sykehuset selv når det har vært noe. Skal være døden nær før jeg ringer. Tok selv bussen til sykehuset med blindtarmbetennelse og det gikk helt fint og ble operert samme kveld. Ser ikke vitsen med å sette himmel og jord i bevegelse for bagateller. 

Anonymkode: 7dd39...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja to ganger. Første da vannet gikk, og jeg ventet tvillinger. Det var instruksen dersom vannet gikk. Min mann skulle ringe, men han stresset slik at det var bedre å ringe selv. 

Andre gangen da ryggen låste seg slik at jeg lå med nesa i teppet, uten mulighet til å komme meg opp. Føltes veldig pinlig, og skremmende for mine to barn. Ikke mindre pinlig da jeg ble båret ut i ambulanse, mens jeg vrælte av smerter. Var verre enn en fødsel! 

Følte meg godt ivaretatt begge gangene. 

Anonymkode: 122a5...68b

Haha DU var på vei til å føde tvillinger men mannen var for stresset til å ringe :fnise:

Mener det ikke slemt eller noe, bare litt komisk.

Anonymkode: b8ac1...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun fødte i ambulansen??? Hva mer lurer du på...?!

Anonymkode: 868f8...f29

Men herlighet da, slutt å angrip meg? Jeg lurte på hvilke omstendigheter som gjør at man ringer ambulanse når vannet går, fordi jeg skal føde selv snart og mannen jobber langt unna. Som type, er det lang reisevei, hadde hun kommet langt i fødselen eller om det bare gikk veldig fort. Slike ting. Skjønner ikke hvorfor du skal komme og kjefte? Var ikke deg jeg spurte en gang. Ro deg ned. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha DU var på vei til å føde tvillinger men mannen var for stresset til å ringe :fnise:

Mener det ikke slemt eller noe, bare litt komisk.

Anonymkode: b8ac1...a1b

Ja det var faktisk urkomisk. :laugh:

Han løp som en tullinge rundt til de kom, og klarte ikke å summe seg om å gjøre noe av det jeg forsøkte å få ham til å gjøre, men han åpnet i det minste døren da ambulansefolkene kom. Mindre komisk ble det heller ikke av at ene som kom tydelig var homofil, og synes at min mann var sååå sjarmerende. "Åh for en flott mann du har!" sa han da vi kom i ambulansen. "Synes du det? Jeg må innrømme at jeg har opplevd ham mer sjarmerende andre dager enn i dag." måtte jeg svare. For han var jo klin koko! 🤣 

Anonymkode: 122a5...68b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, etter å ha snakket med legevakten på tlf. De ba meg faktisk ringe 113 selv 😯

Anonymkode: 1c510...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har kommet meg på sykehuset selv når det har vært noe. Skal være døden nær før jeg ringer. Tok selv bussen til sykehuset med blindtarmbetennelse og det gikk helt fint og ble operert samme kveld. Ser ikke vitsen med å sette himmel og jord i bevegelse for bagateller. 

Anonymkode: 7dd39...514

Ambulansen kommer ikke hvis det er snakk om bagateller, og det er jo hele poenget med at man ringer inn og forklarer seg - så de kan gjøre en vurdering.

Da min blindtarm sprakk havnet jeg i sepsis i løpet av 20 minutter, og hadde følgelig dødd om jeg tok bussen (ble kjørt) - så det er ikke noe å skryte av. I verste fall er det skadelig hvis noen leser dette og tror at det et mål å ta bussen når man er alvorlig syk (husk at blindtarmbetennelse også varierer veldig i alvorlighetsgrad og forløp).

Anonymkode: 868f8...f29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ambulansen kommer ikke hvis det er snakk om bagateller, og det er jo hele poenget med at man ringer inn og forklarer seg - så de kan gjøre en vurdering.

Da min blindtarm sprakk havnet jeg i sepsis i løpet av 20 minutter, og hadde følgelig dødd om jeg tok bussen (ble kjørt) - så det er ikke noe å skryte av. I verste fall er det skadelig hvis noen leser dette og tror at det et mål å ta bussen når man er alvorlig syk (husk at blindtarmbetennelse også varierer veldig i alvorlighetsgrad og forløp).

Anonymkode: 868f8...f29

Ambulansen kommer selv om det er snakk om bagateller. Jobber selv i ambulansen, og det er ikke sjelden at folk ringer hysterisk til AMK, som deretter sender ut ambulansen ( turen blir da gjerne kalt uavklart, kan ikke utelukke alvorlig sykdom/ skade) eller kommunikasjonsproblematikk og når vi kommer frem kan det være alt fra noen som har fått et lite kutt i fingeren, vondt i tåa eller forkjøla i 3 uker. 

Anonymkode: 0b138...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke for meg selv, da ringte legekontoret. Jeg forsto ikke alvoret. 

Vokst opp med venninne med diabetes type 1 (eller hva heter det?), ringt ambulansen pga henne fire ganger. Tiden har aldri gått så sakte, men de som kom var fantastiske. Vi var tenåringer. 

Som voksen har jeg ringt ambulanse flere ganger for andre. Også i utlandet. 

Anonymkode: b761c...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, én gang. Hadde store smerter i underlivet som bare ble verre og verre, ble svimmel osv. Ble tatt godt imot. Viste seg at en vanncyste hadde sprukket og gitt meg indre blødninger, hadde blødd 1,5 liter ut i buken innen man fant ut av det. Måtte hasteopereres. Så veldig glad jeg ringte, kunne jo faktisk blødd i hjel. Var alene hjemme, så ingen som kunne ringt for meg dersom jeg etterhvert hadde svimt av pga blodmangel. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite..

Anonymkode: 642ef...ef1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ambulansen kommer selv om det er snakk om bagateller. Jobber selv i ambulansen, og det er ikke sjelden at folk ringer hysterisk til AMK, som deretter sender ut ambulansen ( turen blir da gjerne kalt uavklart, kan ikke utelukke alvorlig sykdom/ skade) eller kommunikasjonsproblematikk og når vi kommer frem kan det være alt fra noen som har fått et lite kutt i fingeren, vondt i tåa eller forkjøla i 3 uker. 

Anonymkode: 0b138...d0d

Kutt i fingeren, vondt i tåen eller forkjølet? Da skal det være ganske heavy med kommunikasjonsproblemer... Det er ikke gamle som utløser alarmen da? Hvis man ringer og sier man er forkjølet sender de jo virkelig ikke ambulanse...

Anonymkode: 868f8...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt i fingeren, vondt i tåen eller forkjølet? Da skal det være ganske heavy med kommunikasjonsproblemer... Det er ikke gamle som utløser alarmen da? Hvis man ringer og sier man er forkjølet sender de jo virkelig ikke ambulanse...

Anonymkode: 868f8...f29

Når folk blir redde, så har de en tendens til å overdrive. Så et kutt i fingeren kan for eksempel  bli til ukontrollert blødning, eller at man tror man nesten har mistet fingeren. 

AMK jobber etter en bok som heter Norsk Indeks, og her er det visse kriterier som egentlig skal oppfylles. Men det blir ofte stilt ledende spørsmål ala “ er mannen din blek” eller “er du tungpustet”. Man kan fint være både litt blek og tungpustet når man har forkjøelse uten at dette er farlig, men ringer man 113 med disse symptomene blir det ofte sendt ambulanse 

Anonymkode: 0b138...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...