Gå til innhold

Overgangsalderen - hvordan takler dere den?


Majott

Anbefalte innlegg

På 24.9.2018 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Hos meg begynte det med ustabil mens da jeg var førtini, den ble også vondere for hver gang, til slutt var det så vondt at jeg første dag i perioden bare kunne ligge på sofaen og ynke meg. Aldri hatt menssmerter før, og det var en stor lettelse da den stoppet opp da jeg var 51. 

Da kom hetetoktene og tungsinnet. Slapp svette, heldigvis, og hetetoktene betydde egentlig bare av og på med dyna om natta, som så mange andre her skriver. Tungsinnet betydde at jeg circa en gang i måneden synes så synd på meg selv at "jeg kan like godt dø". Har det livet jeg ønsker meg, så heldigvis forsto jeg jo neste dag at det var hormonene som talte. Likevel kom de tunge tankene trofast tilbake i et par år. 

Da jeg var 53 slapp de taket, da kom hjertebanken. Merker det særlig når det er varmt, laaaange hetetokter med hjertebank til. Nå er jeg nettopp fylt 55, og hetetoktene og hjertebanken holder på fremdels.

Hår og slimhinner har jeg ikke hatt problemer med, men jeg la sakte men sikkert på meg sju-åtte kilo, selv med samme kosthold og aktivitetsmengde som før. Har bare én eller to igjen av de kiloene nå, kuttet sukker og det gikk forbausende greit. Men kroppen forandrer jeg jo uansett i denne perioden, og selv om vi fremdeles er gode venner, jeg og kroppen, kunne den godt holdt seg litt mer i skinnet. Back boobs, liksom! Ikke fint.

Men menopausen er en liten del i livet mitt, ikke noe som jeg tenker så mye på, i det store og hele. Som det sies: En skal være glad for å bli eldre, alternativet er mye verre.

Anonymkode: 9a44e...04b

.

 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg tenkte jeg ville komme med et par helt konkrete og gode råd til dere som sliter med søvn og hetetokter:

Kutt ut koffein! Jeg har sluttet helt, og hetetoktene har både blitt færre og mindre intense. Følelsen av å bli «snørt sammen» er borte, jeg blir bare bittelitt varm, og det skjer stort sett bare én gang i løpet av kvelden.

Sov med tynne sokker! Dette plukket jeg opp tilfeldig på nettet. Å sove med sokker hjelper kroppen til å regulere temperaturen under søvn. Man sover bedre, og våkner gjerne ikke opp og er svett og varm. Fungerer i hvertfall for meg. :)

 

Anonymkode: b410c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...