Gå til innhold

Er det normalt å tenke på å ta selvmord i løpet av livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at de fleste i løpet av livet har tenkt på å ta selvmord? Hvor vanlig er det egentlig? Er det normalt? Eller er det heller unnaket en regelen?

Har du tenkt på det?

Anonymkode: 0ca82...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig normalt og noe de aller fleste er innom men så er det forskjell på å tenke på det som en forbigående tanke og å over lang tid føle at det er det eneste man vil. Om man er dypt deprimert over tid er det viktig å oppsøke hjelp! 

Anonymkode: c82f6...840

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt av helsepersonell at "alle" vurderer det eller tenker på det i løpet av livet. Det er jo en reell utvei når man har det vanskelig. Det betyr ikke at man er suicidal. Det er derimot ikke så vanlig å forsøke å gjøre det.

Anonymkode: 23bdf...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært et par ganger i mine yngre dager hvor tanken har streifet meg, men det har aldri vært noe som jeg seriøst har vurdert. Tror de fleste har vært innom der på et tidspunkt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre. Folk tenker det i forskjellige grader, men heldigvis finner de aller fleste ut at det ikke er en løsning.

Anonymkode: 73579...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt normalt å være innom tanken i perioder. Det er når man begynner å planlegge hvordan eller når tankene blir altoverskyggende at man absolutt blr søke hjelp!

Anonymkode: d3293...bbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo sånn at ein gong kjem vi alle til å dø. Det er skummelt og kanskje litt befriande samstundes. Det gjer at vi som dyr er i stand til å stille spørrjeteiken ved vår eigen mortalitet. Eg tviler på at mange livsformar her er i stand til å reflektera over mortalitet. Kanskje delfinar, det er nokk uvanlig. Fleste dyr følje nokk sitt kretsløp til det er over utan å vita om døden. 

Så ja det er heilt normlat å tenkja på det. Det er og normalt at folk tenkje sånt i svake stunder. Men det er definitivt ikkje normalt om det er ofta eller folk lage konkrete planar. Dersom folk sliter synest eg at di må ta hjelp så tidleg så mogleg med venner, familie eller helsevesenet. Mental Helse har også ein fantastisk hjelpetelefon 116 123. Det er mange måtar å deale med ting, men for all del ikkje gjer det åleina! ❤️  

 

Anonymkode: 322bc...e20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er normalt, men ikke normalt å tenke på det ofte gjennom hele livet?

Anonymkode: 0ca82...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det er normalt, men ikke normalt å tenke på det ofte gjennom hele livet?

Anonymkode: 0ca82...4f7

Nettopp.  

Anonymkode: d3293...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle behandlere i psykisk helsevern som jeg har spurt har også hatt sånne tanker.

Anonymkode: f6e79...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på ingen måte alle tenker sånne tanker i løpet av livet, men jeg tror de aller fleste har tøffe perioder der de veldig mange tenker sånne tanker når de har det dårlig. 

Anonymkode: f07cc...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste blir streifet av tanken på et eller flere tidspunkt i livet, når man opplever situasjoner som føles uoverkommelige. Som kjærlighetssorg, økonomiske problemer, gjeld, psykisk eller fysisk sykdom, dødsfall i familien, ensomhet, depresjon og følelsen av meningsløshet i hverdagen, etc.

Det handler ikke om at man ønsker døden i seg selv, men om at livet kjennes så vanskelig håndterbart. Og så går det noen måneder eller år, og så er man på oppsving igjen og føler det ikke på samme måte. Med alderen lærer man at livet har slike svingninger, og at det sjelden det ikke finnes noen løsninger. I hvert fall i vår del av verden hvor man som regel kan få medisinsk eller økonomisk hjelp, komme seg på beina igjen og få en triveligere hverdag. Man kan som regel jobbe med de aspektene ved livet som er tungt og smertefullt, om man bare gir det litt tid.

Selv har jeg absolutt vært der at tanken har streifet meg. Men jeg har heldigvis ikke vært så langt nede at jeg har begynt å vurdere metoder, planlegge gjennomføringen og så videre. Det har bare vært en abstrakt tanke, en "siste løsning" dersom ikke livet mitt blir bedre. Det er nok ofte et stort sprang fra det å tenke tanken, til det å aktivt begynne prosessen. De fleste er tross alt ganske redd for å dø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmordstanker i seg selv er ganske ufarlige og noe som lett dukker opp under langvarig stress. Det er i få tilfeller noen faktisk går så langt at de gjennomfører. Det er vel like normalt som tanker der man ser for seg noen som har gjort en sint får som fortjent eller blir tatt for det de gjorde osv. Selv om man ønsker det/ tenker det, så går ikke de fleste ut og gjennomfører hevntanker eller tanker om at de skulle ønske noe kjipt skjedde med personen

Anonymkode: d15dd...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er ganske vanlig. Jeg er kronisk syk og når jeg er skikkelig dårlig kan tanken komme, men jeg har allikevel ikke et ønske om å dø, det er mer et ønske om å få en pause. Og heller ikke noe jeg har planer om å gjennomføre. 

Anonymkode: 1aaa6...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt tanken direkte. Men jeg har tenkt på om jeg vil ofre livet hvis det kan redde andres liv.

Anonymkode: 65cd0...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men viktig å huske: Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem.

Anonymkode: d9bfb...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Ja, dessverre. Folk tenker det i forskjellige grader, men heldigvis finner de aller fleste ut at det ikke er en løsning.

Anonymkode: 73579...8f8

På hvilken måte er det IKKE en løsning, om man lever med store kroniske smerter og/eller ikke har noen venner eller familie? Snakker generelt her, men det er ikke alltid det er håp om bedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt, iallefall å ha flyktige tanker rundt det, og terskelen for å snakke om det burde være mye lavere enn den er i dag. Spesielt her inne blir mennesker som har et desperat behov for å snakke om det brutalt avvist, noe jeg vet bare gjør vondt verre. Mer åpenhet!

Selvmordstanker handler som regel ikke om et ønske om å dø, men om å ikke forstå hvordan man i huleste skal orke å leve. Å ha noen å snakke med, uten å møte fordommer, kan redde liv.

Anonymkode: 3e525...d91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk lurt på det samme. 

Jeg har vært suicidal tidligere med konkrete planer. Ble stoppet i siste liten. Er ikke slik lengre og tror nok ikke akkurat det er normalen. 

Men ofte når ting er hardt, jeg har en vanskelig periode, ting ser mørkt ut.. ja, da tenker jeg på hvor jævla deilig det hadde vært å bare slippe. Døden skremmer meg ikke. Livet skremmer meg mer til tider for å være ærlig. Men jeg ville aldri gjennomført det, det er ikke konkrete planer. Bare flyktige tanker i et lite sekund. Ikke slik som jeg hadde det da jeg faktisk var suicidal. 

Har barn og ville aldri forlatt de frivillig ❤️

Anonymkode: 4e1b7...937

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...