Gå til innhold

Være med på rydd/kast/gibort-tråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i litt motsatt ende enn planen var. Syntes stuen plutselig så en smule overfylt ut, så nå sorterer jeg med hard hånd. Jeg syntes selv at jeg har mange fine ting, men jeg liker ikke å ha alt for mye stæsj stående. 

(Jeg er forresten trådstarter. Har for vane å skrive som anonym 🙂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg har akkurat gitt bort 12 par sko! Beholdt kun 4 par pensko samt støvletter, et par fjellsko, og ett par joggesko. 

Dette føles veldig bra, og i morgen sorterer jeg ut av klesskapet! 

Vurderer å teste 333 challangen igjen. Det går ut på å bare ha 33 plagg i skapet de neste 3 mnd. 

(Ser jeg kom borti anonym knappen over her, er jeg som anbefalte boka throw out fifty things) 

Jeg har det, sånn ca, og det er utrolig befriende. Det er lettere å holde oversikt over hva jeg har, enklere å kle på meg om morgenen og enklere å ta klesvasken. Jeg tror ikke noen har reagert på at jeg går i et lite utvalg klær «hele tiden». Nå har jeg bare klær jeg er glad i og liker å gå med, i stedet for 17 singleter som jeg går i bare fordi jeg har dem, eller som bare blir liggende nederst i skuffen. Det meste av klærne mine matcher også, slik at jeg slipper å lete etter noe som passer til DET skjørtet eller DEN toppen. Nydelig, rett og slett! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
8 minutter siden, PecanPie skrev:

Jeg har det, sånn ca, og det er utrolig befriende. Det er lettere å holde oversikt over hva jeg har, enklere å kle på meg om morgenen og enklere å ta klesvasken. Jeg tror ikke noen har reagert på at jeg går i et lite utvalg klær «hele tiden». Nå har jeg bare klær jeg er glad i og liker å gå med, i stedet for 17 singleter som jeg går i bare fordi jeg har dem, eller som bare blir liggende nederst i skuffen. Det meste av klærne mine matcher også, slik at jeg slipper å lete etter noe som passer til DET skjørtet eller DEN toppen. Nydelig, rett og slett! 😊

Jeg har testet det før og trivdes veldig med få plagg og mulighet til å rullere favorittene mine etter sesong. Da setter man plutselig så mye mer pris på plaggene. Likte spesielt at jeg hadde så lite klesvask!

Men for tiden har jeg spebarn i hus, og det er mye gris med gulpe baby. Så jeg er litt usikker på om 33 plagg holder. 

Men jeg kan jo bare pakke frem om jeg trenger ekstra underveis selvfølgelig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver en slik ryddeprossess og det tar tid! jeg blir nesten uvel av hvor mye man kjøper i løpet av livet, som egentlig bare er bortkastet. Jeg ble nok bortskjemt, for jeg har fått mye jeg har glemt jeg har, og som til og med ikke har brukt nesten! 
Vesker for eksempel, har heldigvis ikke kjøpt masse av det, men vesker holder jo i åresvis, så jeg har noen litt finere som nesten bare har stått til pynt. Har en jeg driver å bruker skikkelig opp.
Jeg sender så masse klær. Som jeg brukte i tenårene. De er jo nesten like fine som nye. Jeg har funnet igjen klær fra før, som jeg har begynt å ta i bruk igjen, sånne tidløse klær som ikke går av moten.
Jeg har faktisk ikke igjen skapplass, så det er godt å se at jeg kan begynne å ha i skapet det jeg faktisk bruker selv! 

Jeg kommer i hvertfal ikke til shoppe igjen, med mindre det er noe "enestående" jeg virkelig faller for. Og som er praktisk i tillegg. Ikke kjøpe ting bare fordi jeg får lyst på det der og da. Jeg blir helt uvel av å tenke på hvor mange fulle skap det er rundt omrking. 

Anonymkode: f32df...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, førstedamen skrev:

Jeg har testet det før og trivdes veldig med få plagg og mulighet til å rullere favorittene mine etter sesong. Da setter man plutselig så mye mer pris på plaggene. Likte spesielt at jeg hadde så lite klesvask!

Men for tiden har jeg spebarn i hus, og det er mye gris med gulpe baby. Så jeg er litt usikker på om 33 plagg holder. 

Men jeg kan jo bare pakke frem om jeg trenger ekstra underveis selvfølgelig 🙂

Den utfordringen har ikke jeg, her er det bare jeg som griser i så fall. 😉 Jeg har en «jukseskuff» da, med joggebukser og løse klær som jeg kan bruke etter en lang dag på jobb eller i helgen. Den er også redusert til et minimum, med 1-2 joggebukser, én hettegenser, to par tjukkere sokker og en fleece-genser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg tømt alle skap i stuen,  sortert innholdet og satt tilbake det jeg skal beholde. Jeg har også tømt alle overflater for stæsj for så å kritisk sette tilbake ting. 

Planen er å fortsette på samme vis, rom for rom.  Alt som ikke settes tilbake skal sorteres til slutt i kategoriene kastes, selges eller gis bort.

Utfordringen min er at jeg har så mange ting jeg syntes er fine,  men som jeg ikke finner plass til. De tingene må ut av huset, men det smerter litt..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en halv søppelsekk med klær stående i gangen, klar til donasjon.

Egentlig har jeg drevet med denne prosessen i flere år, så det begynner faktisk å bli ganske tomt i skapene.

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis

Jeg har holdt på i straks 2 år, og det er noe jeg gjør med ujevne mellomrom. Jeg tar av og til et lite raid i klesskapet, og gikk nylig gjennom smykker og sko for andre gang. 

Kan bare anbefale det sterkt. Det er så... befriende å vite nøyaktig hva jeg eier, og ikke lengre bruke tid på å lete etter ting. Ja, det skjer, men det er veldig sjeldent.

På lista over ting jeg snart skal gå gjennom har jeg bøker (spesifikt kokebøker) og så jobber jeg konkret med å bruke opp ekstra shampo/tannkrem/bodylotion osv før jeg kjøper nytt. Samme med matvarer nå, bruker opp ting fra skap og fryser før det blir dårlig.

Er veldig bevisst på hva jeg handler, spesielt det som ikke er mat. Har lagd meg en liste over ting jeg har kjøpt fra 1. august (som ikke er mat/busskort osv), og der står det bare tre ting :hoppe:

Det er helt klart en prosess, og den er ulik for alle. Men å være bevisst og å tenke over hva man eier mener jeg er viktig :)

Kunne ha skrevet veldig mye mer, men skal ikke kjede dere :ler:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fleur de lis skrev:

 

Kunne ha skrevet veldig mye mer, men skal ikke kjede dere :ler:

 

 

Nettopp fordi dette er en prosess  så er det ikke kjedelig å lese om. Jeg syntes det er interessant å få innblikk i tankene bak.  Den typen rydding jeg snakker om er jo ikke overflaterydding, den går mye dypere både i direkte betydning, men også, og ikke minst, i meg selv. 🙂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet mitt eget klesskap skikkelig, og i går tok vi mannens også. Jeg har nå kvittet meg med de klærne jeg ikke har klart tidligere. De plaggene det har vært for vanskelig å ta stilling til, som har havnet inn i skapet igjen, selv om jeg ikke bruker dem, og de er altfor små. Pentøy som er nesten 20 år gammelt 🙈 (Nå følte jeg meg plutselig veldig gammel 🤣 Er 34). Det var utrolig deilig å bare gjøre det. 3 søppelsekker står klare til å gi til Fretex. Det er så mye lettere å finne klær om morgenen, for jeg liker alt jeg har nå. Ryddig klesskap. Lett å se om jeg må vaske klær. Tidligere har jeg hatt masse klær som egentlig ikke kan brukes + alltid masse skittentøy på vaskerommet. Nå ser jeg lett i skapet at det er på tide å vaske klær, istedenfor å lete febrilsk gjennom hauger med t-skjorter som ikke passer særlig godt, i jakt på en av favorittene, som viser seg å være i skittentøyet. Jeg vet også hva jeg trenger av nye klær, og hva jeg ikke trenger. Har hatt lett for å raske med meg noen klær på shopping fordi jeg manglet oversikt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet i det meste av skuffer og skap nå, det som gjenstår er gjesterommet som har fungert som sorteringplass nå i ryddeprosessen. Kjenner at det er deilig med mer oversikt i skapene, men det skal bli godt å få ting ut av huset.

Men bøker,  altså! Jeg leser aldri romaner på nytt,  men jeg klarer likevel ikke bli enig med meg selv om jeg skal beholde eller gi de bort. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vernis skrev:

Jeg har ryddet i det meste av skuffer og skap nå, det som gjenstår er gjesterommet som har fungert som sorteringplass nå i ryddeprosessen. Kjenner at det er deilig med mer oversikt i skapene, men det skal bli godt å få ting ut av huset.

Men bøker,  altså! Jeg leser aldri romaner på nytt,  men jeg klarer likevel ikke bli enig med meg selv om jeg skal beholde eller gi de bort. 

 

 

Jeg ville kvittet meg med dem. Men vet at mange har et nærere forhold til bøker enn det jeg har. Jeg har kun beholdt et par fagbøker. Men, gir det deg glede å ha dem? Du kan eventuelt pakke dem bort for en periode og se om du savner dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pupsilure skrev:

Men, gir det deg glede å ha dem? Du kan eventuelt pakke dem bort for en periode og se om du savner dem. 

Jeg er oppvokst i et hjem med mange bøker. Er nok litt påvirket av det og en følelse av at et hjem skal inneholde bøker. Må finne ut om den følelsen er min egen eller noen andres mening, evt om det bare er gammel vane. Jeg sorterte ut en del for et års tid siden og gå bort to fulle sekker til Fretex.  Har ikke savnet de.. Kanskje på tide å ta en ny økt. Har forresten kjøpt få nye det siste året. Har lånt på bibliotek,  byttelånt med naboen osv. Det er jo en god ting :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Vernis skrev:

Jeg er oppvokst i et hjem med mange bøker. Er nok litt påvirket av det og en følelse av at et hjem skal inneholde bøker. Må finne ut om den følelsen er min egen eller noen andres mening, evt om det bare er gammel vane. Jeg sorterte ut en del for et års tid siden og gå bort to fulle sekker til Fretex.  Har ikke savnet de.. Kanskje på tide å ta en ny økt. Har forresten kjøpt få nye det siste året. Har lånt på bibliotek,  byttelånt med naboen osv. Det er jo en god ting :)

Jeg er også oppvokst med at man kaster ikke bøker - og det gjør jeg ikke enda, selv om det er mye annet som raskt blir donert bort. Det jeg har konkludert med er at jeg også anser bøker som dekorasjon - og derfor beholder de. Ikke er det rotete - det står jo pent i en hylle, jeg syntes det gir en hjemmekoselig følelse, og jeg setter pris på dem. Det hender jeg donerer/gir bort noen, men i hovedsak får akkurat bøkene bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Nuttery skrev:

 Det jeg har konkludert med er at jeg også anser bøker som dekorasjon - og derfor beholder de. Ikke er det rotete - det står jo pent i en hylle, jeg syntes det gir en hjemmekoselig følelse, og jeg setter pris på dem. Det hender jeg donerer/gir bort noen, men i hovedsak får akkurat bøkene bli. 

Det er sant, bøker skaper atmosfære. Jeg er ingen minimalist og har ikke noe ønske om å omgi meg med minst mulig. 

Jeg vil ha oversikt over hva jeg eier,  jeg vil ha skap som ikke er stappfulle og jeg vil gjerne unngå å kjøpe ting som i løpet av kort tid må ryddes ut igjen. Håpet er at en grundig ryddeprosess skal bidra til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vernis skrev:

Det er sant, bøker skaper atmosfære. Jeg er ingen minimalist og har ikke noe ønske om å omgi meg med minst mulig. 

Jeg vil ha oversikt over hva jeg eier,  jeg vil ha skap som ikke er stappfulle og jeg vil gjerne unngå å kjøpe ting som i løpet av kort tid må ryddes ut igjen. Håpet er at en grundig ryddeprosess skal bidra til dette. 

Ikke sant. Saken hadde nok vært annerledes hvis man dro inn mengder på bøker ustanselig, og aldri kvittet seg med dem. Jeg ønsker ikke et hjem uten noe i hyllene, selv om jeg foretrekker å ha lite unødige ting. For hvis man skal tenke på det helt praktisk så er jo det meste ganske unødvendig og kan derfor kvittes med - men realiteten er jo ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

De siste par ukene har ting blitt gitt til Fretex,  kastet og noe er solgt på Finn.no (ren bonus, jeg er kvitt ting jeg ikke har plass til og jeg er over 3000 kroner rikere).

 Det kjennes veldig bra, men jeg må gjennom garderobeskapet på nytt.  Det henger en hel masse der som jeg overhodet ikke har lyst å ta på meg om morgenen selv om det er klær jeg syntes er fine, det er hverdagsklær og de er i passe størrelse. Litt frustrerende egentlig.  Om noen har gode tips for garderoberydding så mottas de med takk.  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet klesskapet mitt, hadde lenge lyst til det men ikke overskudd, men nå har jeg endelig fått gjort det. Etter to graviditeter har det samle seg opp en del klær der som jeg ikke lengre passer, og ikke lengre bruker. Klærne som jeg brukte før to barn er jo også gjerne fem år gamle og utdaterte eller slitne, så godt å bli kvitt. Samlet 4 handleposer til Fretex.Veldig fornøyd med meg selv, så fornøyd at jeg har vært og shoppet og kjøpte nå fire nye gensere, en kardigan og to bluser. Det skulle jeg kanskje ikke gjort hmm.. Men nå var det ekstra plass i klesskapet.

Anonymkode: 4147b...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte første november til en liten hybel, så her fjernes diverse eiendeler og klær så det blir mindre å ta med videre. Har fått lagringsplass hos gamlefar hvor jeg kan sette ting som blir til overs som jeg ikke vil bli kvitt, og hvitevarene mine bruker han.

Klær har blitt renset opp i, bøker jeg har lest blir donert videre og diverse andre ting blir sett nøye gjennom. Sko og yttertøy har jeg lite av fra før så det blir beholdt.

Gleder meg til å flytte! 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk miljø når dere kvitter dere med ting. Gi bort framfor å kast hvis det et ting som kan brukes. Gi til loppemarkeder, organisasjoner, Fretex, frelsesarmeen, fattighuset eller grupper på facebook som trenger ting til vanskeligsstilte. Man kan også sette inn en gi bort annonse på finn eller andre selg nettsteder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...