Gå til innhold
AnonymBruker

Når er det greit å kontakte legevakten pga psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når er det greit å kontakte legevakten pga psykiske problemer?

Anonymkode: b2b2e...69a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare kontakt de du,fortell 💗

Anonymkode: 8ecf5...f95

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Når fastlegen og dps er stengt, og situasjonen er alvorlig. Feks du holder ikke ut/trang til å ta livet ditt osv

Anonymkode: c40d4...0c6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Når du ikke kan vente til neste dag/neste dag du får time hos fastlegen. Når du tenker at du kommer til å ta selvmord om du ikke får hjelp akkurat idag.

Anonymkode: b0148...094

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Med mindre du holde på å dø, aldri. Det var iallefall svaret jeg fikk. 

Anonymkode: 216ff...b8c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kommer an på alvorlighetsgraden. Er du utsatt for traumer, har alvorlig angstanfall, har selvmordstanker og er i krise - så er det greit. Men man ringer ikke legevakten for å fortelle at man er nedfor for tiden og tror man begynner å bli deprimert. Det er fastlegejobb :) Men ved traumer og livskriser er legevakten rette instans hvis fastlege er stengt.

Anonymkode: 233c0...1e7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan alltids kontakte dem hvis det er virkelig ille og det ikke er noen som helst andre muligheter, men hjelp er det svært vanskelig å få der desverre, ihvertfall hvis man har en personlighetsforstyrrelse. Da er man svartelistet før man har åpnet munnen.

Anonymkode: 5fea0...ff5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan alltids kontakte dem hvis det er virkelig ille og det ikke er noen som helst andre muligheter, men hjelp er det svært vanskelig å få der desverre, ihvertfall hvis man har en personlighetsforstyrrelse. Da er man svartelistet før man har åpnet munnen.

Anonymkode: 5fea0...ff5

Her har jeg ikke samme oppfattelse som deg. Har alltid fått hjelp på legevakten, selv med borderline personlighetsforstyrrelse. Ikke alle ansatte på legevakten som er like hyggelige, men har for det meste møtt hyggeligere leger og sykepleiere. Med unntak av en ung lege som virket litt irritert over at jeg ble dratt til legevakten med mine problemer. Det endte dog opp med at jeg ble tvangsinnlagt, så hjelp fikk jeg. Til tross for at legen fremsto misfornøyd med at jeg var der. Noe som fikk meg til å føle meg veldig til bry. Ellers har jeg bare møtt hyggelige leger på legevakten som alle har vært behjelpelige. Innleggelse har jeg også fått når jeg har villet/trengt. Hyggelige sykepleiere også. 

Anonymkode: a776c...86e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
isw

Ved akutt fare for liv og helse skal du kontakte legevakten. Det gjelder alle sykdommer.

Du skal IKKE kontakte legevakten hvis du er redd. Du skal heller ikke kontakte legevakten hvis du kun trenger noen å snakke med, støtte, etc

Endret av isw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
aiba

Mani, psykose 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Miss.Wildfox

Heller en gang for mye enn en gang for lite ♥️ Du vil fort få beskjed om det er noe som kan vente. Men du kan også ringe en hjelpetelefon for psykisk helse om du vil ha veiledning på hva du bør gjøre om du har det vanskelig, liste med umulige nummer i linken under ♥️

https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Når du føler du ikke takler ting! Det er bare til å oppsøke ❤️

Anonymkode: 8798c...1f8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg tenker at det er akkurat det samme som det somatiske - at det er akutt og ikke kan vente til neste dag/virkedag.

Anonymkode: 72b58...286

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

isw

Vær forsiktig med hvilke råd dere gir her.

Vondt kan bli verre. Hvis man oppsøker legevakten med ting som ikke er akutt (f.eks at man har det vanskelig og trenger noen å snakke med) risikerer man lang venting, dårlig mottakelse og hånlig lege. Man risikerer å være dårligere når man drar enn når man kom. 

Hvis jeg var psykisk syk, ville jeg utelukkende oppsøkt legevakten i disse tilfellene:

- Første gangs panikkanfall med brystsmerter, etc. for å utelukke somatisk sykdom. 

- Akutte psykoser

- Mani eller blandet episode

- Om man ikke får i seg drikke eller næring og situasjonen er farlig

- Hvis man har aktive selvmordsplaner. 

- Hvis man har aktive planer om å skade noen andre.

- Selvskading med alvorlig skade.

For andre ting mener jeg man heller bør snakke med behandler eller fastlege.

Endret av isw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

I mitt tilfelle har jeg kun kontaktet legevakten dersom jeg føler at jeg MÅ koble på AAT nå, få noe medisiner sånn at jeg holder til dagen etter, eller dersom jeg må sy.

Anonymkode: 95c41...35c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Akutt nyoppstått eller forverring av psykisk sykdom. Som regel blir du ta henvist videre til en psykiatrisk avdeling, typisk akuttavdeling. Man skal ikke ta kontakt med legevakt hvis man bare føler at man har det litt tungt og kunne tenke seg å prate med noen, akkurat slik som man ikke skal ta kontakt med legevakt fordi man har kroniske smerter og har det litt ekstra vondt en natt slik at man ikke får sove. 

Uansett skader det sjeldent å ta en telefon inn til legevakten. Da kan de komme med spesifikke råd angående den situasjonen du ringer for. 

Anonymkode: c09e9...47a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på alvorlighetsgraden. Er du utsatt for traumer, har alvorlig angstanfall, har selvmordstanker og er i krise - så er det greit. Men man ringer ikke legevakten for å fortelle at man er nedfor for tiden og tror man begynner å bli deprimert. Det er fastlegejobb :) Men ved traumer og livskriser er legevakten rette instans hvis fastlege er stengt.

Vet om mange som drar ned til legevakten bare fordi det har et angstanfall (på grupper for angst og depresjon på facebook). Syns personlig det er en veldig dårlig grunn å dra ned til legevakten for men men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
21 timer siden, isw skrev:

Ved akutt fare for liv og helse skal du kontakte legevakten. Det gjelder alle sykdommer.

Du skal IKKE kontakte legevakten hvis du er redd. Du skal heller ikke kontakte legevakten hvis du kun trenger noen å snakke med, støtte, etc

Nei. Da ringer du AMK. 

Anonymkode: 31e51...394

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange som drar ned til legevakten bare fordi det har et angstanfall (på grupper for angst og depresjon på facebook). Syns personlig det er en veldig dårlig grunn å dra ned til legevakten for men men.

Hvis de har KJENT angst og har vært plaget med anfall lenge og vet at det «bare» er angst - er det ikke legevaktssak. Er det nyoppstått og første gangs anfall kan det minne mye om feks hjerteinfarkt, og man bør da ringe dem for sikkerhets skyld. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her