Gå til innhold

Har du noen gang ringt 113 angående deg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gang ringt 113 angående deg selv? Hva gjaldt det, hvordan ble du mottatt når du ringte og hvordan endte det?

Anonymkode: 1f638...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, folk ringer 113 alt for lett. Og AMK sentralene sender ut biler over en lav sko for å ikke havne i media. Fra 2002 til 2016 ælte oppdragsmengden med 42% mens det ble lagt ned over 60 ambulanser. 

Anonymkode: 0b138...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drt har jeg og ble tatt godt imot.

Jeg tråkket i et jordvepsebol og er veldig allergisk. Det var på håret st det gikk bra. Ulempen var at jeg måtte vente på ambulansen før helikopteret kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg gjort. Ble tatt godt vare på og tatt seriøst. Det gjaldt trykk for brystet. Det var ikke farlig heldigvis.

Anonymkode: 0de5e...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, folk ringer 113 alt for lett. Og AMK sentralene sender ut biler over en lav sko for å ikke havne i media. Fra 2002 til 2016 ælte oppdragsmengden med 42% mens det ble lagt ned over 60 ambulanser. 

Anonymkode: 0b138...d0d

Befolkningen har vel blitt minst 20% større i dne perioden, og % andel av befolkningen som er veldig gammle har også økt mye, så ser ikke hvorfor dette tallet, i seg selv, beviser at folk "ringer for lett"

Ville du ringt om det var 1% sjangse for at du vil dø om du ikke gjør det, eller tar du den risikoen for å spare systemet siden 99% av gangene var det bortkastede resurser... Du ville ringt du også er du plutselig en av dem du sutrer over du også, gratulerer :) 

Anonymkode: 880e0...244

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ringt en gang. Var ute på byen, og hadde blitt dopa ned. Våkna i et smug med sprøytemerker i albuene. Av det lille jeg husker så var de på 113 og ambulansen veldig greie. Følte jeg ble godt tatt vare på. 

Anonymkode: d626e...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Men har ringt for andre, å da ikke for noe vi kunne kjørt til legevakten med. Folk skal jo ha ambulanse bare de har knekt armen omtrent. 

Anonymkode: 421ad...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Befolkningen har vel blitt minst 20% større i dne perioden, og % andel av befolkningen som er veldig gammle har også økt mye, så ser ikke hvorfor dette tallet, i seg selv, beviser at folk "ringer for lett"

Ville du ringt om det var 1% sjangse for at du vil dø om du ikke gjør det, eller tar du den risikoen for å spare systemet siden 99% av gangene var det bortkastede resurser... Du ville ringt du også er du plutselig en av dem du sutrer over du også, gratulerer :) 

Anonymkode: 880e0...244

Befolkningen generelt har økt med ca 15 % i disse årene, forventer levealder er ca det samme i disse årene. Og i tillegg til da over 60 færre ambulanser, you do the math...

man skal jo ikke ringe 133 fordi det er 1 % sjanse for at man kan dø av noe, du skal ringe når du er i akutt fare og står i en livstruende situasjon. 

Anonymkode: 0b138...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men andre har ringt en del ganger på mine vegne (alvorlig astma, blindtarmbetennelse, sepsis, krampeanfall med tilhørende pustebesvær).

Har ringt for andre og har da opplevd de i andre enden som veldig hyggelige, men noen ganger henger de seg fast i ting og oppfordrer voldsomt til noe selvom det ikke er nødvendig (eksempel: jeg fikk beskjed om å starte hjerte/lungeredning på en person som åpenbart ikke trengte det overhodet, og vedkommende ga seg faen ikke heller) :P 

Anonymkode: 868f8...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt ektefellen ringe for meg, hadde akutte og plutselige smerter på skala med en fødsel i siste fase.

Hadde ikke ringt for smerter jeg hadde klart å fungere såpass at jeg kunne komme meg i en taxi selv. Jeg måtte ha hjelp av begge som hentet meg med ambulansen.

Anonymkode: a4ff9...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg følte vi ble godt tatt imot, de skjønte vel at det var alvor når de hørte desperat skriking og krampegråt i andre enden - og ambulansepersonellet var veldig hyggelige. 

Anonymkode: a4ff9...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Befolkningen generelt har økt med ca 15 % i disse årene

Anonymkode: 0b138...d0d

Ok tok og sjekket og dette stemmer jeg tok feil med "ca 20%"

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

forventer levealder er ca det samme i disse årene

Anonymkode: 0b138...d0d

Forventet levealder er litt over 3 år høyere på disse årene

Men, det var ikke det jeg skrev, jeg skrev befolkningsandel som er gamle har økt veldig, og dette er de som er mest syke og dermed ringer ambulanse mest

G15TEw6.png

totalt har antall over 67 år økt fra  ca 610 k til ca 745k altså 150k flere ca 25% flere gamle folk som dermed medører mye flere ambulansebistandsforespørsler

Folk ringer nok til ambulansen oftere enn før, men det er nok en kombinasjon av veldig mange ting som bidrar til summen 40% det kan være alt fra flere elde, flere har mobiltelefon, flere overlever alvorlig sykdom som gir dem høy risiko for akutte problemer senere i livet grunnet medisinske fremskritt som klarer holde folk i live lenger (som tidligere ville dø tidlig i livet) selv om de ikke blir friske fra sykdommene, og sikkert et lite bidrag kan komme fra endrede holdninger men da langt under dette 40% tallet.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

man skal jo ikke ringe 133 fordi det er 1 % sjanse for at man kan dø av noe, du skal ringe når du er i akutt fare og står i en livstruende situasjon. 

Anonymkode: 0b138...d0d

Du vet ikke om du vil dø eller ikke, av en akutt hendelse, på forhånd, altså må du vurdere risiko og agere dertil. 1% sjangse for å dø innen en time, er akutt fare, russisk rulett er (avhengig av type) f.eks 16% fare for å dø synes du ikke russisk rulett er farlig siden det ikke er 100% sikkert at du dør av et forsøk.. 

Du må gjerne ta 1% sjangse for å dø så ofte du vil, prøv det f.eks 100 ganger så er du i snitt død 1 gang 😛  , men jeg tror ikke du vil gjøre det fordi du ønsker ikke dø, selv om tallet 1% kanskje ikke sier så mye for deg

 

Lykke til !

Anonymkode: 880e0...244

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ringt selv, men noen ringte for meg da jeg besvimte etter vaksine som barn.

Anonymkode: ce201...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt på å ringe engang da jeg var hjemme alene og satt i ro når jeg plutselig ble svimmel, kvalm og kaldsvettet og fikk en dott i øret. Kjente jeg var nær ved å miste bevisstheten så jeg reiste meg for å hente telefonen. På vei bort til telefonen gikk det over like fort som det kom. 

Anonymkode: 13c97...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har bare opplevd at folk har ringt på mine vegne, skadet meg i en bilulykke. Utenom det, har jeg vært alvorlig/akutt syk en gang, kjørte til sykehuset selv. Egentlig veldig dumt i ettertid, da jeg kunne dødd, hadde jeg kommet noen minutter senere. 

Ellers har jeg ringt ambulanse en del ganger på andres vegne, ifm jobb. 

Anonymkode: 77890...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet gikk, på badet så da måtte jeg ringe, fødte i ambulansen, halvveis til sykehuset.

Anonymkode: 4b27b...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Befolkningen generelt har økt med ca 15 % i disse årene, forventer levealder er ca det samme i disse årene. Og i tillegg til da over 60 færre ambulanser, you do the math...

man skal jo ikke ringe 133 fordi det er 1 % sjanse for at man kan dø av noe, du skal ringe når du er i akutt fare og står i en livstruende situasjon. 

Anonymkode: 0b138...d0d

Problemet er bare at lekfolk ofte ikke er i stand til å bedømme om situasjonen er livstruende eller ikke. Det kan se fælt ut og den syke/skadede kan ha store smerter uten at det er særlig fare for liv og helse eller motsatt kan situasjonen virke ganske ufarlig mens vedkommende egentlig er i ferd med å dø. Derfor ringer man heller 113 en gang for mye enn en gang for lite fordi de som regel er langt bedre rustet enn vanlige mennesker til å bedømme en situasjonen og avgjøre om det er nødvendig med ambulanse eller ikke. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ringt for meg selv og har forholdsvis høy terskel for det. Har derimot ringt for et familiemedlem med alvorlig sykdom mange ganger. Det har alltid endt med sykehusopphold. 

Grunnen til at det ringes oftere nå enn før kan jo være fordi fastlegeordningen er dårlig. Det kan ta lang tid å komme frem på telefon, de er kun åpent i kjernetiden og mange har kun åpent tre dager i uken. Kunnskapen er også så som så. Fastleger har blitt en gjeng papirflyttere.

Anonymkode: c873e...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke ringt for meg selv og har forholdsvis høy terskel for det. Har derimot ringt for et familiemedlem med alvorlig sykdom mange ganger. Det har alltid endt med sykehusopphold. 

Grunnen til at det ringes oftere nå enn før kan jo være fordi fastlegeordningen er dårlig. Det kan ta lang tid å komme frem på telefon, de er kun åpent i kjernetiden og mange har kun åpent tre dager i uken. Kunnskapen er også så som så. Fastleger har blitt en gjeng papirflyttere.

Anonymkode: c873e...d92

Hva var bedre med fastlegeordningen før, tenker du?

Anonymkode: 868f8...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte nei, vær nær på og ringe 113. Ble i tvil så ringe legevakta og de sendte ambulanse med akutt status. Har skjedd to ganger. 

Anonymkode: 2f5b1...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...