Gå til innhold

Vil løpe halvmaraton på under to timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt meg et mål om at jeg skal løpe halvmaraton i april 2019 på under to timer. Kondisjonen min er relativt dårlig per dags dato. Har aldri løpt én mil før. Jeg har tidligere trent litt intervaller (er litt jojo-trener dessverre, så det er lenge siden). Hvordan bør jeg legge opp treningen for å gjøre kroppen vandt med å løpe langt? Tenker å løpe 3 ganger i uken. Har dere noen tips til meg? Hvor hardt kommer det å bli å nå målet mitt?

Anonymkode: 0b800...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fulgte dette treningsprogrammet her:

https://www.runnersworld.no/artikler/treningsprogram-halvmaraton.htm

Først tok jeg nr 1 og deretter nr 2. 

 

Synes det er en veldig dårlig idé å gå fra utrent til å ha hard løpetrening tre ganger i uken - Hvis det var det du mente, da.

Det fine med disse programmene er at de1 inneholder en miks av langturer, intervaller, tempoløp og restitusjonsturer. Og de inneholder en progresjon som gjør at du forebygger skader.

Mitt beste tips er å ha en  mix i type løpetrening som gjør at du har energi i beina på de øktene som skal være harde. Har lest at kun "harde" økter er en typisk nybegynnerfeil, som fører til både for hard belastning (=skadefare) og at du ikke får tatt hardt nok i på de harde øktene (=dårligere progresjon)

Ellers så er det gøy med mål! Lykke til :)

ps: bloggen til Ingrid Kristiansen er bra 👍

Endret av Ild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å variere treningen i forhold til intensitet, ja! Er bare litt vanskelig å vite hvordan jeg bør legge opp øktene, og hvordan en lavintensitet-økt bør se ut. Spesielt nå som jeg ikke klarer å løpe så veldig langt. I en langkjør-økt for vil jeg nok for eksempel ikke være i stand til å løpe noe fortere enn kanskje 8km/t hvis jeg skal holde et jevnt tempo over en stund. Vil da en lavintensitet-økt egentlig bare innebære gange? 😛  

 

Jeg skal sjekke ut linken, takk!

 

Jeg tenkte i utgangspunktet Bergen, men Berlin hadde jo vært helt fantastisk!  

Anonymkode: 0b800...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...