Gå til innhold

Være med på rydd/kast/gibort-tråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at det er en konmari-tråd her inne fra før, men kanskje noen har lyst å være med på en rapporteringstråd der vi kan skryte over det vi får gjort, motivere hverandre, dele tips osv?

Min erfaring er at for hver skikkelige ryddeøkt jeg har (og hvor jeg kvitter meg med masse ting) så blir jeg mer og mer bevisst på å ikke dra i hus altmulig. 

 

Jeg har et lite kjøkken, men med masse skapplass. Nå skal vi flytte en vegg slik at vi får spiseplass på kjøkkenet. Større kjøkken altså, men mindre skapplass. Jeg vurderer å kaste ut et skap mer enn jeg må, rett og slett for å få det luftigere, men da må jeg være knallhard med hva som får bli. 

Jeg tenker å begynne med et skap i morgen!

Noen som vil være med?

Anonymkode: 7ae4e...d57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, jeg er med (litt motvillig :)) har i starten et diiiigert garderobeskap med et "smart" oppholdsrom bak, der alt blir kastet inn uten mål og mening. Aner faktisk ikke hva som befinner seg der! 😄 Kanskje ta ut alt, og finne søppelsekker fram? Er ikke lys der, det har nok gjort at det er blitt så rotete - man ser liksom ikke problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Håper at det å rapportere her forplikter meg litt.

 

TS.

Anonymkode: 7ae4e...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med fra sidelinja. Har bekkenløsning og klarer ikke gjøre stort, men ser ryddevideoer på YouTube hver dag, og har masse planer for hva som skal gjøres når jeg blir bedre/har en god dag. Vi har nettopp flyttet og ting har ikke kommet på plass enda, og vi må finne nye løsninger på hvor vi skal oppbevare alt fra kjøkkenutstyr, tegnesaker, julepynt. 

Jeg har kvittet meg med mye, og jeg er veldig motivert for å ha få ting. Og det frister ikke lenger å kjøpe mer. Jeg som egentlig elsker shopping! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp (altså i løpet av sommeren) hatt en svær opprydning i egne klær, gått gjennom garnet mitt og sortert ut bøkene mine. Utrolig deilig!

Neste ut er badet, tror jeg. Ikke så mye, men med den tiden jeg har til rådighet akkurat nå er det mer enn nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne med litt fra sidsidelinjen jeg også - i håp om å få litt motivasjon 😊

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, PecanPie skrev:

Jeg har nettopp (altså i løpet av sommeren) hatt en svær opprydning i egne klær, gått gjennom garnet mitt og sortert ut bøkene mine. Utrolig deilig!

Neste ut er badet, tror jeg. Ikke så mye, men med den tiden jeg har til rådighet akkurat nå er det mer enn nok. 

Hva gjør du med garn du kvitter deg med? Sliter med at jeg har litt for mye garn jeg ikke får gjort noe med😔

Anonymkode: 3e00d...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med garn du kvitter deg med? Sliter med at jeg har litt for mye garn jeg ikke får gjort noe med😔

Anonymkode: 3e00d...403

Man kan jo gi det til håndarbeidsgrupper innenfor LHL e.l.. De strikker til inntekt for LHL (tror jeg), og de ferdige produktene blir solgt på julemesser o.l.

Anonymkode: b9a91...1c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med garn du kvitter deg med? Sliter med at jeg har litt for mye garn jeg ikke får gjort noe med😔

Anonymkode: 3e00d...403

Prøver å få solgt det fineste av det, også gav jeg bort en del til SFO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ryddet, kastet og donert ting i nesten to år nå. I utgangspunktet gikk jeg inn med innstillingen at jeg kun trengte å gå gjennom alt én gang, men man samler ting hele tiden, så det hele har vært en kontinuerlig prosess siden da. 
Jeg elsker orden og det å ha oversikt over alle eiendelene mine. Alt har sin plass i hjemmet mitt nå. Ingenting blir stuet inn i en bod eller bakerst i en skuff. Jeg tar mye bedre vare på ting, spesielt klær som har en lei tendens til å havne på gulvet etter endt dag. Jeg har også begynt å bli mer bevisst på mine innkjøp, og velger nå bevisst å gå etter klær med bedre kvalitet, gjerne betale noen ekstra kroner for det, som vil holde lengre og se finere ut etter flere vask. Jeg har per dags dato 46 plagg i min garderobe, som jeg absolutt elsker å gå med. Før hadde jeg en garderobe med nesten 300 plagg, og det ironiske var at jeg da følte at jeg aldri hadde noe å ha på meg. Jeg unngår å kjøpe klær med sterk print, knæsj-farger, klær til spesielle anledninger, klær som er litt for små (leve i håpet...) eller for store, og klær som inneholder store mengder av polyester, akryl og nylon - dette for å være litt mer miljøbevisst. Klærne jeg eier er tidløse og går til stort sett alt det andre i garderoben min. 

Nå er det mye lettere å holde rent og ryddig, økonomien er bedre, og jeg føler meg mye lettere psykisk med mindre ting rundt meg. Ikke bare har jeg organisert i de fysiske tingene mine, men har også fått mer orden i mailboksen, applikasjoner på mobilen, i spillelistene mine, og på sosiale media. Jeg har helt sluttet å kjøpe fysiske bøker etter jeg gikk til anskaffelse av Kindle. 

Det å rydde, og (kanskje) bli en minimalist handler ikke om å ha minst mulig, men om at alle tingene rundt deg har en mening. Om man elsker fysiske bøker og får glede av dem, ja, da kjøper man fysiske bøker. Om man får glede av å eie en hel garderobe full av kjoler, ja, da bør man eie en garderobe full av kjoler. Jeg samler selv mummikrus og har enormt stor glede av dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Klodrian skrev:

Har ryddet, kastet og donert ting i nesten to år nå. I utgangspunktet gikk jeg inn med innstillingen at jeg kun trengte å gå gjennom alt én gang, men man samler ting hele tiden, så det hele har vært en kontinuerlig prosess siden da. 
Jeg elsker orden og det å ha oversikt over alle eiendelene mine. Alt har sin plass i hjemmet mitt nå. Ingenting blir stuet inn i en bod eller bakerst i en skuff. Jeg tar mye bedre vare på ting, spesielt klær som har en lei tendens til å havne på gulvet etter endt dag. Jeg har også begynt å bli mer bevisst på mine innkjøp, og velger nå bevisst å gå etter klær med bedre kvalitet, gjerne betale noen ekstra kroner for det, som vil holde lengre og se finere ut etter flere vask. Jeg har per dags dato 46 plagg i min garderobe, som jeg absolutt elsker å gå med. Før hadde jeg en garderobe med nesten 300 plagg, og det ironiske var at jeg da følte at jeg aldri hadde noe å ha på meg. Jeg unngår å kjøpe klær med sterk print, knæsj-farger, klær til spesielle anledninger, klær som er litt for små (leve i håpet...) eller for store, og klær som inneholder store mengder av polyester, akryl og nylon - dette for å være litt mer miljøbevisst. Klærne jeg eier er tidløse og går til stort sett alt det andre i garderoben min. 

Nå er det mye lettere å holde rent og ryddig, økonomien er bedre, og jeg føler meg mye lettere psykisk med mindre ting rundt meg. Ikke bare har jeg organisert i de fysiske tingene mine, men har også fått mer orden i mailboksen, applikasjoner på mobilen, i spillelistene mine, og på sosiale media. Jeg har helt sluttet å kjøpe fysiske bøker etter jeg gikk til anskaffelse av Kindle. 

Det å rydde, og (kanskje) bli en minimalist handler ikke om å ha minst mulig, men om at alle tingene rundt deg har en mening. Om man elsker fysiske bøker og får glede av dem, ja, da kjøper man fysiske bøker. Om man får glede av å eie en hel garderobe full av kjoler, ja, da bør man eie en garderobe full av kjoler. Jeg samler selv mummikrus og har enormt stor glede av dem! 

Dette var faktisk som om jeg kunne skrevet det selv! Kult at vi er fler om å ha så positiv opplevelse med dette. Livet ble rett og slett enklere 👌🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Klodrian : motiverende å lese 😀

 

Min utfordring (en av de) er at jeg elsker loppemarkeder og bruktbutikker.  Er ganske streng med hva som får bli med hjem, men det blir litt nå og da..og skuffer og skap er fulle.  

Ila uken skal jeg begynne å rydde og sortere i loppefunn. Veldig mye skal resirkuleres til Fretex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på. Jeg skal ta fatt på en oppgave jeg har utsatt i åresvis. Har enorme mengder bøker, men har ikke greid å gi slipp. Ifjor innførte jeg stopp på kjøp av bøker og det gikk overraskende lett. Nå er neste steg å sortere ut hvilke som er lest og hvilke jeg aldri kommer til å lese. Har lurt meg selv til å tro at det var smart å spare på gode bøker jeg allerede hadde lest, det kunne jo hende jeg ville lese de om igjen.. 🤣 Tenkte å legge fra meg bøkene rundt omkring på offentlige steder så andre kan få glede av dem. På busstopp f.eks. Noen forslag?😊 

 

Anonymkode: 3115a...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henger meg på. Jeg skal ta fatt på en oppgave jeg har utsatt i åresvis. Har enorme mengder bøker, men har ikke greid å gi slipp. Ifjor innførte jeg stopp på kjøp av bøker og det gikk overraskende lett. Nå er neste steg å sortere ut hvilke som er lest og hvilke jeg aldri kommer til å lese. Har lurt meg selv til å tro at det var smart å spare på gode bøker jeg allerede hadde lest, det kunne jo hende jeg ville lese de om igjen.. 🤣 Tenkte å legge fra meg bøkene rundt omkring på offentlige steder så andre kan få glede av dem. På busstopp f.eks. Noen forslag?😊 

 

Anonymkode: 3115a...2f4

Forslag til rydding? Ta ut ALLE bøkene dine, og samle dem på ett sted. Deretter tar du for deg en og en bok. De du vil beholde setter du tilbake i hylla, resten legger du bort. Det tar tid, men det er verdt det!

jeg har tatt en runde, men må nok ta en til en gang. Det var noen bøker jeg var usikker på, de beholdt jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale lydboka «throw out fifty things». Den er kjempe motiverende, inspirerende og hysterisk morsomt. Den ligger blant annet ute på storytel. 😊

Anonymkode: 7c2d6...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale lydboka «throw out fifty things». Den er kjempe motiverende, inspirerende og hysterisk morsomt. Den ligger blant annet ute på storytel. 😊

Anonymkode: 7c2d6...80d

Takk for tips, det skal jeg sjekke :) Jeg ser på Messy Minimalist på YouTube for tiden. Ganske inspirerende. Og så leser jeg "Farvel, Ting" av Fumio Sasaki. Men KonMari er favoritten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Pupsilure skrev:

Takk for tips, det skal jeg sjekke :) Jeg ser på Messy Minimalist på YouTube for tiden. Ganske inspirerende. Og så leser jeg "Farvel, Ting" av Fumio Sasaki. Men KonMari er favoritten. 

Jeg liker metoden til KonMari, men får helt fnatt av hvordan den er presentert. Det blir så... sukkersøtt med alle disse tingene som skal «sparkle» og at sokkene har «hviletid» når de ikke er i bruk og derfor bør brettes sånn og sånn. Dessuten er ikke KonMari en god metode for å utvikle systemer for å holde ting ryddig. Med for å få sortert ut alt det unødvendig er det supert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 7.13, PecanPie skrev:

Forslag til rydding? Ta ut ALLE bøkene dine, og samle dem på ett sted. Deretter tar du for deg en og en bok. De du vil beholde setter du tilbake i hylla, resten legger du bort. Det tar tid, men det er verdt det!

jeg har tatt en runde, men må nok ta en til en gang. Det var noen bøker jeg var usikker på, de beholdt jeg. 

Det var forslag til steder jeg kunne legge bøkene jeg ettersøkte😊 Bokryddingen er nesten ferdig, gikk mye fortere enn jeg trodde. Som en fast bruker sa i en annen tråd, det er oppbevaring som er helt essensielt og det hadde jeg mangel på.

Neste rydde/sorteringsprosjekt er klesskapet 😬 Tenkte brettemetoden tiil konmari der klærne ligger brettet slik at du ser alle gensere/t-shirt osv ovenfra om dere skjønner. Men utfordringen er å sile ut hva jeg skal beholde og ikke, gruer meg. 

Anonymkode: 3115a...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var forslag til steder jeg kunne legge bøkene jeg ettersøkte😊 Bokryddingen er nesten ferdig, gikk mye fortere enn jeg trodde. Som en fast bruker sa i en annen tråd, det er oppbevaring som er helt essensielt og det hadde jeg mangel på.

Neste rydde/sorteringsprosjekt er klesskapet 😬 Tenkte brettemetoden tiil konmari der klærne ligger brettet slik at du ser alle gensere/t-shirt osv ovenfra om dere skjønner. Men utfordringen er å sile ut hva jeg skal beholde og ikke, gruer meg. 

Anonymkode: 3115a...2f4

Hard hånd er trikset der også! Ikke bruke tid på å prøve eller vurdere underveis. Jeg sorterte i kast/gi bort, beholde og vurdere. Pakket vekk alt som skulle kastes eller gis bort, la tilbake alt som skulle beholdes og tok for meg vurderingsbunken helt til slutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Jeg har akkurat gitt bort 12 par sko! Beholdt kun 4 par pensko samt støvletter, et par fjellsko, og ett par joggesko. 

Dette føles veldig bra, og i morgen sorterer jeg ut av klesskapet! 

Vurderer å teste 333 challangen igjen. Det går ut på å bare ha 33 plagg i skapet de neste 3 mnd. 

(Ser jeg kom borti anonym knappen over her, er jeg som anbefalte boka throw out fifty things) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...