Gå til innhold

Krangler om hpv vaksine for datter


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde nesten samme diskusjon med barnefar her når vår datter var 12 år, bortsett fra at da var vaksinen såpass ny at han var redd for bivirkninger. Jeg prøvde å forklare hundre ganger men han hadde lest i avisa at osv. Heldigvis ga han seg til slutt under tvil. Blir jo litt annerledes hos deg, men altså prøv å få han til å tenke litt fornuft. Jeg nevnte bla tenk hvis vår datter får livmorhalskreft når hun er for eks 25 år, og vi vet at vi ikke ga henne muligheten til å få vaksinen. Hun er nå 22 år, ingen bivirkninger som far var så redd for. 

Kan det være fordi du var så ung som 15år selv at han begynner å stresse? 

Anonymkode: 489ac...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så.. han vil ikke at hun skal møte en som han? 

Anonymkode: 936ec...35f

Nei 😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for at datteren din får vaksinen, med eller uten hans samtykke om nødvendig. 

Noe så tullete argument kan du rett og slett ikke ta hensyn til. Protesterer han så får du be ham ta diskusjonen med,  og få faglig info fra helsesøster. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde nesten samme diskusjon med barnefar her når vår datter var 12 år, bortsett fra at da var vaksinen såpass ny at han var redd for bivirkninger. Jeg prøvde å forklare hundre ganger men han hadde lest i avisa at osv. Heldigvis ga han seg til slutt under tvil. Blir jo litt annerledes hos deg, men altså prøv å få han til å tenke litt fornuft. Jeg nevnte bla tenk hvis vår datter får livmorhalskreft når hun er for eks 25 år, og vi vet at vi ikke ga henne muligheten til å få vaksinen. Hun er nå 22 år, ingen bivirkninger som far var så redd for. 

Kan det være fordi du var så ung som 15år selv at han begynner å stresse? 

Anonymkode: 489ac...734

Jeg fikk han bla til å prate med helsesøster.

Anonymkode: 489ac...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be far lese litt statistikk på hva som skjer i stater i USA der hele seksualundervisningen består av å messe om avholdenhet. Ingen steder er det flere tenåringsgraviditeter, for eksempel. Og at dette er å tilrettelegge for tilfeldig sex? Jeg hadde en partner før jeg fikk celleforandringer og måtte konisere.. 

Anonymkode: 9b4a8...0cc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nesten samme diskusjon med barnefar her når vår datter var 12 år, bortsett fra at da var vaksinen såpass ny at han var redd for bivirkninger. Jeg prøvde å forklare hundre ganger men han hadde lest i avisa at osv. Heldigvis ga han seg til slutt under tvil. Blir jo litt annerledes hos deg, men altså prøv å få han til å tenke litt fornuft. Jeg nevnte bla tenk hvis vår datter får livmorhalskreft når hun er for eks 25 år, og vi vet at vi ikke ga henne muligheten til å få vaksinen. Hun er nå 22 år, ingen bivirkninger som far var så redd for. 

Kan det være fordi du var så ung som 15år selv at han begynner å stresse? 

Anonymkode: 489ac...734

Har prøvd å snakke om det med ham. Men det fungerer ikke. Ja, kan godt være at han tenker på det med vår situasjon da. Han skjønner vel at ting kan skje i årene fremover. Jeg forstår også det. Derfor vil jeg gjøre det jeg kan for å ihvertfall unngå sykdom og uønsket graviditet. Men som de fleste av oss vet, det går ikke an å kontrollere 100 prosent. Vil de ha sex så får de det til. Kl 14 før jeg er hjemme fra jobb. Derfor vil jeg helst at vi skal benytte oss av tilgjengelige vaksiner og prevensjon, og gjøre det vi kan for å ha kommunikasjonslinjene åpne. (Datteren min er ikke helt der enda, men jeg vet godt at det kommer plutselig... )

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kitcat skrev:

Bare sørg for at datteren din får vaksinen, med eller uten hans samtykke om nødvendig. 

Noe så tullete argument kan du rett og slett ikke ta hensyn til. Protesterer han så får du be ham ta diskusjonen med,  og få faglig info fra helsesøster. 

Jeg vet at jeg kan sørge for hun får den. Jeg trenger egentlig iķke hans samtykke. Men det er noe med å prøve å ha kommunikasjon og samarbeid da.... Men jeg skal be ham om å kontakte helsesøsteren. Tviler på at det hjelper, men likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo be far lese litt statistikk på hva som skjer i stater i USA der hele seksualundervisningen består av å messe om avholdenhet. Ingen steder er det flere tenåringsgraviditeter, for eksempel. Og at dette er å tilrettelegge for tilfeldig sex? Jeg hadde en partner før jeg fikk celleforandringer og måtte konisere.. 

Anonymkode: 9b4a8...0cc

Han leser ikke statistikk og forskning, dessverre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg vet at jeg kan sørge for hun får den. Jeg trenger egentlig iķke hans samtykke. Men det er noe med å prøve å ha kommunikasjon og samarbeid da.... Men jeg skal be ham om å kontakte helsesøsteren. Tviler på at det hjelper, men likevel. 

Du kan be ham se TV2 dokumentaren "Thea, to somre en vinter", om Thea Steen som døde av livmorhalskreft i en alder av 26. 😢

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kitcat skrev:

Du kan be ham se TV2 dokumentaren "Thea, to somre en vinter", om Thea Steen som døde av livmorhalskreft i en alder av 26. 😢

Uff... ja. Det er en forferdelig sak. Men tror nok at han bare blir mer provosert av det. Men takk for tipset likevel ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva vet du egentlig om denne vaksinen? 

Jeg har hørt om mange negative bivirkninger. Noen har fått ødelagt livet på grunn av den 

hun kan heller ta regelmessige kontroller fra 20 åra

Anonymkode: 9bd15...f2d

Slike innlegg er livsfarlige.
* Ingen har fått livet ødelagt av HPV-vaksine. (hvor har du det fra? )
* Det er helt feil at det er  "...mange negative bivirkninger. " (hvor har du hørt dette?)
* Hverken i Norge eller internasjonalt er det dokumentert at HPV-vaksine har vært årsak til annen alvorlig sykdom.
* "Hva vet du egentlig om denne vaksinen?" Svært mye, denne er grundig testet ut og forsket på i årevis.
Svært godt dokumentert dette, se feks.  https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/hpv-vaksine-til-unge-kvinner/hpv-vaksine-og-bivirkninger/

"Hvis 140 takker nei til HPV-vaksine vil én jente få livmorhalskreft unødvendig. Hvis 500 takker nei til HPV-vaksine vil én jente dø av livmorhalskreft unødvendig". (overlege ved UNN, Sveinung W Sørbye)

Anonymkode: cd543...b0d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha sex for å bli smittet med HPV viruset. 

Anonymkode: df768...40d

Det er faktisk funnet HPV-virus hos en ganske stor andel jomfruer også, og man kan jo bare spekulere men teorien er at det faktisk også kan smitte gjennom uvaskede overflater, som setet på spinningsykkelen på gymmen, benken i saunaen, eksaminasjonsbenken hos legen (åpenbart hvis den ikke er ordentlig vasket) etc. Igjen, bare teori, men det er snodig når halvparten av de kvinnelige jomfruene i ulike HPV-undersøkelser har vært bærere av viruset

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder at én forelder samtykker. 

Jenta kommer jo uansett til å ha sex en dag. Det trengs bare én sexpartner for å bli smittet med HPV (som med alle andre seksuelt overførbare sykdommer). Og skulle hun få mange sexpartnere så fortjener hun vel ikke kreft for det??

Eventuelle bivirkninger er veldig sjeldne (men blåses selvsagt stort opp i media). Det er MYE større sjanse for å få livmorhalskreft når man er uvaksinert enn det er for å få bivirkninger av vaksinen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det holder at én forelder samtykker. 

Jenta kommer jo uansett til å ha sex en dag. Det trengs bare én sexpartner for å bli smittet med HPV (som med alle andre seksuelt overførbare sykdommer). Og skulle hun få mange sexpartnere så fortjener hun vel ikke kreft for det??

Eventuelle bivirkninger er veldig sjeldne (men blåses selvsagt stort opp i media). Det er MYE større sjanse for å få livmorhalskreft når man er uvaksinert enn det er for å få bivirkninger av vaksinen!

Ja nettopp! Men opplever mye problemer ifht samarbeidet (Vi har også yngre barn sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så.. han vil ikke at hun skal møte en som han? 

Anonymkode: 936ec...35f

Det tenkte jeg også..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hva slags råd du er ute etter TS. Du sier han ikke vil lese eller ta til seg fakta og forsking. Det vil neppe hjelpe å snakke med helsepersonell. Han vil bli provosert av en dokumentar om en ung jente som døde av livmorhalskreft og det hjelper helt tydelig ikke at både du og datteren deres ønsker vaksinen.

Mannen kan jo helt tydelig ikke overbevises. Det eneste som gjenstår da er å ente la være å vaksinere eller å vaksinere mot hans vilje. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Han har blitt helt psycho på dette etter at vi gikk fra hverandre. Fått en ny overdreven moral eller noe. Uavhengig av at vi ble sammen når jeg var 15 og han var i 20-årene.... (også seksuelt)

Han mener at vi skal sørge for å holde henne unna situasjoner hvor det kan skje noe seksuelt. Og at det i hovedsak er mitt ansvar siden hun er her mesteparten av tiden. 

Jeg tror på å gi henne frihet med noen klare grenser, samtidig som jeg ønsker å ha en åpen dialog med henne, om venner, gutter, sex, press, alkohol osv. Jeg VET jo at hun kommer til å komme i situasjoner hvor disse tingene er aktuelt. Vil at hun skal kunne komme til meg med spørsmål om prevensjon f eks uten at det blir altfor kleint. Derfor har vi allerede snakket litt om slike ting. Men jeg vil ikke presse henne heller. Og hun er langt fra noen seksuell debut, men har kommet til meg med litt ting som at gutter er interessert, 'må jeg kysse dem' og slike ting. 

Men faren bare nekter henne å gjøre noe som helst, og vil at jeg skal følge opp hans regler (i praksis holde henne hjemme hele tiden). 

Jeg synes det høres ut som du har en veldig sunn og riktig tilnærming til morsrollen. :) Fortsett sånn! 

Og så gir du blaffen i farens mening og eventuelt bråk som måtte oppstå i etterkant, for din datters helse er så mye viktigere. Få henne vaksinert, og stå med rak rygg i stormen etterpå. Dette har han tydeligvis ikke noe greie på, så da må du ta ansvar. 

Og forresten: Føkk ham og hans moralisme og argumentet om å ikke legge til rette for et utsvevende seksualliv, for det er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: f6624...027

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Factum Factaria skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva slags råd du er ute etter TS. Du sier han ikke vil lese eller ta til seg fakta og forsking. Det vil neppe hjelpe å snakke med helsepersonell. Han vil bli provosert av en dokumentar om en ung jente som døde av livmorhalskreft og det hjelper helt tydelig ikke at både du og datteren deres ønsker vaksinen.

Mannen kan jo helt tydelig ikke overbevises. Det eneste som gjenstår da er å ente la være å vaksinere eller å vaksinere mot hans vilje. 

Ville vel søke etter et mirakelråd da... Jeg kommer til å sørge for at hun får vaksinen, på et eller annet vis. 

Noen ganger lurer man bare på om det er en selv som tenker feil. Derfor er det kjempefint med et slikt forum hvor man kan få litt input. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Han vet jo allerede om det...

Han vet at det er et tema. Men du trenger ikke å fortelle ham at hun faktisk har tatt vaksinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...