Gå til innhold

Sommertid og vintertid avskaffes i 2019


Februarbarn

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Stella Rose skrev:

Har hørt at det er vintertid.

Syns det er greit at dette blir avskaffet, har aldre sett poenget med å stille klokka, til vinter eller sommertid.

Har lest motsatt, hvor leste du at vintertid evt. blir den nye normalen? 

Håper ikke det, da er det jo ingen vits. Det er en time lenger lys om ettermiddagen som er viktig på vinteren ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stella Rose
5 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Har lest motsatt, hvor leste du at vintertid evt. blir den nye normalen? 

Håper ikke det, da er det jo ingen vits. Det er en time lenger lys om ettermiddagen som er viktig på vinteren ;)

Ikke lest, men hørt av andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Det er like greit, klokken er bare et konsept vi mennesker har funnet opp uansett. Alt er relativt! 

Det er bare det at arbeidsgivere, frivillige aktiviteter, hobbyer og andre aktiviteter alle orienterer seg etter klokka ;) 

Og det hadde vært fint å få litt solgløtt på vinteren rett etter jobb, ikke bare mørke, mørke, mørke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Capt. Obvious skrev:

Det er bare det at arbeidsgivere, frivillige aktiviteter, hobbyer og andre aktiviteter alle orienterer seg etter klokka ;) 

Og det hadde vært fint å få litt solgløtt på vinteren rett etter jobb, ikke bare mørke, mørke, mørke. 

Ingenting av det blir forandret, klokka er fortsatt 3 når klokka viser 3. 

Det er ikke så komplisert som folk skal få det til å være, faktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Ingenting av det blir forandret, klokka er fortsatt 3 når klokka viser 3. 

Det er ikke så komplisert som folk skal få det til å være, faktisk. 

Men sola vil altså ikke stå samme sted kl. 15 om man har sommertid hele året. Flytter man en time frem hele året (sommertid), så ville det vært like lyst kl. 16 som det ellers har vært om vintrene kl. 15 normaltid/vintertid. Og det er en fordel, når veldig mange slutter nettopp rundt kl. 16 på en normalarbeidsdag siden man da får litt solgløtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Men sola vil altså ikke stå samme sted kl. 15 om man har sommertid hele året. Flytter man en time frem hele året (sommertid), så ville det vært like lyst kl. 16 som det ellers har vært om vintrene kl. 15 normaltid/vintertid. Og det er en fordel, når veldig mange slutter nettopp rundt kl. 16 på en normalarbeidsdag siden man da får litt solgløtt. 

Det forstår jeg også, men samtidig ser jeg ikke helt problemet. Det er naturens gang, og da må man bare rette seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Det forstår jeg også, men samtidig ser jeg ikke helt problemet. Det er naturens gang, og da må man bare rette seg til det. 

Du er klar over at man har funnet opp klokka, tidssoner og eventuelle innbyrdes justeringer innenfor tidssonene nettopp for å tilpasse seg "når det er dag" og "når det er natt"? Det er en grunn til at man definerer 1500 som ettermiddagen og 0700 som morgenen uansett hvor man er i verden. Hadde man rettet seg etter naturens gang og kun hatt en tidssone, så ville 1500 vært morgen et sted, men ettermiddag et annet. 

Og med tanke på utviklingen de siste 30-40 årene, så er det på ingen måte feil å gjøre noen justeringer. Sommertid hele året ville vært en fin ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Du er klar over at man har funnet opp klokka, tidssoner og eventuelle innbyrdes justeringer innenfor tidssonene nettopp for å tilpasse seg "når det er dag" og "når det er natt"? Det er en grunn til at man definerer 1500 som ettermiddagen og 0700 som morgenen uansett hvor man er i verden. Hadde man rettet seg etter naturens gang og kun hatt en tidssone, så ville 1500 vært morgen et sted, men ettermiddag et annet. 

Og med tanke på utviklingen de siste 30-40 årene, så er det på ingen måte feil å gjøre noen justeringer. Sommertid hele året ville vært en fin ting. 

Tror du misforsto hva jeg mente, eller bare kverulerer for å få frem en diskusjon. Jeg er ikke interessert i det akkurat nå :) fikk frem det jeg ville si. Så da takker jeg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stella Rose said:

Har hørt at det er vintertid.

Syns det er greit at dette blir avskaffet, har aldre sett poenget med å stille klokka, til vinter eller sommertid.

Ja, jeg blir litt i ulage av det. Håper at det virkelig blir avskaffet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Larandrea skrev:

Er det vintertid eller sommetid som vil bli gjeldende?

EU-kommisjonen ønsker å innføre sommertid hele året. Hva som blir det endelige resultatet gjenstår å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/14/2018 at 5:53 PM, Februarbarn said:
 

Så er det vedtatt. Jeg har litt blandede følelser rundt det. For meg har det alltid vært veldig symbolsk for at «nå nærmer sommeren seg» og «nå kommer jul og vinterhalvåret». 

Noen som vet hvilken tid vi vil stoppe tiden i? Jeg vet det vil påvirke mange.

27.10. 2019 er siste gang vi stiller klokka. En time tilbake, med andre ord. Det vil påvirke mange, men det er jo siste gang klokka stilles sånn så på sikt så er det positivt. 

On 9/24/2018 at 12:18 AM, Larandrea said:
 

Er det vintertid eller sommetid som vil bli gjeldende?

Vintertid. Men det blir man vant til 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Millimani skrev:
 

27.10. 2019 er siste gang vi stiller klokka. En time tilbake, med andre ord. Det vil påvirke mange, men det er jo siste gang klokka stilles sånn så på sikt så er det positivt. 

Vintertid. Men det blir man vant til 🙂

Men man kan altså ikke lese at dette er vedtatt noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Capt. Obvious said:
 

Men man kan altså ikke lese at dette er vedtatt noe sted. 

Det er snakk om det, blir nok vedtatt skal du se :) Ikke helt 100% avgjort enda nei, men mye taler for at det skjer

https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-pa-vintertid-og-sommertid-fra-neste-ar/70201493

https://insideflyer.no/sommertid-og-vintertid-avskaffes/

https://www.spaniaidag.no/2018/09/20/slutt-for-sommertid-hosten-2019/

 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Millimani skrev:
 

Det er snakk om det, blir nok vedtatt skal du se :) Ikke helt 100% avgjort enda nei, men mye taler for at det skjer

https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-pa-vintertid-og-sommertid-fra-neste-ar/70201493

https://insideflyer.no/sommertid-og-vintertid-avskaffes/

 

Men som sagt, ikke vedtatt, og det står heller ikke om det blir sommertid eller vintertid som blir den nye normalen. 

Dessuten, så kan man også lese i den nederste artikkelen: "Dette var årets aprilspøk og ikke en reell nyhet"

Kildekritikk er en fin ting ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, Capt. Obvious said:
 

Men som sagt, ikke vedtatt, og det står heller ikke om det blir sommertid eller vintertid som blir den nye normalen. 

Dessuten, så kan man også lese i den nederste artikkelen: "Dette var årets aprilspøk og ikke en reell nyhet"

Kildekritikk er en fin ting ;)

 

Joda, men den øverste artikkelen er fra 12. september, så det er ikke så mange ukene siden. Tommelen opp for å få slutt på den ordningen :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 17.53, Februarbarn skrev:
 

Så er det vedtatt. Jeg har litt blandede følelser rundt det. For meg har det alltid vært veldig symbolsk for at «nå nærmer sommeren seg» og «nå kommer jul og vinterhalvåret». 

Noen som vet hvilken tid vi vil stoppe tiden i? Jeg vet det vil påvirke mange.

Jeg er helt enig, og kan ikke fordra at de bare har vedtatt å fjerne sommertid/vintertid. Det burde vært en folkeavstemning, for faen. :frustrert:

På tide å avskaffe EØS-tyranniet? Norxit?

 

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Opplyst said:
 

Jeg er helt enig, og kan ikke fordra at de bare har vedtatt å fjerne sommertid/vintertid. Det burde vært en folkeavstemning,

 

 

Folkeavstemning? Er du klar over hvor mange land som er berørte her? Alle blir vant til det, og det er ikke noe å syte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Millimani skrev:
 

Folkeavstemning? Er du klar over hvor mange land som er berørte her? Alle blir vant til det, og det er ikke noe å syte for.

Jeg liker ikke udemokratiske mennesker med et udemokratisk syn og udemokratiske verdier.

For øvrig er ikke mange berørte land et argument for demokratisk mangel, snarere tvert i mot. Disse landene klarte seg fint uten EU-dritten, og vil fortsatt også klare seg fint uten EU-dritten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...